Hur kan detta ha hänt? (bakaxel som blivit för kort)

sub_sonic

Aktiv medlem
Vad har hänt här? Axeln ska väl gå ända ut/nästan ända ut på andra sidan ?
Jag har alltså dragit den i bott på bilderna, tagit i ganska rejält dessutom.

Jätteskumt. (Och nej, jag kommer inte ihåg hur det har sett ut tidigare....)
Axeln gick trögt att skruva i, så jag bytte växelöra, men det är lika illa ändå.....

Bilagor

• 20220321_173549.jpg
    20220321_173549.jpg
    344.5 KB · Besök: 231
  • 20220321_173544.jpg
    20220321_173544.jpg
    438.6 KB · Besök: 224
  • 20220321_173538.jpg
    20220321_173538.jpg
    576.3 KB · Besök: 219
Vad har hänt här? Axeln ska väl gå ända ut/nästan ända ut på andra sidan ?
Jag har alltså dragit den i bott på bilderna, tagit i ganska rejält dessutom.

Jätteskumt. (Och nej, jag kommer inte ihåg hur det har sett ut tidigare....)
Axeln gick trögt att skruva i, så jag bytte växelöra, men det är lika illa ändå.....
Att ta i ganska rejält utan att ha navet i ramen gör att jag är glad att jag har drulleförsäkring?

Gängan på axeln är skadad, har du dragit åt den hårt så är det nya växelörat skrot.

Jag förutsätter att växelörat och mutterdelen till axeln är en del?

Det går såklart att rensa med en gängtapp, men jag hade bara gjort det som temporär lösning till jag fått det nya örat.

Edit:
Eller har det nya örat en annan gängstigning än axeln? Liknande resultat dock.

Ibland kan gängan rätas ut om skruven dras från andra hållet. Kan du skruva i axeln från utsidan, bara för att verifiera att axeln löper lätt i gängan?

Gängsallad. Det ska inte finnas nåt motstånd att tala om när inget nav finns på plats. Tar man i ganska rejält så kommer det aldrig bottna heller, du bara böjer ihop bakgaffeländarna. Tämligen obra.

Edit: Eller jo, det kommer bottna när gängan på axeln är slut. Även det är obra.
Eftersom resultatet är samma med två växelöron borde det vara gängan på axeln som är skadad. Vilket antagligen pajjat båda växelöron nu, tyvärr.

Spännande uppdatering.
Det är hela cykeln som är krokig ??

Gängar man i axeln med växelörat löst så går det finfint, men när grejerna är på plats så går det trögt. Se bild vart axeln vill "centrera".

Det där smällen sist i Tiveden kanske tog hårdare än vad jag trodde....

Får demontera bakramen och länkagen och kolla lite.

Bilagor

• 20220322_175713.jpg
    20220322_175713.jpg
    459.8 KB · Besök: 130
Det skulle betyda att hela baktrianglen har böjts till höger. Det borde man kunna ser om man tittar rakt bakifrån.

Ser jag rätt att baktrianglen är i kolfiber? Konstigt att det skulle böja.

Det skulle betyda att hela baktrianglen har böjts till höger. Det borde man kunna ser om man tittar rakt bakifrån.

Beror väl på hur många separata delar den består av? Är den flerdelad med beslag i metall så kan de ju böja sig, vara lösa osv.

Beror väl på hur många separata delar den består av? Är den flerdelad med beslag i metall så kan de ju böja sig, vara lösa osv.

Just ja. En bulr knä har böjts, eller en lager förstörts, eller en lägersätte. Eller kanske är "bara" infästningen av bakaxeln på vänstersidan skev.

Yes, kolfiber alltihop, så det borde inte kunna krökas, utan isåfall att spricka. Och spricka ser jag ingen - tack å lov.
Bussningarna ser ok ut också....

Spännande uppdatering.
Det är hela cykeln som är krokig ??

Gängar man i axeln med växelörat löst så går det finfint, men när grejerna är på plats så går det trögt. Se bild vart axeln vill "centrera".

Det där smällen sist i Tiveden kanske tog hårdare än vad jag trodde....

Får demontera bakramen och länkagen och kolla lite.
Ser det lika dant ut när hjulet är på plats? tänker att ramen kanske flexar lite innåt utan nav men blir rak/parallell när navet är på plats.

Är nog inte helt ovanligt att Axelen inte styr rakt in in örat på andra sidan ... Den passformen är det inte i hålet för axeln .
Är nog örat som skevar lite i sin infästning eller så får man skruva fast örat med lite "känsla"

Du kan inte "böja" den om allt är i ett stycke i kolfiber. Lossa alla infästningar för bakramen. Troligen sitter något inte rätt och ger spänningar.

Blir det samma om du gängar i axeln med växelörat lite löst fastsatt och sen drar fast det, med axeln kvar igängad?

Jag hade precis samma fenomen på min heldämpade kolfiber-cube. Där var det toleranserna i växelörat/anliggningsytan för växelörat som spökade. Om du lossar stjärnskruven som håller växelörat några varv så att örat är lite glappt medan du skruvar i axeln (med hjulet på plats förstås) så borde det gå lätt. Hjulet/axeln håller sedan växelörat på plats, så den lilla skruven behövs bara när hjulet inte är där.

På min cykel så försvann problemet när jag bytte växelöra (pga byte från Shimano till Sram) så jag tänker att det är växelörona som är dåligt gjorda.

Jag hade precis samma fenomen på min heldämpade kolfiber-cube. Där var det toleranserna i växelörat/anliggningsytan för växelörat som spökade. Om du lossar stjärnskruven som håller växelörat några varv så att örat är lite glappt medan du skruvar i axeln (med hjulet på plats förstås) så borde det gå lätt. Hjulet/axeln håller sedan växelörat på plats, så den lilla skruven behövs bara när hjulet inte är där.

På min cykel så försvann problemet när jag bytte växelöra (pga byte från Shimano till Sram) så jag tänker att det är växelörona som är dåligt gjorda.
aha, det låter som ett grymt bra tips! Testar, tack.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp