hur felsöka ust-fälg/däck?

• Trådstartare Trådstartare HEI
  • Start datum Start datum

HEI

Ny medlem
Jag har förstått att ust-hjul läcker men det går lite för fort på mitt framhjul/däck för att det ska kännas ok. Jag har precis bytt ventiler och bytte då plats på däcken, det som suttit bak var ännu med slick än det fram.

Tidigare har framhjulet tappat luft mycket snabbare än bakhjulet och problemet är detsamma nu med växlade däck. Jag kontrollerade ordentligt att däcket har hamnat rätt när det var uppumpat (högt tryck och så), det klickade till ordentligt så däcket ligger nog så bra som det kan i spåret i fälgen...

Nu undrar jag hur små skador i däck (som det antagligen inte beror på) eller fälg som räcker för att luften ska pysa ut under en natt när hjulet står. Det finns små, pyttesmå enligt mig, märken på fälgkanten efter däcksjobb, dom borde inte spela nån roll tycker jag. Märkena är absolut inte så stora att dom är i närheten av själva flänsen som däcket ska låsas fast i.

Finns några sätt att hitta små läckor förutom vattenbad/ tvålvatten för att se bubblor? Eller har nån varit med om liknande och lyckats göra nåt åt problemet?

hjulen är ett par gamla crossmax,
däcken fast fred (på gränsen till helt slut, men samma däck höll som sagt luften på bakfälgen)

Tacksam för tips/förslag, så kanske jag kan ta mig ut till Hellas på söndag om vädret tillåter.

Jag hade samma problem med mina crossmax XL. Men jag bara drog åt den lilla ringen som sitter på ventilen nere vid själva fälgen så slutade det att läcka direkt.

Mvh

A.J

Diskmedel/vatten funkar för det mesta bra så varför förkasta det?. Spraya eller blaska på lite med en svamp. Vid småhål brukar punkaspray funka bra men lägg på 10 minuter för rengöring vid nästa däckbyte.

Det kan vara ett gruskorn som ligger på fel ställe, så jag håller med föregående talare, svabba av däck och fälg och se om det hjälper. Jag hade ett UST däck förut som läckte ur nästan all luft på en natt. Tråkigt men det var bara så...

Jag gjorde precis som FSR, skruvade åt ringen som håller fast ventilen, se till att dra åt den ordenligt!

Nu är dom hyffsat hårt pumpade och jag har dragit åt ventilringen så hårt jag kan. Hoppas det räcker!

Jag drog av insidan fälg med vettexduk och sköljde faktiskt däcken också innan jag satte på dom. Jag kan naturligtvis ha missat nåt ställe, men jag tycker jag var ordentlig.

Jag har inte förkastat tvålmetoden, tänkte bara kolla om det har kommit några nya rön eller metoder.

Tack för tipsen! I västa fall blir det väl till att ta av däcket och kolla efter skit. Det går hyfsat smidigt att få av och på däcken nu efter lite övning, alltid nåt att glädjas över. (värsta fall är kanske nytt hjul, men då blir det nog inget cyklat för mig i år...)

Lite Stan's-gucka i så behöver man i princip aldrig pumpa! Små eller stora hål i däcket lagar man enkelt med en liten bit gammal slang (den behöver man ju inte längre...) och superlim. Funkar i fält tom, mycket enkelt.

tänkte precis säga samma som museew, i med lite stans gegga, borde täppa till fint. vill du samtidigt spara vikt byter du till ett par icke ust däck o i med geggan, funkar precis lika bra, så länge man inte kör me de märkena som notubes avråder från. kör själv med schwalbe racing ralph (icke- ust) med gegga i på ust fälg.

håller luften mycket bättre än mina python UST däck. o väger mindre. var lite småkrångligt att få på, men väl där, så sitter det fint.

Då behöver jag i alla fall inte slänga hjulet då...

Kanske för tidigt att säga efter 2,5 timmar, kanske önsketänkande, men det känns som att det är bättre med luft kvar nu är tidigare. Det räckte kanske att dra åt ventilen lite till. Jag håller tummarna.

Annars, om man inte håller på att byta däck kan det vara en bra idé att gegga i Stan´s-kladdet ändå? Blir det ännu punkasäkrare än ust redan är (som jag inte har märkt av)? Såg bilder på ordentligt misshandlade däck på deras sida men orkade inte läsa. Ni verkar nöjda med produkten... Kommer antagligen inte införskafas innan jag har tvingats leda hem hojjen från Hellas i ösregn ändå.

Tack igen för förslagen! Nästa koll får bli ikväll, då ska jag väl kunna känna med säkerhet om det verkar som att luften stannar kvar eller inte.

byter man däck ofta är stans inget, bara jobbigt me all gegga. men om man som jag MAX byter däck en gång per år typ, ja då är det kungligt, har funkat utmärkt me vanliga däck, skulle man häla det i ust däck så lär det bli ännu mer punkasäkert, men helt säker kan man aldrig vara. vet folk som kört det i 2 år utan nå som helst problem.

man får kanske öppna o fylla på lite efter nå månader elelr nått, typ 1-2 gånger per år bör man kanske kolla till det säger de. men det är om man kör med vanliga däck.

