happymtb.fr
Aktiv medlem
Hur får man låg underhåll på sin pedlarhoj?
Det var en bra fråga! :)
Förut har jag pendlat med navväxlar och då behövde jag olja kedjan 2 gånger om året dvs när man byte från eller till vinterdäck. Det var bra förr!
Nu har jag en pendlarhoj med utanpåliggandeväxlar sen i vintras och vill veta hur jag ska få ner underhållsbehovet. I vintras hade jag behövd tvätta och olja kedjan mer än en gång per vecka för att inte få den sådär äckligt rostig-brun under dom slaskigaste månaderna...
Det som jag har gjort jämfört med i vintras:
- nu har jag en framskärm som kommer ganska lång ner mot marken så att det blir mindre stänk från framhjulet
Ja, det var det...! :S
Det som skulle kunna göras:
- utrusta framskärmen med en egolapp
- byta till en bakväxel med kortare cage för att få kedjan en bit längre ifrån stänket från bakhjulet (jag kör med 26" bak)
- byta till uberexpensive rostfri-kedja
- byta till nåt bättre än wet-olja
- nåt mer som jag har inte tänkt på?
- ...
Vad enligt er skulle hjälpa att få ner underhåll under vintern?
Förut har jag pendlat med navväxlar och då behövde jag olja kedjan 2 gånger om året dvs när man byte från eller till vinterdäck. Det var bra förr!
Nu har jag en pendlarhoj med utanpåliggandeväxlar sen i vintras och vill veta hur jag ska få ner underhållsbehovet. I vintras hade jag behövd tvätta och olja kedjan mer än en gång per vecka för att inte få den sådär äckligt rostig-brun under dom slaskigaste månaderna...
Det som jag har gjort jämfört med i vintras:
- nu har jag en framskärm som kommer ganska lång ner mot marken så att det blir mindre stänk från framhjulet
Ja, det var det...! :S
Det som skulle kunna göras:
- utrusta framskärmen med en egolapp
- byta till en bakväxel med kortare cage för att få kedjan en bit längre ifrån stänket från bakhjulet (jag kör med 26" bak)
- byta till uberexpensive rostfri-kedja
- byta till nåt bättre än wet-olja
- nåt mer som jag har inte tänkt på?
- ...
Vad enligt er skulle hjälpa att få ner underhåll under vintern?