Hur jämföra wattmätare enklast?

BuTTuS

Aktiv medlem
Det slog mig just att jag antagligen är en smula "dum" då jag nu införskaffat mig min fjärde wattmätande mojäng utan att för den skull tävla eller träna i ordets rätta bemärkelse. Men siffror och statistik kan ju vara kul, ibland...
Hursomhelst, hur jämför/justerar jag enklast dessa fyra mot varandra? Att dom loggar "rätt" har väl mindre betydlese, bara dom mäter lika rätt/fel.
En trainer, en vevarm och två "spindlar", så jag måste ju låna pedaler av någon då, men hur loggar jag enklast? Finns det något datafält för Garmin Edge man kan lägga till för att logga "dubbel power", eller måste jag logga dubbla pass genom att tex regga pedalerna mot klockan medans jag kör på som vanligt med Edgen?

Vill gärna vara så förberedd det bara går så man slipper snylta på pedalägarens dyrbara tid mer än nödvändigt... :-)

Tex ena på datorn och andra på klockan. Använder man zwift power kan man göra ”analys” där helt gratis och det fungerar kanon!
Även med uteffekt om jag minns rätt. Nästan säker.

Det slog mig just att jag antagligen är en smula "dum" då jag nu införskaffat mig min fjärde wattmätande mojäng utan att för den skull tävla eller träna i ordets rätta bemärkelse. Men siffror och statistik kan ju vara kul, ibland...
Hursomhelst, hur jämför/justerar jag enklast dessa fyra mot varandra? Att dom loggar "rätt" har väl mindre betydlese, bara dom mäter lika rätt/fel.
En trainer, en vevarm och två "spindlar", så jag måste ju låna pedaler av någon då, men hur loggar jag enklast? Finns det något datafält för Garmin Edge man kan lägga till för att logga "dubbel power", eller måste jag logga dubbla pass genom att tex regga pedalerna mot klockan medans jag kör på som vanligt med Edgen?

Vill gärna vara så förberedd det bara går så man slipper snylta på pedalägarens dyrbara tid mer än nödvändigt... :-)
Varför låna pedaler? Jämför alla mot trainern.

Jag har kört pedaler som referensvärden och kört 2 cykeldatorer.
Ngt att tänka på åtm med vector är att man får cykla lite och kalibrera några ggr efter byte av cykel för att dom ska bli stabila.
Kör du alltid samma protokoll och har pedalerna som referens så vet du sen exakt hur mätarna visar mot varandra.

Så, nu har jag gjort slag i saken och ett par begagnade enkelsidiga pedaler är på väg hem då jag insåg att detta kommer att ta lite tid och det blir skämmigt att låna pedaler så länge...
Befintliga "cyklar" kommer jag att logga med Edgen som vanligt, och pedalerna med en gammal Forerunner 935 kopplad mot ett testkonto, sen in i DC Rainmakers verktyg för analys.

Men rent praktiskt, hur gör man detta bäst? Köra en åt gången och justera, eller köra alla och se vilken som avviker mest innan man börjar "skruva"? Vilken ska man anta visar mest rätt från början? Kan trainern justeras manuellt eller blir det den man måste utgå från? Energiförluster i drivlinan till trainern? Annat att tänka på annat än att "köra in" pedalerna lite efter flytt?

Mätarna är:

2x Sigeyi AXO (spindlar)
INPEAK - Shimano GRX FC-RX810 (enkelsidig)
TACX Flux 2 (trainer)
Garmin Rally XC100 (enkelsidiga)

Senast ändrad:
Så, nu har jag gjort slag i saken och ett par begagnade enkelsidiga pedaler är på väg hem då jag insåg att detta kommer att ta lite tid och det blir skämmigt att låna pedaler så länge...
Befintliga "cyklar" kommer jag att logga med Edgen som vanligt, och pedalerna med en gammal Forerunner 935 kopplad mot ett testkonto, sen in i DC Rainmakers verktyg för analys.

Men rent praktiskt, hur gör man detta bäst? Köra en åt gången och justera, eller köra alla och se vilken som avviker mest innan man börjar "skruva"? Vilken ska man anta visar mest rätt från början? Kan trainern justeras manuellt eller blir det den man måste utgå från? Energiförluster i drivlinan till trainern? Annat att tänka på annat än att "köra in" pedalerna lite efter flytt?

Mätarna är:

2x Sigeyi AXO (spindlar)
INPEAK - Shimano GRX FC-RX810 (enkelsidig)
TACX Flux 2 (trainer)
Garmin Rally XC100 (enkelsidiga)
Det beror helt på vad du är ute efter, ska dom visa rätt? Ska trainern gärna visa mkt till ex Zwift? Räcker det att alla visar lika inom felmarginal?

Tex ena på datorn och andra på klockan. Använder man zwift power kan man göra ”analys” där helt gratis och det fungerar kanon!
Även med uteffekt om jag minns rätt. Nästan säker.

