Hunts 4 Season Allroad Wheelset max tryck?

latch

Medlem
Tja!
Jag funderar på att köpa Hunts 4 Season Allroad hjulset till min gravel(eller nåt annat om nån har något bättre förslag). På deras hemsida så står det att maxtrycket vid 35-45mm är 45psi (3.1bar). Jag hade tänkte att ligga på typ 42mm däck och köra med slang men hur seriöst ska man ta deras rekommendationer? Finns det nån som har dessa hjul eller liknande ,då nästan alla deras gravelhjul har samma gräns, som har kört med mer än gränsen alltså mer än 3.1bar??

Jag skulle nog inte gå över rekommendationen.. Den finns ju där av en anledning. 3.1 bar borde ju räcka för gruscykling på 42mm? Ville jag köra högre tryck än vad spec medger skulle jag kolla på ett par andra hjul om jag köper nytt. De kanske tänker sig att man kör slanglöst och inte behöver högre?

Jag tar tillverkarens rekommendationer med lite ro, det finns marginaler... Kör 4 bar och 40mm däck på mina Allroad, funkar super hitills iallafall ?‍♂️

Varför i hela världen skulle du vilja ha mer än 3bar?
Jag kör strax över 2bar bak i 37mm och strax under 2bar fram i43.

Precis, ska pendla till jobbet varje dag och har mest asfalt, men hade tänkt o köra grus också. Så där av att ja vill köra lite högre däcktryck. Har nån nåt annat tips på hjul i samma prisklass annars?
Bara det att det inte rullar goare, om du inte cyklar på parkettgolv. Trodde vi kommit förbi det där nu med att högt tryck är snabbt....
42 mm för asfalt i torrt med 21 id på 9kg cykel och 80 kg gubbe anger srams pressure calc under 3 bar både fram och bak och den brukar ligga lite högt brukar jag tycka. Och för mestadels asfalt hade jag valt något smalare än 42mm

Senast ändrad:
Jag har 35 slicks på min gravel och pumpar alsrig över 3 bar. Innan jag pumpar nästa gång har trycket garanterat sjunkit till 2 bar. Det är först så som jag känner av att det blir lite tyngre.

Bara det att det inte rullar goare, om du inte cyklar på parkettgolv. Trodde vi kommit förbi det där nu med att högt tryck är snabbt....
42 mm för asfalt i torrt med 21 id på 9kg cykel och 8 kg gubbe anger srams pressure calc under 3 bar både fram och bak och den brukar ligga lite högt brukar jag tycka. Och för mestadels asfalt hade jag valt något smalare än 42mm

DET var en fjäderlätt pilot att räkna på!

Tillbaka
Topp