Hur lång tid tar det att bli bra/snabb på MTB?

hunken21345

Ny medlem
Hej,

frågan är seriös.

Med bra menas att man kan placera sig bland de 60 % bästa i elitklassen eller typ top 10 i motionsklassen i ett långlopp.

För er som alltid måste svara "hur långt är et snöre.." kommer här lite vägledning :)
Medelålders
Medeltränad
Medelvikt
Medelmycket tid för träning
Medelmånga sexpartners med 10 fingrar och tår

osv...

Min gissning är att man inte tar sig upp i eliten om man är medelålders, medeltränad (dvs otränad) och inte lägger mycket tid på det.

hunken21345 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> frågan är seriös.
>
> Med bra menas att man kan placera sig bland de 60
> % bästa i elitklassen eller typ top 10 i
> motionsklassen i ett långlopp.
>
> För er som alltid måste svara "hur långt är et
> snöre.." kommer här lite vägledning :)
> Medelålders
> Medeltränad
> Medelvikt
> Medelmycket tid för träning
> Medelmånga sexpartners med 10 fingrar och tår
>
> osv...

Kanske bättre att satsa på någon form av veteranklass...om det nu finns. Att komma upp till eliten som medelålders och medeltränad..kan gå...men har svårt att se att det ska kunna gå...eller har du obegränsat med tid så kanske det inte är en omöjlighet. Tror att man är lite för sent ute om man är medelålders...

Mitt tips är att köra ett lopp på din absoluta kräksnivå och jämföra tiden med eliten. Därifrån kan du kanske bedöma avståndet fram till ditt mål. Sen får du hoppas att allt du måste lära dig, träna osv faller på plats utan att du blir skadad under tiden. Kan också rekommendera att du gör satsningen undercover och inte berättar något här förrän du är nära målet. Det finns avskräckande exempel arkiverade på dem som lovat och trott mer än vad som är möjligt. Men min personliga reflektion som inte på något sätt berör dig som person är att det är i det närmaste omöjligt om du inte har med dig extraordinära egenskaper som passar för din satsning. De två troligaste problemen jag ser framför mig är att orka psykiskt att träna för ett mål som är nästan ouppnåeligt och att klara sig från att bli skadad, både från ökad träningsmängd och högre farter med större risker. Det var inte det här du ville höra va?

Kombon familjeliv, jobb och elitsatsning är nog jäkligt svår. Räcker med lite baskelusker från ungarnas dagis så är den säsongen borta med en nysning.

hunken21345 skrev:
> Hej,
>
> frågan är seriös.
>
> Med bra menas att man kan placera sig bland de 60
> % bästa i elitklassen eller typ top 10 i
> motionsklassen i ett långlopp.
>
> För er som alltid måste svara "hur långt är et
> snöre.." kommer här lite vägledning :)
> Medelålders
> Medeltränad
> Medelvikt
> Medelmycket tid för träning
> Medelmånga sexpartners med 10 fingrar och tår
>
> osv...

Har du medelmycket tid så blir svaret troligen aldrig. Jag har mycket tid till träning tycker jag själv och med mycket tid så menar jag ca 500 träningstimmar per år (ca 8-10 timmar per vecka). Jag knäpper 300 träningstimmarsgränsen för i år nästa vecka skulle jag tro. Jag cyklar ca 20-25 mil i veckan (ca 100 mil i månaden). Och jag är på sin höjd en halvkass motionär och inget annat. Men jag är ju lat och viljelös också. Det spelar ju in en hel del.

Sen ser jag den här delen lite på ett annat vis än vad du tänk dig.

"top 10 i motionsklassen i ett långlopp."

VR är ett motionslopp så där finns det bara motionsklass om det nu finns någon klass alls. Och att cykla 30 mil på SUB7. Tja det är inte bara det, typ. Jag tror visst att det var 27 som gjorde det 2012 och 9 i år.

http://resultatjakt.se/events/vatternrundan_2012/

Äsch, de går, jag blev trea i motionsklassen (sportklass) på mitt första långlopp min första säsong på MTB med bara nårra korta o ett långt race innan. Men jag är seriös med min träning, är ofta ute flera timmar med min racer o kör intervaller o numera är jag ute med MTB:n 1-2 gånger i veckan. Men detta tror jag bara går när banan passar min otekniska stil o formen är på plats. Kortare lopp ligger jag strax utanför top 10 med 3-4 elitkillar framför, resten mer rutinerade gubbar. Träna på...

