Hur är Campagnolo?

fphotography

Aktiv medlem
Hur är Campagnolo?
Hej! Det är dags att byta drivlina på min cykel och jag har för avsikt att byta hela gruppen. Först tänkte jag gå safe och sätta dit en Ultegragrupp. Men det visade sig att Shimano inte kan leverera.

Därför funderade jag på Campagnolo Record som finns att få tag på. Men jag har aldrig provat dem så har ingen aning om hur de är att cykla med. Det är ett 12-delat system, fungerar det på vanliga hjul förutsatt att jag byter frihjulshuben? Den är för 10/11-delat nu fast Shimano.

Så ska man byta eller ge sig till tåls tills säsongen är över och jag kan vänta på snigelshimano?

Har även funderat på SRAM men de kan inte heller leverera vad det verkar…

Hur är Campagnolo?
Det är annorlunda. Jag har försökt gilla campa, men har svårt med ergonomin i reglagen. Testa vettja om du kan - tekniska kvalliten hade jag inte oroat mig för med campa, det är mest att de upplevs annorlunda.

Hur är Campagnolo?
Det är annorlunda. Jag har försökt gilla campa, men har svårt med ergonomin i reglagen. Testa vettja om du kan - tekniska kvalliten hade jag inte oroat mig för med campa, det är mest att de upplevs annorlunda.
Jo det hade varit trevligt att testa men sist jag kolla så fanns det inga hos LBS:en. Jag har sett fler kommentarer om just ergonomin på deras handtag. Det känns ju sådär att beställa ett system för dom pengarna för att upptäcka att man inte trivs med handtagen eller hur de växlar.

Hur är Campagnolo?
Förutom att ergonomin och känslan i växlingen skiljer sig (vilket man säkert kan vänja sig med) så är det väl att jämföra med att konvertera mellan två olika religioner.
Om du har hjul som du tänkte behålla bör du kolla upp om du kan byta bodyn på dom så att det passar till Campagnolo kassetter.
Utöver det så är det nog lika bra med Campa som med Shimano och SRAM rent funktionellt men det känns som att Campa har tappat mycket marknadsandelar vilket i sig påverkar tillgång till reservdelar mm (under normala år)

Hur är Campagnolo?
Förutom att ergonomin och känslan i växlingen skiljer sig (vilket man säkert kan vänja sig med) så är det väl att jämföra med att konvertera mellan två olika religioner.
Om du har hjul som du tänkte behålla bör du kolla upp om du kan byta bodyn på dom så att det passar till Campagnolo kassetter.
Utöver det så är det nog lika bra med Campa som med Shimano och SRAM rent funktionellt men det känns som att Campa har tappat mycket marknadsandelar vilket i sig påverkar tillgång till reservdelar mm (under normala år)
Jo det går att byta bodyn så det är inte ett problem. Och lite så känns det ju att Campa tycks vara det som blev över i butikerna. Shimano är verkligen slut över allt. Liksom SRAM. Mekaniska Ultegra ligger ju väldigt attraktivt i pris dessutom.

Hur är Campagnolo?
är det något campa varit kända för är det väl tillgång till minsta reservdel och fjäder.

sen kan man fråga sig vilka reservdelar man kan komma att behöva under en tjugoårsperiod med campa, eller med shimano för den delen. vanligen nada, däremot kan man kanske köpa in några kassetter oavsett märke, ifall man skulle vara orolig för tillgång på toppmodellerna av endera märket. längre ner i hierarkin brukar det finnas tillgång.

gäller inte så mycket mig själv eftersom jag renoverar mina kassetter så de håller 5-10 år. och i princip alltid köper begagnad topnotch som nybilstweakas före användning. finns alltid att få tag på:)

campaklonket finns, och tickandet. mina händer föredrar campa framför shimano, som inte heller är dåliga på något sätt alls. det är däremot sram double-tap. maken till ergonomiskt haveri får man leta efter.

Hur är Campagnolo?
Hej.. MÅSTE du ha 12delat?? Om inte, leta efter beggat 11delat. Bättre pris, du behöver inte heller byta kassettstommen då 11delat Shimano har samma avstånd, förmodligen samma funktion i växel/broms. Har du tur så kan du hitta nytt hos återförsäljare å då kan du schackra pris?? mvh borano20

Hur är Campagnolo?
Hej.. MÅSTE du ha 12delat?? Om inte, leta efter beggat 11delat. Bättre pris, du behöver inte heller byta kassettstommen då 11delat Shimano har samma avstånd, förmodligen samma funktion i växel/broms. Har du tur så kan du hitta nytt hos återförsäljare å då kan du schackra pris?? mvh borano20
Nä jag måste inte ha 12-delat, det råkade mest bara vara på de som jag hittade. Däremot så vill jag nog få dit nya grejer trots allt. Det har varit min plan ända sen jag köpte cykeln. Annars kunde jag nog lika gärna nöja mig med att byta bara drivlinan. Det här mer lite istället för att köpa ny cykel, vilket känts som ett alternativ när det är så svårt att få tag på Shiman-prylar. Fast min cykel är rätt påkostad och jag trivs bra på den så det känns dumt att byta cykel.

Så bodyn på en 12-delad Campa är alltså bredare än Shimanos 11-delade? Det måste ju i så fall betyda att jag måste byta hjul för att få ett smalare nav?

Hur är Campagnolo?
Nä jag måste inte ha 12-delat, det råkade mest bara vara på de som jag hittade. Däremot så vill jag nog få dit nya grejer trots allt. Det har varit min plan ända sen jag köpte cykeln. Annars kunde jag nog lika gärna nöja mig med att byta bara drivlinan. Det här mer lite istället för att köpa ny cykel, vilket känts som ett alternativ när det är så svårt att få tag på Shiman-prylar. Fast min cykel är rätt påkostad och jag trivs bra på den så det känns dumt att byta cykel.

Så bodyn på en 12-delad Campa är alltså bredare än Shimanos 11-delade? Det måste ju i så fall betyda att jag måste byta hjul för att få ett smalare nav?
Han menar nog att du kan fortsätta köra med samma "frihjulshub" som du kallar det om du väljer 11-delat och då använda Shimano-kassett med övriga Campa-gruppen.

Jag gillar både Campa och Shimano, men valde Campa sist (Chorus 12) eftersom jag föredrar ergonomin och att ha separata paddlar för broms och växel när det är mekaniskt system, känns mer idiotsäkert. Sen får jag väl erkänna att det ligger lite romantik i namnet för mig också och känns bra i magen när det står "Made in Italy" på prylarna.

Nackdelen är ju att det oftast inte går att knalla in på närmaste cykelverkstad om man snabbt behöver hjälp med reparation eller ny kedja t ex.

Senast ändrad:
Hur är Campagnolo?
Han menar nog att du kan fortsätta köra med samma "frihjulshub" som du kallar det om du väljer 11-delat och då använda Shimano-kassett med övriga Campa-gruppen.

Jag gillar både Campa och Shimano, men valde Campa sist (Chorus 12) eftersom jag föredrar ergonomin och att ha separata paddlar för broms och växel när det är mekaniskt system, känns mer idiotsäkert. Sen får jag väl erkänna att det ligger lite romantik i namnet för mig också och känns bra i magen när det står "Made in Italy" på prylarna.
Ok, trodde inte att det gick att använda Shimanos kassetter till Campas kedjor. Fungerar det att köra Shimanokedja också?

än så länge är jag ju inte så mycket klokare haha. Det slutar säkert med att jag kör safe och beställer Ultegra i höst...

Hur är Campagnolo?
Har kört campa flera år o har nu shimano dura ace
campagnolo är assköna samt högsta kvalitet …..härligt ljud och fina växlingar. Shimano är lika bra men känns lite annorlunda. Du kan liksom inte misslyckas med ngt av systemen…..sram red är också kanon.

Hur är Campagnolo?
Jo det går att byta bodyn så det är inte ett problem. Och lite så känns det ju att Campa tycks vara det som blev över i butikerna. Shimano är verkligen slut över allt. Liksom SRAM. Mekaniska Ultegra ligger ju väldigt attraktivt i pris dessutom.

Campagnolo kan leverera därför tillverkning sker i Europa, Italien för de finare grupperna, Rumänien för de enklare, till skillnad från alla de andra.
Inte för att de ”blir över”.
Ergonomin i de nya grupperna är mycket bra med tumgreppet nåbart även från bocken.

Hur är Campagnolo?
Ok, trodde inte att det gick att använda Shimanos kassetter till Campas kedjor. Fungerar det att köra Shimanokedja också?
Ja. Jag har cyklar med 11-delat, två med Campa och en Shimano, och jag kan byta hjul med olika kassetter mellan dem hur som helst, och kedjorna passar också. Fram spelar det ingen roll heller.

