Som redan framförts:
Däck.....
förvaras i försluten plastpåse, med så lite luft och luft tillfläde som möjligt,
svalt i normal luftfuktighet, något fuktigare gör inget, men är inget måste. Tänk på att de flesta däck har limmade delar, limmet blir inte bättre av en hög luftfuktighet.
utom soljus och så svalt som möjligt.
Det bästa är även om du förvarar dem så att de är så lite vikta som möjligt. Däck förvaras gärna i den form de ska ha på fälgen.
På sommaren har jag mina däck i huskällare. Men övrig tid i garaget (då det är lägre temperatur där). Hade jag en jordkällare; så skulle de få vila där.
Glöm inte bort att förvara reservslangarna på samma sätt. Bara att ta någon av alla zip-påsar man får cykelprylar (kläder) i och trycka i dem. Jag har en såndar stor zip-påse större än ett a4 där jag staplar slangarna i sina kartonger och sedan ner i en kartong. Enkelt och smidigt. Reservslangen i sadelväskan även den i en zip-påse.
Till vintern 2011 köpte jag mina Schwalbe Marathon Winter. Nu år 2015, är de inne på 5:e säsongen och jag uppskattar att de har 3-4 vintersäsonger i sig innan de pensioneras till någon cykel som bara används för kortare cykelfärder inom staden. Som vanligt är det däcksidorna som brukar spricka innan mönstret är slut; i alla fall på denna typ av däck. Dock har jag märkt att gummit blivit hårdare och däcket mindre föjsamt = stötigt.
Spruckna däcksidor kan lagas med gamla däck (slicks) eller slangar mellan slang och däck och däcket (ifall det är värt att sparas, Schwalbe Marathon Winter kostar 800 kr paret) kan pensioneras till en bättre behövande cykel som enbart används kortare sträckor. Eller rör sig på platser med mycket cykelstölder/skadegörelse.
Ett sista tips: parkera, om möjligt, cyklen i skuggan på sommaren. Om ni inte har inomhus parkering, garage.