Hur många bar?

Rojsar

Ny medlem
Hur många bar?
Hej,
Är ny på det här med cyklar.
Har precis skaffat en merida Big Nine Image som jag Bytte ut framdämparen på till en Rock Shox 30.

Nu till min fråga, jag har 29" däck det står 29x2.20 (700x55c) på dom.
Jag själv väger 95-98kg och är 187cm lång.

Hur många bar ska jag ha i? Just nu har jag 2.5bar.

På däcket står det min 2.0 Max 3.5 bar.
Från butik var de 1.5bar i den vilket var tämligen lite så jag ökade till 2.5.

Men vad rekommenderar ni att man har?

Jag kör mest blandat, grusvägar / stigar och även asfalt.

Hur många bar?
Då väger du ungefär som jag, och då bör 2-2,5 bar vara lagom. Möjligtvis sträcka sig ner till 1,8. Jag har alltid blivit rekommenderad på tok för lite, av människor som väger 20 kilo mindre.

Senast ändrad:
Hur många bar?
Jag har din vikt och kör runt 1,5 bar. Som lägst har jag rullat på mindre än 1 bar men då är det genomslagspunka vid första misstag.

När jag känner fälgen slå lätt i rötter eller det blir alltför sladdrigt på asfalt brukar jag pumpa lite.

Känner jag mig nervös och vill undvika genomslagspunka brukar jag lägga mig på 1,8 bar bak.

På asfalt kan det ibland löna sig med högre tryck. Men lägre tryck ger mer fäste i skogen och bättre rull på ojämna underlag. Priset är risk för genomslag samt att det kan bli "sladdrigt" när man svänger.

Hur många bar?
Runt 2.0 funkar nog bra för att få bättre komfort/grepp i skogen. Går du lägre än så är det nog risk att du får genomslagspunka när du inte kör slanglöst. Ska du köra enbart asfaltsrundor skulle jag pumpa i iaf 3 för att få bättre rull.

Hur många bar?
Jag varierar däcktryck med terrängen, ligger mellan 2,0 och 2,5 beroende på om det är lerigt och allmänt jävlig terräng, är det torrt och fint blir det uppåt 2,5 då man känner sig snabbare med hårdare däck.

Hur många bar?
Cyklar jag där det är mycket sten och rötter så ligger jag på 1,2 bak och 1,0 fram. (Har aldrig känt genomslag på det) Dock väger jag 72kg :) Vet jag att det blir mycket slät grusväg så pumpar jag i lite till.

Hur många bar?
Rojsar sa:
Lågt tryck mest grepp
Högt tryck mest lättrullat
För lätt stig, grus, asfat = max tryck

Hur många bar?
emmer sa:
Lågt tryck mest grepp

Vill man inte ha bra grepp på lätt stig, grus och asfalt?

Tvivlar att lägre tryck varken gör dig långsammare eller kräver betydande mer effekt för samma prestation på underlagen du skriver.

Aldrig cyklat någon längre runda över 2kg då jag tycker cykeln helt tappar känslan mot underlaget.

Hur många bar?
Roger_Edvinsson sa:
Finns det någon som någonsin haft problem med för lite grepp på de underlagen?

Roger_Edvinsson sa:
Tvivlar att lägre tryck varken gör dig långsammare eller kräver betydande mer effekt för samma prestation
Givetvis få du ta på dig rollen som tvivlare även om det är allmänkunskap att dämpad deformation är effektförlust.
Och får du bättre känsla mot asfalt med punkatryck så: fine - inte vanligare det...

Hur många bar?
emmer sa:
Roger_Edvinsson sa:
Finns det någon som någonsin haft problem med för lite grepp på de underlagen?

Roger_Edvinsson sa:
Tvivlar att lägre tryck varken gör dig långsammare eller kräver betydande mer effekt för samma prestation
Givetvis få du ta på dig rollen som tvivlare även om det är allmänkunskap att dämpad deformation är effektförlust.
Och får du bättre känsla mot asfalt med punkatryck så: fine - inte vanligare det...

Allmänkunskap vs känsla och jag går på det senare alla dagar i veckan.

Tester (kanske inte alltid 100% vetenskapliga men helt klart användbara) har utvisat att det skiljer ca 4-5w mellan 1.7 bar och om du kör upp över 3.5 bar.

Så det skiljer betydligt mer i valet av däck än vad det gör i däcktryck så en uppsättning lättrullade däck med lågt tryck kommer jobba underlaget bättre och då erbjuda både bättre fäste och lättare motstånd.

Men du får gärna ta på dig rollen som tvivlare. ?

OT: stod och lagade en medåkares punka precis innan start på Lida Loop och bredvid stod en av killarna som lite senare stod på scen.

De diskuterade just däcktryck och de drog i 1.5 fram och 1.7 bak innan han begav sig iväg mot startfållan.
Visserligen var han en räka och något lättare än mig, men det var inga 2.5bar i deras cyklar även om lida bitvis är riktigt lättrullat.

Hur många bar?
emmer sa:
Rojsar sa:
Lågt tryck mest grepp

Lite förenklat och därför lite fel enligt min erfarenhet.
Däcktryck måste provas fram till rätt nivå.
Olika däck har olika sweetspots för olika terräng.
Hårt pumpat kan t.ex bli långsammare jämfört med löst pumpat. Underlaget spelar stor roll vad som funkar bäst.

Pumpa, prova, repetera.

Senast ändrad:
Hur många bar?
Sen är det ju ganska stor skillnad om man väger 65 kg eller 100 kg.
Någon som har sett någon data/tester på däcktryck vs vikt när det gäller rullmotstånd?

Hur många bar?
PinHead sa:
Någon som har sett någon data/tester på däcktryck vs vikt när det gäller rullmotstånd?
Blir precis samma sak som samma vikt och olika däckstreck och http://www.bicyclerollingresistance.com är väl ett ställe att kika på, och testerna är tämligen entydigt även om "vissa" i tråden inte tror på sådant utan vet bäst själva.
Men dom som vill köra med lågt tryck på "lätt stig, grus, asfat" och tror att det rullar lättare får gärna köra så.
Finns ju folk som kör med fulltung och grovt mönster på cykelväg och tycker det är det bästa valet...
...för mig gör lågt tryck ihop med rejäl framfart på halt eller löst underlag - och det hittar då inte jag på "lätt stig, grus, asfat"

Hur många bar?
Kör 1,7 fram 1.8 bak och när det är riktigt blöt kör jag 1.6 fram o bak. Väger 108 och kör blandat allt från asfalt till stena/rötter. Aldrig fått genomslag kör nobby nic 2.35 fram o 2.25 bak.

Hur många bar?
Tycker det är stor skillnad på det lilla cx jag har cyklat (på kanske... 500 mil mtb?). Rätt högt tryck i smalare däck (cx) går kanon på grusväg. Mtbdäck (typ 2,2 breda) tycker jag att man känner att det greppar sämre med mer tryck. Cyklade mörksuggejakten med 1,9/2,0 och det var alldeles för högt. 1,7/1,8 kanske vore ha varit mer lämpligt. Svårt att veta i efterhand iaf :)

Tycker inte man ska behöva över 2 bar, men det är väl olika.

Hur många bar?
emmer sa:
s sa:
emmer sa:
...för mig gör lågt tryck ihop med rejäl framfart på halt eller löst underlag - och det hittar då inte jag på "lätt stig, grus, asfat"
Om du inte upplever lätt stig eller grus som halt så cyklar du för sakta. ;-)
Antagligen.
CX går ju inte så fort :-)

Vi blandar väll inte ihop riktiga cyklar som har fjädring på minst en axel med ofjädrade sugrörscyklar? ?

För är det det senare så förstår jag att 2kg känns lite svampigt.
Svårt att veta nu när det inte längre heter HappyMTB. ??

Hur många bar?
Roger_Edvinsson sa:
emmer sa:
s sa:
emmer sa:
Antagligen.
Vi blandar väll inte ihop riktiga cyklar som har fjädring på minst en axel med ofjädrade sugrörscyklar? ?
Nä, vi (eller jag i vart fall, och svarar man får man väl förmoda att man snackar om samma sak) pratar rullmotstånd.
Men sen är det väl så att de där watten märks inte så mycket när ramen käkar upp fler watt.
Fast han som frågade har ju HT och att snacka om sweet-spot när det gäller rullmotstånd är lappri.
Däremot sweet-spot på rullmotstånd kontra grepp, och alltjämt hävdar jag att "lätt stig, grus, asfat" är underlag där greppet inte något större problem...
Därför skrev jag:
Lågt tryck mest grepp

Hur många bar?
Med den lilla detaljen att "högt tryck mest lättrullat" är direkt felaktigt i många, men inte alla, fall.
Det beror som sagt på däck och underlag tillsammans. Det går inte att generalisera på det sättet.
Prova sig fram är en nödvändighet.
Smala däck på grus är inte samma sak som breda däck på rötter.

Hur många bar?
plumse sa:
Med den lilla detaljen att "högt tryck mest lättrullat" är direkt felaktigt i många, men inte alla, fall.
På länken jag lade upp ovan så är det unisont så att högre tryck = läget rullmotstånd i alla fall, och så även på alla andra tester jag sett.
Men har du någon juste länk (eller så) så är jag idel öron...

Hur många bar?
Jag litar mer på min egen erfarenhet vid faktisk cykling än någon annans teorier.
I skogen kostar det mindre energi med lagom lite tryck för mig. Som sagt , det går inte att generalisera anser jag i denna frågan men fortsätt gärna du emmer.
Over and out

Hur många bar?
plumse sa:
Jag litar mer på min egen erfarenhet vid faktisk cykling än någon annans teorier.
I skogen kostar det mindre energi med lagom lite tryck för mig. Som sagt , det går inte att generalisera anser jag i denna frågan men fortsätt gärna du emmer.
Over and out
Undrar vem som generaliserar jag :-)

Hur många bar?
emmer sa:
plumse sa:
På länken jag lade upp ovan så är det unisont så att högre tryck = läget rullmotstånd i alla fall, och så även på alla andra tester jag sett.
Men har du någon juste länk (eller så) så är jag idel öron...

Om man inte bara stirrar sig blind på alla siffror på webbsidan kan man läsa på deras forum att även han/de som utför testerna är tveksam till hur mycket resultaten speglar just cyklande på ojämna underlag såsom grusväg och stig. Deras mest ojämn test motsvarar bara hyfsat slät asfalt. En viss del elastisk deformation är klart önskvärt på ett riktigt ojämnt underlag om man vill att så mycket kraft som möjligt når från benen till marken.

Hur många bar?
Ähh. På med en wattmeter och cykla samma runda med samma cyklist vid samma snittfart och variera däckstrycket så kan man kanske urskillja någon skillnad i mätbruset. Troligen landar man i att osäkerheterna i mätningarna är större än skillnaderna. Men vore ändå ett kul test att göra.

Hur många bar?
pnkcow sa:
En viss del elastisk deformation är klart önskvärt på ett riktigt ojämnt underlag om man vill att så mycket kraft som möjligt når från benen till marken.
Självklart är lägre tryck önskvärt på riktigt öjämt underlag.
Men dit hör ju näppeligen "grusvägar / stigar och även asfalt" och 3-3.5 bar i 55c är inte särskilt stumt.

Hur många bar?
RockyRider sa:
Finns en hel del tester på rullmotstånd när det gäller mtb-däck och vilken tryck och bredd som ger lägst motstånd vid olika underlag. Här är från ett test Schwalbe själva gjort:
"Higher pressure was only faster on the road. Off-road rolling resistance was lower, the wider the tire and the lower the pressure."
http://www.schwalbetires.com/wider_faster_page
Självklart, men åter igen: Vad har det med "lätt stig, grus, asfat" att göra?
(Och egentligen är det inte rullmotståndet som minskar vid lägre tryck utan att cykeln rör sig mindre i fel riktningar. Precis som fjädrat är snabbare när det är rejält ruffigt.)

Hur många bar?
Emmer: du skrev ju ovan att högt tryck är mest lättrullat. Det gäller bara om det är hårt, jämnt underlag, som ex. asfalt. Även på "lätt stig" blir det lägre rullmotstånd om trycket är lägre.