Senast redigerad av en moderator:
Nu har jag nog lokaliserat problemet, men vet inte riktigt vad jag ska göra för att kömma tillrätta med det...
Det är runt ventilen det pyser. Det är minimalt men tillräckligt för att märkas tydligt både över en natt (tomt) och efter en halvtimme till Hellas (pumpa upp trycket igen).

Jag sitter och läser på Mavics hemsida nu och hoppas hitta en skiss för att se om det skall sitta en liten o-ring på insidan mellan ventil (gummidelen längst ner) och fälgen. Kanske nån som vet på rak arm att den inte ska vara med på det aktuella däcket? Det blir lite trångt i nedsänkningen och jag tror inte att det satt nån o-ring där tidigare (Mathias?).

Ska kolla manualen och återkommer med resultat när jag vet om det gör nån skillnad att ta bort o-ringen.

Internet och min data är inte vänner just nu så jag låter frågan gå till ev. läsare som har koll. Har ni en liten o-ring vid ventilen eller ska jag skita i den? Eller så provar jag att ta bort den, som det är nu funkar det inte.

Edit:

Ska passa på att fråga om geggan också, när man byter däck (så sällan som ofta för mig) hur geggigt är det då? Är det en "torr" hinna man kan dra bort eller ska man sitta med bensin, aceton och sandpapper för att få bort allt? Undrar också om det går att byta tryck med sån gegga i. Jag såg på Stans hemsida tips på hur man gör rent ventilen, den verkade ganska igensatt med smörjan... Går det att "blåsa ur" ventilen innan geggan torkar (om den nu gör det) och sen justera tryck efter smak som vanligt?

Nu framstår man ju som expert som håller på med olika tryck, så är absolut inte fallet.

Senast redigerad av en moderator:
Har precis gått igenom samma lilla helvete som du. I mitt fall var det en jäkla massa pyttesmå (läs: mikroskopiskt små) hål i själva däcket (Jimmy UST), som släppte ut i stort sett all luft på ungefär två dygn. Det krävdes att jag pumpade upp däcket till maxtryck och sänkte ner det i vatten för att jag skulle kunna se var det läckte. Det var inga stora läckor, men tillräckligt för att få mig att tröttna på att pumpa varenda gång jag skulle ut. Och jag vet fortfarande inte om jag fick hålen på köpet, eller om det är någonting jag själv har orsakat. Har dock svårt att tro på det sistnämnda.

Hur som helst, jag löste det med lagningsspray. Precis som med Stan's gegga så funkar det bra som tätning, eftersom det tätar överallt (även runt ventilen), men är som sagt knappast någon hit om man tar av däcket väldigt ofta.

O-ring tror jag inte funkar på insidan. Tanken är ju att ventilgummit ska täta inifrån, och det tätar bättre än en o-ring om ventilen är i bra skick.

OT: Om man känner att träningen av armar och axlar blir eftersatt pga allt hojande, skaffa UST, så löser det sig... ;-)

stans geggan lägger ju sig som en tunn hinna på insidan av däcket, tränger in i däcket o torkar, MEN samtidigt ska ju lite vätska ligga o skvalpa i däcket, som tätat om det kommer in nå vasst som punkar däcket så ska den flytande geggan träna ut genom hål o täta.har man det i ett ust däck kan man nog ha mindre om man bara vill täta småläckor.

helt klart lämnar geggan en hinna på insidan av däck o på fälg, den får man nog antingen ta bort me typ aceton, men tror man kan "skava" av den ruskigt lätt me fingrarna, för den hinnan lär vara duktigt tunn, värsta igengeggandet kan nog bli i ventilen. geggan torkar, det ä därför man kan behöva fylla på i däcket efter nått halvår. om man nu kör med icke ust däck alltså, är man bara ute efter att laga små läkage på ust däck lär det inte behövas.

när man byter däck kan man ju hälla över den gegga som ligger kvar o flyter i det nya däcket, när man sen monterar på ett däck som det tidigare varit stans i behövs mycket mindre då däcket redan ska vara nästan helt tätt.

hoppas du förstår va jag menar, blev lite luddigt.

Kom på det precis innan jag satte mig och läste, tror att det förhoppningsvis kan komma att lösa problemet...

Tyckte det var lite konstig passform mot fälgen, hoppas dom inte är sabbade nu.

Då kanske det här problemet också har lösts. Tack på förhand och så kanske jag träffar några på söndag om vädret tillåter.

Kanske skulle ha en idiotmanual för ust-användare... (eller så är det det vi har nu)

Tillbaka
Topp