Hur många av Er lyssnar på musik vid cykling?

Jacke89

Aktiv medlem
Lite nyfiken på detta då jag personligen inte kan cykla typ utan lite peppande musik i öronen, Självklart inte vid klungkörning lopp osv.

Däremot har jag mixtrat med lite olika hörlurar dessa In Ear är alldeles för bra så man tappar all annan fattning så dom la jag ner, ett par billiga 99kr funkar bättre för ändamålet så man hör lite omgivning.

Nu på vintern har jag ett som liknar ett pannband med musik i funkar kanon trådlöst och mössa på en gång.

Händer ibland. Aldrig med over ear eller in ear utan jag har ett par lurar som leder ljudet via kindbenet. Trekz titanium heter de. Har lagom taskigt ljud men skönt med litet dunka-dunka i örat vid träningspass. Kan vara smart att inte ha musiken på när man är i alltför befolkade områden dock även om man hör omgivningen rätt bra.

Har länge varit "motståndare" mot detta, men funderar dock ändå på att testa lyssna på någon pod i pendlandet lund/malmö.
Då skulle det antagligen handla om in-ear bluetooth, vilket är extra dåligt antar jag. Eftersom det är extra dåligt har det ännu inte blivit av att jag testat:)

Föredrar att koncentrera mig på musiken när jag lyssnar på musik och på att cykla när jag cyklar. Därmed blandar jag inte de två..
Plusett.

Lyssnade dock lite på bok eller pod när jag pendlade Falun Borlänge. I örat bort från trafiken på landsvägen. Stängde av när jag kom fram och skulle navigera de sista korsningarna där det faktiskt var trafik.

Nej, aldrig. Hade förr musik i ena örat ibland, men inte de senaste 5 åren. Har däremot hållt på att skrämma ihjäl några inkopplade/bortkopplade "sleepriders" som jag skrikhälsat på snett bakifrån när jag i all tysthet kommit ifatt. Det är lika roligt varje gång, får träna på lite extra så man orkar komma ifatt fler :giggle:

Senast ändrad:
Har försökt med musik vid pendlande men jag är otroligt beorende av att höra saker runtomkring mig för att cykla säkert inom tätbebyggt område. Så inte lurar. Hade jag cyklat landsväg så kanske? Men tvivlar på att jag hade velat det äns då.

jag cyklar inte själv med musik, men jag såg dessa hörlurar som jag tyckte såg intressanta ut, ngn som provat dem?
De sitter inte i örat, så de borde göra att man hör omgivningarna bättre, frågan är väl mer hur mycket av musiken man hör om man hör omgivningarna bra.

Förstår inne i skogen att bara höra naturens sång kan vara vackert och lyssna på musik inte är speciellt lämpligt i stadsmiljö osv

Men på landsvägen kan jag lika gärna vara utan det värsta motorljudet.

Är det smal vägren så skulle jag inte våga. Det finns alltid folk som inte håller ut eller kör om vid möte och då blir det extra otäckt om man är helt oförberedd

När jag kör i skogen krävs för mycket koncentration. På väg vill jag höra trafiken och mina öron så dumt utformade att det blir för mycket vindbrus av fartvinden för att jag ska kunna höra något om jag inte har hårt inpressade in-ear.
Lyssnar på talbok ibland när jag springer långt och lugnt.

När jag pendlar på cykel lyssnar jag ofta på poddar, ibland musik. Precis som i bilen. Jag upplever att jag klarar att göra det på ett trafiksäkert sätt i och med att jag aldrig har högre volym än att jag hör bilar och övrig trafik skapligt (på cykel alltså, i bil med radio på hör jag betydligt mindre av omvärlden, men ni som tycker det är oansvarigt med lurar vid cykling kör väl aldrig med musik i bilen heller?).
Alltid med små hörlurar (iPhones original eller AirPods) med Windfree över. Då kan man ha rimlig ljudnivå utan att vindbruset förstör allt.

