Hur gör ni med tältstänger?

Grulle

Medlem
Jag brukar spänna fast mina tältstänger längs med pakethållaren. Där passar de fint. Problemet är att påsen, som kom med tältet, börjar gå sönder efter några dagar.

Min tanke är att det bästa vore nån form av "rör" i tjockare "tyg" med dragkedja i ena änden. Men nån sån hittar jag inte. Har funderat lite löst på en bit avloppsrör också men de verkar vara 50mm i diameter vilket är aningens för tight. Sen tänker jag att stängerna kommer skaka runt i ett hårt rör och driva mig till vansinne.

Hur gör ni?

För mig är det ganska enkelt. Jag har bara en stång och den är i ramväskan. Men flera hade också fått plats om det hade varit så. Så jag fort fortsatt säga den. Eller inte ha dem i en väska utan att ha nån klassisk strap som håller ihop dem och sen längs med pakethållaren som i ditt fall.

Hoppas det hjälper.

Köpte durston x-mid pro med 30cm-sektioner på tältpinnarna. Går ner väldigt fint i vilken väska som helst. Tidigare hade jag bredare bockstyre och då passade mitt snugpak mellan reglagen.

För mitt msr så är enda alternativet i en drybag ovanpå pakethållaren.

Ramväskan går tyvärr inte alls. De får inte plats. Att ha dem utan väska/påse vågar jag inte riktigt för det blir så dammigt. Är rädd att de kommer börja fastna i varandra och slita onödigt mycket.

Och blir de leriga så blir det rätt jobbigt med stångkanalen på tältet.

Köpte durston x-mid pro med 30cm-sektioner på tältpinnarna. Går ner väldigt fint i vilken väska som helst. Tidigare hade jag bredare bockstyre och då passade mitt snugpak mellan reglagen.

För mitt msr så är enda alternativet i en drybag ovanpå pakethållaren.
44cm är mina. Har funderat lite på stänger med kortare sektioner, men jag inbillar mig att de blir tyngre och håller sämre? Sen har jag inte hittat stänger med kortare sektioner heller utan att de kommer med ett faktiskt tält.

Tillbaka
Topp