Hur är Campagnolo?
Alla tre tillverkarna har ett antal grupper som på olika sätt
överlappar varandra vad gäller funktion, vikt och pris.
Men samtliga tre (Campagnolo, Shimano, SRAM) fungerar säkerligen bra, det är just nu kanske mest tillgången som
skiljer mest mellan dom tre.

Någon (en Campagnol-fantast?) har för länge sedan beskrivit det som att: "Campagnolo wears in, Shimano wears out".
Om det stämmer har jag ingen aning om men det låter i
alla rätt roligt.

Jag har alltid gillat Shimanos reglage bäst.
För mig har alltid Shimano fungerat mycket bra och före Corona/Covid var Shimano lättast att få ta och mest prisvärt.

Det är min 2-öres åsikt och min 1-öres erfarenhet.

/Fedde

Hur är Campagnolo?
Om sanningen skall fram, så kan fanboys gå ned på molekylnivå för att hitta just de specifika argument som gynnar deras självkänsla/inköp ?‍♂️ Skillnaden mellan Campa vs Shimano är priset samt hur mycket purist du vill känna dig som under vattenpauserna när några i gruppen spanar in din hoj.

Krona vs mil - argumentet håller inte, det handlar om individuellt underhåll av delarna där... Min Shimano 600 Arabesque grupp rullar fortfarande oförskämt fint ? min Centaur grupp likaså.

Hur är Campagnolo?
Klar mekanisk känsla och man hör när man växlar. Individuellt om man gillar det. Stor skillnad mot SRAM XO1 AXS växeln som som bara ger ifrån sig ett lätt snick.
Däremot är Campas skivbromsar det bästa jag testat på lvg. Lättmodulerade o tysta o distinkta.

Hur är Campagnolo?
Om sanningen skall fram, så kan fanboys gå ned på molekylnivå för att hitta just de specifika argument som gynnar deras självkänsla/inköp ?‍♂️ Skillnaden mellan Campa vs Shimano är priset samt hur mycket purist du vill känna dig som under vattenpauserna när några i gruppen spanar in din hoj.

Krona vs mil - argumentet håller inte, det handlar om individuellt underhåll av delarna där... Min Shimano 600 Arabesque grupp rullar fortfarande oförskämt fint ?
Så gör min gamla C-Record oxå

Hur är Campagnolo?
Campagnolo kan leverera därför tillverkning sker i Europa, Italien för de finare grupperna, Rumänien för de enklare, till skillnad från alla de andra.
Inte för att de ”blir över”.
Ergonomin i de nya grupperna är mycket bra med tumgreppet nåbart även från bocken.
Det är faktiskt inte helt sant att de finare grupperna helt görs I Italien.
Har åtminstone 8 gamla campakartonger liggandes och bara två av dem står det "Made in Romania" på, en Veloce bakväxel men också ett SR vevparti.

Vilken av Shimano, Sram eller Campagnolo man föredrar är naturligtvis individuellt, alla tre fungerar förstås men jag personligen skulle aldrig utrusta en racer med annat än Campa.
Har kört så sedan mitten av 90-talet och sällan haft problem.

Hur är Campagnolo?
Jag hyrde en cykel med Campa på Mallis 2012. Tyckte reglagen var grymt sköna. Tumväxlingen gillade jag också. Tro't eller ej.

Men det smäller lite mer än japanernas.

Hur är Campagnolo?
Dyrt? Ja, om man ser till inköpspris men inte om man räknar hur länge det håller. Om man skulle jämföra krona per mil så skulle jag förmoda att campa vinner.
den tekniska livslängden är vanligtvis längre än att längtan inträder att byta upp sig.

ts lilla projekt här i tråden är väl ett exempel på det.

försöker anskaffa grejor där man slipper längta vidare. gårdagens topnotch brukar vara ekonomiskt och bra. och positiva känslan med dessa produkter tenderar att vara länge.

set and forget.

är priset på dagens topnotch utan exponentiellt fetishtillägg kan det slinka med en och annan sådan produkt också. inom cykelvärlden har ett sådant förhållningssätt dock blivit ovanligt. snart en nolla på priset för topprodukterna. av inget annat skäl att det accepteras av vissa köpare.

Hur är Campagnolo?
Dyrt, det är väl min sammanfattning av Campa i helhet.
Är det verkligen så då? Känns mer som en uppfattning som hänger kvar från 80-talet? Nu har ju Campa tagit bort Potenza, som var deras egentliga Ultegra-konkurrent, men där var ju priserna ungefär detsamma för en grupp, likaså om man jämför priserna mellan nuvarande Record och Dura-Ace eller Centaur och 105.

