Hur lång livslängd på Specialized BRAIN 2020 och senare?

Barbastark

Aktiv medlem
Hur länge kan man räkna med att service tillhandahålls på en dämpare med BRAIN teknologi från specialized?

Har läst runt lite på andra forum och vissa verkar ge uttryck för att dem erbjudits service i ca 5 år och därefter så har specialized slutat serva dessa. Skulle vart ok om det var så att andra verkstäder kunde ta över efter det, men tydligen så är det extremt svårt att hitta andra som tar sig ann denna dämpartyp vad jag kunnat utläsa?

Eftersom det är så mycket "proprietary" kring denna teknologi så har jag heller inte kunnat få någon klarhet i huruvida man senare bara kan sätta på nästa version av brain ifall föregående blir föråldrad eller ifall hela raman är byggd kring just nuvarande version av brain?

Någon som har lite koll?

Såhär:

För Brain 2019 och äldre.
Specialized slutar Inte att serva Brain äldre än fem år.
Däremot omfattas inte Brain äldre än fem år av utbytesprogrammet. Dvs det blir en helt annan servicekostnad än vad det kostade att få den servad i utbytesprogrammet.
Man kan fortfarande skicka in sin Braindämpare till Specialized för service även om den är 5 år eller äldre men till en annan kostnad.

Från 2020 och nyare är utbytesprogrammet kortat till 2 år.

Såhär:

För Brain 2019 och äldre.
Specialized slutar Inte att serva Brain äldre än fem år.
Däremot omfattas inte Brain äldre än fem år av utbytesprogrammet. Dvs det blir en helt annan servicekostnad än vad det kostade att få den servad i utbytesprogrammet.
Man kan fortfarande skicka in sin Braindämpare till Specialized för service även om den är 5 år eller äldre men till en annan kostnad.

Från 2020 och nyare är utbytesprogrammet kortat till 2 år.

Okok, låter ju mycket bättre isf. Har du någon uppfattning om vad servicen kostar efter utbytesprogrammstiden löpt ut? Är så jäkla svårt att hitta svar på dessa frågor, och specialized själva är inte jättesnabba (om dem ens svarar) på att svara.

Killgissar på mellan 3000-3500 per enhet. (Bakdämpare el Cartridge i gaffel)
Tillkommer ev reservdelar skulle jag tro om det är trasigt.

Kostar att ligga på topp...
En ny bakdämp med Brain kostar ju lätt över 20000...

den här tråden gjorde inte gott när det gäller att promota brain, eller för den delen spesch.

skönt att veta vad man aldrig någonsin kommer att köpa. undrar hur många sammanväxande öar av icke-användare de tål?
Det är ju inte bara Specialized det handlar om egentligen, detta innefattar ju även Trek (Re:Aktiv bakdämp) och Scott (enbart Fox Nude). Det är tillverkarnas "fel" (om man nu kan kalla det ett fel) som går med på de krav dämpartillverkarna har och inte sätter hårt mot hårt i förhandlingarna.

Fullservice dämpare

Rockshox Brain 2.0 (2018-2020) 2000:- (Kvartal 1 2022)

Problemet är när nån stackare råkar köpa begagnat. Korrekt beg värde är noll och det borde vara straffbart att sälja skiten.

Tjena!

Med den logiken borde det vara straffbart att sälja Ferrari också.
Jag har kört med Brain fram i över åtta år på min hardtail och älskar den fortfarande.

Tjena!

Med den logiken borde det vara straffbart att sälja Ferrari också.
Jag har kört med Brain fram i över åtta år på min hardtail och älskar den fortfarande.
Att sälja är ju helt ok, det är att köpa som är straffbart.

Vill man ha en cykel med speciallösningar som kostar apmycket att underhålla så ska man köpa en sådan. Vill man ha en cykel som är enkel att underhålla köper man en sådan.

Köper man en marketing-bullshit-cykel med udda dämparlösningar för en skottkärra pengar får man stå sitt kast och se glad ut (och har förmodligen råd att se just glad ut när serviceräkningen kommer). Köper man samma cykel begagnad har man inte gjort sin läxa och får stå sitt kast även där, men då är det svårare att se glad ut.

Brain är säkert superbra. Men det finns det en massa andra lösningar som är också. Jag vet vad jag hade satsat på...

Sen ska sägas att det inte är helt lätt att leva ett liv med en FS-hoj även om den är ganska standardiserad (vad nu det betyder). Men det finns en jäkla massa saker man gör även om de inte är smidiga och enkla att leva med.

Tillbaka
Topp