Hur hänger ni era cyklar i garaget?

gp72

Aktiv medlem
Börjar få ont om plats i garaget och behöver frigöra golvyta. Hur hänger ni era cyklar?
Är det bättre att hänga cykeln horisontellt eller går det bra att hänga cykeln vertikalt i framhjulet? Jag menar om den inte används på ett tag och blir hängande, kan något hända med fälg osv då, eller något annat jag ska tänka på?

Familjens fyra cyklar plus min MTB plus mitt Crescentprojekt och all annan s.k.i.t man förvara i garaget(läs fruns utemöbelsrenoveringsprojekt....) börjar ta för mycket plats. :)

Thx

Har du fler som en annan har så är ett bra tips att hänga dem omlott då får du plats med många på en liten yta, krokar köper du antingen på Jula eller Biltema =)

//Fritz

Bilagor

• 946560_591246827564937_1986775681_n.jpg
    946560_591246827564937_1986775681_n.jpg
    96.8 KB · Besök: 1,040
fritz68x skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du fler som en annan har så är ett bra tips
> att hänga dem omlott då får du plats med många
> på en liten yta, krokar köper du antingen på
> Jula eller Biltema =)
>
> //Fritz

Jäklar,det var en fin samling! :-)
Nä, bara en hoj har jag som behöver vinterförvaras.

fritz68x skrev:
> Har du fler som en annan har så är ett bra tips
> att hänga dem omlott då får du plats med många
> på en liten yta, krokar köper du antingen på
> Jula eller Biltema =)
>
> //Fritz

Haahh, tack för den Fritz!! En så enkel lösning har faktiskt inte slagit mig. Jag fick precis plats med en cykel till! Nu ska det bli en fatbike banne mig!

Fritz: hur tätt sätter du krokarna, och på vilket avstånd från väggen? Se ut som ett lysande sätt att stuva dem tätt.

fritz68x: Imponerande, trodde inte du hade så många :) Snyggt. Men får byta ut den där Battaglinen längst bort

Tack alla för de roliga kommentarerna.

Cerro, det är frugans hoj och den har fått flytta ut efter att jag fyllt på med minst 3 Bianchis till =) Håller på och lobbar för att den skall bytas ut till en Celestefärgad hoj, men jag tror är lite trotsig =)

Misärpendlaren: cykelbloggar har än så länge inte så mycket att göra med min Bianchisamling. Men vem vet =)

Mfo: Utan att kolla så rek. jag dig att måtta efter din egen hoj men jag tror det är ungefär 40cm mellan hojarna och 40 cm ut från väggen. Jag har fyllt på med lite fler hojar som sagt och nu är det fullt i rummet. Frugans Battaglin står i korridoren och jag bävar för den dagen jag springer över en till Teamhoj =) När den här bilden togs så var reglarna som krokarna inte målade, även golvet har fått sig en strykning. Reglarna är i Celeste, golvet i grått med celestefärgade flingor. Entr´n till rummet är rätt så snygg också =) Bifogar en bild som Bianchi USA la ut på sin FB sida för några månader sedan, de gjorde ett "collage" med två av mina bilder. Här ser man att jag målat lite =)

Med vänlig hälsning
Fritz

Bilagor

• 1476443_10152029513868686_874884615_n.jpg
    1476443_10152029513868686_874884615_n.jpg
    59.5 KB · Besök: 390
cerro skrev:
> fritz68x: Imponerande, trodde inte du hade så
> många :) Snyggt. Men får byta ut den där
> Battaglinen längst bort

+1... Skitstörande! ;)

Fritz

Har du något att göra med att det står Fritz måleri (eller verkstad?) den nästan celestefärgade bilen på farfars bilar på Liseberg?

Blev full i skratt när jag såg det :-)

Annahojt skrev:
> Fritz
>
> Har du något att göra med att det står Fritz
> måleri (eller verkstad?) den nästan
> celestefärgade bilen på farfars bilar på
> Liseberg?
>
> Blev full i skratt när jag såg det :-)

Där är jag oskyldig, fast jag letar efter en gammal bubbla som jag vill lacka i celeste och använda som bilen jag tar mig till olika lopp med =)

//Fritz

Klinisk prydlighet!

Jag har den gamla Stolmen-stolpen liggandes på stöttor strax under taket, med Stolmen-klämmor utan plastdistanser som "slädar" som kan åka i sidled. Krokar i olika höjd fästa i dessa. Varannan cykel uppåt, varannan nedåt. Diverse onödiga gamla cyklar får hänga utan framhjul så kan man svänga styret längs ramen och packa ihop tätt. Lösa däck och hjul hängs på en ensam rad ELFA-konsoler bredvid. Då kommer jag lätt åt de två vardagscyklarna startklara och kan hålla rent från arkiverat bråte.

Ska man uppge adress också så att det framgår var prestigecyklarna finns att hämta, eller räcker det med bara en bild?

Är det inte bättre att bara ha den på väggen,
som röda Pinarellon på bilden.

Det känns ju sådär att behöva backa ut bilen först,
innan man kan fälla ner värsta anordningen från taket. ;-)

bara älskar gamla trådar ?

Om jag hänger upp heldämpade mtb i framhjulet m.h.a. en krok i taket.

Hur blir med med dämparna, är det bra, dåligt eller helt OK ?

Kanske självklart men det är en seriös fråga.

Trevlig midsommar !

bara älskar gamla trådar ?

Om jag hänger upp heldämpade mtb i framhjulet m.h.a. en krok i taket.

Hur blir med med dämparna, är det bra, dåligt eller helt OK ?

Kanske självklart men det är en seriös fråga.

Trevlig midsommar !
Bra för gaffeln, oljan rinner "upp" till packboxen så den är smord när man ska använda den. Tror det var Loris Vergier som hade en utläggning om det förträffliga med att förvara cyklar upp och ner.
Bakdämparen är ju beroende på hur den sitter i ramen.

Min egen erfarenhet är att packboxarna på min dirtcykel alltid gnisslade otäckt när den stått länge, men sen jag började hänga upp den i framhjulet så är gaffeln tyst och mjuk och fin.

Bra för gaffeln, oljan rinner "upp" till packboxen så den är smord när man ska använda den. Tror det var Loris Vergier som hade en utläggning om det förträffliga med att förvara cyklar upp och ner.
Bakdämparen är ju beroende på hur den sitter i ramen.

Min egen erfarenhet är att packboxarna på min dirtcykel alltid gnisslade otäckt när den stått länge, men sen jag började hänga upp den i framhjulet så är gaffeln tyst och mjuk och fin.
Tjoho ??

Då provar jag hängmöra gafflarna !
Tack för input!

IMG_4768.jpeg

Av samma anledning skall gasdämpare monteras med tjocka delen uppåt så att kolven får smörjning. Då mår de bra och håller längre.

Men tänk på att framhjulet blir ovalt när gravitationen tar tag i cykelns vikt. Finns säkert gamla trådsanningar om det.

Av samma anledning skall gasdämpare monteras med tjocka delen uppåt så att kolven får smörjning. Då mår de bra och håller längre.

Men tänk på att framhjulet blir ovalt när gravitationen tar tag i cykelns vikt. Finns säkert gamla trådsanningar om det.
Funderade på den askpekten men tror att det går att bortse från. Belastningen av cykelns egenvikt är ju så mycket mindre än en landning efter ett dropp eller en smäll in i en square edge hit till exempel.
Krafterna blir ju visserligen inåt i mina scenarier, men vid tex ett dropp så blir ju kraften inåt klockan 6, men utåt klockan 3 och klockan 9, om du är med på hur jag menar.

Det är ju därför man roterar hjulet ett 16-dels varv en gång i timmen. Man får lägga ett schema bara så familjen och andra kan hjälpa till. Plättlätt!

Funderade på den askpekten men tror att det går att bortse från. Belastningen av cykelns egenvikt är ju så mycket mindre än en landning efter ett dropp eller en smäll in i en square edge hit till exempel.
Krafterna blir ju visserligen inåt i mina scenarier, men vid tex ett dropp så blir ju kraften inåt klockan 6, men utåt klockan 3 och klockan 9, om du är med på hur jag menar.
Det beror ju på om du byggt hjulet så att fälgen hänger i eller står på ekrarna.

Tillbaka
Topp