Hur använda Zipp/Sram garanti i Sverige

Hallå!

Funderar på att slå till på ett par Zipp 303 FC, delvis med argumentet att de har bra livstidsgaranti. Om det inte vore för garantin kunde jag köpa något billigare lika gärna. Innan jag köper ville jag kolla om någon här har erfarenhet av att använda garantin i Sverige, är det rimligt smidigt att använda den? Hoppas ju slippa använda den men ändå..

Enligt Zipp:
  1. Buy from an authorized Zipp dealer or from Zipp.com
  2. Save proof of purchase (THIS IS REQUIRED)
  3. Register your Zipp wheels – it’s not necessary for the warranty but can expediate the process
  4. If you have an issue, take covered Zipp product to your place of purchase
  5. Get an evaluation for replacement or repair at SRAM service location

Ett gäng av de tyska näthandlarna har ju bäst pris och är också "authorized dealer". Behöver jag skicka hjulen tillbaka till Tyskland då om jag vill göra anspråk på garantin? Det finns svenska butiker som säljer hjulen också, men som inte är "authorized dealer". Kan jag köpa i svensk butik och i så fall lämna dom där vid garantiärende? Kan jag rent av köpa på nätet och ändå använda svenska återförsäljare vid garantiärende? Närmaste fysiska butik som är "authorized dealer" enligt Zipp ligger i Danmark, vill helst inte behöva åka dit för att nån ska kolla på eventuella skador.

Tänkte att det kanske finns nån här som har erfarenhet av just detta?

Tack för tips! //Joakim

Generellt sett kommer du bli hänvisad till inköpsstället oavsett var du handlar.
Om du handlar av svensk ÅF har du ju alltid ett visst konsumentskydd genom konsumentskyddslagen dessutom även om de inte skulle anges som "authorized dealer".

Ska du handla på nätet välj en ÅF som har en smidig hantering av returer / garantier - där är det bra att kolla sånt som hur blir det med returfrakten, kan de erbjuda fraktsedel osv.

Och spara alltid originalkartongen för saker som kostar lite mer och är svårare att förpacka på ett bra sätt vid eventuell retur.

Jag hade inte dragit mig för att handla ZIPP hjul varken hos etablerade näthandlare Bike24, R2, Bike-discount eller svenska ÅF som Cykel City mfl.

Köpte ett par Zipp från någon tysk. Gick till CykelCity för att framhjulet strulade.
Dem konstaterade att det var garantiärende och löste ut allt trots att jag inte köpt hjulen hos dem.

Min feeling var att dem inte tyckte att Zipp var särskilt knöliga att ha att göra med, speciellt med tanke på att jag hade ett nytt hjul på en vecka.

Huruvida CykelCity är authorized dealer eller inte vågar jag inte svara på.

Garantiärenden, ser ju mycket olika ut i Europa, (för att inte tala om övriga världen). Detta medför att garantier och åtagande, kan se mycket olika ut i olika länder. Vi svenskar är skyddade av en omfattande konsumentlagstiftning. I det fallet är vi ganska skyddade och omhändertagna. I dom fall, som endast omfattas av olika företags "Good Will", kan det dock se mycket olika ut!

I praktiken kan ett företag lova vad som helst, men genom olika klausuler, göra det mycket komplicerat. >Står man själv med bevisbördan att felet/felen, inte orsakats av slarv, oaktsamhet, eller felaktig hantering. Kan det hela bli problematiskt! Rekommenderar därför köp ifrån etablerade cykelföretag!

Risken är väl att en åf som inte sålt hjulet, inte är så pigg på att administrera en reklamation. För srams del spelar det nog mindre roll. Men har dom en bra dag så kan det ju gå.
Men du får nog räkna med att skicka tillbaks det till tyskland, om du köpt det där.
Cykelcity brukar för övrigt ha bra priser på zipp.

Garantiärenden, ser ju mycket olika ut i Europa, (för att inte tala om övriga världen). Detta medför att garantier och åtagande, kan se mycket olika ut i olika länder. Vi svenskar är skyddade av en omfattande konsumentlagstiftning. I det fallet är vi ganska skyddade och omhändertagna. I dom fall, som endast omfattas av olika företags "Good Will", kan det dock se mycket olika ut!

I praktiken kan ett företag lova vad som helst, men genom olika klausuler, göra det mycket komplicerat. >Står man själv med bevisbördan att felet/felen, inte orsakats av slarv, oaktsamhet, eller felaktig hantering. Kan det hela bli problematiskt! Rekommenderar därför köp ifrån etablerade cykelföretag!

Fast nu gällde det inte någon lagstadgad garanti, utan en frivillig garanti utfärdad av tillverkaren.

Bra svar, tack! I det här fallet är konsumentskyddet inte lika intressant, utan framför allt bara hur man får in ett garantiärende till Zipp på ett någorlunda smidigt sätt. Deras egen garanti är mycket mer omfattande än normalt konsumentskydd, livstidsgaranti på alla skador vid normal användning, och jag har läst mycket positivt om att de faktiskt följer vad de lovar också. Som flera svarat så handlar det nog om hur snälla återförsäljarna är med att orka administrera ett garantiärende om de inte sålt produkten från början. Åtminstone en här verkar ha fått hjälp den vägen, det är ju alltid nåt. I värsta fall får man ju annars posta dem till Tyskland och ev stå för frakt själv.

Bakhjul zipp 303 FC som gick emot en trottoarkant under CX rejs och för lågt däcktryck, cyklade klart för att upptäcka att fälgen var sprucken. Köpt på Bikeinn som var krångliga och jag kontaktade LBS, 500:- för frakt/admin till dem och inte ens vecka senare nytt bakhjul att hämta.

Grymma hjul och otroligt nöjd med hur mitt ärende hanterades.

Bakhjul zipp 303 FC som gick emot en trottoarkant under CX rejs och för lågt däcktryck, cyklade klart för att upptäcka att fälgen var sprucken. Köpt på Bikeinn som var krångliga och jag kontaktade LBS, 500:- för frakt/admin till dem och inte ens vecka senare nytt bakhjul att hämta.

Grymma hjul och otroligt nöjd med hur mitt ärende hanterades.
Ja, det är ju bra att dom har garanti numera, för fälgarna är ju gjorda av mjukost. Jag körde ner i ett potthål och spräckte bakfälgen på mina 2 veckor gamla 404 för några år sen. Fick inte ens punka. Då fanns ingen garanti. :(

Risken är väl att en åf som inte sålt hjulet, inte är så pigg på att administrera en reklamation. För srams del spelar det nog mindre roll. Men har dom en bra dag så kan det ju gå.
Men du får nog räkna med att skicka tillbaks det till tyskland, om du köpt det där.
Cykelcity brukar för övrigt ha bra priser på zipp.
+1
Köpte mina på CykelCity för att ha en enkel kontakt vid eventuella problem.

Tillbaka
Topp