Hotell i Falun?

Hotell i Falun?
Halloj!

Sitter och funderar på en helgs cyklande i Falun framöver och tänkte se om någon har koll på något hotell/vandrarhem/stugor eller liknande där man kan förvara cyklar på bästa sätt över natten?
Har kollat runt lite men hittar inte något riktigt svar, kanske är jag som är helt lost när det gäller att googla så här efter jobbet.
Någon som sitter inne på något bra tips?

Mvh Danne

Senast ändrad:
Hotell i Falun?
Hej!

Scandic Lugnet ligger som det hös på namnet, vid Lugnet och där har du nära till måna stigar, motionsspår samt mtb-slingorna Blå och Röd. Finns även stugor som hyrs ut av lugnetscamping.se . First Grand Hotel, Hotel Bergmästaren, Hotel Falun ligger i centrum (2 km från Lugnet). Sen har du även stugor på Främby Udde som är nära Källviksbacken där det också finns mtb-stigar som är populära. Är nog bara att ringa och höra hur det är med förvaring av cykel. Enklast är nog stugorna på det viset.

Hotell i Falun?
Är ju främst MTB det handlar om och man har ju hört om Källviken och Grycksbo (hoppas jag inte blanda ihop något där nu bara...) finns det något mer man ska passa på att besöka via cykel när man ändå är i krokarna? :)
Har haft flickvän i Falun så hittar runt i själva stan rätt bra men hon var inte riktigt nått fan av att lämna gatlyktornas sken så alla tips mottages med öppna armar för att få ut så mycket av en cykelhelg som möjligt :P

Hotell i Falun?
Okej då är du inte helt obekant med Falun :)
I skogen någon kilometer utanför Grycksbo har du Törnbergs stig (som du kan googla och hitta på karta). Dit tar man sig via vägen längs sjön Varpan och sen olika grusvägar. (kolla karta först för att hitta. Jag hade även mobilen med gps för att hitta dit under färden dit). Sen är det Källviken, Lugnet, "gamla" militära övningsområdet som fortfarande används då och då. Övre Norslund, Hälsingberg, Rottnebyskogen (de tre ligger längs E16/RV69). Stångtjärn ska jag inte glömma heller, trevliga motionsspår och stigar :) Och från Falu Gruva kan du följa små skyltar som visar vägen till Källslätten, också en fin tur. Du får nog googla och kolla karta en del!

Hotell i Falun?
Skulle vart grymt om någon kunde erbjuda en paketlösning med boende och guide runtom Falun och Grycksbo. Istället för att betala 3000:- i hotellkostnader kunde man få ett enklare boende men med förstklassig lokal guidning av en legend? Men vad vet jag...

Hotell i Falun?
På Scandichotell är det aldrig något problem att ha cykeln på rummet. Vi har kört Långa Lugnet ett par år och alltid bott på Scnadic med cykeln i rummet.

Hotell i Falun?
Vi hittade bara ett som va ledigt under tävlingarna för en månad sen. Hotel Falun. Enkelt. Gaml möbler mm. Spelar roll? Fick iaf ha letig hoj på rummet. (frågade i tfn när bokade).
Parkeringen var just utanf rummet.
Falun hade roliga stigar. Åkte själv men det är helt OK med mig. Tror du kan hitta nån i Falun speciellt om det e helg.

Hotell i Falun?
Tack för alla svar! Verkar ju positivt med hotell som tillåter cyklar på rummet ;)

Cyklingen som ja/vi tänkt oss är väll mera åt #trenduroförnybörjare hållet men allt till skogs brukar va skoj att hålla på med :)

Hotell i Falun?
Det är väldigt fint runt Stångtjärn, annars finns massor runt Lugnet. Källviken är riktigt kul och man kan köra bredvid hopp och dropp :)

Hotell i Falun?
Låter som om att det kommer bli en trevlig helg:)
Vad säger Faluns elit om någon trevlig pub eller liknande man kan koppla av på på kvällen ?:)
Råvägrar allt vad nattklubb och elektroniskmusik heter :P

Hotell i Falun?
ThrashContinent skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som om att det kommer bli en trevlig helg:)
>
> Vad säger Faluns elit om någon trevlig pub eller
> liknande man kan koppla av på på kvällen ?:)
> Råvägrar allt vad nattklubb och elektroniskmusik
> heter :P

Ett säkert kort är http://www.bishopsarms.com/Falun . Där kan du prova dig igenom alla ölsorter och så blir du alldeles mjuk och ledig i kroppen till den efterföljande dagens cykling.

Hotell i Falun?
Jag har bott några gånger på STF Falun vandrarhem, vilket är helt ok, men nu såg jag att det även finns Falu Fängelse som ligger lite mer centralt o närmre Lugnet. Finns det någon anledning att inte välja Fängelset istället för STF?

/S

Tillbaka
Topp