Hur byter man däck på en mountainbike???

sb_stefan

Ny medlem
Håller på att bli vansinnig!! Försöker sätta på ett 26x1.75 däck på ett Mavic Crossland hjul. Men resultatet blir katastrof. Däcket går ner mycket djupare på ett ställe än på resten av hjulet. Har försökt att "massera" in det på plats, men det verkar omöjligt. Måste man ha fälgband under slangen? Diverse tips mottages varmt.

Senast redigerad av en moderator:
Har försökt att pumpa ett antal gånger.

Två frågor:
Behöver man fälgband på Mavic Crossland?
Kan 1.75 vara för smalt för Mavic Crossland?

Tja!

Prova att pumpa upp däcket så myckete du vågar så brukar däcket ploppa ut dör det ska vara ! annars får du hjälpa till med händerna.

/Henrik

Du kan ju säkert dra i 7bar i däcket iaf och om de inte hoppar på plats då får man kränga lite med händerna. Se bara till att släppa ut till rätt tryck efteråt så är det ingen fara.

Jag är väldigt tacksam för alla era svar, men jag undrar fortfarande om man ska använda ett fälgband på Mavic Crossland...

du kan slita ut den där plast-historian(fälgbandet) som mavic satt dit, om det är den du stör dig på, o ersätta den med eltejp, då ska du se att du skrattar dig igenom däckbytena sen.

Du borde inte behöva använda fälgband eftersom det är UST-fälgar. Det är väl inga ekerhål på insidan fälgen som man behöver fälgband för att skydda emot eller?

Har haft liknande problem, drog lite fett på insidan av fälgen innan jag pumpade tills det hoppade på plats!

Såpavatten underlättar. En del däck är det däremot tillverkningsfel på och då är det kört att få på dem ordentligt.

Se till att sätta däckstrycket mot ventilen på hjulet bara, inte bara snyggt utan praktiskt när man söker punkaorsaker (gäller väl bara när man har slang iofs.).

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Du borde inte behöva använda fälgband eftersom
> det är UST-fälgar. Det är väl inga ekerhål
> på insidan fälgen som man behöver fälgband
> för att skydda emot eller?

Nej, där är inga ekerhål. Men där är en plastkant som delar av däcket lägger sig innanför har jag upptäckt nu. Det är ju omöjligt att få däcket utanför kanten hela vägen runt.

1. Släpp ur all luft.
2. Tryck ner däckskanterna i skåran/spåret i mitten, på båda sidor.
3. Kladda ev. på lite tvål eller såpa löst i vatten.
4. Pumpa utav bara h-e.

Det är när du redan från början har en del av kanterna i skåran, och resten utanför, som däcket hakar upp sig istället för att glida ut till kanterna på fälgen. Gör med andra ord på samma sätt som om du skulle trycka dit ett UST-däck.

smurfrox skrev:
> 1. Släpp ur all luft.
> 2. Tryck ner däckskanterna i skåran/spåret i
> mitten, på båda sidor.
> 3. Kladda ev. på lite tvål eller såpa löst i
> vatten.
> 4. Pumpa utav bara h-e.
>
> Det är när du redan från början har en del av
> kanterna i skåran, och resten utanför, som
> däcket hakar upp sig istället för att glida ut
> till kanterna på fälgen. Gör med andra ord på
> samma sätt som om du skulle trycka dit ett
> UST-däck.

Har gjort allt utom steg 3. Exakt var menar du att jag ska kladda såpan?
UST vet jag inte vad det är för nåt...

Såpavattnet ska kladdas på fälgens insida, dvs ytorna däckets kanter ska glida över på sin väg ut mot fälgkanten. UST är slanglösa däck, som dina fälgar (mer eller mindre) är avsedda för. Att ha sådana innebär att du får mer allsidig träning av kroppen, pga allt pumpande som sådana medför.

Edit: Klargörande

Inget fälgband, är min erfarenhet.
Investerade i ett par Crossland i våras och blev förvirrad då det stod i Mavics papper att man INTE skulle ha fälgband om man hade UST fälg utom i Crossland?? Total förvirring! Investerade i fälgband men efter att ha satt dit dem så fick jag inte på äcket alls (behövde få ner däckkanten i fördjupningen för att kränga på däcket).
Har nu kört två månader och det funkar kalas.

Crossland har väll ändå ekerhål, emn ett fälgband som konverterar fälgen till ust, alltså kan man inte bara ta bort fälgbandet som sitter där o köra utan. utan måste då ersätta det med nått.

skulle inte heller pumpa upp 7 bar o sen börja kränga däcket fram o tillbaka me händerna, 3 bar så ja, men 7 bar skulle ja kunna pumpa upp till för att få däcket att ploppa upp, men inte röra det då :D har sett däck smälla av fälgar, inte så kul att hålla i skiten då :D

men som sagt, rikligt me spåavatten kan lösa biffen

Litet klargörande ang. Crossland - Det sitter by default ett fälgband för UST på (vit/grå/gul plast, täcker hela fälgen), och det går att ta bort och ersätta med ett vanligt fälgband, alternativt eltejp, om man nu känner för det.

Jag har själv gjort det, eftersom jag känner att jag kan vara utan UST-funktionen. Som bonus blev det mycket lättare att få av och på däck. Vrängde på ett Conti Sport Contact-slicks på ett gammalt Crossland-hjul tidigare idag. Gick som smort. Utan att någonting behövde smörjas.

Man får ta någonting vasst/spetsigt och peta loss det med, så att man får grepp om en bit av det. Sedan är det bara att dra, så släpper det.

Men det ska du bara göra om du vill skrota UST-funktionen. Och du måste ha ett nytt fälgband att sätta dit. Eller eltejp, det funkar visserligen, men håller inte för allt för högt tryck.

Det gjorde jag faktiskt också idag, satte dit ett riktigt fälgband istället för eltejpen som sedan tidigare satt på crossland-fälgen. Kändes säkrast, eftersom jag kör med ganska högt tryck i mina conti-slicks.

Detta är ett klassikt probleminom cross och enduro, verkar som att samma sak gäller för cyklar med. Jag löser det med försterputsmedel eller yes 50/50 med vatten som smetas på fälgkant och på korden på däcken. Sen pumpar man i luft tills det ligger rätt och sen så släpper man ut till lagom tryck.

Jag har erfarenhet av att försöka få på ett 2,3 continetal Gravity stålkant på ett crossland. Polarn och jag slet i 3-4 dagar, besökte 2-3 gotländska cykelmekar + 1 mc-meck + mecken som sålde hjulen. Alla försökte och misslyckades få upp däcket i ust-spåren i fälgen.

I vissa fall är det bevisligenbara att ge upp och testa med andra däck. Geax och WTB har funkat på crosslandsfälgarna.

Lägger in ett klargörande från min sida också!
Jag tog INTE bort det grå orginal-"fälgbandet" (defaultband enligt smurfrox). Hade ingen UST erfarenhet och trodde att alla Mavic fälgar hade det gråa bandet och att man just på Crossland skulle lägga i ett annan (extra) eftersom det stod "-use a UST Tubeless rim WITHOUT rimtape execpt Crossland" för hur man använde UST fälg med slang.
Om jag kopplat ihop inläggen och vad jag provade så är det normalt inte någon typ av "fälgband" på UST fälgarna men på Crossland är det orginal och det skall där oavsett slang eller inte.
Jag gjorde i alla fall inget med fälgen, satte bara på slang och däck (Scott Cougar, 2,25), pumpade 5 ca bar, lät de stå ett tag och sen vara det klart (lite knådande var det nog).

Har haft problem med mina fälgar också. Det visade sig att UST fälgbandet inte satt på riktigt. Det kröp ut nån mm på vissa ställen på kanten av fälgen med resultat att däcket satt lite skevt. Kan detta vara samma problem som du har? Det löste sig när jag tryckte ut UST fälgbandet hela vägen mot fälgkanten.

jag har trixat med mina crossland och lärt mig den hårda vägen.

Såpa kanterna på däcket och fälgens innerkant ordentligt.
Tryck ner däcksidorna i mittskåran på fälgen och såpa lite till.
Ta den ordentliga golvpumpen och pumpa hårt och snabbt upp till 6bar.
Ploppar inte däcket ut till kanterna runt hela fälgen tar du en jättepoligrip eller rörtång och greppar tvärs över däcket och vickar tills det hoppar på plats.

Se bara till att tångens kanter inte gör hål i däcket.

Vilken såpa!
Men smurfox och sikkel har rätt: Smeta på såpa eller diskmedel så ska det funka. Fick själv inte på vissa däck ordentligt (de blir inte jämnt centrerade) på UST-fälgar innan jag fick tips om såpa.

sikkel skrev:
> jag har trixat med mina crossland och lärt mig
> den hårda vägen.
>
> Såpa kanterna på däcket och fälgens innerkant
> ordentligt.
> Tryck ner däcksidorna i mittskåran på fälgen
> och såpa lite till.
> Ta den ordentliga golvpumpen och pumpa hårt och
> snabbt upp till 6bar.
> Ploppar inte däcket ut till kanterna runt hela
> fälgen tar du en jättepoligrip eller rörtång
> och greppar tvärs över däcket och vickar tills
> det hoppar på plats.
>
> Se bara till att tångens kanter inte gör hål i
> däcket.

Bra instruktion! In på mektipsen under läsvärt tycker jag.
Kämpade med brorsans Maxxis CX-däck en hel eftermiddag innan han hittade detta efter en sökning på forumet. Med såpa poppade däcket på plats.
~K

gandhi skrev:
> sikkel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag har trixat med mina crossland och lärt mig
> > den hårda vägen.
> >
> > Såpa kanterna på däcket och fälgens
> innerkant
> > ordentligt.
> > Tryck ner däcksidorna i mittskåran på
> fälgen
> > och såpa lite till.
> > Ta den ordentliga golvpumpen och pumpa hårt
> och
> > snabbt upp till 6bar.
> > Ploppar inte däcket ut till kanterna runt hela
> > fälgen tar du en jättepoligrip eller
> rörtång
> > och greppar tvärs över däcket och vickar
> tills
> > det hoppar på plats.
> >
> > Se bara till att tångens kanter inte gör hål
> i
> > däcket.
>
> Bra instruktion! In på mektipsen under läsvärt
> tycker jag.
> Kämpade med brorsans Maxxis CX-däck en hel
> eftermiddag innan han hittade detta efter en
> sökning på forumet. Med såpa poppade däcket
> på plats.
> ~K

Kommer och tänka på en skrämmande historia jag nog har läst här på happy, hur nån åker nerför en backe, bromsar och låser framhjulet, men däcket fortsätter rulla..
Lite för mycket såpa så det bled fint, då får man ha bra bromsar! ;)

Ontopic:
Tycker det alltid brukr bli perfekt när jag kränger på däcket på fälgen, pumpar upp typ 2 bar, släpper ut all luft och pumpar upp till det jag vill ha direkt..
Annars är det väl bara att släppa ut nästan all luft och masera det på plats..
Men det är klart det kan va svårt, jag fick inte ens av ett däck på min kronan-cykel ;)

Tillbaka
Topp