Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Körde Torrekullautmaningen idag. Fantastiskt före. Dubbdäcken behövdes på 6-7 ställen (om jag räknar med lite småstigar på vägen hem)

Hur är föret i GBG?
Ruggit bra i Änggården ikväll. Snabbt, stenhårt och flowigt. Ingen is förutom på vissa grusvägar samt laxtrappan, som mer liknade en rodelbana än en trappa..

Hur är föret i GBG?
Fungerar fortfarande fint utan dubbdäck i Delsjöskogen. Hittade endast ett par isfläckar på hela kvällsturen och de syntes väl.

/Leo

Hur är föret i GBG?
Låter fint!, Jätte bra grepp i lördags utan dubb och enligt veckans poster så verkar ju denna helgen också erbjuda finfin cykling (förvånad över hur oskitig man blir av vintercykling :D)

Hur är föret i GBG?
Såhär två dagar efter tö-vädrets intågande avlades en ytterst liten tur i Årekärrstrakten. "Transportsträckorna" är mestadels cykelbara utan dubb men det är en hel del vattentäckt isgata att bemästra. "Mördarbacken" dvs den absurt branta stigningen på ridstigen vid den f.d avskrädesdeponin i Svindal/Hästebäck som leder vidare till Årekärrs ridklubb var istäckt de nedersta 15 metrarna och även ut på platten efteråt - där ryttarna brukar fika. Det blev en spännande nedfart där cykel och cyklist prövades och fick bekänna - brist på - färg i gräset i tangentens riktning, till en mötande ryttares förnöjelse. Ryttaren hade dubbat sitt fyrbenta ekipage modell caballus, dock enbart på framgaffeln. De pytteavsnitt av stigarna som provades var förvånande fina, tvivelsutan ett resultat av kvardröjande tjäle. Se där, en liten RR också.

Hur är föret i GBG?
Dagens runda runt delsjö terrängen va bättre än befarat. Inte mycket is kvar och fortfarande fruset i marken. Men de är gränsfall. Börjar bli lerigt vissa partier och blött. Man klarar sig utan dubb just nu men nu kommer kylan tillbaka så då lär de frysa på!
Sammanfattning så är de bra före än, marken är frusen dock börjar leran komma.
// Jocke//

Hur är föret i GBG?
Körde en ny ensam runda i skatås. Blev en tur runt Kåsjön med bohusleden tillbaka sen blå/vita ner mot bertilsson.Därefter upp mot masten och sedan MTB banan ner mot härlanda tjärn. Får nog säga att jag lyckades pricka in de stigar som fortfarande var isiga.. Just typiskt eftersom jag tog av dubbdäcken kvällen innan. Hade varit gott med dubbdäck idag. Annars är det fruset och torrt runt Kåsjön.Men nu åker dubbdäcken på igen.. Lite snö nu på marken så är allt toppen!!!
//jocke//

Hur är föret i GBG?
Jag körde lite söder om Oxsjön sent i eftermiddag. Åkte upp från Hovås Enebärsgång i Lyckhem. Körde odubbat då jag inte har dubbdäck till storhjulingen än.

Jag har rekat till fots där tidigare men aldrig lyckats knyta ihop rundan. De mindre trafikerade stigarna var verkligen jättefina och bjöd på skönt resonerande snö-knarr i däcken. Tappade dock bort stigen efter en stund, telefonens batteri lade ner och papperskartorna låg hemma.

Så jag irrade runt på diverse djurstigar innan jag gav upp och genade över ett träsk - allt är fruset så det var lätt - med cykeln på axeln. Jag hade sett skyltar för militärområdet på håll tidigare så jag hade en hygglig aning om var jag var och kom rakt på stigen från Oxsjön.

Massor av is men ändå helt cykelbart utan dubb fram till de sista hundra metrarna som var rodelbana. Ännu värre blev det på den grusade gångvägen runt Oxsjön som var isad i hela sin bredd.

Efter ett flertal riktigt håriga oavsiktliga speedwayställ tog jag vägen över sjön, kändes tryggare med platt underlag. Där var delvis stråk med snö på också. Det blev oväntat super-episkt med cyklingen helt själv på isen, skimret från solen på väg ned och snålvinden som lagt sig helt. En av mitt livs bästa cykelstunder faktiskt!

Sen genade jag genom skogen ner mot Lyckhem och halvklotade med 30 meter kvar till asfalten, tappade fokus.... AJ! Skall köpa några armbågsskydd nu.

Hur är föret i GBG?
Delsjön vid Härlanda Tjärn, det isigaste nånsin under mina femtonish år som skogscyklist. Fick stall i en brant grusvägsklättring med glasblank is när dubbisarna inte ville greppa för att jag ställt mig upp, fick sätta ner foten, halkade såklart omkull och gled med många fula ord i ett paket med cykeln ner för backen.

Det får bli bastubadande tills isen är borta. Och öl. Massor av öl.

