HT ram för 29+ med låg standover och 142mm dropout

Aktiv medlem
Funderar på att bygga en cykel som är lättskött, rolig och inte fanatiskt dyr.

Drömramen är något enligt nedan.

plats med 29x3,0
Så korta kedjestag det kan ge samt lågt BB. Reach på ca 430-450
142 infästning till bakhjulet. Gärna inte bredaste fatbikestandard på vevlagret.
Låg standorver även på ramar i storleken L

Har sneglat på Trek Stach men då blir det 148mm direkt och varken jättelätt eller billig. Plus lite hög standover.

/Ville

Har oxå planer på en liknande hoj som dig men för min del blir det nog custom, 148mm droputs, 83mm BB och SS.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är inte låst till 142. Men då jag har bra hjul med 142 så är det ett önskemål.

Lågt topprör är viktigare.

Alla 20 (eller mer?) Engelska tillverkare har HT ram med lång reach och låg standover. Men jag hittade inte en med plats med 29x3.0. Har gett upp själva och köpt en Kona Honzo ST med plats med 29x2.6.

Surly Krampus av senare årsmodeller har allt förutom att den inte är jätte lätt. Gnot-boost dropoutsen är rätt fiffiga som tar både 142 och 148.

Annars en Marino kanske?

Krampusen är begränsad till en gaffel runt 120 mm . väntar på en pike till min krampus 2018 . Hojta till om du undra något :) annars är nog marino ramen på köp o sälj rätt najs om du kan tänka dig max 29.2,6

Tack för input från samtliga och även de som skickat PM. Har fått flera förslag på cyklar att köpa men till sist landade jag i den här.

En trevlig affär av en Trek Stache 9.8. Lite fix och vips så blidde det en Ville-cykel!

Bilagor

• IMG_20190218_184219.jpg
    IMG_20190218_184219.jpg
    205 KB · Besök: 58
Kul! Stachen har många rätt alltså! Hade nog köpt en vid det här laget om det inte vore för den höga stacken. Tycker redan de gamla 470-gafflarna ger lite för hög framände på 29”.

Jag har ”väntat” sen 2012 på min customtitan som uppfyller ungefär samma krav så hittar jag nåt off the shelf är jag köpsugen ändå, bäst att ha en plan för den dag min slitna ram ger upp. O när brexit stryper de brittiska stålkranarna kan man ju inte köpa den vägen heller.

Tillbaka
Topp