Hur agera mot cyklister som beter illa i trafiken/skogen?

DD88

Aktiv medlem
Nu snackar vi inte om ”oskyldiga misstag” eller naiva söndagscyklister utan cyklister som medvetet utsätter andra för fara.

Hur hade du själv velat bli bemött? Av egen erfarenhet svarar många aggressivt, troligtvis för att man redan är medveten om att man gör fel. Andra ber om ursäkt och ger sig skyndsamt därifrån. Finns alltid dåliga ursäkter, sällan det är deras egna fel.

Tex vid dumma omkörningar på cykelbanan, folk som kör som idioter på gågator, inte visar respekt vid möte ute i skogen, klunga som tror dom äger vägen osv.

Och hur ska man agera om det är någon man är ute och kör med? Upplever själv att det många gånger är tabu att dra upp kritiken.

Du får väl polisanmäla om du anser att något bryter mot gällande lagar?

Hur hade det sett ut om man polisanmält någon i gruppen för att folk hade fått kasta sig åt sidan när denna inte visat hänsyn i skogen?

Seriöst?

Och ska polisen jaga någon som gjorde en omdömeslös omkörning på cykelbanan? Lär vara högt prioriterat.

Är snarare ute efter hur jag förväntas agera.

förfölj cyklisten tills dess att du lyckas identifiera denne. Sen konfronterar du, samtidigt som du filmar det.

Sen lägger du självklart upp det på internet och skickar det till personens familj och närmsta chef.
Mycket jobb, men Det är bara så vi kan stoppa dumma omkörningar på cykelbanor eller folk som inte visar tillräckligt med respekt då man möter dom på stigen.

du kan ha en ettrig och arg liten strävhårig tax som dresserar att skälla med ett sånt där jobbigt ljud som skär lite i öronen. bara veva ner rutan när du kör om en klunga som tror den äger vägen och låta bamse utdela bestraffningen.
two-generations-funny-dachshund-dogs-hipster-shirts-look-out-car-window-obediently-waiting-own...jpg

Senast ändrad:
Och ska polisen jaga någon som gjorde en omdömeslös omkörning på cykelbanan? Lär vara högt prioriterat.

Är snarare ute efter hur jag förväntas agera.
Hålla upp dörrar, erbjuda sin sittplats till någon mer behövande, släppa före någon i kön. Artighet och hänsyn....

Det är en bristvara tycker jag.

Att man sitter på en cykel gör ju inte att personen automatiskt blir mer hänsynsfull.
Jag tror vi människor vill göra rätt och tillhöra en grupp. Så det bästa är nog att vara saklig och vänlig i tonen för att uppnå förändring.

Men det är lätt och säga här och nu jämf. när situationerna uppstår. Man har ju oftast bara någon sekund på sig. Då hinner man ju bara med att skrika "idiot" eller knyta näven i fickan.
Endast undantagsvis har jag fått chansen beefa med idiot-bilister om vad som gäller. Bjuds det upp till dans får man ju tacka ja.

Senast ändrad:
Vi tog diskussionen om hur vi bör och inte bör hävda vår rätt till väg mot busschaufförerna rätt upp och ner i vår klubbchatt. Ja det fanns ett praktiskt exempel att chatta kring. Det gick bra.

Ofta så behöver man inte läxa upp andra, för det är inte säkert att din uppfattning om vad som är det korrekta är rätt. Många som gillar att skälla ut andra, men det i sig är oftast otrevligt och onödigt. En anekdot är när jag åkte bil häromdagen på en tvåfilig enkelriktad väg när en bilist snett framför mig gör en u sväng för den orkade inte vänta i kön och skrek att jag skulle backa för att jag stod i vägen, enda problemet var att den bilisten inte fattat att det var enkelriktad...

...cyklister som medvetet utsätter andra för fara.
Jag tror att de flesta som beter sig som du beskriver, inte inser att de utsätter andra för fara. Inte heller lär det vara särskilt många som vet att de är hänsynslösa men struntar i det (för att de är hänsynslösa).
Alltså tror jag heller inte att det hjälper ett skvatt att bli förbannad, även om jag själv har en tendens att bli det. Försöker dock bättra mig och cykla defensivt, samt hålla undan för idioter istället för att "bråka tillbaka".

Om man nu ska konfrontera en idiot så tror jag det är bäst att vara lugn och saklig. "Tycker du verkligen att den där omkörningen var vettig? Har du tänkt på att om du väntat till efter kurvan så hade du sluppit risken att frontalkrocka med nån oskyldig stackare?" ...eller liknande.

Beteendet är exakt samma oavsett vilket fordon idioten framför. Det har bara lite olika konsekvenser och risker.

Jag är glad att fler vill se mer hänsyn i skog och trafik. Föreslår att prova på ickevåldsprinciper för att nå fram.

Börja med att ge dig själv tyst självempati genom att fundera på dina egna mänskliga känslor och behov i nuet. Ett medvetet andetag eller två hjälper fram empatin. Känn efter hur det känns i kroppen. Ge sedan empati för andras känslor och behov i nuet, vilket gärna kan uttryckas högt om man är tränad på det (annars kanske bäst hålla tyst).

Använd sedan de fyra delarna: observation, känsla, behov och förslag. Max ca 40 ord utan paus (om jag minns rätt). OBS att det är generella mänskliga känslor och behov som menas. Tanken är att alla har dessa känslor och behov och att det ska skapas en välvilja istället för försvar.

Beskriv vad du observerat utan att moralisera, kritisera eller analysera. Säg till exempel att du är blir rädd och att du värderar säkerhet och respekt. Föreslå att ni saktar ned till gångfart vid möten där det inte går att ha en cykellängds avstånd eller mer i sidled (förslag måste vara positivt görbart och konkret).

Acceptera alla tänkliga svar utan att ta det personligt, bli sur eller idiotförklara någon ens i tanken. Du har gjort vad som går att göra för tillfället.

Är det verkligen ett problem att säga att man tycker det köra lite vilt på olämpliga ställen om man tycker det? Jag tror/hoppas att jag inte skulle bli sur om hen sakligt skulle be mig om att ta det lite försiktigare för att hen upplevde att jag cyklade för aggressivt.

Sen spelar det förstås roll hur man säger det. Ett ”tagga ner din jävla ärthjärna, du cyklar ju som en påtänd proffscyklist-wannabe” är inte bästa sätt att få de flesta mottagliga för budskapet.

Som en van pendlare i Stockholm har jag insett att det bästa bästa man kan göra är att se till att man själv cyklar på ett så föredömligt, säkert och lagligt sätt som möjligt. Man kan inte ta ansvar för andra, men man kan ta höjd för deras misstag och brister. Jag brukar tänka ”alla vill/försöker döda mig”, gående, andra cyklister och bilister. På så vis är jag alltid förberedd på ”oväntade” händelser.

Min upplevelse är dessutom att andra cyklisters beteende är ett ganska harmlöst problem jämfört med bilisternas (och förare av tyngre trafik) där regelefterlevnaden är på typ samma nivå men där konsekvenserna (främst för mig som cyklist) blir väldigt mycket allvarliga.

Jag tror på att I trafiken sköta sig själv och vara förberedd på att allt kan och kommer att hända. Anpassa fart och körsätt efter situation och följa trafikreglerna så gott det gåt (gäller främst när man cyklar då reglerna ofta är omöjliga att följa, när jag kör bil är det ytterst sällan jag blir tvungen att bryta en regel).

Utanför trafiken tror jag på att driva opinjon, diskutera frågan och lyfta problemen.

Ps. Sedan jag började cykelpendla har jag blivit en väldigt mycket bättre bilförare.

Som en van pendlare i Stockholm har jag insett att det bästa bästa man kan göra är att se till att man själv cyklar på ett så föredömligt, säkert och lagligt sätt som möjligt. Man kan inte ta ansvar för andra, men man kan ta höjd för deras misstag och brister. Jag brukar tänka ”alla vill/försöker döda mig”, gående, andra cyklister och bilister. På så vis är jag alltid förberedd på ”oväntade” händelser.

Min upplevelse är dessutom att andra cyklisters beteende är ett ganska harmlöst problem jämfört med bilisternas (och förare av tyngre trafik) där regelefterlevnaden är på typ samma nivå men där konsekvenserna (främst för mig som cyklist) blir väldigt mycket allvarliga.

Jag tror på att I trafiken sköta sig själv och vara förberedd på att allt kan och kommer att hända. Anpassa fart och körsätt efter situation och följa trafikreglerna så gott det gåt (gäller främst när man cyklar då reglerna ofta är omöjliga att följa, när jag kör bil är det ytterst sällan jag blir tvungen att bryta en regel).

Utanför trafiken tror jag på att driva opinjon, diskutera frågan och lyfta problemen.

Ps. Sedan jag började cykelpendla har jag blivit en väldigt mycket bättre bilförare.
Jag tycker formuleringen "... vara förberedd på att allt kan och kommer att hända" är en överdrift om man tar den bokstavligt. Jag har själv en gång åkt i backen då jag cyklade p.g.a. en fotgängare som uppförde sig totalt irrationellt. Skulle jag ta höjd för sådant beteende skulle jag inte kunna cykla inom ett antal meter från någon fotgängare. Om man extrapolerar beteendet till cyklister och bilister skulle jag väsentligen inte kunna cykla annat än på öde vägar.

Snarare skulle jag säga att det handlar om att hitta en lämplig risknivå med hänsyn tagen till sannolikhet för skada och hur allvarlig den skulle kunna bli. Där kommer olika människor att bedöma saker olika och jag tror att det är lätt att underskatta sannolikheten för att något går åt pepparn och att det verkligen finns anledning att om man hamnar i en valsituation ta det defensiva alternativet snarare än att "satsa".

Jag tycker formuleringen "... vara förberedd på att allt kan och kommer att hända" är en överdrift om man tar den bokstavligt. Jag har själv en gång åkt i backen då jag cyklade p.g.a. en fotgängare som uppförde sig totalt irrationellt. Skulle jag ta höjd för sådant beteende skulle jag inte kunna cykla inom ett antal meter från någon fotgängare. Om man extrapolerar beteendet till cyklister och bilister skulle jag väsentligen inte kunna cykla annat än på öde vägar.

Snarare skulle jag säga att det handlar om att hitta en lämplig risknivå med hänsyn tagen till sannolikhet för skada och hur allvarlig den skulle kunna bli. Där kommer olika människor att bedöma saker olika och jag tror att det är lätt att underskatta sannolikheten för att något går åt pepparn och att det verkligen finns anledning att om man hamnar i en valsituation ta det defensiva alternativet snarare än att "satsa".
Man får ta det hur bokstavligt man vill. Men man behöver ju inte ha smällt för att sätta en standard. Har också gått i backen vid något tillfälle pga annan, men analet gånger jag klarat mig tack vare den inställningen är oräkneliga. Min riskbedömning/åtgärd innebär inte nödvändigtvis att cykla 4 meter runt utan att bedöma en sannolikhet för att någon kommer kliva/svänga ut framför mig/eller ej och min förmåga att broms/väja.

Exempel, om jag cyklar över en bro (cykelbanan) och i uppförsbacken ser jag en elcyklist (inget empt elcyklister men fenomenet är enligg min erfarenhet vanligast där) framför mig som utan att se sig om det kommer någon bakom, gör omkörningar så räknar jag i betydligt större utsträckning med att hen kommer kasta sig ut framför mig även om jag redan påbörjat en omkörning av hen. Jag kommer då att anpassa min fart och invänta att hen inte har någon att köra om just då.

Om motsvarande situation utspelar sig på en i övrigt tom bro och elcyklisten håller en normal rak linje, kör jag om med lägre förväntningar på att hen ska byta ”fil” framför mig. Men jag är ändå medveten om hen och förberedd på att hem gör något oväntat.

