Hur hittar man rätt sadel?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Jag beställde en ny cykel idag, en likadan som jag fick stulen i helgen som var.
Jag trivdes mycket bra med cykeln, men sadeln var ganska smal och hård.
Nu skulle jag vilja hitta en mjuk och bred sadel som kan bära upp min feta ända utan att trycka och klämma på fel ställen…
Hur gör man för att hitta rätt sadel?

En sadel skall inte vara bred och mjuk. Då kommer den trycka på fel ställen. Med en sadel i rätt bredd, så sitter man på sittbenen och behöver i princip ingen stoppning. Enda sättet att hitta rätt är att mäta sittbredden och prova sig fram. Finns massor av trådar i ämnet om man orkar söka.

En sadel skall inte vara bred och mjuk. Då kommer den trycka på fel ställen. Med en sadel i rätt bredd, så sitter man på sittbenen och behöver i princip ingen stoppning. Enda sättet att hitta rätt är att mäta sittbredden och prova sig fram. Finns massor av trådar i ämnet om man orkar söka.
Jag har orkat söka. Jag har bara inte hittat var jag ska vända mig eller hur jag ska göra.

Jag har orkat söka. Jag har bara inte hittat var jag ska vända mig eller hur jag ska göra.
Här nånstans
Men börja med att berätta för oss som inte är synska vilken sorts cykling du ägnar dig åt och hur långt du vill cykla samt mät avståndet mellan dina sittben.
Det gör du genom att sätta dig på en bit tjock wellpapp o mäter cc fördjupningarna du avsätter. När du har det måttet blir urvalet mindre.
F.ö. är sadlar så djupt personliga att du lär få prova några stycken innan du blir nöjd.

Här nånstans
Men börja med att berätta för oss som inte är synska vilken sorts cykling du ägnar dig åt och hur långt du vill cykla samt mät avståndet mellan dina sittben.
Det gör du genom att sätta dig på en bit tjock wellpapp o mäter cc fördjupningarna du avsätter. När du har det måttet blir urvalet mindre.
F.ö. är sadlar så djupt personliga att du lär få prova några stycken innan du blir nöjd.
Jag cyklar mest vardagscykling och pendling i stan på asfalt ett par mil åt gången, men skulle gärna vilja ge mig ut på längre turer på landsväg och grusväg.
Sadeln ska sitta på en Scott Axis halvdämpad elcykel om det spelar någon roll. -Jag lade frågan i den här delen av forumet eftersom att välja sadel väl har samma förfarande oaktat vilken typ av cykel man har.
Tack för tipset om hur jag ska mäta sittbenet! Det var ett kanontips. 👍

Jag gjorde den gamla tekniken med sitta på wellpapp osv för massa årsedan och trodde jag satt bra. Sen förra året gick min kropp sönder. Gjorde en bikefit för några veckor sedan och då visade sig att sadeln jag hade var fel för att den hämmade rörelsen av höften.
Fick testa flera olika och tillslut fann en som gjorde sån jävla skillnad. Jag skulle nästa ändå rekommendera att göra en bikefit. Trodde ändå jag satt bra och det var så det var, men nu efteråt så är man ju i himmelriket.

Jag cyklar mest vardagscykling och pendling i stan på asfalt ett par mil åt gången, men skulle gärna vilja ge mig ut på längre turer på landsväg och grusväg.
Sadeln ska sitta på en Scott Axis halvdämpad elcykel om det spelar någon roll. -Jag lade frågan i den här delen av forumet eftersom att välja sadel väl har samma förfarande oaktat vilken typ av cykel man har.
Tack för tipset om hur jag ska mäta sittbenet! Det var ett kanontips. 👍
Bredden på dina sittben relaterar till bredd på sadeln såklart. Och cykeltypen till hur du sitter; upprätt eller som en jävla fällkniv över styret, även det relaterar till sadeltypen. Men därifrån; lycka till med jakten på bästa sadeln.

Köp en sån här, det gjorde jag. När allt annat pajat så fortsätter äkta lädersadlar att leverera i ytterligare ett par decennier.

Köp en sån här, det gjorde jag. När allt annat pajat så fortsätter äkta lädersadlar att leverera i ytterligare ett par decennier.
Även jag föredrar lädersadlar, har dom på alla cyklar.
Men även de finns ju i en variation av längder och bredder och läderkvaliteter som bör beaktas vid valet.
Sedan kräver de ju ett visst intresse av underhåll också.

Edit, stavning stavning...

Senast ändrad:
Bredden på dina sittben relaterar till bredd på sadeln såklart. Och cykeltypen till hur du sitter; upprätt eller som en jävla fällkniv över styret, även det relaterar till sadeltypen. Men därifrån; lycka till med jakten på bästa sadeln.
Bredden på sadeln måste även anpassas till sittpositionen, då avståndet mellan sittbenen ändras med lutningen på bäckenet. Jag kan omöjligen använda sadlar som är så smala som sittbensmåttet gör gällande vid mätning.

Bredden på sadeln måste även anpassas till sittpositionen, då avståndet mellan sittbenen ändras med lutningen på bäckenet. Jag kan omöjligen använda sadlar som är så smala som sittbensmåttet gör gällande vid mätning.
Jo, som jag skrev längre upp. TS har nog en väldigt upprätt sittställning.

Hur mycket underhåll pratar vi om?
Lämnas aldrig ute i regn utan skydd, läderbalsam nån gång ibland.
Och eventuellt att spännas upp ( med inbyggd anordning) någon gång om sadeln säcker för mycket. Överkomligt. Regnskydd är viktigast om man vill ha sadeln kvar i 40-50 år...
Bra lädersadlar hittas hos Gilles Berthout, Idèale och Brooks.

Tillbaka
Topp