Hur har ni råd?!

Hur har ni råd?!
prioriteringar skulle jag säga. sen måste man ju inte skaffa mtb, lvg, cx osv. samtidigt :D

sen köper ja personligen det mesta från utlandet. eller lätt begagnat, cykelsaker ä ofta som bilar, minskar grymt i värde så fort de rullar ut ur butiken. även om de knappt ä använda

Hur har ni råd?!
köper också en del begagnat och från utlandet (ibland i kombination). Sen har man ju oftast sålt sin gamla cykel när man köper nytt, så det tar ju ner totalpriset en del.

Sen har jag det ju bra med hygglig lön och relativt låga fasta utgifter (trots bostadsrätt, bil och mc). Tror förresten som flera andra här att det är avsaknaden av en kvinna som gör att man har pengar över i månaderna...

Hur har ni råd?!
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör som jag, skaffa en fru som aldrig shoppar.

Har hon en syster?

Hur har ni råd?!
Johan A skrev:

Menar du att du får alla hennes pengar att köpa kineshjul för eller att du inte behöver ge henne fickpengar alls? Förstår inte riktigt..... :)

Hur har ni råd?!
Johan A skrev:

Är det här din fru?

fru.jpg ht=313

Hur har ni råd?!
helt klart man inte MÅSTE ha alla sorter, eller dyra exemplar heller för den delen. Men man VILL ha dem. äsch jag ska försöka spara, toksnåla på allt. gör man ju redan förresten, fast utan att kunna spara. hahaha får nog ta en funderare på gubb-grejjen... Hulk, fräs, snörvel..

Fan, tänk om man startat den här tråden för ett par år sen, innan man skaffat alla andra grejer som nu känns menlösa i förhållande till en ny cykel...blank ram, doft av nya däck, kedjeolja osv. mmmm ny cykel...mmmm

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> ja vid närmare eftertanke borde man kanske
> skaffat/erhållit en rik fru. nu blev det en
> förskollärare istället. Men man vänjer

eeh e du gift med min fru???

Du ställde frågan som jag tänkt på dom senaste månaderna.
Hur har folk råd? Kände mig ensam om att vara gift, 2 ungar, fru som går föräldrarledig med 8000-/mån plus barnbidrag.. billån, hyra på en stor 4 a med bra läge m.m.
Hur har folk råd med cyklar och delar för flera tusen?

Hur har ni råd?!
JockeS skrev:
> Hur har folk råd? Kände mig ensam om att vara
> gift, 2 ungar, fru som går föräldrarledig med
> 8000-/mån plus barnbidrag.. billån, hyra på en
> stor 4 a med bra läge m.m.
> Hur har folk råd med cyklar och delar för flera
> tusen?

Hur man har råd. Jo man har inte 2 ungar, fru som går föräldrarledig med 8000 kr/mån, billån, hyra på stor 4a med bra läge.

Själv är jag ensamstående/singel utan kids, är utan bil, har låg månadsavgift på 2a i taskigt läge. Då har man råd.

Hur har ni råd?!
JockeS skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ja vid närmare eftertanke borde man kanske
> > skaffat/erhållit en rik fru. nu blev det en
> > förskollärare istället. Men man vänjer
>
>
> eeh e du gift med min fru???
>
> Du ställde frågan som jag tänkt på dom senaste
> månaderna.
> tusen?

som ingenjörsstudent kan jag konstatera att det är betydligt fler som delar det intresset med mig än vad det var under gymnasie- och grundskolan.. som ingenjör har man kanske möjlighet att ta sig råd :)

Hur har ni råd?!
JockeS - hahaha skönt att man inte är helt ensam i misären...

ä skämt å sido. klart man e glad för det man har. Men då man har ett intresse i den mest materialgalna sport i världen typ och samtidigt vill allt på en gång blir man lätt lite cynisk. Men man vänjer sig...hahaha

Hur har ni råd?!
Det är ju inte så att man köper en cykel för nästa löning direkt. Man sparar helt enkelt tills man har pengarna. Vill man ha nåt så lyckas man till slut. Som sagt, under tiden kan man cykla på nåt billigt till att börja med.

Det finns mycket att spara in på, men visst, det kanske inte är lätt att avstå från en ny dator, mobil, platt tv, kamera, bil(?), osv. men det blir mycket pengar rätt fort på några år.

/Leo

Hur har ni råd?!
Tim skrev:
> som ingenjörsstudent kan jag konstatera att det
> är betydligt fler som delar det intresset med mig
> än vad det var under gymnasie- och grundskolan..
> som ingenjör har man kanske möjlighet att ta sig
> råd :)

Jag har för mig att det för några år sedan här på Happy pratades om ngn studie av cykelpendling i vilken det slogs fast att den typiske cykelpendlaren var en ensamstående man i 40-årsåldern med hög akademisk utbildning och inkomst långt över genomsnittet...