Man får ta det hur bokstavligt man vill. Men man behöver ju inte ha smällt för att sätta en standard. Har också gått i backen vid något tillfälle pga annan, men analet gånger jag klarat mig tack vare den inställningen är oräkneliga. Min riskbedömning/åtgärd innebär inte nödvändigtvis att cykla 4 meter runt utan att bedöma en sannolikhet för att någon kommer kliva/svänga ut framför mig/eller ej och min förmåga att broms/väja.

Exempel, om jag cyklar över en bro (cykelbanan) och i uppförsbacken ser jag en elcyklist (inget empt elcyklister men fenomenet är enligg min erfarenhet vanligast där) framför mig som utan att se sig om det kommer någon bakom, gör omkörningar så räknar jag i betydligt större utsträckning med att hen kommer kasta sig ut framför mig även om jag redan påbörjat en omkörning av hen. Jag kommer då att anpassa min fart och invänta att hen inte har någon att köra om just då.

Om motsvarande situation utspelar sig på en i övrigt tom bro och elcyklisten håller en normal rak linje, kör jag om med lägre förväntningar på att hen ska byta ”fil” framför mig. Men jag är ändå medveten om hen och förberedd på att hem gör något oväntat.
Jag tror att vi egentligen tycker rätt lika. Man gör, i någon kvalitativ mening, en bedömning av sannolikheten för oväntat uppförande och tar med i beräkningen hur illa det skulle kunna gå och baserar sitt handlade på det.

Och min poäng var absolut inte att jag har någon exceptionell förmåga att bedöma situationer baserat på att åkt i backen på en "freak accident" jag drabbats av.

Min invändning var bara kring att jag tycker att vara förberedd på något innebär att man på något sätt har ett sätt att hantera situationen s.a. man undviker eller i alla fall minskar skadan. Att då säga att man ska vara förberedd på allt leder till att man i mitt tycke måste ha orimliga marginaler. Snarare är det precis att man är förberedd på att hantera situationer som utifrån den information man har bedöms "rimliga", t.ex. att elcyklisten som visat sig svänga ut utan att titta sig för kan väntas göra det igen. Sen får man acceptera att det alltid finns tokigt beteende som man inte kan ha någon sorts plan för att hantera, t.ex. att elcyklisten som håller rak linje helt plötsligt gör ett så hastigt filbyte precis när du är på väg att passera att du inte hinner reagera innan du ligger på backen.

Möjligen är det bara att du när du säger att man är förberedd på situationen menar det som jag skulle beskriva som att man är medveten om att situationen kan inträffa men trots att man inser att man inte kan gardera sig mot den ändå är villig att acceptera den då risken är så låg.

Heh. Jag vet inte hur många gånger jag har upplyst folk om att de cyklar på en gångbana. Oftast för att de plingar och förväntar sig att jag ska hoppa åt sidan. Jag har även upplyst folk om att de flanerar i bredd på en cykelbana och är väldigt mycket i vägen på grund av rusningstid. Upplyst en cyklist som skrek efter en bil att han gott kunde tagga ner eftersom det var bilen som hade företräde i korsningen i fråga. Med mera. Trots att jag verkligen bara säger något när jag är direkt påverkad av händelsen.

Ibland tjurar folk. Ibland inte. Ingen vill diskutera.

Jag tror att vi egentligen tycker rätt lika. Man gör, i någon kvalitativ mening, en bedömning av sannolikheten för oväntat uppförande och tar med i beräkningen hur illa det skulle kunna gå och baserar sitt handlade på det.

Och min poäng var absolut inte att jag har någon exceptionell förmåga att bedöma situationer baserat på att åkt i backen på en "freak accident" jag drabbats av.

Min invändning var bara kring att jag tycker att vara förberedd på något innebär att man på något sätt har ett sätt att hantera situationen s.a. man undviker eller i alla fall minskar skadan. Att då säga att man ska vara förberedd på allt leder till att man i mitt tycke måste ha orimliga marginaler. Snarare är det precis att man är förberedd på att hantera situationer som utifrån den information man har bedöms "rimliga", t.ex. att elcyklisten som visat sig svänga ut utan att titta sig för kan väntas göra det igen. Sen får man acceptera att det alltid finns tokigt beteende som man inte kan ha någon sorts plan för att hantera, t.ex. att elcyklisten som håller rak linje helt plötsligt gör ett så hastigt filbyte precis när du är på väg att passera att du inte hinner reagera innan du ligger på backen.

Möjligen är det bara att du när du säger att man är förberedd på situationen menar det som jag skulle beskriva som att man är medveten om att situationen kan inträffa men trots att man inser att man inte kan gardera sig mot den ändå är villig att acceptera den då risken är så låg.
Vi är överens. ?

Jag har kört spårvagn.
Sett intressanta beteenden från cyklister. Dock bara en som jag fick prata med. Han vill ha företräde vid korsningen Kungsladugårdsgatan/Godhemsgatan. Tyckte han verkade komma i lite väl hög fart på ett lite skumt sätt, så jag bromsade ner lite extra. Han höll ändå på att köra på mig, eller jag honom. Och började gapa. Så jag öppnade dörren och lyssnade. Förklarade att spårbunden trafik ska ges företräde. Han verkade inte riktigt förstå. I vanliga fall så hade jag hållt högre hastighet där, men eftersom han på långt håll verkade bete sig skumt, så. Man stannar inte på en femöring med spårfordon. Och jag hann ju inte den här gången heller. Om det var nån av er, så hoppas det gick in.
Men detta var ändå långt ifrån att cykla på trottoarer vid hållplatser(Jag avskyr trottoarcyklister sen dess), cykla(Eller vingla med en för liten damcykel, väska på styret osv) mellan körande spårvagn och parkerade bilar längs Södra Hamngatan mm.
Bilister är inte bättre, Taxi Kurir en mardröm och en del gångtrafikanter är väldigt konstiga.

Och hur ska man agera om det är någon man är ute och kör med? Upplever själv att det många gånger är tabu att dra upp kritiken.
Man talar om för vederbörande att det inte är ett uppskattat beteende, Varken från ditt håll eller den som blev utsatt.

Detta går ju att lägga fram utan att vara otrevlig.

”Nästa gång kan vi väl köra om barnvagnsparet lite saktare? Tror dom blev skrämda när du kom så nära i den hastigheten och det ökar hatet mot oss cyklister ännu mer”

Jag har kört spårvagn.
Sett intressanta beteenden från cyklister. Dock bara en som jag fick prata med. Han vill ha företräde vid korsningen Kungsladugårdsgatan/Godhemsgatan. Tyckte han verkade komma i lite väl hög fart på ett lite skumt sätt, så jag bromsade ner lite extra. Han höll ändå på att köra på mig, eller jag honom. Och började gapa. Så jag öppnade dörren och lyssnade. Förklarade att spårbunden trafik ska ges företräde. Han verkade inte riktigt förstå. I vanliga fall så hade jag hållt högre hastighet där, men eftersom han på långt håll verkade bete sig skumt, så. Man stannar inte på en femöring med spårfordon. Och jag hann ju inte den här gången heller. Om det var nån av er, så hoppas det gick in.
Men detta var ändå långt ifrån att cykla på trottoarer vid hållplatser(Jag avskyr trottoarcyklister sen dess), cykla(Eller vingla med en för liten damcykel, väska på styret osv) mellan körande spårvagn och parkerade bilar längs Södra Hamngatan mm.
Bilister är inte bättre, Taxi Kurir en mardröm och en del gångtrafikanter är väldigt konstiga.
Kort sagt, vi kan inte betrakta ”cyklister” ”bilister” och ”gångare” som homogena grupper med en talan. Det är alla individer och att en individ gör något betyder inte att en annan kan hållas ansvarig för det.

Tyvärr är det dock få som betra sig själva som ”cyklist” (även om de äger en cykel och cyklar på den ibland) medan många ser sig som bilist och/eller gångare. Därför är det enkelt att i olika sammanhang prata om att ”cyklister” alltid ställer till problem och bryter mot reglerna, medan man sällan hör folk prata om bilister i allmänna ordalag (som lagbrytande fartdårar med mobiltelefonen i högsta hugg som varken ser eller hör andra trafikanter) eftersom att man indirekt skulle anklaga sig själv att vara ovan nämnda. Även gångare faller under samma problematik.

I min mening är det därför ”cyklister” har en dålig stämpel.

Kort sagt, vi kan inte betrakta ”cyklister” ”bilister” och ”gångare” som homogena grupper med en talan. Det är alla individer och att en individ gör något betyder inte att en annan kan hållas ansvarig för det.

Tyvärr är det dock få som betra sig själva som ”cyklist” (även om de äger en cykel och cyklar på den ibland) medan många ser sig som bilist och/eller gångare. Därför är det enkelt att i olika sammanhang prata om att ”cyklister” alltid ställer till problem och bryter mot reglerna, medan man sällan hör folk prata om bilister i allmänna ordalag (som lagbrytande fartdårar med mobiltelefonen i högsta hugg som varken ser eller hör andra trafikanter) eftersom att man indirekt skulle anklaga sig själv att vara ovan nämnda. Även gångare faller under samma problematik.

I min mening är det därför ”cyklister” har en dålig stämpel.
Cyklist, nån som för stunden cyklar, bilist, nån som för stunden kör bil osv.

Cyklist, nån som för stunden cyklar, bilist, nån som för stunden kör bil osv.
Jojo, men jag pratar om hur folk definierar sig själva. Om du skulle fråga någon om de betraktar sig som bilist skulle nog de flesta svara ja (som äger bil/kör bil på regelbunden basis) medan gemene man inte identifierar sig sig som cyklister utan snarar någon som då och då tar cykeln.

Hade en kille i huset bredvid som alltid avslutade sina cykelrundor med en trottoarspurt fram sin port varvid han passerade vår port med 15m till "mål". Väl framme vid sin port tryckte han på stopknappen på hastighetsmätaren. Efter han hållt på att klippa mig gående på väg ut genom vår port andra gången på en månad sprang jag efter, tog tag i sadeln när han va på väg in i sin port o släpade honom + cykel baklänges ut på trottoaren. Berättade ovänligt och bestämt att han va en idiot. Han har slutat med trottoarspurterna.

Blev lite för arg för att va stolt över det i efterhand men med portar som öppnas inåt hade han lätt kunnat klippa en barnvagn på väg ut utan att hinna reagera innan den va framför nosen på honom o jag va verkligen fly förbannad.

Hade en kille i huset bredvid som alltid avslutade sina cykelrundor med en trottoarspurt fram sin port varvid han passerade vår port med 15m till "mål". Väl framme vid sin port tryckte han på stopknappen på hastighetsmätaren. Efter han hållt på att klippa mig gående på väg ut genom vår port andra gången på en månad sprang jag efter, tog tag i sadeln när han va på väg in i sin port o släpade honom + cykel baklänges ut på trottoaren. Berättade ovänligt och bestämt att han va en idiot. Han har slutat med trottoarspurterna.

Blev lite för arg för att va stolt över det i efterhand men med portar som öppnas inåt hade han lätt kunnat klippa en barnvagn på väg ut utan att hinna reagera innan den va framför nosen på honom o jag va verkligen fly förbannad.
Påminner mig om min kompis Christian. Han kommer från Korsvägen in på Mölndalsvägen och ska fickparkera i höjd med Cederbourgsgatan. Han kör fram, blinkar höger och ska börja backa in när en taxi ställer sig bakom honom och tutar ilsket. Christian tittar på chauffören genom sin bakruta och denne tar sig för pannan och gör gester som indikerar att han tycker att Christian är ett jävla pundhuvud som tänker parkera. Christian kliver ur sin bil, går bort till taxin, sliter upp dörren, drar ut chauffören i slipsen och undrar vad hans problem är.

Jag tror att taxichaffisen fick sig en tankeställare.

Påminner mig om min kompis Christian. Han kommer från Korsvägen in på Mölndalsvägen och ska fickparkera i höjd med Cederbourgsgatan. Han kör fram, blinkar höger och ska börja backa in när en taxi ställer sig bakom honom och tutar ilsket. Christian tittar på chauffören genom sin bakruta och denne tar sig för pannan och gör gester som indikerar att han tycker att Christian är ett jävla pundhuvud som tänker parkera. Christian kliver ur sin bil, går bort till taxin, sliter upp dörren, drar ut chauffören i slipsen och undrar vad hans problem är.

Jag tror att taxichaffisen fick sig en tankeställare.
Vilka idioter, både taxichaffisen och din kompis Christian som misshandlar honom.

Jag kör mer passiv-aggressiv taktik.
Ffa mot dem som cyklar mot rött. När det blir grönt så cyklar jag ikapp och förbi (skakar ev lite på huvudet när jag passerar) och stannar demonstrativt vid nästa rödljus nickande upp mot rödljuset. Kanske t o m så det blir lite trångt att passera. Och så kan det hålla på några trafikljus. Några har faktiskt börjat stanna vid rött, men de flesta skiter i mig.

Jag kör mer passiv-aggressiv taktik.
Ffa mot dem som cyklar mot rött. När det blir grönt så cyklar jag ikapp och förbi (skakar ev lite på huvudet när jag passerar) och stannar demonstrativt vid nästa rödljus nickande upp mot rödljuset. Kanske t o m så det blir lite trångt att passera. Och så kan det hålla på några trafikljus. Några har faktiskt börjat stanna vid rött, men de flesta skiter i mig.
Brukar också rulla fram så det är lite extra trångt för dem som tänker köra mot rött. De får liksom skämmas när de försöker tråckla sig igenom.

För övrigt anser jag att rödljus saknar funktion och mening för cyklister (men jag stannar alltid) och det är den främsta orsaken till att så många skippar dem. Väjningsplikt hade varit en mycket bättre regel där du som cyklist får köra om det är fritt men är skyldig att stanna om det ej är fritt.

tidsfönstret för kommunikation brukar vara kort.

men man hinner alltid med ett 'oj!'

är det åt samma håll kan man utöka till 'tycker du det är väldigt svårt att cykla?'

Senast ändrad:
Grabbar, ni blir upprörda över fel saker. Ni är inte personligt ansvariga för att någon annan cyklar mot rött.
Ja, trafikljus för cyklister är totalt meningslöst, förutom EN sak: balansträning. Bra tajmad spårvagn och man kan få uppåt en minuts träning. Kommer man in i det med nära maxpuls, och får ett långt stopp, det är bra spontanträning det. Skorna ska såklart inte klickas ur.

Nu snackar vi inte om ”oskyldiga misstag” eller naiva söndagscyklister utan cyklister som medvetet utsätter andra för fara.

Hur hade du själv velat bli bemött? Av egen erfarenhet svarar många aggressivt, troligtvis för att man redan är medveten om att man gör fel. Andra ber om ursäkt och ger sig skyndsamt därifrån. Finns alltid dåliga ursäkter, sällan det är deras egna fel.

Tex vid dumma omkörningar på cykelbanan, folk som kör som idioter på gågator, inte visar respekt vid möte ute i skogen, klunga som tror dom äger vägen osv.

Tänker att det är bättre att du tar upp det med vederbörande som gör fel?

ja, rödljus är irriterande. men de ger chans till en typ intervallträning när man dels skall rejsa mot de andra som fastnat, dels ska kränka ifatt fåntrattarna som under tiden cyklat mot rött.

lyckas för det mesta, för man har ju fått vila en minut;)

Grabbar, ni blir upprörda över fel saker. Ni är inte personligt ansvariga för att någon annan cyklar mot rött.

Sant, men det ger cyklister i allmänhet dåligt rykte.

Att rödljus saknar funktion för cyklister har jag svårt att förstå. De finns ju vid korsningar, övergångsställen och andra trafikplatser där trafik och olika trafikslag korsas. Ibland är det ingen trafik just när man kommer fram till ljuset, men så är det ju när man kör bil också.

Kör ni mot rött när ni kör bil också?

