Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

Selast

Ny medlem
Har beställt en ny gaffel till MTBn från Merlin. Fick bekräftelse om att den gått iväg med beräknat leveransdatum idag 23/5. Blev i onsdags uppringd av någon kille från Postnord som frågade om han kunde komma och leverera mitt paket om 5 minuter, klockan var ca 11:30 när han ringde. Upplyste honom om att jag jobbar på dagtid. Inga problem sa han, du kan hämta det på terminalen i Arninge imorgon. Igår när jag kom hem låg det en avi från Postnord om att dom försökt leverera paketet igen och att jag kunde hämta det på den angivna platsen. Problemet var bara att där det skulle stå vart jag kunde hämta det stod det ingenting. Ringde till deras kundtjänst för att dubbelkolla att det var termnalen i Arninge som gällde. Tjejen kunde inte hitta paketet på det nummer som stod på avin... Efter en del dividerande kunde hon till slut hitta det på nummret jag fått av Merlin. Hon upplyste mig om att det gått i retur till England av någon anledning hon inte kunde se. WTF?!?!?! Hon lovade att sätta igång ett ärende och försöka stoppa paketet innan det lämnade Malmö och återkomma. Hörde inget tillbaka från dom förrän nu när jag fick ett mail från deras kundtjänst där dom säger att dom "ska försöka lokalisera paketet"

Vad är det frågan om? Om dom skickar tillbaka sakerna efter att ha sökt mottagaren två gånger på dagtid kan dom ju fan inte få speciellt mycket levererat eller?

Sensmoralen är väl att beställa prylar till jobbet istället.

Holmis

Medlem
PostNord är extremt usla på hemkörning. Jag har under de senaste månaderna haft sju paket från utlandet med hemkörning. Jag har haft sändningsnummer och via Postens hemsida kunnat följa paketens väg från utlandet och därför sett till att vara hemma när utkörning varit på gång. Inte en enda gång har leverans skett. Chaufförerna skiter helt enkelt i att försöka leverera till bostadsadresser, i loggen knappar de in att de porten varit låst och att mottagaren inte gått att nå. Nu har jag porttelefon som inte är särskilt svår att använda. Jag har ringt och pratat med den som är chef för depån i Segeltorp, men han envisas med att hävda att chaufförerna ringt på utan att få något svar. En kamrat har berättat att han vid ett tillfälle väntade nere i porten, lik förb-at har chauffören angett att han inte kunnat få tag i mottagaren.

Rattnalle

Aktiv medlem
Spännande. Att paketen inte hittar fram dagtid är väl inte så konstigt men returen måste ju vara någon som gjort en dundertabbe.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Fick paket med postnord häromdagen. Såg att det var på utkörning och stack hem, var tvungen att sticka tillbaka till jobbet och när jag kom hem igen såg jag att jag missat leveransen med 10 min.

På lappen jag fått stod det att jag kunde hämta paketet efter 16 nästföljande dag på Toftanäs utanför malmö. Väl så. Men nästa dag blev jag uppringd av någon tant som ville boka ny utkörning. Fick lov att övertyga henne om att jag skulle hämta paketet och inte få det utkört på dagtid. När det hade gått fram vad som stod på lappen så gick det bra att komma direkt, ja, här är öppet kl 10-18.

Det hela gick rätt smidigt, men jag fick inte intrycket att de hade riktig koll.

Selast

Ny medlem
Låter ju som om detta inte var första gången Postnord fuckar upp... Är det någon idé att man kontaktar Merlin och talar om hur dåligt det funkar med leveranserna eller skiter dom i vad vi tycker?

Skogling

Aktiv medlem
Jag kör alltid med leverans till jobbet. Det är alltid någon hemma där.

Dessutom blir inte paketet lika "intressant" då.

BOFH

Aktiv medlem
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör alltid med leverans till jobbet. Det är
> alltid någon hemma där.
>
> Dessutom blir inte paketet lika "intressant" då.

Jag med. Min senaste beställning från Rose valde jag som vanligt till jobbet. Postnord (som tidigare inte har levererat från Rose) körde det till närmaste utlämningsställe istället för att leverera till jobbet. Jag jobbar centralt i Stockholm och har aldrig tidigare fått gå till ett utlämningsställe. Fortfarande smidigare än hemleverans, men en klar försämring.

mzi

Aktiv medlem
Postnord är bara ett nytt namn på Posten, va? De har blivit sämre och sämre. Jag fick en cykel som skulle komma till kontoret levererad till ett företagscenter i Bromma. Kundtjänst kunde inte förklara varför de 1) inte levererade till utlämningsadressen eller 2) varför den inte kom till företagscentret mitt över gatan.

Mayhem

Aktiv medlem
Hoppades få leverans från Rapha idag men DHL hade skickat den till fel sorteringsanläggning så det var bara att glömma :(

jonas-ni

Aktiv medlem
Senast 'jag inte varit hemma' skickade Postnord en avi med enbart utlämningsställe till mig. Det var inte alldeles enkelt att lösa.

Jörgen_A

Aktiv medlem
När man beställer från tyskland och det är DPD, vem är det i Sverige som sköter leveransen?

"Ingen hemma, notis lämnad"

Skulle inte tro det, jag var hemma på den tiden och inte finns det någon lapp här. Portkod finns det inte heller så det går ej att skylla på...

mir

Aktiv medlem
Jörgen_A skrev:
> När man beställer från tyskland och det är
> DPD, vem är det i Sverige som sköter
> leveransen?
>
> "Ingen hemma, notis lämnad"
>
> Skulle inte tro det, jag var hemma på den tiden
> och inte finns det någon lapp här. Portkod finns
> det inte heller så det går ej att skylla på...

DPD leveranser sköter posten.

Mayhem

Aktiv medlem
Jörgen_A skrev:
> När man beställer från tyskland och det är
> DPD, vem är det i Sverige som sköter
> leveransen?

Posten, PostNord, eller vad de nu väljer att kalla sig denna vecka.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Denna syn mötte mig när jag skulle hämta upp ett paket på Postnord:

Bilagor

• DSC_0150_20140227165214933.jpg
    DSC_0150_20140227165214933.jpg
    88.9 KB · Besök: 574

Rattnalle

Aktiv medlem
jomper skrev:
> Denna syn mötte mig när jag skulle hämta upp
> ett paket på Postnord:

Lyckades du se vad det var för något? Det understa paketets innehåll ser rätt mosat ut...

Roy Mance

Medlem
Rattnalle skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Denna syn mötte mig när jag skulle hämta upp
> > ett paket på Postnord:
>
> Lyckades du se vad det var för något? Det
> understa paketets innehåll ser rätt mosat ut...

Cykel på köpet-hojar som ska ut i drivor.

Ang. Postnord fick jag ett besked från Bike-discount i måndags om att en beställd hoj var skickad. På tisdagen uppdaterades trackingstatusen till att paketet var på något exportcenter i Hamburg. Därefter var det knäpptyst och varken DHL eller Postnord kunde ge besked om var hojen var. Så igår ringde jag och frågade DHL i Tyskland hur det var fatt. "Vänta 6-10 dagar" fick jag som besked. En timme senare dyker leveransen upp på jobbet, kånkad av en kille från Postnord. Exemplariskt dålig koll av DHL och Postnord i maskopi.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Rattnalle skrev:

> Lyckades du se vad det var för något? Det
> understa paketets innehåll ser rätt mosat ut...

Ingen aning faktiskt, var inte så nära. Hela processen var märklig, fick försöka stoppa någon på lastkajen flera gånger innan någon kunde hjälpa mig, och han verkade mest förvånad över att jag var där och skulle hämta något. Försvann i fem minuter och kom tillbaka med min låda.

Den var också rätt mosad, men innehöll bromsskivor till bilen, de är svåra att sabotera..

ercaen

Medlem
Jag väntade på paketet från bike-discount och såg postbilen köra förbi när jag lekte med min son utanför huset. En minut senare gick jag in på hemsidan där uppdatering skett att de inte kunde komma in (portkodstricket). Jag ringde upp postens kundtjänst och var rätt förbannad men inte otrevlig och fick dem att ringa upp åkaren som kom tillbaka efter sin lunch. Han såg lite skamsen ut, men tyckte nog bara jag var en dryg jävel.

Det var varken första eller sista gången de bara åkt förbi. Riktigt Kalle-Anka företag.

O

Medlem
Såg genom fönstret hur posten först lastar ur mitt paket, sen in med det i bilen utan att ha varit inne i den olåsta porten. Ropar ner och frågar om paketet är till mig. ja. chauffören vill att jag ska komma ner och hämta paketet för det är stort (en fatbike). Det står ju redan på en pirra. Nej, hade inte lust att göra hans jobb efter fusk försöket. Det fick bli leverans till dörren.

ApansBror

Ny medlem
Mitt tält felsorterades och hamnade i Sandviken istället för Gävle.
På hemsidan stod att det skulle gå att hämts ut på ica maxi sandviken, ringer dit ingen fattar nått eller hittar mitt paket, tredje personen jag får prata med ser någonstanns att paketet skickats tillbaka.....
Får hoppas på måndagen då.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det här är en annan lyckad leverans. Beställde lite prints från USA i början av mars. De skickades raskt enligt ett mail jag fick, men sen hände inget och jag glömde bort lite. Ibland kan ju prylar ligga hos tullen och så.

Men idag fanns det post i brevlådan:

10382772_644283995656609_3864379859505941363_n.jpg

Username

Medlem
Alltid tragiskt och irriterande när de som kör ut sätter i system att strunta i det.

På ett tidigare jobb fick vi ALLTID våra kollin levererade korrekt. Vi satt på tolfte våningen men Posten levererade alltid perfekt.

Sedan flyttade vi från norrtull till östermalm i Stockholm. Då började problemen.

En uppskattning är att 8 av 10 leveranser inte levererades utan vi erhöll en avi för att hämta våra företagspaket.
Jag hade några ganska strikta samtal till postens kundtjänst som snabbt kunde se att det var ett åkeri som körde åt dem som meddelat att vår adress var en "bostadsadress" och ingen varit hemma.

- Struntprat, sa jag detta är en kombinerad kontors- och bostadsfastighet.
- Det syns kanske inte i porten, svarade tjejen.
- Jo det gör det. Vi har porttelefon med stort namn utanför dörren. Fem boende, fem företag.
- Men de kanske var där under lunchen, förklarar hon.
- Vi har inte lunchstängt meddelar jag henne.

Så här fortsatte det en stund.

Till slut kom vi fram till att just detta åkeriet struntade i deras åtaganden och körde det mesta av leveranserna till postkontoret och loggade alla kollin som att ingen tagit emot dem.
Tjejen på posten var inte speciellt nöjd med att de blev blåsta av åkeriet som fakturerade för leveransen med som inte fullgjorde sina åtaganden.

Dock bad jag posten att ringde åkeriet och se till att de hämtade upp våra kollin på postkontoret och köra ut dem på nytt till oss. Det ville inte posten göra men jag stod på mig och sa bara att jag har betalat för utkörning och då ska jag ha det. Till slut gick de med på det.

Veckorna efter denna 45-minuters session så började paketen anlända som de skulle.
Om det var samma åkeri som tidigare eller om posten bytte ut dem vet jag inte.

Men de som då körde för posten hade mycket pengar att spara på att rent ut sagt inte göra sitt jobb.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag fick leverans av postnord som lämnade en avi där det stog att jag skulle ringa. Sen gick det att boka omleverans mellan kl17 o 20 dan efter, vilket passade mig utmärkt.
När leveransen kom, talade jag till chauffören att jag var glad att dom kunde leverera när folk var hemma, han svarade nåt som visade tydligt att han uppskattade inte direkt dessa nya arbetstider...

Selast

Ny medlem
Fick igår besked från PostNords kundtjänst att dom "tyvärr ej hann stoppa exporten" av mitt paket tillbaka till Merlin. Vidare så ber dom mig att vända mig till avsändaren och be dom reklamera försändelsen... Vilka djävla nollor! Jag hoppas hela skiten går i konkurs idag och alla får sparken!

T

Ny medlem
Selast skrev:
> Fick igår besked från PostNords kundtjänst att
> dom "tyvärr ej hann stoppa exporten" av mitt
> paket tillbaka till Merlin. Vidare så ber dom mig
> att vända mig till avsändaren och be dom
> reklamera försändelsen... Vilka djävla nollor!
> Jag hoppas hela skiten går i konkurs idag och
> alla får sparken!

Håller med dig, har råkat ut för sån där idioti själv. Stryk borde dom ha! :(

bruceleeandchucknorris.gif

Zvampen

Ny medlem
Igår kom ett paket från Rose med hemkörning. Eftersom jag inte var hemma hamnade det på terminalen i Veddesta. Jag ringde kundtjänst när jag kom hem som sa att det gick bra att hämta det där och att dom hade öppet till 18:30. För säkerhets skull förtydligade jag att det stod hämtning möjlig efter 1600 påföljande vardag men hon stod på sig att det skulle gå bra omedelbart.
Satte mig i köerna och körde dom två milen till Veddesta. I luckan står en lagom pigg typ som talar om att jag är för tidig och att paketet kan hämtas först nästa dag. Jag är redan på dåligt humör och håller på att explodera i luckan. Går ut till bilen och ringer kundtjänsten för att boka ny utkörning till svärföräldrarna. Får tala med samma tjej som tidigare och hon menar fortfarande att det skall gå att hämta det nu. Hon ber mig vänta i luren medan hon ringer terminalen. Efter 5 min återkommer hon och säger att jag kan gå in igen så kommer mitt paket. -Det kommer om några minuter.
Väl inne tittar den pigge i luckan på mig och frågar "vad jag vill nu?" -Mitt paket skall tydligen komma hit om nån minut säger jag. Han tittar missmodigt på mig och får ur sig ett -jaha..
Efter några minuter kommer en annan kille med mitt paket i en vagn och allt löser sig. Kvar i luckan står den pigge och låtsas som det regnar...

Affrocalle

Ny medlem
Beställde ett däck från Tyskland förra veckan:
Order till Gbg, ca 36h
Gbg tills jag kunde hämta det efter borttappning etc, 120h...

Förra gången hade de eftersänt mitt paket till en kille på andra sidan stan som lyckligtvis hittade mitt telefonnummer efter att ha hämtat paketet, med leg!

Suck!

/Calle

Miss Lycka

Ny medlem
Selast skrev:
> Fick igår besked från PostNords kundtjänst att
> dom "tyvärr ej hann stoppa exporten" av mitt
> paket tillbaka till Merlin. Vidare så ber dom mig
> att vända mig till avsändaren och be dom
> reklamera försändelsen.

Du har rätt att få ut dina kostnader för detta.
Du ska reklamera det till posten och begära ersättning.

me.I.am

Aktiv medlem
Tveksamt, Postnord anser att eventuella klagomål/pengakrav skall gå via beställaren, alltså webshopen. Eventuellt går det att få ett mediatränat svar som går ut på att dom inte gjort fel.

me.I.am

Aktiv medlem
silverman834 skrev:
> Hmm, posten skulle köra ut en cykel idag 17-21.
> Nu är den 21.47. Låt oss se om den kommer nästa
> vecka.

"Adressaten ej hemma" förmodligen (eller hur det nu är de uttrycker det).

silverman834

Ny medlem
me.I.am skrev:
> silverman834 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm, posten skulle köra ut en cykel idag
> 17-21.
> > Nu är den 21.47. Låt oss se om den kommer
> nästa
> > vecka.
>
> "Adressaten ej hemma" förmodligen (eller hur det
> nu är de uttrycker det).

Jo, jag antar det. Jag ringer dem då öppnar igen på måndag.

Kupa

Aktiv medlem
Sådär, fick man skälla lite på PostNord/Posten. Min fru driver grafisk verksamhet från hemmet och har handlat en ny laserskrivare från Dustin, inte Dustin Home utan företags-Dustin, och betalat över 500 spänn för att få skrivar-aset levererat, på pall. Idag kommer en avi i lådan där det står "Vi har sökt dig för att leverera paket/pall. Du har nu möjlighet att hämta det hos oss inom 14 dagar. ... Du kan ringa oss för ny utkörning mot avgift".

Detta försök skulle ha gjorts igår 11:30 när det definitivt fanns folk på plats. Finns inga portkoder eller något liknande, bara gå och ringa på dörren.

Först får man bara "just nu kan du inte nå oss, försök senare" när man ringer angivet nummer. Ringde PostNord istället som erkände att det inte alls gjorts något utkörningsförsök, oklart varför. Avin är alltså rent jävla ljug, måste ju betyda att chauffören bara skitit i det.

Jag undgick inte att meddela vad jag tyckte om deras tjänster, skulle man kunna säga...

Tillägg: trackinghistorien säger att "Mottagaren är en privatperson". Detta har någon alltså godtyckligt beslutat sig för, antagligen för att adressen ligger i ett bostadsområde.

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
E-POST tipsa@aftonbladet.se
TELEFON 08-411 11 11

Lämna nyhetstips - tipsa@svd.se
+46 8 13 50 00

Drosa

Aktiv medlem
Om alla som beställt paket och fått det levererat som det ska skriver här! Garanterat 98
procent får sina leveranser som sig bör men här är de 2 procenten som hörs. Skrika högst hörs
ju mest.
Blir faktiskt sur när man hetsar mot chauförrer och andra inom posten. Försök att sätta er in
i deras arbetssituation istället för att attackera de anställda.
Är det någon som går till ica och skäller ut kassörskan för att ni har fått en dålig matvara?

Drosa

Aktiv medlem
Kupa skrev:
> Sådär, fick man skälla lite på
> PostNord/Posten. Min fru driver grafisk verksamhet
> från hemmet och har handlat en ny laserskrivare
> från Dustin, inte Dustin Home utan
> företags-Dustin, och betalat över 500 spänn
> för att få skrivar-aset levererat, på pall.
> Idag kommer en avi i lådan där det står "Vi har
> sökt dig för att leverera paket/pall. Du har nu
> möjlighet att hämta det hos oss inom 14 dagar.
> ... Du kan ringa oss för ny utkörning mot
> avgift".
>
> Detta försök skulle ha gjorts igår 11:30 när
> det definitivt fanns folk på plats. Finns inga
> portkoder eller något liknande, bara gå och
> ringa på dörren.
>
> Först får man bara "just nu kan du inte nå oss,
> försök senare" när man ringer angivet nummer.
> Ringde PostNord istället som erkände att det
> inte alls gjorts något utkörningsförsök,
> oklart varför. Avin är alltså rent jävla ljug,
> måste ju betyda att chauffören bara skitit i
> det.
>
> Jag undgick inte att meddela vad jag tyckte om
> deras tjänster, skulle man kunna säga...
>
> Tillägg: trackinghistorien säger att "Mottagaren
> är en privatperson". Detta har någon alltså
> godtyckligt beslutat sig för, antagligen för att
> adressen ligger i ett bostadsområde.

Tracking är det ju ingen som bestämmer utom du som har beställt varan hos kund.

Serenyeti

Ny medlem
Troligen är det pressen från firman att leverera mer paket än det finns tid för om man ska köra lagligt och inom arbetstidsramarna. Alltså är det ett systemfel inom PostNord som orsakar detta. Anställa fler förare skulle kanske hjälpa.

Topp