Hur länge håller era vevlager?

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum

BJS

Aktiv medlem
Konsterade att jag kört slut på vevlagerskasetten på knappa 100 mil skogs/grusväg/stig/asfalt cykling. Oki, lite dunka pedaler i stenar och någon otb, men ändå - är det inte rätt kass livslängd? Förr har haft vevlager(andra cyklar) som klarat sig i flera år och det känns mer normalt tänker jag. Det är ju en billig pryl så ingen fara så, men lite förvånad är jag onekligen

Just det. BB-ES25 är det som jag trampat livet ur...

Senast ändrad:
100 mil var inte mycket. Jag har bara haft sönder två vevlager på nio år.

Ett totalhavererade på en landsvägsrunda, där fick jag ringa efter lift. Det bytte jag så klart ut omgående - vevaxeln var nästan helt lös på ena sidan lagret.

Ett sprack lite men jag kunde ändå använda det i två säsonger till, och åtskilliga hundratals mil, innan jag brydde mig om att byta det. Väsnades och kändes knaggligt, men inget som störde särskilt.

Den typen av vevlager kostar inte så mycket. Ungefär som ett billigt slit-och-släng-däck och det funderar man inte så mycket på när det ska bytas.

De Shimano-lager jag haft har hållit flera år eller mer, förutom bb-un26 vilket gått sönder efter något år. Likvärdigt med det som pajjat för dig.

Campa-lager håller "hur länge som helst"
FSA-vevlager får du byta nästan direkt. Har av någon ougrundlig anledning haft tre olika, och alla har rasat inom ett år.. Fler har problem med FSA-lager; jag är inte ensam..

Satsa på motsvarande Shimano Deore LX så kommer det hålla längre. BB-UN55?

BB30 och PF30 lager håller max 200 mil är min erfarenhet. Men ibland kan det räcka med en eller två riktigt blöta, leriga och långa rundor för att få ett lager att ge upp. Även om jag kör på extrema hojar så är vevlagret det enda som inte är top-of-the-line. Skulle aldrig eftermontera ett keramiskt vevlager. Det skulle vara att kasta pengarna i sjön.

FSA - MegaExo. Ja, två, tre veckor kanske. Tillverkas av gips/backlit

Chris King. Ett liv. Köpte mitt i vredesmod tillsammans med fettinjektor. Pendlat i åratal på min CX. Vägsalt/slask är annars det värsta för lagren. CK blir bara mer smoooth...

Min nya MTB har BB30 FR SRAM, jag är tveksam...

Oki. Bara att byta och se glad ut med andra ord. Det kostar ju ändå bara som en slang hos lbs så inget att bekymra sig om. Och jo, mycket skit får cykeln och igår örsegn, lera och mys, dock kngen ht-tvätt. Det lärde jag mig den bittra skolan på sent 80-tal att det pajade bakhjulslager och styrlager...

Såg tipset nu om ett bättre lager, men klickade redan hem två liksdana som jag redan kört slut. Får väl skaffa något rejälare efter vintern!

Jag dödade ett Sram pf30 på 3veckor, enbart tvätt med vattenslang. Ändå gnällde dem på affären när jag reklamerade det...

har ett fyrkants SKF-vevlager på pendlaren. fick cykeln begagnad, så jag vet inte vad det varit med om innan. inte för att det verkar spela någon roll, lagret känns likadant år efter år. annars väntar jag med spänning på att se hur länge mitt första utanpåliggande klarar sig, några hundra mil har det nog blivit.

Virusko skrev:
-------------------------------------------------------
> Men... Ett. FSA-lager för ytanpåliggande koppar
> till ett Grossaner CX parti. Kan man byta lagren
> mot annat t.ex. Shimano?

FSA Gossamer vevparti funkar nog endast med MegaExo-lager. Fick inte i mitt vevparti i ett 105 HT 2-lager iaf.

Edit. Här verkar det fungera, läste bara snabbt så dubbelkolla så jag inte missvisar dig. http://forums.roadbikereview.com/co...-work-6700-ultegra-bottom-bracket-236849.html

Senast ändrad:
Tomas m skrev:
> Ta bort tätningen och fyll i rikligt med fett så
> håller dom. Det är vatten som tar död på dom.

Skall testa det. LGMT2 eller vad rekomenderas?

Mitt FSA lager på CX:en höll i någon månad innan det började knäppa och leva rövare, någon vecka senare var det glappt och helt slut. Bytte till Shimano Ultegra vevlager, har funkat i över ett år nu utan problem.

izar skrev:
> Mitt FSA lager på CX:en höll i någon månad
> innan det började knäppa och leva rövare,
> någon vecka senare var det glappt och helt slut.
> Bytte till Shimano Ultegra vevlager, har funkat i
> över ett år nu utan problem.

Sånt där kan ju ifs åtgärdas genom att man kollar över lagren om de börjar knaka och jävlas.

Min SSht har ett gammalt fyrkantsvevlager från en skräpig nishikihybrid, det har gått i ur och skur, året runt i snart tre år utan att uppvisa några svagheter överhuvudtaget.

Allvarligt? Har aldrig bytt vare sig på min racer eller min cross, båda från 2002.
Crossen går mest som pendlingscykel och vintercykel.
Tvättar båda med avfettning och högtryck och cyklar totalt en 400mil per år.
MTB'n rullar inte lika mycken men inte haft några problem alls.
Sitter Shimano vevlager på alla tre, Ultegra på crossen, Dura Ace på racer och Deor XT på MTB'n.
Ungarnas funkar år efter år.
Tantens ena är bytt, då hade cykeln stått utomhus över vintern och inte rullat en meter, en riktigt sur dret-cykel, men på hennes Kona Fire Mountain från 97, så är det aldrig bytt.

Mitt FSA Gossamer (BB30) som suttit på min cross som körts året runt i över 700 mil i ofta väldigt "crossigt väder" funkar hur bra som helst? Tänkte nog att det skulle hålla ett bra tag till också...
Sjuk tur jag haft.

Hade XT Hollowtech 2 vevlager förut som jag bytte varje säsong. Såg dem som slit och släng. Sista var ett XTR som nu sitter på tjejens pendlarhoj. Det har gått många mil nu och rullar fint. Numera sitter ett FSA keramiskt lager i min cykel och det har gått grymt långt utan problem.

Luthman Photography skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mitt FSA lager på CX:en höll i någon månad
> > innan det började knäppa och leva rövare,
> > någon vecka senare var det glappt och helt
> slut.
> > Bytte till Shimano Ultegra vevlager, har funkat
> i
> > över ett år nu utan problem.
>
>
> Sånt där kan ju ifs åtgärdas genom att man
> kollar över lagren om de börjar knaka och
> jävlas.
>

Jo det är sant, men klickandet var inte kontinuerligt utan kom och gick. Först trodde jag att det var klingbultarna som lät. Sedan skruvade jag åt och smörjde upp pedalerna. När inget av det hjälpte så hade vevlagret börjat glappa och felet var funnet.

Vilken sida? Min erfarenhet är att det på vänstersidan går först pga att det inte har dreven som skyddar det mot tex tvätt med vattenslang osv.

Har mitt inne för byte just nu.
Shimano Pressfit BB30, höll ~275 mil.
Det beror säkert lite på hur man kör också, jag har tävlat min hårt.
Kanske hade det hållit längre om jag bara "mysåkt". Vem vet.

Har ett rostfritt SKF Isis-lager på min MTB sedan 2007. Rullar och går och förmodligen överlever det resten av cykeln. Stod något om 10 års garanti på det och gissar att garantiärendena för dem är ganska få.

Om man sliter ut vevlager ofta och kanske har flera cyklar kan jag tipsa om Real World Cycling som säljer själva lagren billigt från USA. Jag byter ungefär vartannat år på min pendel CX och på racern när det behövs. Länk: http://www.enduroforkseals.com/id254.html Dom säljer även ett grymt användarvänligt verktyg som gör själva ut och inpressandet av lagren till en barnlek. Själva lagerkoppen håller en evighet enligt min erfarenhet. Jag har verktyget och kan tänka mig att låna ut det mot lämplig ersättning till någon i Stockholmsområdet som behöver.

> Sånt där kan ju ifs åtgärdas genom att man
> kollar över lagren om de börjar knaka och
> jävlas.

Några dumma frågor:

Hur plockar man av ett Press-fit lager?

Går de att återanvända efter demontering (mitt knakar vid belastning men upplever inget glapp)?

Kan jag själv fylla dem med fett när jag installerar dem?

Om jag har en ram med press-fit lager, är det då press-fit lager jag får leva med till den ramen?

1. Man knackar ur dem "bakifrån" med rätt verktyg. Man kan även göra det med fel verktyg men det är ofast dåligt.

2. Om du har den typen av lager som går att plocka i och ur så borde det gå, men jag har aldrig testat så jag vt inte.

3. Ja.

4. Jag har för mig att det finns adaptrar, men jag vet inte hur bra de är.

SuperstarComponents BB90 klarade ca 6 h. Det kan gå så när köttskallarna på fabriken glömmer trycka i fett i dem.

Virusko skrev:
> Men... Ett. FSA-lager för ytanpåliggande koppar
> till ett Grossaner CX parti. Kan man byta lagren
> mot annat t.ex. Shimano?

Nä.

dans skrev:
> Jag har cyklat i ca 50 år och aldrig bytt
> vevlager.

Märkligt onekligen...

Bengt-re skrev:
> dans skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har cyklat i ca 50 år och aldrig bytt
> > vevlager.
>
>
> Märkligt onekligen...

Ett vevlager är en enkel konstruktion, men min lokala cykelhandlare brukar säga att just lagerkvaliten är under all kritik numera på de billigare cyklarna.
Han får många gånger in gamla standardcyklar med orginallager som fungerar prickfritt medans ett nytt billigt lager kan ha svårt att klara en säsong för en aktiv cyklist.
Själv har jag bara bytt ett enda vevlager under alla mina år som cyklist, det var det på min gamla MTB ett riktigt billigt sniklager från Shimano.

> PF30 är ett djävulens påfund. Alla externa
> lager jag haft har hållit bra mkt bättre än det
> där nylontramset.

+1

> BB30 som satt på min stumpjumper höll 2månader
> med två turer i veckan ungefär. Kasst.

Samma här.

Pegorelli skrev:
> Campa-lager håller "hur länge som helst"

Min Bianchi är från 2004 och jag har aldrig rört det vevlagret, har inte sett något anledning till det.

På mina MTB:n har jag Shimano Hollowtech någonting. De brukar jag byta då klingorna är slitna (köper kombopaketet lager, klingor, vevarmar = prisvärt). Vet inte hur länge lagerna skulle räcka annars, men de blir inte silkeslent behandlade då man kör i stenar med pedalerna titt som tätt.

Jag har väl inget emot att byta lager någon gång då och då, men nog f-n bör ett vevlager hålla lite längre än en kedja som på mtb lever i grus, lera, vatten och annat spännande som anstränger sig för att döda kedjan, men nejdå - den håller ju nästan 200 mil, men vevlagret hälften som ändå skall vara tätat... Pedalerna får ännu mer stryk och de håller också klart bättre... Iofs kostar pedalerna 7 ggr mer än lagret så finns kanske ekonomi att sätta i bättre skit i pedelarnas lager?

Tror det är viktigt att lagerspänningen (lilla plast muttern) inte är för hård dragen, bättre med lite för löst än för hårt. Det är ju en fördel med dom gamla fyrkants lagren.

Om man sprutar in vatten i ett vev, hjul eller styrlager så innebär det inte att man har cyklar hårt eller tufft.
Det är däremot ett tecken på att man inte har förstått att gummitätningen på lagret är till för att fettet ska stanna kvar i lagret.
Skulle man ha en tätning som står emot vattenslang så skulle friktion öka.

Det är rätt så omöjligt att spruta in vatten i utanpåliggande lager av typen Hollowtech II och liknande. Vevarmarna täcker över lagren så pass att det är ett mindre mirakel om en stråle från sidan vid tvätt av cykel skulle kunna snirkla sig in i lagret. Däremot, så tränger fukt och smuts in medans man cyklar, då man vevar runt i lervälling och vatten i skogarna. Därför håller mina vevlager inte så mycket längre än 6-9 månader, då jag inte enbart är en solskenscyklist.

Man bör trycka in fett i helt nya lager, då det ofta är väldigt sparsamt med just fett i nya lager. Sen fylla på med lite mer fett när man orkar och hinner, helst innan lagren är helt glappa.

/Leo

Köpte Shimano Deore vevparti i höstas till pendlarhojen. Det höll tre månader och två eller tre turer i det blöta. BB51 tror jag vevlagret heter löst. Mitt råd är att öppna Shimanos vevlager direkt och byta ut eller fylla på fettet från början. Fattar inte hur de kan snåla så på en sådan enkel sak.

Här är vevpartiet som jag bytte från. Shimano UN-54.
EsluO.jpg

Nu har jag köpt ett med keramiska lager och jag håller tummarna.

Tillbaka
Topp