Hur länge håller en aluminiumram?

• Trådstartare Trådstartare Nyfiken
  • Start datum Start datum
N

Nyfiken

Guest
Förr sa man alltid att: har den varit tävlingskörd, då var stålramen "slut".Man menade
väl att materialet var "utmattat". Har alumiumramen samma "egenskaper" att den är slut efter
ett antal mil eller viss tids användning ? Blir den "mjukare fortare i låt oss säga vevpartiregionen.

Nyfiken

att en ram skulle slitas ut är i stort sett skrock
ja allt går sönder så småningom, men under en rams livstid så råkar den alltid ut för krasher och liknande, detta gör eventuella ramproblem omöjliga att hänvisa till materialet
"mjukhet" pga ålder är inget man märker

Stål mattas väl inte alls på samma sätt som alu?

Ramar håller ju olika länge beroende på hur cyklisten kör osv.
En tung cyklist påfrestar mer än en lätt, en osmidig mer än en smidig...

Alu ramar kan få sprickor som gör att hållfastheten minskar rejält, när gränsen för vad ramen klarar av har passerats, så brister det. En stålram har ett mer plastiskt förlopp när den går sönder.

DH-Proffsen som har spons byter sina ramar varje år eller oftare, kan lite haltande jämförelse...?

förr sa man att en alu ram var "slut" efter 3 år. MEN vad är slut. svart på den frågan är detsamma som på: hur långt är ett snöre.

för mig är en ram inte slut förän den nästan gått av :D:D o då kan det ta rätt lång tid :D

Tack för svaren, traditionens makt är stor. Man för omedvetet över en skröna till nästa, som till ex midsommarfirande, en gammal bondtradition som inte hör samman med staden.När cykeldatorn kom
var det bara "motionärer" som använde den, nu är den accepterad.Skulle va roligt om man hade någon sammanställning om alla fördomar som levt eller levt kvar i cyklingen. trådkapnign:Vad skiljer tubdäck från kanttrådsdäck, säkerheten kan jag acceptera.Men det måste väl finnas någon entydig fysisk förklaring att det ena är bättre än det andra?

Nyfiken

Jag är alldeles övertygad om att ramar blir utmattade och sladdriga så småningom men det tar tid. Tre år är väl kort tid för att räkna ut sin svindyra ögonsten. Skulle tro att dytare ramar med extremt tunna rör fortare mattas ner än billigare med tjockare rör, men det är bara en gissning.

De första kolfiberramarna som dyk upp (Miyata Century Carbon bl.a.) var ganska sköra och gick av rätt ofta, så det kanske stöder Pelles påstående lite.. Undrar om jag vågar köra på min gamla Klein från 97? =)

Gamla stålramar utmattad sig...men det var ganska ofta att dom var väldigt lätt. Jag hade ett ram byggd för mig i '84; rambyggare frågade om jag vill har ram för tävling eller träning - jag svarade bara criterium. Sen frågade han hur länge jag vill har det - ett säsong kanske - hur många tävlingar.
Ramen känd bra för tävling under första säsong: under andra säsong känd lite mjuk, och till slut gick av. Total vikt för cykle var 17.6lb ( muffade stål ram, med stål gaffel).
Det flesta produktion ramar är byggd med tanken att det ska hålla för många år - dvs man borde inte vara oroligt för uttmattning.

Aluminium har inte samma styvhet som stål och måste legeras och härdas "mer" för att kunna användas till cykelramar. Det är, trots härdningen fortfarande ett ganska duktilt (formbart) material och under användning så bildas väldigt små sprickor, speciellt på utsatta ställen, vid infästningar o.dyl. Dessa sprickor blir bara fler och fler under ramens livstid och "tröttar ut metallen" som till slut havererar. Stål har inte detta problem utan behåller hela sin styvhet så länge man inte belastar den fel eller för mycket (belastar den över sträckgränsen) och kan därför sägas hålla längre. Dock så är nog aluminiumramarna idag rätt så optimerade för att hålla "nog länge" och jag tror inte man kör slut på en "Normal" aliminiumram på tio år.

Edit: "mer" eftersom man ju legerar stål med molybden och shit också.

Senast redigerad av en moderator:
Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förnimmer mig att jag hört att Magnesium
> blir hårdare med tiden. Kan det stämma? Köp
> Merida :)

Vi bygger ramar i glas! Jävlar va styva dom ska bli!

obed:
magnesium härdar när det utsätts för stress, och där dess svaga punkt i dessa sammanhang. Ramar utsätts för tunga påfrestningar och mycket stress, exempelvis vibrationer från underlag. Det är därför man sett många magnesium ramar gå av på stagen i baksvingen, främst mtb ramar.

T skrev:
-------------------------------------------------------
> obed:
> magnesium härdar när det utsätts för stress,
> och där dess svaga punkt i dessa sammanhang.
> Ramar utsätts för tunga påfrestningar och
> mycket stress, exempelvis vibrationer från
> underlag. Det är därför man sett många
> magnesium ramar gå av på stagen i baksvingen,
> främst mtb ramar.

Då ska man kanske förklara att materialet blir sprödare när det härdas också. :-)

T_B skrev:
>Då ska man kanske förklara att materialet blir sprödare när det härdas också.

Då undrar jag om en "stem" av magnesium är så lämplig?

Nyfiken

nyfiken:
nej, många ITM magnesium stammar som gått av, tror den förövrigt utgått ur sortimentet nu också just pga den anledningen, men materialet är annars fint. ~23% lättare än alu med samma styrka.

Skrivit av T:
>nej, många ITM magnesium stammar som gått av, tror den förövrigt utgått ur sortimentet nu också just pga den anledningen, men materialet är annars fint. ~23% lättare än alu med samma styrka.

Tack för det klara svaret, ska avlägsna min magnesiumstem direkt, måste erkänna jag blev lite skraj.

Nyfiken

Heldämpade ramar verkar gå sönder på löpande band, men hardtails verkar hålla mycket bättre. Det är mina slutsatser efter nästan 20års MTB cykling.

Men kolla efter skicket. En hardtail kan vara både kraschad, krockad, överkörd eller skadad på annat sätt. Men ser den fin ut och är en hardtail så hade jag inte tvekat.

cykloton sa:
Vågar man köpa en cykel från 2009 i aluminium idag att använda som vintercykel?

Beror rejält på milen. Jag fick utmattningsbrott på min framgaffel i år. Jag tror den var ifrån 2009. Den hade dock rullat långt. Utmattningsbrott är rejält otäcka så kolla upp hur långt den rullat!

Hej

Varken stål eller aluminium blir mindre styvt vid användning, Stål har 210 GPa och aluminium har 70 GPa i E-modul (styvhet). Det som händer är att det bildas sprickor som försvagar ramen.

Stål har en utmattninghållfasthet som planar ut efter ca 6 milj belastningscykler, vilket betyder att stål håller hur länge som helst bara man ligger under denna gräns. Aluminium däremot fortsätter att sjunka. Men det är stål och aluminium i grundtillstånd. Cyklar svetsar, och svetsning är själva problemet. Vid svetsning tillförs värme vilket sänker hållfastheten i aluminum (men inte i stål som regel) samtidigt som det blir höga kvarvarande restspänningar nära svetsfogen (gäller både stål och Al). Det gör att utmattningssprickor kan bildas. Men det är ju inte säkert ATT de bildas, det beror på konstruktionen och geometrin. I fallet stål bildas ofta sprickor i fusion line, precis i gränsen mellan grundmaterial och svetsgods.

Detta med utmattningshållfasthet kontra vanlig hållfasthet är något som folk ofta inte har koll på. Det är faktiskt ganska enkelt. Högre brottgräns ger högre hårdhet och högre utmattningshållfasthet. Men svetsar man något så kan man bara utnyttja ett basvärde som motsvarar vanligt bondstål eller mjukt aluminium.

Kalldeformation ökar hållfastheten. Det är anledningen till att det är så svårt att böja tillbaka ett gem till en rak tråd. Det är högre hållfasthet i bockarna. Aluminium levereras ibland som kallbearbetat, men det försvinner med svetsningen.

Magnesium har lägre utmattninggräns än aluminium. Har ingenting att göra med att det härdas som någon skrev. Detta är ett vanligt missförstånd att tro att om det blir mindre hårt så blir det segare och får högre utmattningshållfasthet och håller längre ? Fel, det är tvärtom.

Jag kan tycka att det är läskigt med jagandet på gram i cykelbranschen. Jag köper hellre nåt som inte är superlätt, vill ha grejor som håller.

Metallurg, svetsingenjör, nivå 3 i oförstörande provning (röntgen, ultraljud, magnetpulverprovning, penetrantprovning, induktiv provning, visuell kontroll). 25 års erfarenhet.

Hej.. Bra inlägg! Några frågor bara, gäller aluminium. Försvinner spänningarna efter svets vid en efterföljande värmebehandling? Beror försvagningen av alu vid svetsning på att gittret i metallen förstörs? Att legeringsmetallerna separeras ur gittret alltså?? mvh borano20

Global Cycling Network på Youtube har en serie filmer som behandlar Gano pratar om. De kan man ju titta på för att komplettera sin kunskap.

Med flera.

Stalle

Detta är som att fråga "hur långt är ett snöre?"

"Är cykeln tävlingskörd?" är exakt lika relevant som "Var cykeln ägt av ett barn?"

Det går inte att veta vad som hänt med cykeln innan. Förra ägaren kan ha smält ner ramen och format om den igen av någon absurd anledning och allt däremellan, men allt för ofta har föregående ägare helt enkelt aktivt pajat ramen genom att köra för hårt.

Jag har aldrig fått rambrott på någon av mina cyklar.

cykloton sa:
Rattnalle sa:
cykloton sa:
Vågar man köpa en cykel från 2009 i aluminium idag att använda som vintercykel?
Någon vanlig standardcykel som inte gått så hårt hade jag nog inte varit så orolig över.

Det är en moutainbike.

Jag har en mountainbike från 2008 som vintercykel utan problem hittills, men den dag den spricker så kan jag meddela och förvarna här i tråden, så har du 1 år på dig innan din 2009:a spricker. ?

tråden är från 2006, samma år som min cube alu fs mtb. visar inga ålderstecken så långt.

ger lite nostalgivarning:)

Tråden är från samma tid man trodde det inte gick att klättra med fullgung.
Min Kona Coiler hade jag i 12 år. Cyklade i stort sett varannan dag på den de första 7 åren och veckovis efter att ungar och hus kom och störde cykelschemat.
Den höll länge, och den gick att trampa i motlut.

Tillbaka
Topp