Hur finansiera cykelintresset?

Dalakraft

Ny medlem
Som bekant kan cykelintresset man besitter kosta en nätt liten slant. Speciellt då man är av den uppfattningen att ju dyrare/finare/lättare grejer, desto fortare går det. Så hur skall man bekosta detta?? Skall man panta burkar? (bland det värsta jag vet). Sälja sig till mindre nogräknade gubbar? Eller helt enkelt köpa en lott? Eller kanske man skall sluta sitta och surfa runt på olika cykelsidor på arbetstid, vilket borde öppna upp för en löneförhöjning. Det enda som är säkert är att snart är det vinter och efter vinter kommer vår, och våren kräva ny cykel.

Jag går runt i trasor, kör en 10 år gammal Renault och dricker upp andras viner. På så sett hankar jag mig fram i livet. :)

Dalakraft skrev:
-------------------------------------------------------
> Sälja sig till mindre
> nogräknade gubbar?

Säger du att det finns andra sätt?

Cykla istället för att surfa cykelsiter när du inte jobbar, jobba istället för att surfa cykelsiter på arbetstid. Ingen tid över för att längta efter nästa lätta del:)

Mitt tips är att runt den 25:e besöka en utagsautomat. Där står du kallt och väntar tills en pensionär kommer för att plocka ut hela sin pension. Då sätter du in din stöt. Se till att du gör det på en annan ort än där du själv bor bara. Ett nybörjar-misstag är annars att första pensisen man ger sig på råkar vara ens egen mormor. Det leder till långa djupa snacka med sina föräldrar, så unvik det.

Det år hårt såhär i semestertider när kontoret är tomt på folk. Alltför ofta är cykelsajter ens enda sällskap under luncher eller kaffepauser. Det blir inte billigt...

Klaes skrev:
> Mitt tips är att runt den 25:e besöka en
> utagsautomat...

Det kan vara för sent då

pension.JPG ht=205

Apropå bankomattipset är ju faktiskt ett ännu enklare sätt att bara ta ut pengar från bankomaten när man behöver nya cykelprylar. Bankomaten är som en pengamaskin; kort in - pengar ut. Grymt bra uppfinning;)

" Ett nybörjar-misstag är annars att första pensisen man ger sig på råkar vara ens egen mormor. Det leder till långa djupa snacka med sina föräldrar, så unvik det."

Nån mer än jag som läste "...att första penisen man ger sig på råkar vara ens egen mormor." och blev lite illa till mods?

Ett seriöst tips: Minimera fasta utgifter, då blir det pengar över.

När jag levde som billigast, för några år sedan, var min enda fasta utgift hyran på lägenheten. Ingen bil, ingen fast telefoni, jobbet betalade mobil och bredband. Ingen TV (och därmed igen kabeltv eller tv-licens). Inga studielån eller andra lån öht. Ännu billigare blev det när vi bodde två i lägenheten!

Nu är det svårt att leva så som jag gjorde i längden kanske och svårt att hitta en HR, jobb som betalar bredband/mobil osv, men det är ändå ett bra utgångsläge att sträva efter att minimera fasta kostnader.

Det är ju svinlätt: ta SMS-lån!

Eller träna stenhårt o bli proffs. Gratis cyklar och betalt för att trampa. Blir inte bättre.

Senast redigerad av en moderator:
fedde skrev:
> Köp en ny stor motorcykel och kör den ett tag.
>
> Efter det tycker du att cyklar är j-t billiga i
> drift.
>
>
> /Fedde

Been there done that... Största värdeminskningen hittills. Men nu är det ju inte driften vi snackar om, är ju inköp som gäller... Men min egen driftskostnad för att orka driva cykeln framåt är ofantlig, fattar inte hur det kan gå åt så mkt mat, godis, kakor mm mm

the_TnT skrev:
> (varför finns konservravioli med i Firefox
> stavningskontroll?)

Opensourceutvecklare kanske inte har den högsta lönen?

rising skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (varför finns konservravioli med i Firefox
> > stavningskontroll?)
>
> Opensourceutvecklare kanske inte har den högsta
> lönen?

Hahahahahahahahahaha. Sorry! Det var kul:)

för att infoga lite seriösa inlägg istället för mina bittra inlägg (som jag skriver pga att jag suttit i stort sätt still i snart 6v)är väl att man kanske ska skilja på "needs" & "wants".. att sitta på ett forum, webbshoppar osv och få för sig att ett "want" är en dödsviktig "need" är inte svårt bland alla prylbögar som härjar runt på nätet. I och med att det är en hobby, och i stort sett alla hobbys klassas som idioti o nördighet ûber alles av "alla" som inte har samma hobby.
Därför är väl internetforum ett perfekt ställe att skryta, visa sina kunskaper, mäta sin penis och tjockleken på plånboken och nörda med andra ett perfekt ställe. I mitt ställe har tyvärr för mycket surfande på mtb-forum, webshops osv gjort min fantastiskt roliga hobby till en börda emellanåt.
MEN jag säger inte att detta alltid är fel, Happy har gett mig massor med inspiration, det jag önskar mest var mer DIY-guider på olika saker till cykeln. "Billigaste vrålåket"-tråd osv.. men som alla andra hobbys så spårar det lätt ur till ett galet prylrejs..