Tycker det här är enklast fortfarande. Kör ett gratisrace eller fricykling på rgt och jämför den datan. Olika kadens och watt är såklart viktigt. Har du pulsbandet kopplat till båda enheter så blir det busenkelt att synka (om inte ZP gör det perfekt från början).

"Rätt" är inte så viktigt, jag tävlar inte mot någon, men vill ju att alla ska visa någorlunda lika.
BAra att köra av alla mot pedalerna enligt nåt protokoll, gärna lite olika effekter, och notera hur dom visar. Justera sen om det behövs och prova igen.
För mig var det bara AXO:n som behövde justeras men nu visar alla inom 3-4w

Första testerna gjorda mot trainern, skiljer kanske lite mer än önskvärt...
Men pedalerna, är vridmomentet vid installation viktigt? Jag har bara hylsor till mitt spärrskaft...

Flux är ju tyvärr en skittrainer om man ska ha korrekt effektdata är min erfarenhet. Min 20minbästatid är på en sådan. 343W ?

Flux är ju tyvärr en skittrainer om man ska ha korrekt effektdata är min erfarenhet. Min 20minbästatid är på en sådan. 343W ?
Aha, va synd. Men eftersom det inte går att justera kalibreringen på Flux 2.1 (eller?) annat än den där "spin down kalibreringen" så lär jag försöka skruva in resten av prylarna mot den... Är ju inte ute efter en exakt siffra utan en jämn siffra mellan apparaterna.
Men det lär dröja några månader, mitt enda par SPD-dojjor är inte det minsta gjorda för vinter och extrastrumpor... :-)

Halvförkyld å ont i skallen (skyller jag på), någon som kan hjälpa mig med matten här:
"Torque test", hur många kilo ska jag hänga på för att simulera 200w i säg 85 rpm och vad ska pedalerna då visa? 175mm vevar.

Halvförkyld å ont i skallen (skyller jag på), någon som kan hjälpa mig med matten här:
"Torque test", hur många kilo ska jag hänga på för att simulera 200w i säg 85 rpm och vad ska pedalerna då visa? 175mm vevar.
Inte alls svar på din fråga men varför ändrar du inte bsra slope på pedalerna så att dom visar lika som trainern?
Trodde det var ditt mål med mätningsrna.

Intressant diskussion. Jag brottades med samma frågeställning och bestämde mig istället för att sluta mäta effekt, med undantag för trainern.
Uppdatering: På racern har mitt dubbelsidiga Stages fått sitta kvar. Används dock nästan uteslutande till dokumentation.

Senast ändrad:
Tyvärr är det väl så att samtliga mätare du har är lite svajiga. Vet inte så mycket om Sigeyi-mätarna förvisso, men de andra är lite tveksamma..

Jag upplever att det är svårt att jämföra data från olika mätare. Jag har tre vänstervevar och två P2M-mätare. Vänstervevarna är förutom jäkligt driftosäkra (förra säsongen gick två sönder och den tredje kan omöjligt visa rätt effekt numer) dåliga på att hänga med vid lågkadens och annat. Jag hade inte köpt några fler sådana, utan hade bara tittat på dubbelsidiga pedaler eller P2M i princip.

Jag har slutat dra allt för stora slutsatser utifrån olika typer av mätare. Att mäta är liksom ingen mening när man slutat tro på resultatet..

Glöm inte att det ska vara olika effekter beroende på var du mäter.
T ex. om du mäter i pedalerna så ska det vara högst där, du har ju sedan förluster i drivlinan, vevparti och andra ställen.

Nu verkar det ju dock som om du har lägre effekt i trainern än vad du har i pedalerna, så det hjälper ju inte riktigt.

Att använda effektmätare utan att ha den för att strukturera träning och dessutom ha olika på olika cyklar känns lika meningsfullt som stravads hittepåwatt.
Det viktigaste är ju att en effektmätare visar konsekvent, då kan den agera referens och om det står 300w eller 280w spelar ingen roll, trycker du mer watt efter ett tag så har du blivit bättre.
För de flesta spelar det ingen roll hur rätt den visar bara det är konsekvent. Men den eviga jakten på "det rätta värdet" vinner ofta över förnuftet?

Att använda effektmätare utan att ha den för att strukturera träning och dessutom ha olika på olika cyklar känns lika meningsfullt som stravads hittepåwatt.
Det viktigaste är ju att en effektmätare visar konsekvent, då kan den agera referens och om det står 300w eller 280w spelar ingen roll, trycker du mer watt efter ett tag så har du blivit bättre.
För de flesta spelar det ingen roll hur rätt den visar bara det är konsekvent. Men den eviga jakten på "det rätta värdet" vinner ofta över förnuftet?
Jag förstår vad du menar, men måste kommentera lite.