Hur är föret i GBG?
Vättle fjäll idag bjöd på ett kanon före. Inte så mycket is som jag befarade. Lättrullat och fantastiskt fina förhållanden. Sen va de förvisso partier som man kommer att ha svårt att glömma...GLACIÄR RÄNNAN... he he he
Kan nästan inte bli bättre vinter/is före än vad de var idag!
//jocke//

Hur är föret i GBG?
Horsickan igår var helt magiskt bra. Isgator och hårdpackad snö överallt.
Oxsjön idag var också helt magiskt. Lite mindre is och lite mer mjuk snö kvar.

Bästa vintercyklingen någonsin.

Hur är föret i GBG?
Körde i morse på Torrekullaleden och mycket is har försvunnit, men för att man ska kunna
köra överallt så kör jag fortfarande med dubb då det är fläckvis mycket is kvar.

/Magnus

Hur är föret i GBG?
Jag körde en sväng i Sisjömområdet, ikväll. Testa mina nya sommardäck på pudersnön. Det var mestadels hårt och greppigt men tvärr dolde snön stor ytor med is, på ett fåtal ställen, som tog ner självförtroendet en del.
Mitt tips är att körat dubbat ett tag till, om man vill trampa hela turen.

Hur är föret i GBG?
Ute i dag och körde en runda i skatås. Majoriteten av stigarna är isfria (isfläckar). Endast ett fåtal ställen där man var i behov av dubb (går att köra runt ). Så ska man köra i skatås så funkar det utan dubb nu. Stenhårda stigar med kanon fäste. rullar lätt!!
//jocke//

Hur är föret i GBG?
Jag och brummel va ute runt sisjön och ner mot oxsjön ikväll. Man hade klarat den turen utan dubb. Inte många ställen där isen skulle ha vållat problem Med odubbat. Hårt torrt och lättrullat!!
Riktigt otroligt kanonföre. Hoppas det inte blir mycket av den snö som spås komma..
// Jocke//

Hur är föret i GBG?
ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har status för änggårdsbergen!?
Klockrent före i lördags.
Ingen is.
Torrt och fint.

Hur är föret i GBG?
fredrick skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har status för änggårdsbergen!?
> Klockrent före i lördags.
> Ingen is.
> Torrt och fint.

Den verkade ha återuppstått förra veckan isf? Var svallis i de flesta branterna. Väldigt spännande när man såg det hallvägs :-D

Hur är föret i GBG?
Hörnberget i eftermiddags

DSC_6678kopiera.jpg

DSC_6679kopiera.jpg

DSC_6680kopiera.jpg

DSC_6681kopiera.jpg

DSC_6682kopiera.jpg

Farbror Sven "Pinnen" Hörnberg ger sig inte...
Kommer han nånsin att ge upp? När pinnarna plockas bort från området?

Ja , jag tog bort pinnarna, men den stora stammen som ligger efter högsta punkten la jag bara åt sidan. Några veckor sedan släpade jag skiten flera meter åt sidan men det hjälper ju föga (:

/S

Hur är föret i GBG?
Den uppmärksamme läsaren har säkert noterat bl.a. PeterA:s RR med bilder och underlagsinfo och jag kan bara bekräfta de goda "nyheterna".

Jag körde en mystur idag och det är nästan helt perfekta förhållanden på väster om Oxsjön/Sisjön. Stigarna är så gott som snustorra och eftersom växtligheten inte riktigt tagit fart är det allmänt lättcyklat och "öppet".

Bästa kommentar på en av de mer tekniska partierna där jag aldrig förut mött någon: Ett häpet och glatt "OJ här kommer det en på cykel!".

Växlad 29er idag, kan bara konstatera att den är stor i vissa lägen men det känns nästan som fusk. Man tar sig uppför och igenom nästan allt så länge man kan hålla balansen.

Hur är föret i GBG?
Vi körde en runda igår vid 18.00-20.15. Då var det bara några mindre träd som låg lite här och där i Delsjön. Inte värre än en vanlig höststorm. Imorgon blir det en längre tur, tar med sågen. :-)

/Leo

Hur är föret i GBG?
Hur var underlaget? Verkar ha regnat is i natt på här på Johanneberg
och det var redigt halt på väg till plugget! Kanske dags att beställa dubbisar :-)

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Det känns som att där snön har legat orörd verkar det vara isfritt men överallt där folk har gått är det svinhal is, det är i och för sig på asfalt, i skogen vet jag inte.
För mig blir det dubbdäck i eftermiddag i alla fall.

Hur är föret i GBG?
EricR skrev:
> Är det blank is i hela skogen nu, eller vågar
> man sig ut utan dubbarna imorron?

Körde utan dubb ikväll och det fungerade utmärkt,
lite halt på grusvägarna men helt ok. I skogen
var det bara att köra på som vanligt.

Hur är föret i GBG?
Rätt bra förhållanden i Sisjön idag. Lite blöt och lerigt på några ställen, men annars rätt så ok.
Tror inte det behövs dubbdäck nu när det fryser på.

Hur ser ni på saken i Delsjön, Änggården, Kållered?
/Peter

Hur är föret i GBG?
Lerigt och blött är det allt, men fruset var det inte idag i Delsjön. Inga problem att ta sig fram dock. Däremot frös leran fast på cyklarna. Till tisdag/torsdag kan det bli riktigt bra om det fryser på rejält nu. Dubbdäck behövs nog inte, tror det går bra utan.

/Leo

Tillbaka
Topp