Roligaste perioden var nog när jag härjade runt på en 10 år gammal Cräschent med en livsfarlig Suntour-gaffel och varje åk ner för en liten brant var en adrenalinkick som slår det mesta idag.. Samt så var det väl då jag hamnade på Happy med då det alltid var ngn del som behövde lagas efter någon timma i skogen.. =)

Dont fix it if it aint broken eller vad det är vad dom säger.

sen att många gillar mäta penis är en annan sak och är nog en hobby för sig oavsett om det gäller cyklar, bilar, kamera eller vad som.
mvh. Morfum.

DirtMechanic skrev:
> jag jobbar me intresset... att stå i verkstan har
> sina fördelar =)
>
> innan de kostade allt dubbelt så mkt.

Så det är helt enkelt bara att starta cykelbutik då..... Går det att få grejerna lite billigare så blir jag glad och min flickvän ännu gladare.... Finns tydligen andra investeringar som är viktigare säger hon. Jag vet inte vad det skulle vara.... Investera i sin hälsa är väl det bästa??

Mycket slabb i tråden, men frågan är imho relevant. Som cykelintresserad student (och ägare till tre cyklar för femsiffriga belopp) finns bara ett svar: prioriteringar. Det jag inte lägger på sprit, festblåsor, smink, Iphones och resor till Ibiza går istället till cyklarna. Jag kan tänka mig att det är svårare att nedprioritera saker när man har barn, villa, volvo och kanske en partner med åsikter om vad pengarna i hushållet ska gå till, men å andra sidan har man förmodligen en större inkomst att fördela.

Ser man inget annat sätt att finansiera sin cykelkonsumtion på så tror jag definitivt att sälja sig till gubbar är den mest lukrativa verksamheten. Jag har inte provat själv men den dagen jag verkligen känner att behovet av riktigt porriga högprofilshjul/ny gaffel till DH:n/en kolfiber-HT/en cx/en större lägenhet för att få plats med alla hojar blir så pass påträngande att jag inte kan klara mig utan så kommer jag att överväga saken.

//Kristin

Det finns 2 alternativ, snåla in på allt du kan och spar pengarna till cykel eller minimera utgifterna och köp det du vill ha från en svensk butik och betala av som räntefritt som dom flesta erbjuder. Är det en dyr cykel slipper man ofta uppläggningsavgiften och förutom beloppet som ska återbetalas bara den obligatoriska fakturaavgiften a´29kr/månaden vilket är ett överkomligt belopp... Jag själv har valt det senare alternativet när ekonomin är trög som ensaminkomstagare med familj och det tar en satans tid att spara ihop det som behövs :-) T

Little Stereo skrev:
> det tar en satans tid att spara ihop det som behövs :-) T

Men något mindre än att betala av de räntefria köpen. Men jag ska inte säga något för jag har själv handlat på räntefritt några gånger. :)

Stelben skrev:
> Huvudet på spiken Kristin, +1

precis. +1 på det. det handlar om att prioritera :D tråkigt men sant :D

Eller skit i att plugga och skaffa ett bra jobb. Då har man ändå råd med cyklar. Ett bra jobb kombinerat med jompers vishet ger stort utrymme för roliga hojar.

Dalakraft, knepet är att få flickvännen intresserad också!
Börja att smyga in intresset. Snacka inte om prestanda delar. Säg istället. "kolla älskling vilken fin färg den här ramen har, och den här gaffeln passar perfekt i färgerna". Då bryr dom sig inte va de kostar ^^

Miche skrev:
> Plugga så att du får ett bra jobb, då har du
> råd med dina cyklar när du är färdig.

Precis. Jag föreslår lärare, eller kanske något humanistiskt ämne.

Jag slits mellan att fokusera på det viktiga, alltså att cykla, och att dregla/sukta efter prylar som min ekonomi egentligen inte tillåter att jag köper.

Jag slits mellan att ha komplex för min billiga Blocketracer, och att fnysa åt prylbögar som tror att de är proffs.

Jag slits mellan att vilja återgå till en rejäl och genuin stålracer, och att vilja äga det lättaste kolfiberöket som de flitiga kineserna kan limma ihop med sin hälsa som insats.

Det är dubbelt med det här prylbögandet inom cyklingen...

the_TnT skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det tar en satans tid att spara ihop det som
> behövs :-) T
>
> Men något mindre än att betala av de räntefria
> köpen. Men jag ska inte säga något för jag har
> själv handlat på räntefritt några gånger. :)

Båda varianterna kräver fortfarende att man prioriterar cykel före andra "dyra" fridsutgifter...
Numera är vagnsparken så pass bra att det bara behöver uppdateras med slitmaterial, i år har jag nog inte lagt mer än 25-30000kr på cyklingen :-) T

Tillbaka
Topp