Senast ändrad:
Inga problem, eller vad räknar du som medelålders? Finns många bra gamlingar inom cykelsporten, Körde Ränneslättsturen senast och där var både H40 och H50 segrarna runt 10% efter vinnaren tidsmässigt.

Jag får nog revidera mitt svar efter att läst resultatlistan från reneslättsturen.

Det är nog fullt möjligt att med inte allt för mycket träningtid nå topp tio inom motionsklassen, elitmålet blir lite jobbigare. Skillnade är ca 3km/h i snitthastiget. 24.7 Vs 21.6.

Frågan är bara hur lång tid det skulle ta och det vet man inte innan man provat.

http://langloppscupen.raceweb.se/index.asp?page=1&ar=2013&tavling=77&klass=11

Jag gick från soffpotatis 40 cigg om dan, kröka varje helg till bäst tid bland motionärerna på senaste långloppet och en hyfsad tid i sportklass/D40 på 9 månader. Har sen årskiftet ca 250 träningstimmar och 2750 km i sadeln.

Kan jag så kan vem som helst.

+1 på Aktivitus. Jag ska dit på onsdag och få hjälp med att bygga program så jag kan uppnå mina mål för nästa år :D

Edit:snavfel

Senast ändrad:
Det är stor skillnad att bli bra på motionsnivå och bli bra på elitnivå. Men om du har lite talang och har cykelerfarenhet kan du kanske med bra träning klara av din målsättning inom ett par år. Det handlar inte bara om att nå fysiska mål utan att få bättre teknik, lära känna banorna, ha råd och tid att resa runt och tävla osv osv.

Men jag skulle hellre lägga målsättningen som procent av vinnartiden. Så gjorde Stizze märkte jag och han nådde ofta där kring 27-30% av vinnartiden.

Vad som försvårar det hela är helt klart familjelivet. Har du barn och fru och familjen är ovan med att du tränar mycket är det mkt svårare att nå resultat i elitklass plötsligt.

Sen är ju målsättningarna inte riktigt på samma nivå. Typ när folk ska köra VR med ett snitt på 25-30Km/h. Det är för min del helt olika lopp. 25Km/h i snitt gör jag 24/7 på VR. 30km/h nä inte riktigt 24/7. Två timmar är mycket det, tycker jag.

Samma här topp 10 i motion eller 60% bland eliten. Inte samma lopp precis.

Pebben skrev:
> Sen är ju målsättningarna inte riktigt på
> samma nivå. Typ när folk ska köra VR med ett
> snitt på 25-30Km/h. Det är för min del helt
> olika lopp. 25Km/h i snitt gör jag 24/7 på VR.
> 30km/h nä inte riktigt 24/7. Två timmar är
> mycket det, tycker jag.
>
> Samma här topp 10 i motion eller 60% bland
> eliten. Inte samma lopp precis.

Va?

Pebben skrev:
> Sen är ju målsättningarna inte riktigt på
> samma nivå. Typ när folk ska köra VR med ett
> snitt på 25-30Km/h. Det är för min del helt
> olika lopp. 25Km/h i snitt gör jag 24/7 på VR.
> 30km/h nä inte riktigt 24/7. Två timmar är
> mycket det, tycker jag.
>
> Samma här topp 10 i motion eller 60% bland
> eliten. Inte samma lopp precis.

Varför yrar du om vätternrundan när frågan är "Hur lång tid tar det att bli bra/snabb på MTB?"

Frågan är ju ungefär lika abstrakt som svaren tyvärr blir. Det är ju massa olika saker som spelar in här: Talang, teknik, grundkondition, mm, mm. Man kan ju jämföra med att man skulle vilja börja springa maraton. Det finns ju halvårsträningsprogram där ute för att klara maran på olika tider som de som vill kan använda sig av för att nå sina sluttider. Men ger man sig på 2:30 träningsschemat bör man ju ha riktigt bra förutsättningar från start. Kanske springa milen redan på 40-45 minuter eller liknande. Är man inte där är det troligtvis ett långsammare träningschema man ska ge sig på först. Det tar ju år att bygga upp mentalitet och kondition för att komma åt de riktigt bra tiderna.

