Hur länge ska man ha en tävlingscykel?

castrello

Aktiv medlem
Ja, det här är ju en sån fråga som inte har något riktigt svar...men jag kör i alla fall.

Jag har en giant anthem x 29er som köptes i slutet av sommaren 2012. Den har varit kanon för min användning: långlopp och en rundor i skogen på 1-4 timmar. På vintern har den stått i förrådet nästan hel tiden för att spara lite på den. En vintercykel har fått äta slask. Jag tävlar inte jättemycket men i år har det blivit 6 starter och det blir väl nästan lika många till.

Den är bra utrustad. Xt 2"10, kolfiberstyre, stolpe, crest hjul osv osv. Funkisvikt på ca 11 kg. Jag har bytt delar regelbundet och också lämnat in dämpare och gaffel på service i sommar så på det sättet är den som ny också.

Men nu gnager det i bakhuvudet...borde jag sälja den här nu i höst (när den ännu är ganska fräsch och det går att få pengar för den) eller ska jag nöta på ett år ännu med den? Jag är ingen stjärna på det här med cykling (för då skulle jag ha spons och ny cykel varje år) men vill ju ändå ha grejer som funkar osv.

Hur gör ni? Hur ofta byter ni som tävlar en del hoj?

Jag har ingen aning om VAD jag ska byta till men är ju sugen på 1x11 och är tveksam om det är någon idé med att börja uppgradera den här hojen längre.

Jag vet knappt vad frågeställningen är, men jag är väl ute efter att ni ska säga att jag ska sälja den och vad jag ska köpa istället...

Varför ta en värdeminskning till?
Behåll så länge du trivs med den. Att försöka pricka nån slags optimal försäljningstidpunkt är lika vettigt som att köpa ny bil för 100.000 bara för att den drar 3kr mindre bränsle/mil...

Sälj den när begäret efter en ny cykel blir för stort. Annars så är det bara att behålla nuvarande cykel och spara pengarna som du annars skulle ha lagt på den nya cykeln.

Kan du inte lyckas motivera dig själv att köpa ny cykel ska du nog vara glad att du är nöjd med den du har.

Är värre för oss som har problemet åt andra hållet och spenderar mer tid med att köpa/meka än att cykla...

Jag vet att det finns bättre cyklar om jag skulle spendera avsevärt med pengar. En s-works epic skulle sitta fint men pengarna (eller prioriteringarna räcker inte till).

Men för liknandr pengar skulle jag troligen köpa en ny anthem eller en lux 29 och ingen av dem skulle vara en avsevärd uppgradering. Så kanske jag rullar en säsong till på denna.

Om du inte gör en avsevärd uppgradering skulle jag köra vidare på nuvarande cykel. Dock gör upp för dig själv hur mycket mer du vill lägga på cykeln innan du tar tjuren i hornen och köper nytt.

Kanske inte värt att renovera hela drivlinan men såväl kanske en ny kedja är ok etc.

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för era tips! Blir nog inga fler
> uppgrsderingar men en säsong till.

Så länge ramen är fräsh tycker jag du skall behålla. Sen ligger du o kollar på SALE! på internetshopparna och uppgraderar billigt och bra egentligen i all oändlighet.

Läste fel..

Trodde att frågan var vid vilken ålder man skulle göra sig av med tävlingscykeln åldersmässigt lixom ..

30, 40, 50 hundra??

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet att det finns bättre cyklar om jag skulle
> spendera avsevärt med pengar. En s-works epic
> skulle sitta fint men pengarna (eller
> prioriteringarna räcker inte till).
>
> Men för liknandr pengar skulle jag troligen köpa
> en ny anthem eller en lux 29 och ingen av dem
> skulle vara en avsevärd uppgradering. Så kanske
> jag rullar en säsong till på denna.

Inte är jag så säker att du kommer uppleva en Epic som en bättre cykel.

Är ramen sliten idag eller i bra skick? Är det något med cykeln som du är missnöjd med eller egenskap som du skulle velat haft som inte gå att få till förutom XX1?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp