hur lång dropper behövs egentligen

MTBemil

Aktiv medlem
Hur lång dropper behövs egentligen? Behöver den vara längre för längre åkare? Spelar sadelstolpsvinkeln någon roll?
Vet själv inte riktigt vad jag skall tro, på min nukeproof scout 275 så tycker jag att 125mm stolpe är i det längsta laget, helt och hållet för att den blir för låg för att knipa bekvämt med knäna. Men den har ju visserligen inte den brantaste stolpvinkeln om det skulle påverka. Samtidigt så tycker jag att många fullgungshojar som genius lt å specialized enduro lider av att stolpen inte är lång nog med samma eller längre längd. Är skälv 179 lång så det vore intressant att höra hur längre åkare tänker.

Jag tycker det räcker man får sadeln precis under knäna, har man längre ben blir det avståndet sannolikt längre än om man har korta ben.

Sadeln skall ur vägen och inte knipas åt med knäna! Sluta med det så kommer du få ännu bättre kontroll på cykeln

har tre droppers 65-125mm.

för mitt ändamål med droppern, att ta mig ner för brantare stökigare partier räcker 65mm fullständigt för att ta mig bakom sadeln. upplever det snarare som lagom.

en bonus är vikten på under 400g.

ska man upp och trixa i luften har man säkert andra önskemål;)

Sadeln skall ur vägen och inte knipas åt med knäna! Sluta med det så kommer du få ännu bättre kontroll på cykeln
Håller definitivt inte med, i både downhill, dirt och bmx så hjälper det med kontroll i luften och är ju ett måste för saker som suicide nohanders eller barspins. Vid trials så är det absolut så lågt som det går, men i min erfarenhet så går väldigt mycket att göra även med xc hög sadel då man mest hoppar runt på bakhjulet

Jag har haft 185 ett par år nu, det verkar vara tillräckligt för jag har aldrig märkt att sadeln varit i vägen. Med bara 150 hände det fortfarande ibland.

Jag har kört 170mm de senaste åren. Vill inte tillbaka till mindre. Jag är 175 cm.

Och sänka sadeln behövs för att man inte ska behöva ta sig bakom sadeln, utan ha rörlighet ovanför sadeln.
Det resonemanget köper jag fullständigt, men jag tror att geometrin kan göra rätt stor skillnad också, tänker att om sadeln flyttas både fram och ned så borde den vara mer ur vägen än om stolpen är närmre vertikal

Det resonemanget köper jag fullständigt, men jag tror att geometrin kan göra rätt stor skillnad också, tänker att om sadeln flyttas både fram och ned så borde den vara mer ur vägen än om stolpen är närmre vertikal
Ja, brantare SA kräver nog mer drop. Eller tvärtom, mer drop medger brantare SA.

Har haft 125, 150 och nu 170mm. Att gå från 125 till 150 var ett lyft men kände först med 170mm att jag hittat hem. Kommer aldrig köra med kortare drop.

det finns ju en intressant jämförelse här, att se var i geon sadeln hamnar på downhill respektive endurohojar från världscupen

har tre droppers 65-125mm.

för mitt ändamål med droppern, att ta mig ner för brantare stökigare partier räcker 65mm fullständigt för att ta mig bakom sadeln. upplever det snarare som lagom.
Med modernare geo, med flackare gaffel och längre hjulbas, så är kanske inte alltid behovet lika stort att komma så långt bak, då hjälper det att komma ner mer.
Tycker jag.

Jag hade gärna haft plats för 170mm. Är 176.
Nu har jag beställt en HT med 380mm rör och är orolig för hur mycket stolpe som kommer att behövas...

För egen del är det inte helt enkelt med cykel som tillåter så mkt drop. Är 181 cm med 81cm innerben.
Vad jag sett är det Kona som gör cyklar med riktigt kort sadelrör.

Har 125mm dropper idag men hade gärna haft mer. Framförallt på en hardtail. Tänkte också att hjulstorlek borde vara relevant i samma syfte. Om man inte doppar ner stjärten framför hjulet så borde det vara hjulet som tar emot (också). Eller hur pass centrerat står ni? Jag kanske är old school...

För egen del är det inte helt enkelt med cykel som tillåter så mkt drop. Är 181 cm med 81cm innerben.

Har 125mm dropper idag men hade gärna haft mer. Framförallt på en hardtail. Tänkte också att hjulstorlek borde vara relevant i samma syfte. Om man inte doppar ner stjärten framför hjulet så borde det vara hjulet som tar emot (också). Eller hur pass centrerat står ni? Jag kanske är old school...
När det är brant skrapar jag röven i bakdäcket (29"). Men mindre nu med bättre geometri än gamla hojen. Vet inte hur ofta jag slår i sadeln, det är ju inte riktigt samma feedback på det så att säga...

Hjulet har jag inte ens tänkt på men det är 27.5 med geo baserad på en 29e kona så borde väl funka. Även om jag har mindre brant st.

Eftersom BB oftast är på ungefär samma höjd från marken oavsett hjulstorlek är det närmare mellan däck oxh arsle om man kör 29" än 27.5". Problemet blir större ju kortare man är.

Jag kör 29" HT med 150 mm dropper (är 179 cm) och tror att det är optimala längden för mig. Kör inte så aggressivt och slår aldrig i sadeln. Bakdäcken rör jag bara när jag passerade fällda träd. Jag rör mig mycket i ståcyckling på stökig terräng och tror att ben skulle slå i sadeln då och då om jag hade sadeln helt ner på en 175 mm dropper.

Kört med 185 ett tag nu. Funkade helt ok på gamla cykeln. Nya cykeln har brantare SA, och nu stör jag mig på att sadeln är i vägen allt för ofta.

Har en 4 cm exponerad stolpe ovanför klämman nu, så är lite grann sugen på en 213...

