Hur bred är en spång?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hur bred är en spång?
Vi har lite planer på att bygga en spång över ett träsk och tänkte räkna lite på åtgången av virke.

Men frågan är... hur bred är en bra spång lixom? Tanken är att den skall vara enkel att cykla och gå på. Alltså inte nån nårtshore-svår eller balansakt.

Typ så att de som är lite duktigare kan hålla fart över men de mindre skickliga bara rullar över. Typ så.

Är 30cm bra eller är det en smula för smalt?

Stalle

Hur bred är en spång?
En normal spång är gjord av två 2x6" plank brevid varandra.
En bra spång är värr tre eller till och med fyra plank på breden... och inte större glipa än 3cm mellan varandra framförallt.

Hur bred är en spång?
Jag kommer slakta en gammal altan så för min del kommer det bli plankor på tvären. Men man kanske skall lämna 26" på längden istället då? :-)

Stalle

Hur bred är en spång?
30cm är en bred och fin spång. Bredare blir det ju ingen spänning alls. Oftast tycker jag att det är själva "påfarten" till en spång som kan göra den svår.

Hur bred är en spång?
Peadalisten skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm inte klä spången med hönsnät - det
> kommer att uppskattas på hösten - jag lovar.

Det får bli dagens kloka ord. Efter ett tag blir dom normalt lagom hala och fina vid blötare årstid.
Men NL, du kanske föredrar utan hönsnät också? För spänningens skull.

Hur bred är en spång?
nl skrev:
> 30cm är en bred och fin spång. Bredare blir det
> ju ingen spänning alls. Oftast tycker jag att det
> är själva "påfarten" till en spång som kan
> göra den svår.

här är ett antal egenskaper listade som för spångcykling avgör hur svårt det är att ta sig över spången. listan är varken ordnad eller fullständig.

- livsfara under spången, bredvid och runt spången. typ vassa spjut, minor, stup, bottenlösa avgrunder, krokodiler och frätande syra.
- svår påfart (man får liksom aldrig ens chansen)
- för breda glipor så att man i realiteten bara har en planka att köra på även om det lätt går att luras till att det finns mer än så.
- plankor som är av, saknas eller inte sitter fast
- tvära svängar med stora glipor mellan plankorna
- osynliga spångar som tex är under vatten och som måste köras på rent chansartat
- såpade och snorhala spångar
- spångest och andra psykiska åkommor

Hur bred är en spång?
Fnord skrev:
> Men NL, du kanske föredrar utan hönsnät också?
> För spänningens skull.

Jag tycker oftast det är lugnt om det är längs gående plankor, man får det lilla grepp som man behöver i "mitt skåran". Annars så brukar det alltid roa sina med cyklister när man åker av. :)

Hur bred är en spång?
Jag tycker det värsta verkar vara halkan, så det där med hönsnät lät underbart!

Jag har gjort snygga vurpor på 1,5m breda brädläggningar, så mer än bredden spelar tydligen roll.

Tillbaka
Topp