Hur har ni råd?!
smiley skrev:
> Pesch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ligga med gubbar är inte så hemskt som det
> > låter. Men vill gubbar ligga med gubbar?
>
> Ja, om de inte har råd med nånting bättre.

Åfan, blir bara kaffepengar för min del då...

Hur har ni råd?!
Börja sälj gel på södertörn så är uppgradering snar....
Man kan få till ett djävligt bra pris på en tub energi om säljögonblicket är rätt.

/E

Hur har ni råd?!
Om man får ligga kanske man inte bryr sig om uppdatera bikeparken med de dyraste hojarna varje år. När kommer Cervelós nya förresten?

Senast redigerad av en moderator:
Hur har ni råd?!
ostkaka skrev:
> Jag letade länge efter en rik tjej (eller i
> värsta fall en gubbe) så man kunde vara hemmaman
> och vara ute och cykla dagarna i ända. Nu blev
> det inte så, utan jag fick som andra skriver
> skaffa en utbildning och bra lön.

Sedan om
> skippar man fru, (SOM HAR HÄST) barn (SOM HAR EN PONNY) och bil så kan man räkna
> hem vilka andra (cykel)utgifter som helst.

Om jag var singel skulle jag ha en hel1kopter... eller två.

Hur har ni råd?!
Antingen...
Sluta läs forum som detta. Cykla istället på den pinsamt billiga och gamla cykel du har. Kanske kan du till och med inbilla dig att det faktiskt är sådär roligt som det känns. Du vet ju ändå inget bättre! Om du möter eller kör om någon som ser ut att ha dyrare cykel njuter du och kränker till max!

...eller...
Skaffa högre lön, dregla på forum och köp för dyra cyklar. Uppgradera allt som det skrivs om innan du har testat om det som du har fungerar. Bli kränkt av någon med pinsamt billig cykel.

...mer eller...
Fundera inte så mycker på hur andra gör. Njut av din cykling, prioritera utgifter. Alla utgifter. Efter en tid kanske du vill, och har möjlighet, att skaffa åtminstone en av de där nya cyklarna.
Eller köpa en fin ring till frun. Eller åka på semester, eller träningsläger.

...eller ligg med gubbar...

Hur har ni råd?!
moody skrev:
> Börja sälj gel på södertörn så är
> uppgradering snar....
> Man kan få till ett djävligt bra pris på en tub
> energi om säljögonblicket är rätt.
>
> /E
Varför tänkte jag plötslig på Happy Monday med sin egen langare som dansade på scenen?

Hur har ni råd?!
Jag har skaffat en fru som har högre lön än jag själv har.
Och sen många (jag har 5) barn som ger mycket barnbidrag (är dessutom rostfria stålar).
Då blir det inte heller så mycket tid över att slösa pengar på en massa onödigt, utan fokus på cyklar, cykelkärror och cykelprylar i hushållsbudgeten.
Och så handla på rea, allt och alltid, även cyklar.

Hur har ni råd?!
Jag brukar köpa en ny varje år hmmm två, man måste sprida kostnaderna. Som Mzi säger så gäller det att ha så få och så låga fasta utgifter som möjligt. Du vet du behöver endå inte det där kanalpaketet med 100kanaler och HD när du är ute och cyklar.

Hur har ni råd?!
Gillar det där gamla klippet med bröderna Fåglum som vintetränar hemma i sverige under toppen av sin karriär (VM-segern och Giro-segern). Har för mig att det fanns på SVT play. Brorsorna gnisslar fram i linje på gamla rostiga damcyklar på nån skitig skånsk landsväg i snömodden iklädda träningsoveraller.

Det är ett djävla gnäll på dagens ungdom helt enkelt.

Hur har ni råd?!
Det är en hemskt dyr materialsport om man inte håller i pengarna!

Själv köpte jag en Dirthoj för 6 000 kr som nu är inne på sitt tredje år. Den har rullat många mil på allt från DH till landsväg. Under tiden har jag lagt ut cirka 1 000 kr på bromsbelägg, däck och slang!
Det går att komma undan billigt utan problem :) Trots min väl inslitna cykel och utrustning åker jag med ett större leende än många andra prylfixerade cyklister :P

Hur har ni råd?!
Munthe skrev:
> Gillar det där gamla klippet med bröderna
> Fåglum som vintetränar hemma i sverige under
> toppen av sin karriär (VM-segern och
> Giro-segern). Har för mig att det fanns på SVT
> play. Brorsorna gnisslar fram i linje på gamla
> rostiga damcyklar på nån skitig skånsk
> landsväg i snömodden iklädda
> träningsoveraller.