Hur många bar?
RockyRider sa:
Emmer: du skrev ju ovan att högt tryck är mest lättrullat. Det gäller bara om det är hårt, jämnt underlag, som ex. asfalt. Även på "lätt stig" blir det lägre rullmotstånd om trycket är lägre.
3-3,5 bar är väl inte högt på lätt stig? (även om det är 55c).

Hur många bar?
emmer sa:
3-3,5 bar är väl inte högt på lätt stig? (även om det är 55c).

Det är extremt högt i min värld. Även lätta stigar har ojämnheter som är i storleksordningen 10-100 gånger större än mönstret på den där mätrullen i testet du länkade till. Jag tycker till och med att 3,5 bar är för högt med CX på grusväg om den är lite ojämn, vilket de ofta är. Blir extremt mycket bekvämare att sänka en skvätt.

I skogen kör jag så lågt tryck det går utan att få genomslag. Det brukar innebär 1,2 bar fram och 1,5 bar bak på 2,3"-däck. Jag väger 80 kilo i strumplästen.

Hur många bar?
emmer sa:
s sa:
emmer sa:
Antagligen.

Eller så svänger du aldrig?

Lätt stig för mig är en slät stig men inte nödvändigtvis spikrak. Jag har då inga problem med att få tvåhjulssläpp på lätt stig med kantställda Minion 2,5" med lågt tryck på bred fälg. Du kan omöjligt ha bättre grepp med din CX-däck.

Hur många bar?
Jag är lite förundrad över att någon rekommenderar 3,5 bar för stig (även om den är mycket lättåkt). Det kan väl bara kännas bra om man är van vid 4 bar annars?
För asfaltsprestanda kan väl 3,5 bar möjligen vara rimligt, men stig blir ju en plåga med det trycket i mtb-däck.
(Själv är jag verkligen ingen lättrycksfascist men kommer man nära 3 bar är det ju vansinnigt stötigt... Brukar köra mellan 1,6 och 2 bar i terräng med tubdäck på mtb - på grus med cx drar jag kanske i 2,5 bar, väger 75 kg och kör sällan sakta, 3,5 bar är ju bara vettigt om man kör ren asfalt eller fin grusväg.
(Sen är ju iofs mätsäkerheten i pumpar rätt kass när det kommer till lufttryck, kanske en felkälla?)

Hur många bar?
Lejon sa:
Jag är lite förundrad över att någon rekommenderar 3,5 bar för stig (även om den är mycket lättåkt). Det kan väl bara kännas bra om man är van vid 4 bar annars?

Där har du nog svaret. Tror faktiskt att många aldrig har provat hur lågt man kan gå innan det blir problem. Och då syftar jag inte på folk som kör så hårt och snabbt att de annars skulle skrota fälgar ofta och punka flera gånger varje tur.

För min del är komfort och kontroll helt överordnat rullmotstånd i skogen. Med lite högre tryck hade jag visserligen kunnat köra lite fortare i det värsta stöket, men jag hade inte orkat särskilt länge på grund av stötigheten. På lätt stig ska det dessutom mycket till innan man punkar, så där är det nästan ännu mer värt att prova lågt tryck. Det är mest på asfalt och hällar som det rullar trögt med lågt tryck. Så fort underlaget är mjukare eller lösare (även grusväg) så spelar det inte så stor roll.

Sen beror det förstås på vilken körstil man har. Cyklar man bara rakt in i saker utan finess så måste man förstås ha högre tryck. Det tråkiga är att det oftast är mindre erfarna cyklister som gör på det viset, och de drabbas därför dubbelt illa av det sämre greppet och den sämre komforten.

Hur många bar?
RockyRider sa:
3 bar i ett 29x2.2 mtb-däck är ju stenhårt. Men visst, vill man studsa fram så är det väl jättebra. 1.8 bar är mer rimligt för TS.

+1

Med kläder och rygga väger jag in på strax under 100 och efter mycket experimenterande har jag kommit fram till att på de stigar jag cyklar på så är 1.8 bar optimalt. Det är möjligt att jag tappar några minuter på asfalt, men det är ändå bara transportsträckor, det är i skogen jag vill ha roligt.

Tillbaka
Topp