Även om jag använder min effektmätare för att strukturera min träning så ser jag en oerhörd vinning även utanför själva struktureringen. T ex. ligga rätt i effekt för tävlingar/lopp, se till att jag i vart fall vet när jag håller på att bränna ut mig. Veta vilken nivå jag kan ligga på utan att det taxerar kroppen orimligt t ex. när jag tränar på morgonen då i vart fall min puls kan ligga 10 slag högre vid samma ansträngning. Då behöver jag ha effekt för att kunna pressa mig lite extra.

Jag förstår vad du menar, men måste kommentera lite.

Även om jag använder min effektmätare för att strukturera min träning så ser jag en oerhörd vinning även utanför själva struktureringen. T ex. ligga rätt i effekt för tävlingar/lopp, se till att jag i vart fall vet när jag håller på att bränna ut mig. Veta vilken nivå jag kan ligga på utan att det taxerar kroppen orimligt t ex. när jag tränar på morgonen då i vart fall min puls kan ligga 10 slag högre vid samma ansträngning. Då behöver jag ha effekt för att kunna pressa mig lite extra.
Jag förstår vad du menar, men måste kommentera lite. ?

I tävlingar tycker jag det är värdelöst att stirra på en effektmätare. Det handlar ju om att gå med klungor, och svara på attacker. Möjligtvis tempolopp undantaget.
Om pulsen visar visar något annat än effektmätaren på morgonen, varför skall du pressa dig lite extra genom att titta på effektmätaren? Riskerar du inta att köra för hårt då?

I tävlingar tycker jag det är värdelöst att stirra på en effektmätare. Det handlar ju om att gå med klungor, och svara på attacker. Möjligtvis tempolopp undantaget.
Om pulsen visar visar något annat än effektmätaren på morgonen, varför skall du pressa dig lite extra genom att titta på effektmätaren? Riskerar du inta att köra för hårt då?
Jag tävlar bara mtb långlopp, och det blir iofs ofta som ett tempolopp, men jag tycker att effektmätare är användbart i längre stigningar. Även när jag tävlar flera dagar på rad och pulsen sjunker efterhand hjälper effektmätaren mig hålla rätt fart. Däremot på långa distanspass hemma tittar jag inte på effekt nästan alls, då låter jag puls och känsla styra.

Jag tycker det viktigaste är att man kan lita på att effektmätaren man har ger konsekventa värden, hopplöst när man börjar ifrågasätta värdena den ger. Personligen har stages funkat dåligt, p2m och quarq funkat bra i längden.

Man får väl göra som man vill, men jag tycker att det är oerhört viktigt för min del, i t ex långa stigningar, vid attacker vill jag veta när/hur mycket jag går på rött. På tempolopp är det mindre viktigt, då skulle jag kara mig med pulsmätare.

På morgonen har jag antingen en hög puls eller en låg puls, beror på om jag har druckit kaffe. Effekten är det som räknas.

Man får väl göra som man vill, men jag tycker att det är oerhört viktigt för min del, i t ex långa stigningar, vid attacker vill jag veta när/hur mycket jag går på rött. På tempolopp är det mindre viktigt, då skulle jag kara mig med pulsmätare.

På morgonen har jag antingen en hög puls eller en låg puls, beror på om jag har druckit kaffe. Effekten är det som räknas.
Jag tycker inte att det är så enkelt.
Nu kör jag aldrig tempolopp men om jag hade och gått efter min puls när jag är i full träning så hade jag sprängt mig delux.
Effektmätare is da shit?

Projektet har legat på is ett tag då pedalerna jag fyndade här på happy muppade så att jag inte fattade nånting ett tag, men har nu fått nya av Garmin så dags att plocka upp bollen igen.
Men i DC Rainmakers lilla tool, vad betyder Weighted Power?
1684583172992.png

BAra att köra av alla mot pedalerna enligt nåt protokoll, gärna lite olika effekter, och notera hur dom visar. Justera sen om det behövs och prova igen.
För mig var det bara AXO:n som behövde justeras men nu visar alla inom 3-4w
Minns du hur mycket du fick skruva på AXOn? Mina två ligger 8-9% högre än pedalerna (enkelsidiga, men diffar bara 1-2% mellan benen enl AXO, men det tror jag beror på vilket ben man oftast "startar" med)

Projektet har legat på is ett tag då pedalerna jag fyndade här på happy muppade så att jag inte fattade nånting ett tag, men har nu fått nya av Garmin så dags att plocka upp bollen igen.
Men i DC Rainmakers lilla tool, vad betyder Weighted Power?
Visa bilaga 626819
Någon som har koll på detta? Vilken siffra är bäst att använda när man "justerar"?

Minns du hur mycket du fick skruva på AXOn? Mina två ligger 8-9% högre än pedalerna (enkelsidiga, men diffar bara 1-2% mellan benen enl AXO, men det tror jag beror på vilket ben man oftast "startar" med)

Någon som har koll på detta? Vilken siffra är bäst att använda när man "justerar"?
Fick skruva en del, inga siffror kvar dock.

Tillbaka
Topp