Är det smal vägren så skulle jag inte våga. Det finns alltid folk som inte håller ut eller kör om vid möte och då blir det extra otäckt om man är helt oförberedd

Jag förstår känslan, men jag tänker att jag blir lika överkörd vare sig jag lyssnar på en pod eller inte. Jag kan inte avgöra om en bil i hög hastighet kommer bakifrån med tillräckligt avstånd till mig eller inte vare sig jag har lurar i eller inte.

Oansvarigt tycker jag inte att det är. Men i och med att andra trafikanter beter sig oansvarigt så känner jag mig otrygg om jag inte hör.

Jag har lurarna i när jag kör själv i skogen när det är mörkt. Vill inte höra några brunstiga råbockar eller getmän när man är själv i mörkret. (tack creppypodden för att man blivit mörkrädd igen) ?

Jag har lurarna i när jag kör själv i skogen när det är mörkt. Vill inte höra några brunstiga råbockar eller getmän när man är själv i mörkret. (tack creppypodden för att man blivit mörkrädd igen) ?
Jag brukar tänka att man själv är minst lika benägen att skrämma nån annan när man är ute och flänger i mörkret. ?

Har aldrig lyssnat på musik/poddsr/radio när jag cyklar och har ingen som helst tanke på att börja.

Jag tycker att det är skönt att slippa och vill dessutom höra trafiken. Säkrare så.

När jag pendelcyklade så körde jag ofta med en såndär samsung trådlös lur i ett öra. Lyssnade på poddar. Stärkte upp med varia radar för kontroll på omgivning.

Discodunk i garaget på trainern för att få lite extra hormonellt påslag i de sista intervallerna.

I trafik använder jag hellre alla sinnen till att överleva.

Nej, inget för mig i alla fall. Tycker det är betydligt skönare att ta det lugnt och inte lyssna på något annat än däcken mot asfalten. Att låta skallen vila från all musik/tjöt som man blir utsatt för på jobbet ;) Är bra att komma från en stund varje dag skulle jag säga!
Det finns ju en del länder som förbjudit detta? Bland annat USA och England.

Jabra trådlösa in-ear har en funktion, som man kan välja om man vill ha igång, för att släppa igenom omgivningsljud. Inte testat själv men kanske kan vara något för de som vill prova musik/pod i kombination med cykling och höra omgivning.

Kör mtb, skog och skogsvägar 95% med poddar eller musik alltid när jag cyklar själv. Hade först in ear men bytte i vinter till on ear så man hör mera av omgivningen och mycket nöjd de 5% jag måste nöta asfalterad väg så sänker jag volymen lite bara. Har Miiego al3+ freedom från xxl.

jag använder i-örat-lurar delvis för att stänga ute trafikljudet. ibland utan musik och bara för den ljuddämpande effekten. blir tokig på biljävlarnas oljud och, jag lovar er, en irriterad och sämre trafikant utan ljuddämpning. har övervägt att försöka hitta några proppar som stänger ute ännu mer ljud.

har ofta musik när jag cyklar i skogen också, trots miljömupp och civilisationshatare.

det är inte smakfullt, jag vet, men fågelsång är sällan någon större naturupplevelse för mig. ibland nästan en störig kakafoni (men korp, nötskrika och hackspett kan vara lite kul/fint). och jag anar att om jag kunde nåt om fågelläten skulle jag kanske bli deppig över att det är "fel" fåglar som hörs pga skogsindustrins härjningar.

men kul för er som gillar fågelsång att ni gillar fågelsång. var och en salig på sin fasan.

Aldrig musik när jag cyklar. Har provat några fåtal gånger. Inser då att jag ser mig själv isolerad, och att jag använder hörseln mer än jag kan tro. Undermedvetet använder jag öronen lika mycket vid skogscykling som stadspendling.

Lite pod kan väl vara ett trevligt sällskap under transportsträckorna, också stänger man av på trailpartier eller när man passerar korsningar etc. Kanske rentav lite peppande musik om man tuggar lvg.

Föredrar in ear som jag trycker i löst, och med sladd så att de hänger kvar om man tappar dem ur örat.

Förstår inte alls de som prompt måste lyssna på musik utomhus. Om man inte vill ta del av den upplevelse sinnena ger en när man är ute i naturen eller på landsvägen, kan man väl lika gärna sitta hemma eller på gymmet och mala på en motionscykel/trainer med musiken dunkande.

Vad skulle det vara för speciellt med att lyssna på musik utomhus?
Gissar att dom som gillar att lyssna på musik på cykeln gör set av samma anledning som dom som gör det på gymet eller trainern. Det förhöjer upplevelsen. Och att det skulle vara trafikfarligt är ju bara larv. Isf skulle dt vara förbjudet med bilstereo. Om folk brukar tuta på dig i trafiken, gör du nog något annat fel. ??

Vad skulle det vara för speciellt med att lyssna på musik utomhus?
Gissar att dom som gillar att lyssna på musik på cykeln gör set av samma anledning som dom som gör det på gymet eller trainern. Det förhöjer upplevelsen. Och att det skulle vara trafikfarligt är ju bara larv. Isf skulle dt vara förbjudet med bilstereo. Om folk brukar tuta på dig i trafiken, gör du nog något annat fel. ??

Finns ju dock de som tycker upplevelsen är större när man cyklar ute än på trainern.. och att man då inte "behöver" musik..

Finns ju dock de som tycker upplevelsen är större när man cyklar ute än på trainern.. och att man då inte "behöver" musik..
Ok, en gång till så att även du förstår. Musik kan förhöja upplevelsen, både om man cyklar på trainer, ute eller kör crossfit på gymet.
För vissa individer.

så här tolkar jag uppfattningarna om oss som lyssnar på musik:

1. vi är rädda för våra tankar. musiken distraherar oss från den nödvändiga introspektionen som kommer lösa våra psykiska problem. därmed belastar vi sjukvården och det är en stor orsak till att vi måste ha dessa skyhöga skattenivåer som gör att en vanlig jobbare inte har ett korvöre kvar efter att båtplatsen är betald. och vi blir rent av mindre empatiska genom att distrahera bort tankar som skulle kunna förbättra vår avläsningsförmåga, eftersom vi cyklar runt och lallar istället för att tänka på hur andra människor uppfattar världen. visst kanske någon lyssnar på en komplex relationsroman, men de flesta lyssnar på ultima thule som i värsta fall kan få dem att bita andra personer i kinden och belasta rättssystemet och sen dröja alldeles för länge med att betala böterna på 7000 kr.

2. att bedöva hörseln gör utevistelsen meningslös, vi kan lika gärna vara inne. underförstått vore det bättre om vi vore inne, för nånstans måste vi ju vara (hoppas jag). det är antagligen så att vår utevistelse förpestar andra människors utevistelse, vi är i vägen och förfular omgivningarna. helt i onödan. vi slösar dessutom bort energi som strålar från våra kroppar rakt ut i universum. bättre vore om vi stannade inne där värmen fångas upp i våra passivhus.

4. vi vill inte uppleva naturen. maximalt påslagna sinnen maximerar naturupplevelsen. en maximal naturupplevelse är nödvändig för att bli en bra människa. det är rent av sådana som vi som är orsaken till miljö- och klimatkrisen. vi ser bara naturen som en lekplats. vi skulle helst se att skogen asfalterades så det inte blev så lerigt på hösten och våren.

5. vi är i vår egen värld. ett fungerande samhälle kräver att alla människor är kontaktbara i varje stund. när det inte går att kontakta en annan människa, när hen far fram som ett jehu utan att lystra till ett hej, då faller samhället sönder. människor far runt i sina filterbubblor och blir radikaliserade och islamiserade.

6. vi kan orsaka direkt kroppsskada i trafiken. en dötråkig faktafråga som ingen vet stämmer. dessutom en ännu tråkigare avvägning mellan hur farliga vi eventuellt är och hur trevligt vi har eller hur viktig vår frihet att bli saliga på vår egen fason (fasan) är.

Tillbaka
Topp