Kanske flängde ur lite här, men jag gillar att dra paralleller. :)

Intressant jämförelse med marathon.se.
När jag sprang min först mara för några år sedan hade jag aldrig löptränat, men var redan hyfsat vältränad från cyklingen.
Marathon.se fungerade som en kokbok. Först springa ett testlopp på 5km för att få ett hum om rimliga förväntningar. (I mitt fall 5 km strax under 20 min.) Det gav mig valet mellan 3h- och 3.5h-programmen. Eftersom jag inte skulle hinna träna så mycket som 3h programmet ordinerade fick det bli 3.5h. Jag följde det hyfsat (ca 2/3 av passen genomförda) och sprang slutligen maran på 3.24 helt enligt plan.

Tyvärr känner jag inte till någon motsvarande sajt för att börja cykla, men om det bär sig för marathon.se kanske det går att kopiera samma affärsidé och erbjuda generella träningsprogram för att börja cykla. (Upptäckte nyss att de börjat ta betalt för programmen på marathon.se. När de drog igång var det gratis, så jag antar att det faktum att de nu kan ta betalt ytterligare stärker hypotesen att det bär sig.)

JT skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen är ju målsättningarna inte riktigt på
> > samma nivå. Typ när folk ska köra VR med ett
> > snitt på 25-30Km/h. Det är för min del helt
> > olika lopp. 25Km/h i snitt gör jag 24/7 på
> VR.
> > 30km/h nä inte riktigt 24/7. Två timmar är
> > mycket det, tycker jag.
> >
> > Samma här topp 10 i motion eller 60% bland
> > eliten. Inte samma lopp precis.
>
> Varför yrar du om vätternrundan när frågan är
> "Hur lång tid tar det att bli bra/snabb på MTB?"

Kan man inte cykla VR på en MTB eller? Jo det kan man. Men det blir lite jobbigare.
Sen kanske du ska läsa det jag skriver innan du börjar yra. Detta är en liknelse om att frågan är väldigt spretig. Typ som när vissa ska cykla VR med ett snitt på 25-30km/h. Två helt olika målsättningar. Och det är TS fråga också då denna frågar om 1. placera sig bland de 60 % bästa i elitklassen eller 2. topp10 i motionsklassen. Det är helt olika målsättningar som jag ser det.

Låg du på 20 min på 5 km så har du ju en riktigt bra grundkondition, om du inte tränade annat strax innan 5km.
Gemeneman hamnar väl allt där i mellan till 30 min på 5 km misstänker jag första gången. Men det kan skilja sig oerhört, likaså teknik och talang. Talangen kanske spelar ännu större roll i mtb än i löpning då det är fler moment än "bara" löpsteg när man tar sig framåt. Tänker mest på växling, spårval, mod, mm. Momentum.

Men för att inte göra det allt för komplicerat så blir mitt svar på "Hur lång tid tar det att bli bra/snabb på MTB?" helt enkelt "Hur långt är ett snöre?". För jag tror tyvärr att det är för svårt att besvara svart-vitt då det är så många relativa faktorer som spelar in.

På något vis kom jag att tänka på denna gamla reklamfilm med Henke Larsson när jag läste rubriken på tråden.

Tar vi t.ex. CV 2012 som referens så var det 697 män som gick i mål från Tävlingsklass.
60% gränsen där blir väl runt plats 418 och då har vi en tid på 3.17

Tar vi däremot motionsklass för män i samma lopp så låg tiondeplatsen på en tid om 3.16

Nu vet jag inte om hunken21345 tänkt på just CV men där stämmer det bra i alla fall...

Äh, frågan är ju som vanligt omöjlig att besvara. "medeltränad", "medelmycket tid", bara där sket det sig tycker jag. Jag vill också påstå att tider från löpning är betydligt lättare att jämföra och få lite hum om än tider på mtb. Förhållandena under löpning är oftast lättare att bedöma.

Tyvärr avgör generna rätt stor del av svaret. Både vad gäller maxkapacitet och träningsbarhet.

Marathon.se-liknelsen var intressant. Borde man inte kunna göra nåt liknande på cykel om man använder wattmätare istället för löphastighet?

Ckd skrev:
> Marathon.se-liknelsen var intressant. Borde man
> inte kunna göra nåt liknande på cykel om man
> använder wattmätare istället för
> löphastighet?

Tyvärr faller det nog på flera faktorer. Marknaden är mindre. Det finns inget lika lättmätt nyckeltal. Träningsuppläggen bör skilja beroende på banprofil, jmf. bergsgetter och landsvägslok. Materialet spelar större roll.
Vore iofs kul om någon provade med sikte på något av de stora motionsloppen.

Köpte en MTB två dagar före Mörksuggejakten och kom 34/59 i elit 15% efter vinnaren. Vet inte om 2 dagar är rätt svar på frågan =) Några års landsvägscyklande kanske kan kompensera bristen på MTB-vana.

OT men inte en chans i lingonskogen att en löpare som gör 40-45 på milen gör 2:30 på maran efter ett träningsprogram. Hur många gjorde under 2:30 på SM i år? 10-15?

Ändra till 3:30 så köper jag det..

algol skrev:
> OT men inte en chans i lingonskogen att en löpare
> som gör 40-45 på milen gör 2:30 på maran efter
> ett träningsprogram. Hur många gjorde under 2:30
> på SM i år? 10-15?
>
> Ändra till 3:30 så köper jag det..

Möjligen om det är Dr Ferraris $50,000-schema som även inkluderar lite godispåsar vid sidan om. :-)

edvardwendelin skrev:
> Köpte en MTB två dagar före Mörksuggejakten
> och kom 34/59 i elit 15% efter vinnaren. Vet inte
> om 2 dagar är rätt svar på frågan =) Några
> års landsvägscyklande kanske kan kompensera
> bristen på MTB-vana.

Beror ju också på banan. Cykelvasan kan man ju stiga in rakt från landsvägscyklingen och placera sig högt.

Daddy D.Lux skrev:
> Ckd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Marathon.se-liknelsen var intressant. Borde
> man
> > inte kunna göra nåt liknande på cykel om man
> > använder wattmätare istället för
> > löphastighet?
>
> Tyvärr faller det nog på flera faktorer.
> Marknaden är mindre. Det finns inget lika
> lättmätt nyckeltal. Träningsuppläggen bör
> skilja beroende på banprofil, jmf. bergsgetter
> och landsvägslok. Materialet spelar större roll.
>
> Vore iofs kul om någon provade med sikte på
> något av de stora motionsloppen.

Marknaden vet jag ganska lite om, speciellt utanför Sverige, men de andra faktorerna borde gå att hantera.

Watt och tid som mätning och nyckeltal. Inrikta sig på ett specifikt lopp eller hitta en medelväg som funkar för de flesta lopp.

I motionslopp handlar det ofta om att så länge som möjligt ligga på en jämn och hög ansträngning och fart.

Med 300 timmar RÄTT träning kommer man väldigt långt. Det handlar om inställning och träna hårt med blodsmak i munnen. Det måste göra ont om du man ska bli bättre. Inte kasta bort träningstimmar med att bara rulla i behagligt tempo

Trivselrund skrev:
> Med 300 timmar RÄTT träning kommer man väldigt
> långt. Det handlar om inställning och träna
> hårt med blodsmak i munnen. Det måste göra ont
> om du man ska bli bättre. Inte kasta bort
> träningstimmar med att bara rulla i behagligt
> tempo

Nja, att köra 300 timmar "köttapass" enbart lär bryta ned mer än det bygger upp. Periodisering med behaglighetsrundor som avbrott på en hård period är nog bättre isf :)

Trivselrund skrev:
> Med 300 timmar RÄTT träning kommer man väldigt
> långt. Det handlar om inställning och träna
> hårt med blodsmak i munnen. Det måste göra ont
> om du man ska bli bättre. Inte kasta bort
> träningstimmar med att bara rulla i behagligt
> tempo

Vänta nu. Det måste inte alls göra ont för att man ska bli bättre. Det är bara trams att tro det. Bara att kolla på Mark Allen och segrar på IM.

http://duathlon.com/articles/1460/

Själv körde jag 100 minuter som träningstid på halvan (21km) som då var ett behagligt tempo för mig eller LSD-tempo. Efter ett år så var jag ner mot 90 minuter på halvan under träning och inte smakade det blod i munnen inte. Inte ett enda pass som gjorde ont eller att det smakade blod. Nä det var bara ett jämnt, lugnt och fint tempo och inget annat.

Tillbaka
Topp