Hur får jag ner gpx-filer till min iPhone?

Jag har Strava som app på min iPhone och om jag fattar rätt så är det så att man ska kunna ta hem gpx-filer för att se rutter som är lagda. Men jag fattar inte alls hur det ska gå till. Gör man det i så fall på webben? Eller är det inte möjligt att göra så? Jag vill få ner den för att cykla efter den sedan.
Jag har pro.

Senast ändrad:
I Strava måste du göra en "route" på webben... Supersmidigt, inte.

Wikiloc, Ride with GPS och GPX master grejar gpx på iphone.

Aha, så det är så.
Alltså om jag tar hem appen Ride with gps typ så är det möjligt att få hem rutter via gpx?
Bra. Jag kollar

Men jag fattar inte. Jag är nu inne på Ride with GPS hemsida och ska då välja gps-filen. Den har jag på http://www.hackeberga.se/mtb-karta och när jag klickar på den så får jag upp ett nytt fönster och det är flera sidor med text. Hur tusan ska jag flytta över detta till appen i min iPhone?

1. Ladda ner gpx-filen till telefonen. Antingen på telefonen eller på datorn via högerklick, spara som. Sedan för du över den till telefonen.
2. Ladda ner appen GPX Navigator till iPhone.
3. Använd appen för att navigera efter gpx-filen.

Bra, det låter enkelt. Men när jag tar hem gps-filen till min iPhone så öppnas den i Safari, i webbläsaren. Vad gör jag där? Hur får jag över den till appen?

Blåbär89 sa:
Bra, det låter enkelt. Men när jag tar hem gps-filen till min iPhone så öppnas den i Safari, i webbläsaren. Vad gör jag där? Hur får jag över den till appen?

Du kan spara ner den till typ dropbox från safari och sen ifrån dropbox välj "öppna med...."
Annars finns det appar med inbyggd webbläsare där den kan användas direkt.

Du verkar husera nere här nere i Skåne med tanke på Häckeberga. Malmö Terrängcyklister på Facebook har en mycket fin guide bland sina filer för hur du göra en rutt i ViewRanger. Använde den själv häromdagen när jag skulle cykla Skabersjö-Bökeberg på GPS. Fungerade ypperligt!

Senast ändrad:
pkarlsson sa:
Du verkar husera nere här nere i Skåne med tanke på Häckeberga. Malmö Terrängcyklister på Facebook har en mycket fin guide bland sina filer för hur du göra en rutt i ViewRanger. Använde den själv häromdagen när jag skulle cykla Skabersjö-Bökeberg på GPS. Fungerade ypperligt!
Snyggt. Det låter toppen. Kollar med deras sida. ViewRanger, ytterligare en app. :-)
Japp, jag finns i Malmö.

Blåbär89 sa:
pkarlsson sa:
Snyggt. Det låter toppen. Kollar med deras sida. ViewRanger, ytterligare en app. :-)
Japp, jag finns i Malmö.
Jag satt själv i söndags och fundera på samma saker som du. Jag körde ViewRanger efter tips i gruppen och gjorde efter guiden. Sen var det bara att cykla och stanna och cykla och stanna.. Nu var slingan rätt fin, annars var turen en riktig skittur när man behöver glutta mobil hela tiden.

Ska du rulla Häckebergaslingan? Behövs knappt GPS.

Låter bra att det var en fin runda. Jag har bara vandrat på Romelåsen så det blir första gången jag cyklar där. Du får köpa en hållare till din telefon som du sätter på styret så blir det lättare, om du behöver gps.

Tack för hjälpen alla.

Blåbär89 sa:
Låter bra att det var en fin runda. Jag har bara vandrat på Romelåsen så det blir första gången jag cyklar där. Du får köpa en hållare till din telefon som du sätter på styret så blir det lättare, om du behöver gps.

Tack för hjälpen alla.
Håller man huvudet uppe så är slingan markerad med vita prickar och pilar på träden. Lycka till!

Jag använder appen Galileo (som i sin tur använder Open Street Map eller något annat som bakgrund). Där kan man importera GPX-filer. GPX-filerna får jag från mina egna rundor, från andras rundor (RideWithGPS) eller ritar på datorn/telefonen med hjälp av gpsies.com.

I GPSies.com kan rita så att det följer vägar eller fritt i kartan. Superbra.

Tillbaka
Topp