Hur är det tänkt? korta bromsslang Sram xplr

honk#81

Medlem
Köpt Sram's nya 13 delade gravel grupp xplr och håller på att montera den nu.
Nu till frågan: slangarna är ju för långa så dom ska kapas i rätt längd. I änden på bromsslangen sitter det en hylsa med en topp i skruvad.
Med i förpackningen var även det röda verktyget och hylsan som ska skruvas in i bromshandtaget, inget mer. Är det så att man ska åka och köpa mer delar för att få ihop det eller finns det någon smart tanke att man ska flytta det som sitter befintligt i änden nu efter man kapat till rätt längd. Skruvar jag av toppen så ser det ju ut att vara någon hylsa i men tror inte det går att skruva den med något verktyg, är bromsvätska i slangen. Och som sagt det röda verktyget, vad är tanken med det. Är en pil på undersidan där det står open. Försökt leta i manualer men gott bet.

Någon som vet hur det funkar med säkerhet får gärna vägleda mig och ge tips på hur jag ska gå till väga

Bilagor

• 20250925_064306.webp
    20250925_064306.webp
    299.9 KB · Besök: 44
Skärmavbild 2025-09-25 kl. 07.24.12.webp

Om du skruvar av hylsan (lila pil) och tittar ner i stödhylsan (grön pil) ser det inte ut som en torx-fattning i den stödhylsan då?
Köpte nya reglage (från SRAM) för några veckor sedan och då fick jag med extra stödhylsa i en av påsarna.

Hej

Jag skruvade av men kunde inte se att det skulle vara någon torxinfattnig i hylsan. Känns som att det röda verktyget har stödhylsan i sig som man ska vrida fast på slangen eller hur det är tänkt. Står ju som sagt open på den så den kanske ska användas till luftning men ser inte hur det ska gå till.

Hej

Jag skruvade av men kunde inte se att det skulle vara någon torxinfattnig i hylsan. Känns som att det röda verktyget har stödhylsan i sig som man ska vrida fast på slangen eller hur det är tänkt. Står ju som sagt open på den så den kanske ska användas till luftning men ser inte hur det ska gå till.
Open visar bara rotationsriktning för att plocka av den hylsan som sitter på för att dra slangen genom ramen.
Det är ganska nyligen som SRAM började med stödhylsor som man pressar i vad jag har sett. När jag köpte mina reglage fick jag den modellen som man skruvar i med det ena reglaget och sådan som man pressar i till det andra.
Om du inte har den modellen som man skruvar ur bör du fått med en stödhylsa i någon av påsarna.

Fick inte med något mer än det som är på bilden. Det kan inte vara som så att stödhylsan (den silvriga) och hylsan är i ett paket i hylsan som man skruvar på slangen efter man har kappat i rätt längd?
Var förbi cykelaffär på lunchen och köpte 2 uppsättningar av det du bifoga bild på så nu har jag en plan B 😅

Fick inte med något mer än det som är på bilden. Det kan inte vara som så att stödhylsan (den silvriga) och hylsan är i ett paket i hylsan som man skruvar på slangen efter man har kappat i rätt längd?
Var förbi cykelaffär på lunchen och köpte 2 uppsättningar av det du bifoga bild på så nu har jag en plan B 😅
Nej, man gängar av slangdragarhylsan (rotera åt höger) för att exponera stödhylsans torxfattning (rotera vänster för att lossa).
Bra att du köpte ett par extra, för då löser du problemet oavsett.

Tillbaka
Topp