När jag kör bil slår rödljuset automagiskt om till grönt när jag närmar mig om korsningen är tom. Händer aldrig när man cyklar. Då måste man istället stanna och trycka på en knapp och invänta grönt innan man får köra vidare. Har förståelse för att många då hellre väljer att cykla mot rött. Usel lösning för cyklister.

Att rödljus saknar funktion för cyklister har jag svårt att förstå. De finns ju vid korsningar, övergångsställen och andra trafikplatser där trafik och olika trafikslag korsas. Ibland är det ingen trafik just när man kommer fram till ljuset, men så är det ju när man kör bil också.

Du missade min poäng. Som cyklist behöver man inte hjälpen som trafikljus ger. Man ser ändå om det är klart eller ej. Dock får man ju inte cykla mot rött så det gör man inte. Istället används pausen till trackstand.

Att många bryter mot trafikregler genererar inte dåligt rykte. Om det hade varit fallet hade ”bilister” haft ett extremt dåligt rykte eftersom att det är ytterst få, försvinnande få, som håller sig till trafikreglerna. Åter igen hänvisar jag till mitt tidigare inlägg om att få ser sig som cyklist och därmed är det ok att säga att ”cyklister” beter sig som idioter i trafiken medan man inte säger det samma om ”bilister” eftersom att man då anklagar sig själv.

Att med mobilen i näven, körades för fort mot sent rödljus (i bil) och skrika sig hes på en cyklist som kör mot rött i en korsning där ingen störs av det är tyvärr inget konstigt. Alla är lika

Rödljus är de facto inte en funktion för ökad trafiksäkerhet utan en funktion för ökad framkomlighet (för bilar). Cyklar tar inte upp det utrymme och har mycket högre grad av manövreringsförmåga vilket gör dem till smidigare fordon. Att man ur ren lathet och okunskap kopierar trafiklösningar från biltrafiken till cykeltrafiken är beklagligt. Att de som strategiskt beslutar om, planerar och bygger cykelinfra inte själva cyklar är något man märker varje gång man ger sig ut.

Mitt motstånd till trafikljus gör cyklister rör främst cykeltrafikljus. Om jag cyklar på vägen kan jag acceptera dem i större utsträckning men problemet där är att få trafikljus inte reagerar på cyklar och om man vill vara laglydig får man snällt vänta på ett annat (högre i rang stående) fordon.

Saknar referens i skrivandets stund men vill minnas att det dött en person av att ha kört mot rött på cykel de senaste x åren och att vederbörande då hade en orimligt hög promille i blodet. Statistiken visar tvärt om att det i många fall är farligare att cykla mot grönt än rött, i synnerhet om cykelbanan går parallellt med bilvägen och bilisterna ska korsa cykelbanan. Båda har grönt men då bilister saknar förmågsn att titta efter och föreställa sig cyklister på cykelbanan tenderar de att köra på ”oss”.

Att många bryter mot trafikregler genererar inte dåligt rykte. Om det hade varit fallet hade ”bilister” haft ett extremt dåligt rykte eftersom att det är ytterst få, försvinnande få, som håller sig till trafikreglerna. Åter igen hänvisar jag till mitt tidigare inlägg om att få ser sig som cyklist och därmed är det ok att säga att ”cyklister” beter sig som idioter i trafiken medan man inte säger det samma om ”bilister” eftersom att man då anklagar sig själv.

Rödljus är de facto inte en funktion för ökad trafiksäkerhet utan en funktion för ökad framkomlighet (för bilar).
Jag har alltid trott att de var där för säkerheten först och främst.
Jaja, nu fick jag lära mig något nytt.

Jag har många rödljus som först och främst fungerar som irritationsmoment när jag cyklar. De ger ingenting men utgör energifällor. Ska erkänna att min inställning till rödljuscyklande gradvis förskjuts och därmed också mitt beteende. Fortfarande väljs de tillfällena högst medvetet utifrån situationen och i flertalet fall stannar jag, stilla undrande kring sakernas tillstånd.

Tillbaka
Topp