En grej jag inte riktigt förstår som jag gärna får förklarad för mig; Borde inte alla sträva efter att ha droppen precis ovan klämman? Jag ser inga nackdelar med detta? (givet att ram tillåter givetvis!)

Kört med 185 ett tag nu. Funkade helt ok på gamla cykeln. Nya cykeln har brantare SA, och nu stör jag mig på att sadeln är i vägen allt för ofta.

Har en 4 cm exponerad stolpe ovanför klämman nu, så är lite grann sugen på en 213...

En grej jag inte riktigt förstår som jag gärna får förklarad för mig; Borde inte alla sträva efter att ha droppen precis ovan klämman? Jag ser inga nackdelar med detta? (givet att ram tillåter givetvis!)

Av samma anledning som det känns ostyrigt att cykla på en cykel utan sadel kan jag tycka att sadeln kan bli för låg på min hardtail, och när det gäller min dh eller dirt så är sadlarna inte alls så låga som de skulle kunna vara.

Här kommer min uttömmande analys: Om man har problem med att man inte får sadeln ur vägen tillräckligt behöver man mer slaglängd. Annars kanske man klarar sig med mindre.

P.s. jag har 125 på min stigcykel och 150 på den som ibland pekar lite mer neråt. Båda funkar fint inom sina områden. d.s.

förstås:) frågan som ställts är var nedre för en vettig funktion går. tycker själv det är ganska bra att sadeln finns där som en påminnelse att inte gå ner i bakdäcket.

mer? hell yes! snart ser vi 90-växlade 104-tummare...
Det där med att gå i bakdäcket försvann för mig när jag köpte en cykel med bra reach för min längd för fem år sen.

Det är väl lite som att fråga hur långa skosnören man ska ha. Beror ju på hoj/skor samt fotstorlek. ?

Däremot är långa uppstick är ruggigt fult, ser ut som att hojen är för liten för föraren.

Senast ändrad:
Här kommer min uttömmande analys: Om man har problem med att man inte får sadeln ur vägen tillräckligt behöver man mer slaglängd. Annars kanske man klarar sig med mindre.

Kanske är därför jag har 210 mm dropp på min helstela cykel. ? Tyckte 125 var åt helsike för lite och då möjligheten fanns att få bort sadeln helt, varför inte? Grym skillnad till det bättre även om det är en aning overkill.
På FS:en har jag 185 mm dropp och trivs med det. Hade inte tackat nej till ytterligare lite till men enda gången jag skulle ha nytta av det är om man ska på eller av cykeln i nån eländig jäkla brant där man av anledning stannat mitt i, eller på nåt krön.

Det där med att ha sadeln mot benen tror jag aldrig jag gjort. Känner den inte när jag cyklar i alla fall. Och inte sänker jag sadeln för att komma bakom, utan för att ha full rörelsefrihet m.a.p. kroppens tyngpunkt, särskilt nedåt.

Kanske är därför jag har 210 mm dropp på min helstela cykel. ? Tyckte 125 var åt helsike för lite och då möjligheten fanns att få bort sadeln helt, varför inte? Grym skillnad till det bättre även om det är en aning overkill.

Precis! Du had för lite, skaffade mer och nu kanske du egentligen klarar dig med lite mindre. :geek:

Jag borde fan i mig få forskningsbidrag.

Min hoj innan ny geo med dropper, var 26a utan dropper, dra häcken i bakhjulet hände aldrig.
Med modern geo och dropper, så händer det ett par gånger på en säsong.
Däremot så saknar jag min knippinne ibland, eller det känns så i alla fall så, det känns mindre stabilt.

Ni som vill kunna knipa om sadeln med benen, kör ni med platta pedaler? Har aldrig känt att jag skulle behöva knipa sadeln men tänker att det kanske har att göra med att jag alltid kör med SPD..?

När jag kört långa nerförs åk i höga berg så är det jäkligt skönt att kunna stödja upp/hålla emot med ben mot sadel när man börjar bli trött. Gäller både plattisar/SPD.

I Sverige har jag aldrig haft behovet.

Däremot är långa uppstick är ruggigt fult, ser ut som att hojen är för liten för föraren.
Du menar som på min?
sketch-1611736178040.png
XL-ram, 150mm drop.
Långa ben är inte mycket att göra åt...

är 178cm, kör 170mm dropper både på 27,5" och 29", får dra upp stolpen 1-3 cm ur sadelröret, men det har aldrig stört mig.
Det hela beror väl mycket på hur långa ben du har, hur långt ditt sadelrör är och hur mycket sadelstolpe du kan få in.

Kör inte de flesta som kör park/downhill (inklusive världscupsåkare) med sadeln några cm upp för att den ska vara ur vägen men samtidigt gå att stödja mot benet när man lägger ner i svängar? Men de ramarna kanske har sadelröret lägre än en enduro/stigcykel?

Kör inte de flesta som kör park/downhill (inklusive världscupsåkare) med sadeln några cm upp för att den ska vara ur vägen men samtidigt gå att stödja mot benet när man lägger ner i svängar? Men de ramarna kanske har sadelröret lägre än en enduro/stigcykel?
det jag sett på dh hojar är att sadelröret ofta är långt fram, med flack vinkel, där den inte är i vägen men fortfarande går att stödja sig mot, där kör ju även många med sadeln uppåt, vilket sannolikt gör den ännu mindre i vägen

i frågan om pedaler så kör jag flats på dh:n och spd på allt annat, men jag tror att en faktor till hur sadeln känns sänkt kan nog vara hur den är vinklad och offset, jag kör tillexempel med den väldigt nedåtvinklad och så långt bak som det går, vilket känns rätt ovanligt i dagens enduro-klimat

Tillbaka
Topp