Shit, de hade inte ens råd att ta sig ända hem till Västergötland.

Hur har ni råd?!
Låt sambon jobba lite extra nu under mammaledigheten, vad skall hon annars göra hela dagarna när hon är ledig?????

Eller oxå ligg med en gubbe, det gör mest ont i början...

Hur har ni råd?!
Oskar skrev:
> Jag har för mig att det för några år sedan
> här på Happy pratades om ngn studie av
> cykelpendling i vilken det slogs fast att den
> typiske cykelpendlaren var en ensamstående man i
> 40-årsåldern med hög akademisk utbildning och
> inkomst långt över genomsnittet...

Jag brukar också trösta mig med att någon undersökning visade att cykling är det billigaste transportmedlet. 800 kr per år kostar det att cykla enligt undersökningen. Och jag antar att det är med avskrivningar och sådär för jag är inte dum. En cykel kostar ju mer än 800 kr. Just nu - om jag slutar med reservdelar och uppgraderingar - så når jag en break even på 250 år.

Jag hoppas att Aubrey de Grey fixar det praktiska snart.

Hur har ni råd?!
fastforward skrev:

> Utan bil sparar du åtminstone 3000:-/mån.

Och gör man bara av med 3k/m ånad på bil så behöver man inte bil, för för 3k så kan man bara köra några ynka km/månad ;)

Hur har ni råd?!
jomper skrev:
> Skit i att köpa en ny bil så sparar du 5-6K i
> månaden allt som allt.

Korrekt, min firmabil kostar företaget sådär mycket, men dock så har jag ingen privatbil.
Bilen är dyr även om inköpssumman är relativt låg.

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> haha ligga me gubbar e det fan inte värt... är
> 27 nu. har hyffsad lön. dock har jag nog rätt
> höga omkostnader (2 ungar, mammaledig sambo,
> bostadsrätt, bil som aldrig är hel)...
>
> Går det vetkligen att pruta i butik nuförtiden?
>
> Antingen har jag för höga prioriteringar, eller
> så är jag oekonomisk (verkar som jag är både
> och)

Jag har fru, 4 barn, hus och fastigheter att underhålla, och jag har några cyklar så visst har man råd, prioriteringar..

Hur har ni råd?!
JockeS skrev:
>
> Du ställde frågan som jag tänkt på dom senaste
> månaderna.
> tusen?

Om du läser ditt inlägg igen så kan du se att du själv svarat på frågan.
Du har prioriterat:
flott lya
barn
bil(MED lån)

och har därmed prioriterat ner/bort t.ex:
dyra cyklar

det ena leder till det andra. Jag jobbar på bank och ser baksidan av den här diskussionen... Allt för många tror verkligen att "alla andra" har råd med allt. Därför måste de låna så att de också har råd med allt(hur man nu kan tycka att man har råd med något när man inte har råd att spara ihop till det).
Jag köpte min första "riktiga" cykel 2002 och har nu äntligen lyckats komma upp mig till en ganska dyr cykel. Det tog sin tid med universitetsstudier, semestrar mm men det får man vara beredd på.

Hur har ni råd?!
Kom ihåg att du alltid ser dels det du vill se - att några har råd; och översätter det till att folk har råd - och att det egentligen är få som visar sig ha råd.

Tittar du på den stora massan så ser du snart att det inte är så många som har råd egentligen...många sitter på en cykel som är något/några år gammal, det nämns "köpt begagnad" här och där (fast man pratar sällan om det utan visar snällt upp sin cykel istället utan att nämna något om ålder/hur man köpt den).

Sen finns det alltid de som tar lån/köper på avbetalning; dvs har inte råd men tar sig råd till köpet.

...och förstås en massa om prioriteringar, som andra redan nämnt...

Hur har ni råd?!
Starta en larvig cykelblogg och fixa lite annonsintäkter. Med >10 st intetsägande uppdateringar/dag i bloggen så är du snart populäraste cykelbloggen Sverige.

Senast redigerad av en moderator:
Hur har ni råd?!
Lånefällan rekommenderas alltså?

En förutsättning för att bli en låneslav utan ägodelar (banken äger allt du låtsas att du äger) är att du först är en löneslav. Jag tackar gudarna att jag alltid jobbat som frilans och projektbasis så at jag sluppit hamna i fällan. Folk med ostadig inkomst är ju paria på banken.

Hur har ni råd?!
KONAmi skrev:
> Jag jobbar på bank
> och ser baksidan av den här diskussionen... Allt
> för många tror verkligen att "alla andra" har
> råd med allt. Därför måste de låna så att de
> också har råd med allt(hur man nu kan tycka att
> man har råd med något när man inte har råd att
> spara ihop till det).

Usch, det där är nog alltför vanligt...

Tillbaka