Hur hitta rätt skor?

cool_adde

Ny medlem
Hur hitta rätt skor?
Jag vet att detta börjar bli ett uttjatat samtalsämne, men...

Jag står i stadiet att köpa mig ett par skor. Var och provade lite skor här om dagen och upptäkte att jag har "ankfötter". Dvs. ganska breda fram.
Jag stod att finna att Shimano inte tillverkar skor för mina fötter, utan fötterna fastnade för ett par Specialized MTB sport.

Det jag nu undrar är om man kan hitta dessa på nätet lite billigare, eller om det kanske finns någon dojja som funkar bra för min typ av fot som är lite bredare?

http://www.specialized.com/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=12752

Hur hitta rätt skor?
Jag har ännu inte sett nåra Specialized skor på nätet utan det man får gå på är Rean om det finns kvar din storlek då.
Shimanos värsting skor M225 har halv storlekar och sitter grymt på mina fötter som också är i det "Breda laget". Jag har en 43,5 och dom har töjts en del sedan jag köpte dem. Så om du går till närmaste affär som har dessa skor och pröva en vanlig storlek ingen halv så kan du få fram vilken storlek du ska ha med halv storleken.
225 skon kostar 1225:- på CC mkt pengar för ett par skor men jag har aldrig haft ett par skönare dojjor!
Men Speicalized skon är inte dålig det är vell den mest sålda skon för mtb i sverige dom senaste 2 åren tror jag.

P.S Styva som attan!

//Peter

Hur hitta rätt skor?
Jag tycker att Pearl Izumi funkar finfint på mina fötter som också är rätt breda. Om du kollar runt lite på tyska sidor eller tyska eBay kan du göra fynd, jag köpte ett par helt nya Pearl Izumi Vagabond för 26€ nyligen på eBay.

Hur hitta rätt skor?
Sidis dojja var jag och klämde på idag, trevligt med klick-spänne. Men de ligger dessvärre i lite väl hög prisklass.

Pearl Izumi skulle ju kunna vara ett alternativ. Finns det någon ÅF i Sthlm-trakten så man kan prova storlek?

Hur hitta rätt skor?
Så du har hittat ett par i en affär som sitter bra, och vill sedan handla billigare på nätet? Skäms på dig. Handla på nätet ska man absolut göra om man kan, men att först testa storlek i butik och sedan handla på nätet... *suck*

Hur hitta rätt skor?
http://www.wiggle.co.uk/ och http://www.hibike.de har specialized. wiggles vet ja inte vilka de kan få dem nu, de två dyraste modellerna var slut hoss generalagenten i storbritanien, så ja beställde från hibike.

wiggles säljer ut just sport modellen för runt 600 kr. om man nöjer sig med 2005 års modell.

Senast redigerad av en moderator:
Hur hitta rätt skor?
Tack för alla bra tips! Blir väl förmodligen från nån av de siter som presenterats.
Tyvärr har jag inte tillräckligt mkt heder och plånbok att lägga ut ett antal fler hundralappar på de svenska återförsäljarna. De tar helt enkelt för högt pris. Marknaden är fri. Hur många gånger har inte ni provat ett plagg/sko utan att ta med den till kassan och betalat?!
ÅF får se det som att de lyckats marknadsföra de produkter de har, sen så är ju som sagt inte priset det mest lockande.

Hur hitta rätt skor?
cool_adde skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr har jag inte tillräckligt mkt heder och
> plånbok att lägga ut ett antal fler hundralappar
> på de svenska återförsäljarna. De tar helt enkelt
> för högt pris. Marknaden är fri. Hur många gånger
> har inte ni provat ett plagg/sko utan att ta med
> den till kassan och betalat?!
> ÅF får se det som att de lyckats marknadsföra de
> produkter de har, sen så är ju som sagt inte
> priset det mest lockande.

Nä, men dom ska tydligen stå till tjänst som provrum åt dig..

Om du köper ett par skor från Storbritannien så säg till att du vill ha en europeisk modell, dom skor som produceras för den brittiska marknaden är nämligen vänsterknäppta medan resten av världen har högerknäppta skor.

Hur hitta rätt skor?
Markus F skrev:
> Om du köper ett par skor från Storbritannien så
> säg till att du vill ha en europeisk modell, dom
> skor som produceras för den brittiska marknaden är
> nämligen vänsterknäppta medan resten av världen
> har högerknäppta skor.
>
>
>
>
> **********************************
> http://babylonbybike.blogspot.com
>
> Handbook for the depressed:
> Sliced Bread - What Is So Good About It?

LOL:-)

Hur hitta rätt skor?
det kan ju faktiskt funka ibland att säga till handlaren att jag vill gärna handla av dig men de här kostar si och så nån annan stans och så har kanske man kommer överens om ett pris. Pruta helt enkelt./J :)

Hur hitta rätt skor?
Markus F skrev:
>
> Nä, men dom ska tydligen stå till tjänst som
> provrum åt dig..
>
> Om du köper ett par skor från Storbritannien så
> säg till att du vill ha en europeisk modell, dom
> skor som produceras för den brittiska marknaden är
> nämligen vänsterknäppta medan resten av världen
> har högerknäppta skor.

Ehhh okej. Känns som du har fått dig en rejäl dos dubbelmoral. Givetvis vet ÅF här i sverige att det går att handla på nätet. Men dom är medvetna om att det är väldigt många som ändå går till dem för att handla, pga service, råd, garantier m.m. Men jag ser det som att det är en nödvändig konkurrens som måste finnas för att priserna inte ska skjuta i höjden.

En annan sak som kanske är värd att nämna. Jag köpte en färdigbyggd cykel av just den ÅFen jag var inne hos. + att jag köpt däck, hjälm och mkt annat där.

Hur hitta rätt skor?
johan44 skrev:
> det kan ju faktiskt funka ibland att säga till
> handlaren att jag vill gärna handla av dig men de
> här kostar si och så nån annan stans och så har
> kanske man kommer överens om ett pris. Pruta helt
> enkelt./J :)

Helt rätt! Det är konstigt att man inte tillämpar det mer här i Sverige. I många andra länder så har det visat sig rätt enkelt.(av egen erfarenhet) Dock är svenska ÅF mer bestämda och ser inte lika väl en nöjd kund som någon kund alls.

Hur hitta rätt skor?
Om man ska tillbaka till ursprunget i den här tråden så har jag liknande fötter, dvs breda över tåleden.

Jag har testat Pearl Izumis skor när Cykloteket hade dem, men de var för rymliga i höjdled fram (mina fötter är breda men hyfsat låga) och hade ganska kasst hälgrepp på mina smala hälar.

Sidi har funkat rätt ok, men jag ligger nog nånstans mellan vanliga modellen och den extrabreda Mega-lästen. Dessutom är deras sulor hala på stenhällar (speciellt om det är blött)

Mina Shimano jag har nu (M221) sitter riktigt bra, med tillräcklig bredd fram och bra hälgrepp. Shimanos äldre skor fick jag en rejäl "hotspot" på utsidan av lilltåleden av eftersom lästen var för snäv där, men som sagt verkar de ha ändrats lite.

Jag hade innan ett par NorthWave Iguana, som satt rätt bra, men hade klart sämre hälgrepp. De gick spännet sönder på när vi hade crosscup och jag väl slog i nåt när jag sprang och var väldigt trött...

Hur hitta rätt skor?
cool_adde skrev:

> Ehhh okej. Känns som du har fått dig en rejäl dos
> dubbelmoral.

Alltså, jag citerar dig här:
- Var och provade lite skor här om dagen och upptäkte att jag har "ankfötter". Dvs. ganska breda fram.
Jag stod att finna att Shimano inte tillverkar skor för mina fötter, utan fötterna fastnade för ett par Specialized MTB sport"

Du går till en cykelaffär och provar skor som butiken har tagit in, men du köper dom sen billigare på nätet.
Det passar dig alltså utmärkt att butiken ska stå med lager och provex, men du är inte villig att betala mer för skorna för att täcka den butikens kostnader.

Hur hitta rätt skor?
Håller lite med Markus F om att det är lite dålig stil att prova i affären och handla på nätet. Gött när man handlar när det är rea och sånt som jag troligen kommer göra med mina cykelskor.

Är det någon som vet vad Northwaves Teammodell som ena skon är blå och andra skon är gul heter och vilket år de är ifrån? Försökt hitta information om de på nätet och så men hittar ingenstans.

Hur hitta rätt skor?
hakanf skrev:
(...Shimano...)

>
> Jag hade innan ett par NorthWave Iguana, som satt
> rätt bra, men hade klart sämre hälgrepp.

För mig är det tvärt om, Northwave har mycket bättre hälgrepp än Shimano.
Det är värt att prova olika skor alltså.

Hur hitta rätt skor?
Det kan vara ok att prova i affär men att be dem beställa hem och sedan låta det vara upp till dem att sälja saker som de normalt inte lagerför pga dålig efterfrågan e kass.

jobbar själv i butik och om någon vill ha något som inte finns i butiken så frågar vi både två och tre ggr för att vara säkra på att kunden vet att de ska ha grejorna.
Om alla bara provar i butiken slutar det med att de ligger på för mycket oanvändbart uppbundet lagervärde och måste stänga.

men som sagt.
...I butiken redan lagerförda prylar kan man ju testa.

Hur hitta rätt skor?
köpte själv ett par nya skor över nätet efter att ha testat i butik, MEN i mitt fall vare så att den modell ja ville ha inte fanns i sverige, så de kunde inte få hem.så testade modellen under, som har samma design, men saknar spänne osv. (specialized skor), att butiken tydligen inte tar hem nått på begäran gjorde det ju ganska enkelt. t.ex. så finns ju shimano 225 i halvstorlekar som är bredare för oss med nordisk fot. detta visste de inte i butiken som är en av de 2 stora i stockholm och de ville inte ta hem nått även om ja var säker på att ja skulle köpa. de tog bara hem i större partier. konstigt när deras pris inte var anmärkningsvärt lågt heller, vilket kan vara fallet när de tar hem mycket o får bra pris på den stora ordern. sen när ja fann så bra pris på modellen av specialized skon i tyskland så bestälde ja därifrån. fult gjort, ja, visserligen, men det ja ville ha kunde de inte erbjuda + att ja tycker att på det planet så saknade de serice man borde kunna få, speciellt av en sån här stor butik som det var.

dock ska säljaren som mötte mig andra gången ja var där o pröva (ville vara säker) ha all heder, han var mycket trevlig i övrigt. han som var där första gången ja var där hade själv beställt samma sko som ja nu köpte från usa.

sånt kan få en att åka dit igen, även om man tyckte det var konstigt att de inte kunde ta hem det man ville ha från en leverantör de har.

Tillbaka
Topp