Hur får man låg underhåll på sin pedlarhoj?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det var en bra fråga! :)

Förut har jag pendlat med navväxlar och då behövde jag olja kedjan 2 gånger om året dvs när man byte från eller till vinterdäck. Det var bra förr!
Nu har jag en pendlarhoj med utanpåliggandeväxlar sen i vintras och vill veta hur jag ska få ner underhållsbehovet. I vintras hade jag behövd tvätta och olja kedjan mer än en gång per vecka för att inte få den sådär äckligt rostig-brun under dom slaskigaste månaderna...

Det som jag har gjort jämfört med i vintras:
- nu har jag en framskärm som kommer ganska lång ner mot marken så att det blir mindre stänk från framhjulet

Ja, det var det...! :S

Det som skulle kunna göras:
- utrusta framskärmen med en egolapp
- byta till en bakväxel med kortare cage för att få kedjan en bit längre ifrån stänket från bakhjulet (jag kör med 26" bak)
- byta till uberexpensive rostfri-kedja
- byta till nåt bättre än wet-olja
- nåt mer som jag har inte tänkt på?
- ...

Vad enligt er skulle hjälpa att få ner underhåll under vintern?

En vattenslang.

Har mekstället i garaget vid golvbrunnen. Direkt efter misärpendling hänger jag upp hojen och snabbspolar av den (och skorna). Tar 1 minut.

Jag kör med KMC X9 Ept 9 till frun stå ut året runt pendlare. Den, bra skärmar och muckoff c3 ceramic wet lube får ner underhållet på en anständig nivå och verkar ge bra livslängd på drivlinan.

Man köper en remdriven navväxlat hoj. Med skärmar. En avrivning då&då räcker långt :)

Tror FinishLines gröna har försvunnit men när jag körde min gamla MTB-pendlare tvättade jag aldrig kedjan med mer än vatten. En gång i vecka la jag på ny smet. Den kedjan är fortfarande ett svart snöre som växlar klockrent.

På min nya babywipar jag kärleksfullt X10-kedjan ett par gånger/vecka.

Saltslask: då brukar jag spola av kedja med vatten från en vanlig 1,5 liters flaska. Låter aldrig kedjan gå torr, men tvättar den aldrig. Vilken olja jag har skiter jag i. Kedjan håller lätt en stockholmsvinter med 44 km pendling varje dag på det sättet. Framskärm med egolapp (men ingen överdriven som skrapar i marken). Men det är inte snyggt och rent....

En egolapp som går riktigt långt ner (typ 5cm från marken) gör under för kedjeunderhållet.

Från bakhjulet lär det inte stänka upp något av betydelse.

Bra skärmar (tex med stagfästena på utsidan) och inte snåla med oljan tycker jag räcker rätt långt. Sen spola av drivlinan regelbundet vid snömodd och saltslask.

Sluta underhåll och cykla på, olja kedjan (MO C3) när det kärvar eller låter, vem bryr sig om hur kedjan ser ut? Jag cyklar till och från jobbet, hänger upp hojen som får torka själv om det behövs. Har funkat för min åretruntpendling i Göteborg från 2003.

För att bli av med saltet vid slaskcykling är det inte så dumt att pendla med en flarra vatten i flaskstället. Veva ett varv samtidigt som kedjan få en flaskdusch.

Tillbaka
Topp