hur får man på ett däck på en motobecane (racer)

alvar

Medlem
hej!

har letat som en toking men hittar bara denna sidan som verkar syssla med cyklar..

men har en decimeter kvar att sätta på och den e stenhård! har en 60-70 tals motobecane racer som har nytt däck + slang.. behöver goda råd och tips om hur man göra för det finns folk som tävlar som gör det på under 5 min! och för oss tog det 2 h och vi e inte klara än!

hjälp!!!

//Alvar

Det är inte ett 27"-hjul och ni har 28"-däck? Motobecane på 80-talet hade 27" åtminstone.

Ni får ursäkta om jag har fel, men borde det inte bli "enklare" att få på ett 28" däck på en 27" fälg?

det står (27*1) på däcket så jag tror att det är " storleken (tum)

det förra gick på, det förra var ett 27" hjälp?!?!

Har du tryckt ner det ordentligt i fälgen på motstående sida? Ibland är det skitknepigt att få på däck.
Kolla även att slangen inte är klämd, då kan man hålla på tills fan avlöser en.

Jag hade en illa session påtagande av däck på odengatan en gång med en publik på en 10 pers efter ett tag som började ge tips, en upplevelse jag hade kunnat vara utan.

jag hade en riesenschnauzer som tjura till o tværvægra gå frammåt. en kærring gick førbi och sa "har ni førsøkt med vagn?" kul...

det kan ha att göra med att måtten har mätts som inner respektive yttermått vid olika tidpunkter i historien..

testade med en "mat-kniv" en vanlig som amn ahr när amn äter då och då gick dett riktigt enkelt!

men sen när vi kom till bakhjulet var det snett och vint!

en eker hade lossnat!

//Alvar

skriv gärna pm om ni har något tips!!

risken med att använda verktyg när man monterar däck är att man kan punktera slangen, och då är det bara att ta av däcket och börja om igen...

Förstår att du hade svårt. min kille skulle byta däck på sin motobecane, o både han o jag fick ta i som fan

det finns plast verktyg för att ta av däck med som du kan köpa på ngn cykelaffär, men använd absolut inga verktyg när du ska stoppa in slangen

Ta i ena kanten på däcket, hela vägen in. Stoppa i ventilen på slangen först o peta sedan försiktigt i hela slangen

Nu ska du ta i kanten på däcket, o det är ju det som e svårt
Börja med att ta in den kanten som e mittemot ventilen. Jobba dig upp på båda sidorna tills du har nån decimeter kvar
sen får du ta händerna på båda sidorna om biten som e kvar o dra däcket upp och in
det krävs rätt starka händer

men det e bara att träna

Lycka till

Tillbaka
Topp