Hur agera mot cyklister som beter illa i trafiken/skogen?

Kikar man på polisen hemsida verkar det vara böter på 1 500 kr som gäller.
Har jag missat något?
Visa bilaga 561501
Ja, det är den ordningspåföljd som rättsväsendet dömer ut. Återkallande av körkort utreds av Transportstyrelsen (men polisen ska ta det på plats vid vissa trafikbrott, ex.vis framfört fordon mot rött, därefter bestämmer Transportstyrelsen påföljden).

Ja, det är den ordningspåföljd som rättsväsendet dömer ut. Återkallande av körkort utreds av Transportstyrelsen (men polisen ska ta det på plats vid vissa trafikbrott, ex.vis framfört fordon mot rött, därefter bestämmer Transportstyrelsen påföljden).
Absolut, det är jag helt med på.
Hittar däremot inget på länken till Transportstyrelsen vad som gäller om man cyklar mot rött.
Finns det någon lagtext eller liknande som hänvisar till böter(eller indraget körkort) så hittar inte jag den. Kan ju vara så att jag letar lite slarvigt.

Absolut, det är jag helt med på.
Hittar däremot inget på länken till Transportstyrelsen vad som gäller om man cyklar mot rött.
Finns det någon lagtext eller liknande som hänvisar till böter(eller indraget körkort) så hittar inte jag den. Kan ju vara så att jag letar lite slarvigt.
Återkallande av körkort är inget straff, utan det handlar om att du bedöms olämplig att inneha körkort. T.ex. eftersom du begått vissa trafikbrott, men kan även vara annat som inte har nåt alls med trafik att göra (medicinska skäl, blivit LOB:ad upprepade gånger, etc). Jag hittar inget vare sig i Trafikförordningen eller i Körkortslagen som säger att trafikbrottet rödljuskörning ska anses lindrigare om det begås med fordonet cykel jmf med fordonet bil.

Återkallande av körkort är inget straff, utan det handlar om att du bedöms olämplig att inneha körkort. T.ex. eftersom du begått vissa trafikbrott, men kan även vara annat som inte har nåt alls med trafik att göra (medicinska skäl, blivit LOB:ad upprepade gånger, etc). Jag hittar inget vare sig i Trafikförordningen eller i Körkortslagen som säger att trafikbrottet rödljuskörning ska anses lindrigare om det begås med fordonet cykel jmf med fordonet bil.
Jag har inget svar i just denna fråga, men jag gillar lagtexter eftersom "det är de som gäller":
"Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år."

1:a stycket torde gälla alla som befinner sig på/invid väg. (Men "vägtrafikant" är inte definierat och kan inte automatiskt sägas vara detsamma som "trafikant" enligt "Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner")
Jag tolkar det iaf som att 1:a stycket fordrar en olycka för att bli aktuell.

2:a stycket är tydligare iom. att fotgängare/cyklister/elcyklister osv. inte riskerar att dömas till fängelse för "grov vårdslöshet i trafik" samt att här spelar det ingen roll om en olycka inträffat eller ej.
(Det är kanske därför gangstermördare åker elspark. De tror nog att de är immuna mot fängelse)

Nu hittade jag rätt: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/

"Nio återkallelsepunkter
Det finns nio punkter som ditt körkort kan återkallas på. Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar vi om en så kallad spärrtid.

Spärrtiden är den tid då ditt körkort är återkallat och Transportstyrelsen inte får tillverka ett nytt körkort. När vi beslutar om spärrtid gör vi alltid en helhetsbedömning i det enskilda ärendet. Vi utgår från praxis som innebär att vi också väger in både omständigheterna kring brottet och vissa personliga förhållanden som exempelvis behov av körkort i arbete. Vad som också kan komma att påverka vårt beslut om spärrtid är om du tidigare har ett körkortsingripande.

Observera att flera återkallelsepunkter kan vara aktuella samtidigt.

[...]
4. Brott mot bestämmelse som är viktig för trafiksäkerheten
(fortkörning, rött ljus, vårdslöshet, olovlig körning m.m.)
Körkortet ska återkallas om du har gjort dig skyldig till exempelvis:

fortkörning

körning mot rött ljus

omkörning vid övergångsställe

vårdslöshet i trafik

olovlig körning

inte anpassat avståndet till fordonet framför.

De vanligaste återkallelsefallen är när någon kört mellan 31 och 40 km/tim för fort. Då är spärrtiden normalt två månader. Vid hastighetsbegränsning till 30 km/tim eller lägre är spärrtiden normalt två månader när någon kört mellan 21 och 30 km/tim för fort. Vid allvarligare fortkörningar beslutas en längre spärrtid.

Andra exempel på spärrtid är att den normalt är 2 månader även vid körning mot rött ljus, men 4 månader är vanligt vid vårdslöshet i trafik. "

Ovanstående, fast mer formellt i lagtext:

(Vet inte varför jag inte längre kan länka. Kolla in Kap. 5 3§)

Det framgår tydligt att körkortsåterkallelse kan ske efter:

"1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till
a) grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott,
[snip]
2. körkortshavaren har brutit mot 5 § lagen om straff för vissa trafikbrott och överträdelsen inte kan anses som ringa,
3. körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,
4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa"

Inget av detta verkar faktiskt vara applicerbart på vare sig cyklister eller fotgängare som innehar körkort, så transportstyrelsens text är bullshit på så vis att den enbart gäller vid förande av motorfordon.

Senast redigerad av en moderator:
Hm, jag satt ju just och letade igår efter att det skulle gälla enbart motorfordon, men hittade inget om det ?
Men fantastiskt, fritt fram att cykla mot rött alltså. Det förklarar varför det är så vanligt, jag som trott det mest är arslen utan körkort som beter sig så. Men det är alltså även arslen med körkort som gör det.

Här kommer jag och är jobbig. Men var landar elsparkcyklar? De lagliga är cyklar men eftersom de saknar trampor faller de samtidigt under definitionen för motorfordon.

Hm, jag satt ju just och letade igår efter att det skulle gälla enbart motorfordon, men hittade inget om det ?
Men fantastiskt, fritt fram att cykla mot rött alltså. Det förklarar varför det är så vanligt, jag som trott det mest är arslen utan körkort som beter sig så. Men det är alltså även arslen med körkort som gör det.
Göteborgs tidigare cykelpoliser Kling o Klang tyckte inte så. Upplevde en gång hur de stod norr om Ullevi o bötfällde cyklistet som cyklat mot rött på löpande band.

Göteborgs tidigare cykelpoliser Kling o Klang tyckte inte så. Upplevde en gång hur de stod norr om Ullevi o bötfällde cyklistet som cyklat mot rött på löpande band.
Ja, men 1500kr böter är ju bara växelpengar. Inga ytterligare påföljder, som om du kör bil mot rött blir du av med körkortet (utöver de böter du får).
Guillou satte ju i system att dra på sig P-böter, då han tyckte sig ha råd med det, dvs parkera var han vill. En cyklist kan ju göra samma sak med att cykla mot rött, då böter (dessutom låga) verkar vara enda påföljden.

Tillbaka
Topp