Hur får jag bort framhjulet på gammal cykel?

jensclaudius

Aktiv medlem
Hej bullen, frågar åt en kompis..
Hur får han bort framhjulet på sin gamla cykel? Går inte att bända isär gaffeln tillräckligt för att få ut det…

Finns säkert något grymt smidigt sätt att göra det på innan han tar fram vinkelharry

Bilagor

• AA2B395A-CE86-4174-AA18-BD921F840FDD.jpeg
    AA2B395A-CE86-4174-AA18-BD921F840FDD.jpeg
    718.6 KB · Besök: 141
Troligtvis ska nånting vid navet lossas o sedan trycka ut axeln. Men här finns många med mycket kunskap som kommer beskriva mer detaljerat.

Jag tror hjulet monterats genom att bända ut gaffelbenen. Aldrig sett en sådan gaffel, är det ett "hemmabygge"?

Jag tror hjulet monterats genom att bända ut gaffelbenen. Aldrig sett en sådan gaffel, är det ett "hemmabygge"?
Efter många svordomar lyckades jag att bända isär gaffelbenen, fick dra en burk spenat och hoppades på att inte slinta eller tappa greppet..ingen aning om det är ett hemmabygge men svårt att tro det.

Bilagor

• FB83D44F-BFF0-4B5D-979D-225531B1EF4B.jpeg
    FB83D44F-BFF0-4B5D-979D-225531B1EF4B.jpeg
    62.3 KB · Besök: 71
Senast ändrad:
de där var vanligt på gamla öststatscyklar man bänder isär gaffeln en sida i taget. ja har två tre gafflar av den där typen liggandes uppe i farsans lada nänstans

Har sett det på allehanda, enklare cyklar.
Itera har en behändig stickaxel fram men den navväxlade trepetaren får man också bända isär bakvaggan på. Hjulet är fixerat även i längsriktningen. Därav den pantade utanpåliggande kedjesträckaren.

Tillbaka
Topp