Hur är Campagnolo?
Är det verkligen så då? Känns mer som en uppfattning som hänger kvar från 80-talet? Nu har ju Campa tagit bort Potenza, som var deras egentliga Ultegra-konkurrent, men där var ju priserna ungefär detsamma för en grupp, likaså om man jämför priserna mellan nuvarande Record och Dura-Ace eller Centaur och 105.

Centaur 11s gruppen är dock väldigt prisvärd och bra, skulle välja den framför 105 alla dagar som finns.. Men går man högre än så, ja då är det dyrt inte bara i inköp utan sedan också för slitage delarna... Men det är bara min uppfattning ?‍♂️

Hur är Campagnolo?
Centaur 11s gruppen är dock väldigt prisvärd och bra, skulle välja den framför 105 alla dagar som finns.. Men går man högre än så, ja då är det dyrt inte bara i inköp utan sedan också för slitage delarna... Men det är bara min uppfattning ?‍♂️
Är väl i så fall kassetterna som är ganska så rejält mycket dyrare överlag, i övrigt tycker jag allt ser ut att ligga på ungefär samma nivåer som Shimanos motsvarigheter.

Hur är Campagnolo?
När jag har tittat på priser samtycker jag att det varit hyfsat lika ändå även om Shimano kanske varit något billigare. Men jag vet inte riktigt var en mekanisk Record ska jämföras med men antar att det är en mekanisk Dura-Ace.

Naturligtvis skulle det räcka med att byta bara drivlinan men vad är kul med det. Gruppen som sitter på nu är inte i paritet med resten av cykel. Nu är det nått hopkok av 105/Tiagra.

Hur är Campagnolo?
När jag har tittat på priser samtycker jag att det varit hyfsat lika ändå även om Shimano kanske varit något billigare. Men jag vet inte riktigt var en mekanisk Record ska jämföras med men antar att det är en mekanisk Dura-Ace.

Naturligtvis skulle det räcka med att byta bara drivlinan men vad är kul med det. Gruppen som sitter på nu är inte i paritet med resten av cykel. Nu är det nått hopkok av 105/Tiagra.

Har du inte professionella ambitioner med ditt cyklande så skulle en Centaur grupp duga gott och väl, runt 5,500 i inköp sen kan du lägga en slant på roligare hjul samt däck istället. Det ger mer cykel glädje än att smacka på en fet high-end grupp enligt mig ?‍♂️

Hur är Campagnolo?
Du kommer att kunna växla, trampa och bromsa utmärkt bra med en Campagnologrupp. Jag har upplevt både ”klonk” och ”tick” med mina olika grupper. Klonket oftast i den lägre prisklassen, men växlingen sitter likväl där den ska vilket är det viktigaste. Efter ungefär 3000 mil har jag bara behövt serva och byta slitdelar som hos vilket märke som helst. Ergonomin funkar fint för mina händer. Hade jag resurserna och behovet att köpa en 12-delad Record-grupp skulle jag inte tveka.

Hur är Campagnolo?
Har kört 11-delad Chorus i ganska många år på min lvg och det har varit väldigt oproblematiskt, det bara funkar. Jag gillar reglagen, den mekaniska känslan och de distinkta växlingarna. Har haft sram rival på cx och gravels i ett antal år men är sugen på att byta till Ekar på exploron också.

Hur är Campagnolo?
Jag har kört 12-delat Record i snart tre år. Funkar klockrent. Nu har jag kanske blivit lite av en Campa-förespråkare men eftersom jag också har eller har haft Shimano och SRAM på diverse cyklar senaste åren också tycker jag att jag kan jämföra.
funktionsmässigt så funkar allt tycker jag. Till och med de SRAM-grejer jag kört med på lvg har funkat bra.
Känslan är mer ”robust” när man växlar med Campa men alla byter ju växel snabbt och enkelt egentligen. De stora skillnaderna tycker jag är ergonomin - där är Campa bäst gör mina händer (som jag betraktar som ganska normala) åtminstone om man har ett modernt compact-styre (med gamla stora styren är knappen svår att nå för tummen kan jag tycka).
Tidigare har jag kört mycket Campa 10- och 11-delat.
En stor fördel med Campa är att man endast bromsar med bromsgreppet, inte som de andra där detta är ledat. Det ger en mycket mer distinkt och rejäl känsla som jag uppskattar.
som nämnts är 11-delat helt kompatibelt vad gäller olika kassetter och kedjor (jag har i alla falla blandat mellan märkena utan att märka några skillnader).
Prismässigt är skillnaderna små om man tittar på jämförbara grupper. Dock finns sällan något i lager i Sverige, men eftersom tysken skickar på någon dag så ser jag inte det som särskilt besvärligt.

