Hur länge håller en cykel?

Myran2

Ny medlem
Jag har en gammal biltema cykel. Köpte den ny för ca 8 år sen. Cyklar kanske 4 mil i veckan ungefär. Jag har hur servat den och bytt ut en del delar efter hand. Hur länge håller ramen och styret etc? Man vill ju inte att någon vital del ska gå sönder i farten. Är det dags att byta ut den av säkerhetsskäl?

Kör på. Den kan hålla lika bra i 25 år till. Har du koll och sköter cykeln, vilket du verkar göra, så märker du om/när den börjar gå sönder. En ny/annan cykel är ingen garanti mot plötsligt fel.

Myran2 sa:
Jag har en gammal biltema cykel. Köpte den ny för ca 8 år sen. Cyklar kanske 4 mil i veckan ungefär. Jag har hur servat den och bytt ut en del delar efter hand. Hur länge håller ramen och styret etc? Man vill ju inte att någon vital del ska gå sönder i farten. Är det dags att byta ut den av säkerhetsskäl?

500 mil eller två år enligt Ritchey. Personligen inspekterar jag en gång per år. En gång bara har jag hittat sprickor i en styrstam - aldrig kört av styre eller stam ute på väg eller skog. Men bara för att det nästan alltid håller långt mer än 2500 mil så kan det ändå vara klokt att hålla koll på delar som är läbbiga om de rasar under pågående tur.

Bilagor

• Capture+_2017-12-18-22-24-25.png
    Capture+_2017-12-18-22-24-25.png
    44.4 KB · Besök: 166
Måste fråga här: har en alu-cross sen tre år. Sköter och håller efter. Har nog cyklat 1500 - 2000 mil på den. Asfalt och lite grus.

Ska jag noja? Implosion?

MartinC sa:
Måste fråga här: har en alu-cross sen tre år. Sköter och håller efter. Har nog cyklat 1500 - 2000 mil på den. Asfalt och lite grus.

Ska jag noja? Implosion?

Nä. Håll koll på ramen runt styrhuvudet, gaffeln och inspektera/ge akt på förändringar i känsla på styre/styrstam. Ramar spricker för det mest rätt odramatiskt när den tiden är kommen.

Du har troligen lika många till kvar på ramen.

Bengt-re sa:
MartinC sa:

Ska jag noja? Implosion?

Nä. Håll koll på ramen runt styrhuvudet, gaffeln och inspektera/ge akt på förändringar i känsla på styre/styrstam. Ramar spricker för det mest rätt odramatiskt när den tiden är kommen.

Du har troligen lika många till kvar på ramen.

Topp! Gör så.

Bengt-re sa:
Myran2 sa:

500 mil eller två år enligt Ritchey. Personligen inspekterar jag en gång per år. En gång bara har jag hittat sprickor i en styrstam - aldrig kört av styre eller stam ute på väg eller skog. Men bara för att det nästan alltid håller långt mer än 2500 mil så kan det ändå vara klokt att hålla koll på delar som är läbbiga om de rasar under pågående tur.
Byta stam och styre efter 500 mil/2år??? :-O
Det ligger nog en hel del företagsekonomi och marknadsföring inbakat i den rekommendationen.
Tillägg: Och kanske lite "bli-stämd-av-hetlevrad-amerikanare-med-egen-advokat-noja" också...

Senast ändrad:
Jaså nu låter det så minsann. Biltemacyklar har plötsligt evigt liv. Bästa hojarna ever, passa på och köp innan de tar slut!
;p

staine sa:
Jaså nu låter det så minsann. Biltemacyklar har plötsligt evigt liv. Bästa hojarna ever, passa på och köp innan de tar slut!
;p

En kollega köpte Biltemas billigaste oväxlade cykel för ett par år sedan. Den gick lite över tre mil om dagen året runt pendling.

Kedja och Bromsbelägg tog slut ovanligt snabbt, likaså pedalerna (lagren), slitdelar av sämsta/billigaste kvalitet men enkelt att uppdatera till bättre prylar om man vill.

Efter första vintern började styrlagret gå trögt. Skruvades isär och var helt slut, både kulor och bana, man kunde se spår efter något slags fett, men alldeles för lite. Lager och banor byttes och fettades in på rätt sätt (standardmått på delarna, kostade ca 60kr hos en lokal cykelmek.)

Det oväxlade no-name baknavet var glappt och vi justerade lagerspelet.

Det andra året fungerade cykeln bra fram till vinter #2 då baknavet var helt slut i lagren, gick att cykla på men rullade trögt, glappade och gick inte att justera in.

Gissar att Biltemacyklar med Shimanonav är lite bättre. När det gäller styrlager så kan man säkert öka på livslängden genom att öppna och fetta in ordentligt.

Senast ändrad:
Hur länge en cykel håller beror väl i första hand på hur mycket den används och i andra hand på hur den sköts.

Jag har en Crescent "racer" köpt ny 1982 som fortfarande fungerar utmärkt. Det enda som bytts är styrlinda, bromsklossar, däck samt sadelstolpen. Pedalerna har jag satt på andra för att slippa korgarna men det är inget fel på originalen. Inga lagerbyten och inga andra delar. Inte ens någon vajer är bytt. Men den har under långa perioder använts väldigt lite.

Tack för svaren! Då kör jag på. Och kollar lite efter sprickor när jag servar, och är uppmärksam på om nån del börjar svikta mer än vanligt.

Förkrigs-Torpedonav lär lätt hålla 100000 km om de oljas regelbundet. Man kan förmoda att ramarna håller längre. Med rätt vård och service.

staine sa:
;p
Det beror väl på hur man definierar cykeln.
Mera komplexa delar på Biltema-cyklar är ju kända för att vara dåliga/dåligt installerade etc.
Men att ramar, stela gafflar, styren, sadelstolpar osv skulle gå sönder under normal användning har jag inte hört/läst mycket om.
För en given tekniknivå i produktionen så blir det lättare att göra hyggligt starka (enkla) delar om de tillåts vara lite tyngre - som Biltema-cyklar oftast är.

Om en cykel inte försöker vara överdrivet lätt och används för normal cykling på väg så håller enkla delar som styre och ram tusentals mil. Andra delar är slitdelar.

en cykel håller så länge någon bryr sig om den och ersätter slitdelar. två av mina cyklar är från 50talet, inga direkta ålderskrämpor på dessa, annat än att de är tunga.

på en av dessa liksom två nyare cyklar från 60 resp 90tal har jag haft rambrott, men reparerade och förstärkte,
sedan kört vidare utan prut.

Tillbaka
Topp