Hur länge litar ni på en kolfibercykel?

Jnordin

Medlem
Hur många år & mil litar ni generellt på att en kolfiber-cykel håller? En som är av bra kvalité. En Trek Madone i mitt fall. Med litar på, så menar jag - vågar man cykla på den utan att ram eller framgaffel går sönder utan motiverat våldförande. Jag frågar mest för att jag kört cirka 1500 mil på en, som sedan stått i ganska många år. Jag förstår så klart att kedjor, lager, bromsar etc slits av korrigering etc, vilket ju också syns. Så frågan gäller enbart ramen, hjulen och framgaffeln.. :-).

(ja jag är "ny medlem" sedan 2008 :-))

Hej.. Har du inte utsatt cykeln för våld så kan du lugnt köra vidare. Kolfiber är ett sas ärligt material, det flexar men du kan inte ge det en krökning, det går av istället. Du kan inte sträcka det, det går av. Så antingen är det som du ser det., eller så är det trasigt. Eventuella tillverkningsfel skulle du nog märkt redan, du har ju kört en bra bit på den. Jag har för mig att Madonen är muffbyggd så du kan ju kolla efter ev. sprickor å sånt vid alla skarvar. Hmm, vid sadelrör-överrör-sadelstag så är den nog tube-to-tubebyggd så där är nog den svagaste punkten. Googla också efter ( upprepade ) fel på din modell. Det kan också uppstå korrosion vid flaskhållarfästen, då de är i aluminium. Kika runt där, men du måste nog röntga ramen för säkerhets skull i den frågan, eller gå in med en kamera... Frågan om delaminering pga UVljus är nog överspelad idag. Kolla lite på Ralph Lueschers ( Luescher Teknik ) filmer på Youtube så lär du dig lite om hur materialet beter sig, och hur delarna byggs ihop. Svagaste delen är nog kolfiberstyret, om du har ett sånt. mvh borano20

Min cykel har snart rullat 3000mil, pendling grus/stigcykling. Så kan lugnt cykla vidare på din cykel.

Cyklar från de första åren när kolfiber kom som material är väl sådär kanske, framförallt med som ovan nämnda muffade rör. Men annars litar jag mer på cyklar av kolfiber än av metall.

Har tankar i samma bransch. Har en cykel från 00 eller 01. Den har gaffel i komposit. Brukar knacka på den emellanåt. Dock funderar jag dels på hur tekniken var på den tiden dels hur många smällar den kan ha fått av tidigare ägare. Har frågat en lbs som ansåg att det var bara att köra till den ”kändes mjuk”.
Lite osugen att byta gaffel då jag nog skall köpa cykel och ha denna som trainer.

skulle dock happy-konsensus vara att det är livsfarligt blir det ny gaffeli sommar.

Bu eller bä?

Har tankar i samma bransch. Har en cykel från 00 eller 01. Den har gaffel i komposit. Brukar knacka på den emellanåt. Dock funderar jag dels på hur tekniken var på den tiden dels hur många smällar den kan ha fått av tidigare ägare. Har frågat en lbs som ansåg att det var bara att köra till den ”kändes mjuk”.
Lite osugen att byta gaffel då jag nog skall köpa cykel och ha denna som trainer.

skulle dock happy-konsensus vara att det är livsfarligt blir det ny gaffeli sommar.

Bu eller bä?

ska du bara ha den som trainercykel och du är jätteorolig kan du väl slänga på en enkel stålgaffel för nån hundralapp?

ska du bara ha den som trainercykel och du är jätteorolig kan du väl slänga på en enkel stålgaffel för nån hundralapp?
Nja, lär inte ha ihjäl mig i garaget. Måste hålla till aug/Sep. Däremot kanske någon kompis lånar den på en tur etc framöver. Man vill ju inte låna ut ett farligt fordon.

i frånvaro av krasch lär själva kolfibern överleva oss alla, ett miljöproblem med materialet. epoxin skulle kunna mjukna i något läge, men plastbåtar från sextiotalet lever än. det är snarare skyddslagret i polyester som ibland är problematisk

så tänker om en kolfibercykel att eventuellt fabrikationsfel eller sas inbyggd taskig konstruktion bör ha visat sig inom några år, och att det sedan är lugnt. alltså ingen automatisk uttröttbarhet med åren?

har t ex snowboards från nittiotalet i kolfiber, de böjs, stressas och påverkas på ett mer uppenbart sätt än en cykelram, styre eller gaffel. inte tendensvis att de skulle försvagats.

Skulle vara mer orolig om det var en ram i metall. Eller i alla fall aluminium. Sen just 1500 mil, det är ju inget för ramen. Framför allt säger det inget om ramens skick egentligen utan att nämna hur dessa mil varit

Ja, Göran. Funderingen här är just det tydliga slitaget med diverse fukt- och utarmning med milens gång. Sen ha stått med detta utan särskild rengöring i många år.

Självklart är det bara att cykla på. Däremot är jag lite osäker på hur hårt man kan/bör dundra på, lr om man bör hålla den till trainercykel..

En gammal klassisk cykel kan man "lita" på vare så den är från 60-, 70- 80- etc talet. Man tänker inte så mkt på färgbubblor. Den mindre farhågan kopplar ju lite ihop med hur man cyklar.

Skulle vara mer orolig om det var en ram i metall. Eller i alla fall aluminium. Sen just 1500 mil, det är ju inget för ramen. Framför allt säger det inget om ramens skick egentligen utan att nämna hur dessa mil varit

Sant och om jag utelämnat den detaljen med mil, hade det kanske varit bättre :). Det är möjligt att den går 3000 mil eller 50.000 mil. Eftersom frågan gäller mer generellt om carbon har tendens till "point of no return".

Men samtidigt tänkte jag att det var bra att lägga med en sorts slitageprofil. För att slippa "100 år, i ett varmt rum inomhus" svar.

Kort och gott har dessa mil varit tuffa. Höga farter, klungkrascher, vurpor och alla tänkbara väder.

i frånvaro av krasch lär själva kolfibern överleva oss alla, ett miljöproblem med materialet. epoxin skulle kunna mjukna i något läge, men plastbåtar från sextiotalet lever än. det är snarare skyddslagret i polyester som ibland är problematisk

så tänker om en kolfibercykel att eventuellt fabrikationsfel eller sas inbyggd taskig konstruktion bör ha visat sig inom några år, och att det sedan är lugnt. alltså ingen automatisk uttröttbarhet med åren?

har t ex snowboards från nittiotalet i kolfiber, de böjs, stressas och påverkas på ett mer uppenbart sätt än en cykelram, styre eller gaffel. inte tendensvis att de skulle försvagats.
Förlåt för OT men samlar du på snowboards och i så fall vad har du? Skicka PM ;)

På cyklar tänker jag att det är materialövergångar mellan carbon och metall, på ställen som är direkt utsatta för påfrästningar. Dvs hjulfästen.

epoxin skulle kunna mjukna i något läge, men plastbåtar från sextiotalet lever än. det är snarare skyddslagret i polyester som ibland är problematisk
Var inte polyester vanligast? Epoxy är dyrare än polyester.

Kajaker som byggdes i kolfiberkomposit på 80/90 talet hade ofta problem med deformation om de utsattes för värme, typ lämnades på ett biltak eller gräsmatta en varm sommardag. Epoxyplasterna har utvecklats sedan dess och klarar värme bättre.

Min Canyon Ultimate CF SLX, från 2010-11, går just nu som lite mer touring-anpassad cykel (ofta med ett par packväskor).
När nästa cykel kommer in så lär väl denna förpassas ner ett steg till höst/vinterpendlare då det är så det brukar funka.

Så inga problem med gammal kolfiber för min del.
(Canyon är väl, i och för sig, kända för att aldrig gå sönder så det gör mig extra trygg med denna trots gaffel runt 300 gram och en ramvikt på under kilot)

//j

Nu blir det lite OT, men MTB styren av kolfiber sägs ju ha högst begränsad livslängd (rekomendationer som säkert också gäller alu). När byter ni kolfiberstyren?

Nu blir det lite OT, men MTB styren av kolfiber sägs ju ha högst begränsad livslängd (rekomendationer som säkert också gäller alu). När byter ni kolfiberstyren?
Kan möjligen tänka mig att ett styre som konstant flexar lite grann får en mekanisk förslitning just där det kläms i stammen, i övrigt lär inte tid eller mil påverka ett styre heller.
Fiskespön i kolfiber kan ju krökas våldsamt under flera decennier utan att försvagas märkbart.
Kan tänka mig att stark sol (uv) under lång tid kan ha viss på påverkan på matrisen (polyester/epoxi) med själva fibern är ju helt odödlig!

Var inte polyester vanligast? Epoxy är dyrare än polyester.

Kajaker som byggdes i kolfiberkomposit på 80/90 talet hade ofta problem med deformation om de utsattes för värme, typ lämnades på ett biltak eller gräsmatta en varm sommardag. Epoxyplasterna har utvecklats sedan dess och klarar värme bättre.
det är möjligt? det jag försökte framhålla är att det i frånvaro av krasch och fabrikationsfel är fyllnadsmedlet och inte fibern som kan vara problematisk.

sen kan ju olika hojar varit igenom olika nivå av stresstest. min 29a t ex har varit med om såpass mycket bus och fall att jag inte oroar mig för just utmattningsbrott i första taget.

det är möjligt? det jag försökte framhålla är att det i frånvaro av krasch och fabrikationsfel är fyllnadsmedlet och inte fibern som kan vara problematisk.

sen kan ju olika hojar varit igenom olika nivå av stresstest. min 29a t ex har varit med om såpass mycket bus och fall att jag inte oroar mig för just utmattningsbrott i första taget.
Det resonemanget känner jag igen från när jag fick ett Zipp framhjul ifyllt efter genomslag. Hen menade på att -den- lagningen är det sista som går sönder på det hjulet..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp