Hur fäster ni lampan på hjälmen?

katten

Aktiv medlem
Jag kommer inte överens med fästet till den billiga XXL-lampan. det tar 5min att rigga fast plattan med kardborre-remmar varje gång. Finns det något smart sätt.

Har ni en mörkerhjälm med fästet buntbandat permanent eller hur gör ni? Funderar på att göra eget fäste av VP-rör, fungerade bra att montera av och på när jag använde 12V hemmabyggen.

/Andreas

Haha, det är faktiskt exakt vad jag gör. :)
En buntbandad hjälm för träning, och en annan för fincyklingen.

Tycker det funkar ok, för tillfället.

Jag klippte bort de jobbiga kardborrebanden (som bara fastnade i hjälminredningen) och ersatte med en enkel spännrem från CO. Enklare och stadigare (men funkar inte på alla hjälmar). Kan återkomma med bild.

/Johan

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag klippte bort de jobbiga kardborrebanden (som
> bara fastnade i hjälminredningen) och ersatte med
> en enkel spännrem från CO. Enklare och stadigare
> (men funkar inte på alla hjälmar). Kan
> återkomma med bild.
>
> /Johan

Det är min plan också, har bara inte hunnit testa än. Verkar ju lovande iaf.

Klippte också bort remmarna. Trädde sedan gummiband (kraftigt) genom ventilationshålen. Lade detta omlott över hjälmfästet och monterade sedan lampan på fästet. Satt faktiskt riktigt bra.

Kardborrebanden till hjälmfästet både på denna lampa såväl som MS 880 är väldigt långa. Är det meningen att de skall vara det för att man skall använda hela remmarna, eller är det meningen att man skall klippa dem i önskad längd så att de passar exakt, eller är det tänkt på ngt annat smart sätt jag lyckas att inte förstå ???

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Kardborrebanden till hjälmfästet både på denna
> lampa såväl som MS 880 är väldigt långa. Är
> det meningen att de skall vara det för att man
> skall använda hela remmarna, eller är det
> meningen att man skall klippa dem i önskad längd
> så att de passar exakt, eller är det tänkt på
> ngt annat smart sätt jag lyckas att inte förstå
> ???

Jag klippte till dem men jag tycker ändå att det är kasst. Får bli någon form av spännrem.

klippte av pannbandsremmarna och buntbandade fast fästet. Fästet får sitta där till ljusare tider, tar möjligen av lampan om jag cyklar i dagsljus.

Fuck the stil-police!

Här kommer bild på min spännrem som utlovat. Spännet är lite klumpigt och kräver att hålen i hjälmen inte sitter för tätt. Men det blir mycket stadigt. Hasseputtes lösning med gummiband lät ju cleanare.

lampfste.jpg

/Johan

Min pensionerade Giro E2 har fått bli lamphjälm. Förstärkte orginalfastsättningen med ett par buntband. Har suttit bra i ett drygt år.
giroe2ms808.jpg

Satte min lampa mitt på för att få jämn viktfördelning och gjorde en liten ögla av buntband baktill att dra kabeln genom. Har batteriet i en Camelbak.

Allra smartast förstås men min hjälm har bara olämpliga hål. Det är jättejobbigt att ha lampan vinkelrätt mot färdriktningen :)

/Johan

Tillbaka
Topp