Höstdäck för Hellas 18/19 - Tips?

Makten sa:
glitch sa:
Fast du kör väl 29x2.6?
Rätt stor skillnad på det mot 27.5x2.3 så bara genom dimensionen bör du få avsevärt mer grepp och anläggningsyta.

Nä, men 27,5x2,6". Dock är de snarare 2,5" (~64 mm) i praktiken. Jag tror lågt tryck gör större skillnad än 2,6" vs 2,3" faktiskt.
Men, jag har kört en del andra findäck kring 2,3-2,5" och jag tycker nog Spez-däcken är bättre, om än marginellt. Därför är det lite förvånande om du tycker att samma gummiblandning och mönster funkar dåligt när det är blött, för så stor skillnad borde det inte vara.

Dåligt är väl en definitionsfråga, men märkbart sämre än Magic Mary som är mitt referensframdäck för närvarande. Jag tyckte det släppte lite väl tvärt i högre farter på blött.

Oskar sa:
Funderar på att lämna tebaks det och ta ett vanligt Butcher istället. 909 gram är lite väl tungt för rådjursstigar.

Väl på 30mm-fälg så får det en rätt så rund profil. Mer likt Purgatory än Butcher eller Hillbilly tycker jag. Känns som ett mycket bra bakdäck för Hellas-stig åt tungviktare. Mitt 29 2.3 vägde 930g. Kändes heller inte som det rullade tungt vid transport på asfalt/grus.

glitch sa:
Dåligt är väl en definitionsfråga, men märkbart sämre än Magic Mary som är mitt referensframdäck för närvarande. Jag tyckte det släppte lite väl tvärt i högre farter på blött.

Jag körde MM 2,35" Soft fram innan jag bytte till Butcher och tycker att de är hyfsat likvärdiga. Dock ger Butchern bättre förtroende eftersom det har större volym och därmed mer gummi i marken. Det är också något bättre dämpat trots den större luftkammaren.

Vid ett blindtest skulle jag förmodligen tycka att de var förvillande lika, för skillnaderna jag upplevt är mycket små.

Sitter här och snurrar runt beställningsknappen för en order på ett Hans Dampf 27.5x2.6” Speedgrip som bakdäck och ett Magic Mary 27.5x2.6” Softgrip som framdäck. Någon som har något att invända mot det?
Vikten är väl det som känns lite våldsamt.

weldion sa:
Sitter här och snurrar runt beställningsknappen för en order på ett Hans Dampf 27.5x2.6” Speedgrip som bakdäck och ett Magic Mary 27.5x2.6” Softgrip som framdäck. Någon som har något att invända mot det?

Man vill inte ha lätta OCH stora däck. Det blir bara uselt. Så det blir nog bra:-)

Makten sa:
weldion sa:

Man vill inte ha lätta OCH stora däck. Det blir bara uselt. Så det blir nog bra:-)

+1 Lätt, snabbt men lättpunkat ELLER greppigt, trögare men hållbart är det du har att välja på.
Sen finns det grader i helvetet (inom båda valen... ;)

BTW, vart beställer du ifrån och vart bor du? Behöver nämligen beställa ny gaffelpump (för minst 400psi) och letar någon att dela frakt med...

larsaw sa:
Makten sa:
weldion sa:

+1 Lätt, snabbt men lättpunkat ELLER greppigt, trögare men hållbart är det du har att välja på.
Sen finns det grader i helvetet (inom båda valen... ;)

BTW, vart beställer du ifrån och vart bor du? Behöver nämligen beställa ny gaffelpump (för minst 400psi) och letar någon att dela frakt med...

Alternativet är att gå ner till 2.35, men det känns så väldigt tunt tycker jag. I alla fall på pappret.

Tänkte beställa från R2 till Daaaaaaalarna.

Tillbaka
Topp