Hur är Campagnolo?
Hej.. Bara för att totalt förvirra alla läsare av tråden så nämner jag att min SR EPS framväxel är tillverkad i låglönelandet Schweiz. SRAM?? Min polare har Force 1x11 på graveln. Den här prylen som växelvajern löper runt och som har en hink där vajeränden hålls fast är i PLAST. Den, hinken, har spruckit och växlingarna funkar inte. Han har just nu 1x1. Nånstans 1500kr för en ny skiftare. Finns delar?? Vilket jävla skämtföretag!! Kolla in Shimano och Campagnolo för att se hur man gör. PLAST i en växlare!! mvh borano20

Hur är Campagnolo?
Jag har kört 12-delat Record i snart tre år. Funkar klockrent. Nu har jag kanske blivit lite av en Campa-förespråkare men eftersom jag också har eller har haft Shimano och SRAM på diverse cyklar senaste åren också tycker jag att jag kan jämföra.
funktionsmässigt så funkar allt tycker jag. Till och med de SRAM-grejer jag kört med på lvg har funkat bra.
Känslan är mer ”robust” när man växlar med Campa men alla byter ju växel snabbt och enkelt egentligen. De stora skillnaderna tycker jag är ergonomin - där är Campa bäst gör mina händer (som jag betraktar som ganska normala) åtminstone om man har ett modernt compact-styre (med gamla stora styren är knappen svår att nå för tummen kan jag tycka).
Tidigare har jag kört mycket Campa 10- och 11-delat.
En stor fördel med Campa är att man endast bromsar med bromsgreppet, inte som de andra där detta är ledat. Det ger en mycket mer distinkt och rejäl känsla som jag uppskattar.
som nämnts är 11-delat helt kompatibelt vad gäller olika kassetter och kedjor (jag har i alla falla blandat mellan märkena utan att märka några skillnader).
Prismässigt är skillnaderna små om man tittar på jämförbara grupper. Dock finns sällan något i lager i Sverige, men eftersom tysken skickar på någon dag så ser jag inte det som särskilt besvärligt.
Apropå tysken… vilken handlare pratar vi om då? Jag insåg att det kanske blir dyrare än tänkt om jag beställer från CRC eller Wiggle.

Hur är Campagnolo?
Hej! Det är dags att byta drivlina på min cykel och jag har för avsikt att byta hela gruppen. Först tänkte jag gå safe och sätta dit en Ultegragrupp. Men det visade sig att Shimano inte kan leverera.

Därför funderade jag på Campagnolo Record som finns att få tag på. Men jag har aldrig provat dem så har ingen aning om hur de är att cykla med. Det är ett 12-delat system, fungerar det på vanliga hjul förutsatt att jag byter frihjulshuben? Den är för 10/11-delat nu fast Shimano.

Så ska man byta eller ge sig till tåls tills säsongen är över och jag kan vänta på snigelshimano?

Har även funderat på SRAM men de kan inte heller leverera vad det verkar…
Hur gick det? Bilder?

Hur är Campagnolo?
Hur gick det? Bilder?
Nä det blev inte Campa. Efter flera år har jag nu fått tag på en mekanisk Ultegra-grupp vilket jag är nöjd med trots allt. Det är bara några veckor sen jag fick hem den. Jag sneglade ju främst på SRAM men det var svårt att få fram och det var lite svårt att få klarhet i om det var bra eller dåliga. Främsta anledningen var ju att jag inte ville vara som alla andra och köra Shimano…

Nu vart frågan om jag skulle byta grejerna innan inomhussäsongen eller vänta till i vår. Det kliade ju fingrarna av nyfikenhet. Det löste sig själv dock då mitt bakhjul gick sönder och är bortom räddning näst intill. Den nya gruppen passar inte på det gamla hjulet så att de grejerna får ju sitta kvar tills jag löst hjulfrågan.

jag har inte riktigt budgeterat för att köpa nya hjul. Det går inte att köpa ett lika dant eftersom de slutat tillverka dem och jag vet inte om jag vill ha det heller. Lite besviken på att en fälg spricker efter 600-ish mil och vad jag kan påminna mig så är det mest våldsamma de varit med om kullerstenen i Gränna.

Så då blir det en kamp mot fåfängan. Att antingen köpa ett nytt bakhjul som kommer se helt annorlunda ut jämfört med framhjulet. Eller spara ihop pengar till ett hjulpar… jag har kört på 50mm fälg och trivs med det och då verkar det landa på åtminstone 15000kr för ett par. Men jag håller lite ögonen efter begagnat också så vi får se.

Så bilder kommer väl till våren när jag löst hjulfrågan är jag rädd.

mvh

Hur är Campagnolo?
Jag avråder från Campagnolo i funktionshänseende, jag har aldrig fått dem att fungera lika bra som Shimanos grejer. De är känsligare (svårare) att ställa in och vekare i konstruktionen. Jag har sett flera äldre bakväxlar (Record) som spruckit i godset medan Shimanos bättre grejer från 90-talet, som säkert levt ett tufft liv på gamla månntenbajks, sällan ser ut så.

Är prylarna helt nya kan det säkert vara likvärdigt, men är det begagnade prylar med några år på nacken skulle jag satsa på Shimano alla dagar i veckan. Med det sagt sitter det en Campagnologrupp på min nuvarande racer.

Hur är Campagnolo?
Jag har sett flera äldre bakväxlar (Record) som spruckit i godset medan Shimanos bättre grejer från 90-talet, som säkert levt ett tufft liv på gamla månntenbajks, sällan ser ut så.

Används inte uttrycket "You wear in Campagnolo, You wear
out Shimano" eller något liknande av Campa-förespråkare?
På svenska ungefär "du sliter in Campagnolo, du sliter ut
Shimano" eller något sådant?
Eller är mitt minne av detta fullständigt fel?
Och stämmer alltså inte denna gamla "sanning"?!

/Fedde (jag föredrar Shimano på mina cyklar)

Hur är Campagnolo?
Används inte uttrycket "You wear in Campagnolo, You wear
out Shimano" eller något liknande av Campa-förespråkare?
På svenska ungefär "du sliter in Campagnolo, du sliter ut
Shimano" eller något sådant?
Eller är mitt minne av detta fullständigt fel?
Och stämmer alltså inte denna gamla "sanning"?!

/Fedde (jag föredrar Shimano på mina cyklar)

Jo, det stämmer. Och mina erfarenheter är precis de motsatta. Kanske stämde det bättre före 90-talet?

Hur är Campagnolo?
Jo, det stämmer. Och mina erfarenheter är precis de motsatta. Kanske stämde det bättre före 90-talet?
Mina erfarenheter är att Campas produkter (allt jag haft är från 2005 eller senare) funkar precis lika bra som Shimano. Har haft ett högerreglage (Veloce tror jag) som slutat fungera efter flera års pendling. Shimano likaså ett reglage (Shimano 600, så lite äldre) som också slutat funka. Med andra ord funkar har båda tillverkarna fungerat nästan orimligt bra!
(Har syndat med SRAM lite också och där är tveklöst kvaliteten ngt sämre, åtminstone på
Mtb-sidan.)

Hur är Campagnolo?
Min racer med campa athena har rullat i drygt 10 år nu utan minsta problem. Lite smörjning och jutering av bromsar och välxlar då och då är allt som behövs. Knappast som med shimanoskräpet jag hade på gravelhojen där jag hela tiden behövde jutera växlarna. Dessutom gick växelvajern av i handtaget efter ett par hundra mil. Kvalitet! Efter 40 år på cykel av olika sort så kan jag lugnt påstå att campa är prylar som man använder utan kvalitetsproblem medans horioki fiskerullar så är det alltid något som strular.

Senast ändrad:
Hur är Campagnolo?
Känner inte heller igen mig i Kashmirs beskrivning ovan. Kört med campa i decennier och aldrig haft problem med att få grupperna att växla bra eller med kvalitet. Jag har fortfarande kvar en 8-delad Record titanium grupp. Den börjar bli 30 år nu och har gått många tusen mil med välbevarad funktion. Jag har haft cyklar med Shimano och SRAM också, även det fungerar men enligt mig är ergonomin, estetiken och "växlingskaraktären" sämre. Subjektivt förstås.
En observation som jag har gjort är att många som misslyckas med campa har kapat kedjan för kort, campa har en egen metod för att estimera kedjelängd. För kort kedja ger en "nervöst" växlande drivlina.

Tillbaka
Topp