Hur är det med hjälmlagen?

Muerto

Ny medlem
Bara kom att undra över hur det blir med hjälmlagen det snackades en hel del om förrut? Främst för att jag köpte mig en ny hjälm igår och nu tittade på kvittot och såg att 79 spänn gick till staten... Istället för att införa hjälmtvång kunde dom väl sänka/slopa skatten på typ cykelhjälmar?

Senast redigerad av en moderator:
Okej... Bra, de som inte köper hjälm behöver ju ingen hjälm (det finns inget att skydda hos dem). Nä, det var taskigt sagt, men åtminstone i storstäderna bör man ha hjälm tycker jag.

Skillnaden mot att slå i huvudet mot en trottoar nere på stan jämfört med en trottoar/sten på landsbygden är väl högst marginell. Man lär få skallskador oavsett..Trist att de inte inser att det är en samhällsekonomisk fråga också. Den allmänna sjukvården finansieras ju med skattepengar som vi alla bidrar med.

Dom under 15 år måste ha hjälm,det är det lag på om jag inte minns fel. Men även om man är över 15 år så är det ett smart val att använda en kruka..precis som Crossmax äger! nämnde..

/Max

feltramp Skrev:
-------------------------------------------------------
> Skillnaden mot att slå i huvudet mot en trottoar
> nere på stan jämfört med en trottoar/sten på
> landsbygden är väl högst marginell. Man lär få
> skallskador oavsett..Trist att de inte inser att
> det är en samhällsekonomisk fråga också. Den
> allmänna sjukvården finansieras ju med
> skattepengar som vi alla bidrar med.
>

Vad jag syftade på när jag sa att åtminstone stadsborna borde använda hjälm är att skydda sig i trafiken. Självklart är det ingen skillnad mot att ramla ute på landsbygden mot att ramla i stan, tillochmed värre ute på landet då det kanske inte finns någon som kan hjälpa dig, men det är ju mycket större risk att skada sig på en cykel i stan än på landsbygden.

Hoppas att den lagen träder i kraft snarast för det kostar många pengar att vårda dem som fått skallen skadad vid cykling och inte använt hjälm.

En smart cyklist använder alltid hjälm, och uppträder respektfullt mot omgivningen, och är därmed en god ambasadör vår sport.

Bosse

I malmö en kväll så är det nog farligare att använda hjälm än att vara utan, ca 8% av malmöborna använder hjälm och detta ger nog en del signaler.

Hjälm är bra att ha när man kramar asfalten,efter man ska försöka bunny hoppa över en betong sugga!=)

/Fredde
ps. vill tillägga att jag hade jobbat 15tim och kl var 01:10 och jag har aldrig gjort något sådant förut!!=)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp