Hur man startar ett eget cykelmärke? del 2

SandL

Aktiv medlem
Del 1 ... https://happyride.se/forum/read.php/1/3239038

Jag skriver en annorlunda dagbok, min resa med att skapa ett cykelmärke, ett projekt satt på tre till fyra år. Med det vill jag dela med mig till rätt människor, som faktisk uppskattar cyklar och allt runt omkring. Jag tänkte dela upp dagboken några stycken, annars blir det bra traggligt, ni har säkerligen annat vettigt att göra. Jag har justerat en del i texten för att inte nämna märke och andra kommersiella namn som kan antydas som reklam. Hoppas min resa uppskattas.

DEL 2...
Nu är vi mitt i sommaren 2016, Många e-mail med ramtillverkare både i Europa och i Asien så som Taiwan och Hong Kong med omnejd, jag har bombat dem med säkerligen skitdumma frågor, jag måste det, kan inte så mycket om kolfiber och kolfiberramar! Nu måste lärdom insupas, Jag läser på om allt gällande kolfiber, också om olika processerna att tillverka en ram. Jag måste ju veta mer! Vägrar att köpa grisen i säcken. Lurad blir jag antagligen ändå.

Skriver även ut mängder av underlag för detaljer från SRAM, måste få mer kunskap både på utrustning och skisser. Att teoretiskt lära sig är en sak, praktiskt en annan. Några veckors läsande har i alla fall gett mig en bild av vad jag borde veta om all utrustning. Nu står jag i alla fall inte handfallen och kliar mig i huvudet. Säger inte att jag kan, nu vet jag vad jag måste lära mig mer om.
Hur som helst. Hittar till slut en tillverkare som jag känner är seriös och pålitlig som kan göra bra kvalitetsramar i kolfiber, det visade sig att köpa kolfiberramar från Europa går inte, i alla fall inte för mig och i mitt nuläge. Dyrt, ont om tillverkare, faktiskt inte helt enkelt. Den tillverkare jag väljer att jobba med gör och gjort ramar åt bla. Stevens, Eddy Merckx, Fuji med flera. Säger inte att det är en garant för suveräna ramar, men det ger en liten tröst att kvalitet finns. Dessa ramar är inte de billigaste och absolut inte de dyraste, hyfsat dyra om jag jämför mellan de olika offerter som inkommit, och andra sidan har jag valt att det ska byggas kvalitetscyklar.

Vad hände med den racer cykel som skulle byggas? nja! Livet blir inte alltid som tänkt. Den försvann liksom i allt annat vimmel av planerande. Skissen finns dock kvar på önskat material och utrustning. Anar att det blir en annan historia.

Hösten 2016, en order på tre olika MTB ramar måste beställas, det ska trots allt på utrustning och sen ska dessa cyklar kvalitets testas.
Känslan säger att en XC hardtail ska vi ha, även en XC full suspension och en All mountain FS. Jo! dessa tre modeller köper jag in för kvalitetsprövning, totalt fyra cyklar. Tänkte faktiskt behålla en HT själv, min Merida får bli pensionär.

Hösten/vintern visar sig som ett brev på posten, fattar inte att man blir överraskad varje år, t.o.m grannen undrar vad som försiggår, nu blir han grinig som vanligt när vintersäsongen närmar sig. Själv ser jag fram i mot lite snö, nya slalompjäxor är inköpta och nya längdskidor ska köpas, tänkte prova ett par med skins, orkar inte hålla på att valla längre, det blir ändå aldrig rätt.

En fråga som jag har funderat på. Ett namn till våra cyklar, hur lätt är inte det?! Det ska vara något som passar nationellt, inte vara likt något annat transportfordon, helst också lätt att stava och uttala, sen får inte namnet betyda något märkligt eller obekvämt på andra språk, jag menar, vi ska ju bli stora och synas utanför 50 skylten… hmmm!!!!

Jag kom att tänka på när vi en gång var och vandrade och delvis cyklade i svenska fjällen, då besökte vi en helt underbar plats, vädret var visserligen så där, myggen visade sin mörkaste sida, men ändå, platsen sitter kvar på näthinnan. Vi hamnade i ett område i Sarek vid en sjö, ett delta som är utplacerat på en helt underbar plats på naturens karta. Jo, så ska mitt cykelmärke heta XXX, jag vill ha ett namn som betyder något, som är något. XXX är svårt att stava till, ingen nedanför Luleå kan uttala namnet korrekt och väldigt många kommer fundera om det är ett skämt. Det slår mig då att jag faktiskt gör det här för min skull, för att tillfredsställa mitt alter ego, om någon väljer att köpa mina cyklar, ja! då blir jag extremt glad och uppskattar njutningen att få kundkontakt med intresserad köpare som kan och vet kvalitet, jag funderar, vem kommer annars att köpa mina cyklar?
Så klart hoppas jag på framgång och stor förtjänst, men det får inte vara det som driver projektet, ska framgång ske måste värdering med kundfokus, lyhördhet, ärlighet och kvalitet premieras och värderas högt.

Namnförslag, Jag kunde kanske gå en enkel väg, hitta på ett ord med några vokaler och konsonanter som mixas ihop till ett ord som inte betyder något, det finns så många andra sådana märken att det blir helt ointressant, eller så kunde jag anammat ett tufft, coolt namn med döskallar eller något annat monster på sin logga. NEPP!! Så får det bli, jag bygger ett varumärke med namnet XXX bike.
Logga skapas, färgsättning, och en design tas fram. Enkelt, stilrent och en ram utan krusiduller, utan ett vimmel av färger och nyanser. Ramen ska visa kvalitet i sin enkelhet, jag vill ha en matt lack på mina cyklar. Ramarna beställs, leveranstid minst 8 veckor. Kul! nu då?

En känsla uppstår att nu är det faktiskt på allvar, visst, starta ett projekt vad allt det innebär med tidsschema, förstudie, planering, marknadsanalyser, kostnadskalkyl, kundkontakt och allt annat som måste göras innan själva beställning och genomförande, allt det är otroligt intressant och tillfredsställande.
Här någonstans uppkommer en känsla att vad fan gör jag, vad har jag påbörjat, nu kan jag inte backa? Min fru som är den kloka i vårt hem, min motpol som håller balansen status quo påminner mig att jag faktiskt kan det här med marknad, projekt och att jobba fram ett varumärke.
Hmm! kanske inte just cyklar, och kanske inte helt själv.
Processen är oftast inte så stor skillnad oavsett produkt och marknad, det är trots allt bara att läsa på och lära sig allt om cyklar och tillverkning så kan jag det teoretiskt. Att bygga upp nya kontaktnät, det har jag gjort förut så den delen är inte främmande. Sen har vi det här med den praktiska delen, att bygga cyklar är ett hantverk, en kunskap som måste visas respekt. I mina tidigare roller på arbetsmarknaden så har jag ständigt jobbat professionellt och visat vördnad gentemot kollegor och kunder/gäster med kunskap, gamla som unga.
Min värdering äkthet, kvalitet och respekt har alltid genomsyrat det jag gjort och gör. Så ska även det här projektet hanteras. Lägger man sen till min enkelhet och att jag faktiskt är ganska prestigelös, det gör att jag utan större motgångar kan och vågar ställa frågor med kanske uppenbara svar till kunniga personer som kan sin sak.

Medans jag väntar på att ramarna ska bli klara så skapas ett avtal med en distributör för bla. SRAM, samtidigt letar jag efter en leverantör med fälgar och däck, här kommer jag i kontakt med en Europadistributör med cykeltillbehör, sadlar, däck, fälgar, slang etc. Det visar sig att de är otroligt intresserade att bistå med delar till våra fyra testcyklar.

Just det, ramarna och utrustningen. Jag påbörjar att bygga en karta på utrustning per cykel, en komplett ordermall där produkt, vikt, kostnad och artikelnummer är detaljerad. Allt för att inte missa några små utrustningsdetaljer, allt måste finnas där, ner till minsta bult, säkerligen kommer jag missa en del viktiga och avgörande smådetaljer, men har jag med 95% i första leveransen ska jag vara nöjd.

Ok, jag är ny i den här branschen, har väl hyfsad kunskap och förstår det praktiska väldigt väl, tummen sitter inte mitt i handen utan kan hantera det mesta ganska lätt, jag säger inte att jag kan, jag är ju trots allt en hobbymontör som snart ska bli en yrkesmontör. Eller hur är det där, är man författare efter en skriven roman? Hur är det med cykelmontering? Hmm!

Nu är jag inne i januari/februari 2017, verkligheten börjar att närma sig. För att vara på den säkra sidan att få monteringen gjord på ett professionellt vis sonderar jag hemmamarknaden, om det finns kunskap i montering av cyklar. Den kommun jag bor i är liten, runt 7000 invånare, kan väl säga att helt enkelt är det inte att hitta kompetenta tekniker som jobbar eller har jobbat med cyklar. Det visade sig till slut att resursen med kompetens fanns på hemmaplan och är villig att bistå, stor lättnad. Allt blir liksom lite enklare nu.

Jag är personligen för att rätt person ska göra rätt sak, då blir allt bättre och går snabbare. Jag får väl trycka upp en traineeskylt och sätta på t-shirten.

fortsättning följer med del 3...

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Ett tips i all vänlighet är att fortsätta på den tråd du skapat då ju ämnet är detsamma. Att ha diskussioner som flyter över flera trådar som egentligen berör samma ämne blir ofta rörigt. I första inlägget kan du ha länkar till de olika delarna för enkel navigering, d.v.s. något i stil med vad jag gjorde i https://happyride.se/forum/read.php/1/2836639/page=1

Henrik_E

Aktiv medlem
GoranS sa:
Ett tips i all vänlighet är att fortsätta på den tråd du skapat då ju ämnet är detsamma. Att ha diskussioner som flyter över flera trådar som egentligen berör samma ämne blir ofta rörigt.
Hens trådar handlar ju om att bygga sitt varumärke, inte att föra en diskussion.

johnny165

Aktiv medlem
Du borde tänka om på namnet..xxx låter billigt, sen kommer man bara tänka bontrager eller vin diesel och skitfilmer..
Och porr såklart..

Senast ändrad:

SandL

Aktiv medlem
johnny165 sa:
Du borde tänka om på namnet..xxx låter billigt, sen kommer man bara tänka bontrager eller vin diesel och skitfilmer..
Och porr såklart..

Jag förstår, xxx är inte namnet på vårt märke, med respekt att inte marknadsföra namnet i forumet så benämner jag märket med xxx. Det är historian jag vill förmedla. Bra roligt om någon söker efter xxx för andra syften och hamnar i detta forum. :-)

GoranS

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
GoranS sa:
Ett tips i all vänlighet är att fortsätta på den tråd du skapat då ju ämnet är detsamma. Att ha diskussioner som flyter över flera trådar som egentligen berör samma ämne blir ofta rörigt.
Hens trådar handlar ju om att bygga sitt varumärke, inte att föra en diskussion.
Om det är fallet borde du ju hålla med mig att det är motiverat att hålla ämnet till (max) en tråd.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
När du säger fälg, menar du fälg eller syftar du på hjul?

Angående trådar, jag kan ändå hålla med det där om en tråd, kommer någon som missat första delen, kommer del tre inte vara lika intressant. Om du inte ska puffa upp de andra delarna hela tiden. Men de kommer aldrig ligga bredvid varandra då andra trådar skapas o skrivs. Så mitt förslag är ju en tråd, nya inlägg så som cyklist gjort sin tråd om lättaste scale o spark, alternativt att man redigerar första inlägget. Så mycket lättare att följa då

Kul läsning för övrigt. Kul projekt. Modigt me tanke på hur konservativ marknaden är.

Senast ändrad:
Topp