Hur många lumen behöver jag?

Trauman

Aktiv medlem
Önskar få råd och tips på hur jag skall tänka när jag skall inhandla lysen för min pendling.

Mitt behov är att lysa upp vägen framför mig till och från jobbet. Jag kommer inte cykla stig utan bara landsväg och mindre byvägar. Ingen av dessa vägar har gatubelysning. Så jag behöver se en bit fram. Det viktigaste är att jag ser framåt och att jag syns bra för bilisterna runt mig.
Vilken nivå skall jag lägga mig på när det gäller lummen? Är helt novis på mörker cykling.

50-200 lumen max, räcker till alla. Se bara till att lampan är avbländad så att det lyser på vägen istället för rakt ut i luften och uppåt.

Hel- och halvljus i samma enhet är bra om man ska cykla på mörka vägar utan gatubelysning, och samtidigt kunna blända av snabbt vid möte med bilister och andra fordon.

T.ex. en sån här:

CatEye GVolt 50 är det många här på Happy som är nöjda med,
även jag har därför rekommenderat den trots att jag inte har ngn egen erfarenhet av den

Men efter att ha läs det här lamptestet: https://www.roadbike.de/rennrad-zub...uecklichter-fuer-rennraeder-mit-stvzo-siegel/ börjar jag tänka om
För i åtminstone deras bilder är GVolt 50 inte särskilt imponerande jmf med B+M Ixon IQ Premium
https://www.bumm.de/de/produkte/akku-scheinwerfer/parent/1922/produkt/1922qmla.html

Så här ser bilderna ut i Roadbikes test
CatEye GVolt 50
rb-1016-cateye-gvolt-50-ausleuchtung-benjamin-hahn-jpg--169FullWidth-439edf5e-1465588.jpg

B+M Ixon IQ Premium
rb-1016-busch-und-mueller-ixon-iq-premium-ausleuchtung-benjamin-hahn-jpg--169FullWidth-bede617a-1465580.jpg

Men ögat fungerar annorlunda än film/optosensor, därför är väl det bäst att köpa båda och jmf själv och sedan returnera den du inte vill ha.
Tex Rosebikes har fri retur
De tar 500,49 SEK med fri retur för B+M Ixon IQ Premium: https://www.rosebikes.se/b-m-ixon-iq-premium-led-headlight-80-lux--703596
GVolt 50, inkl baklampa säljer de här: https://www.rosebikes.se/cateye-gvolt-50-micro-rapid-lighting-set-2653658

/Håkan

Ok. Vill gärna ha lampa med internt batteri. Eller är det sämre kvalitet över lag på dom?

Externa batterier brukar ha lite mer kräm och så kan man ju alltid byta dom och ha med sig fler. Nackdelen, i min erfarenhet, är att sladdar och kontakter börjar glappa efter ett tag. Har haft problem med glapp i bokstavligt alla lampor med externt batteri som jag ägt. Kör internt nu.

Jag var inte imponerad av Ixon IQ Premium.

Men min referens var Philipsen som inte finns längre. Orättvist kanske. Även om den elektriskt är högst medioker.

Men det är helt klart den här sortens lampa du ska ha. Behöver och ska inte vara monsterstark.

Personligen tycker jag man får alldeles för kort siktsträcka på mörka vägar utan gatubelysning med endast en StVZO--lampa inställd som ett halvljus. Och riktar man upp den för att se längre än bara någon sekund framåt i vanligt landsvägscykeltempo, så bländas ju mötande per automatik. Därav behovet av helljus separat, antingen i samma enhet eller bredvid.

Och många lumen i backen en bit framför, avskärmat och avbländat mot mötande, är åtminstone för mig extra viktigt vid cykling på blöt, svart, och blänkande asfalt som "suger ljus", när man möter bilar som förstärker eländet med blänk i asfalt så att säga. Men det är bara en personlig åsikt såklart.

ja bilderna som håkan visar med tydlighet hur påtagligt mycket starkare gvolt50 lyser över hela vägens bredd där det betyder något 30-50 meter fram. lika bra bredd, men rena mörkret för ixon i jämförelse.

men gvolt mår bra med utfyllnad i närfältet, och en andralampa är bra både för det och för att själv synas.

Personligen tycker jag man får alldeles för kort siktsträcka på mörka vägar utan gatubelysning med endast en StVZO--lampa inställd som ett halvljus. Och riktar man upp den för att se längre än bara någon sekund framåt i vanligt landsvägscykeltempo, så bländas ju mötande per automatik. Därav behovet av helljus separat, antingen i samma enhet eller bredvid.

Och många lumen i backen en bit framför, avskärmat och avbländat mot mötande, är åtminstone för mig extra viktigt vid cykling på blöt, svart, och blänkande asfalt som "suger ljus", när man möter bilar som förstärker eländet med blänk i asfalt så att säga. Men det är bara en personlig åsikt såklart.
Jag har en annan erfarenhet. Med en StVZO-lampa måste man vara otroligt noga med vinklingen. Bara någon ynka grad hit eller dit kan göra stor skillnad. För högt och bilarna börjar blinka med helljuset. För lågt ger dålig räckvidd.
Jag har cyklat många bergslopp under nätter med SON Edelux II och klarat mig utmärkt med den lampan.

Jag har en annan erfarenhet. Med en StVZO-lampa måste man vara otroligt noga med vinklingen. Bara någon ynka grad hit eller dit kan göra stor skillnad. För högt och bilarna börjar blinka med helljuset. För lågt ger dålig räckvidd.
Jag har cyklat många bergslopp under nätter med SON Edelux II och klarat mig utmärkt med den lampan.
Jag är också extremt noggrann med vinklingen, och har den ställd i princip som en personbils halvljus avseende höjd och fallande grader. Men trots det tycker jag siktsträckan är för kort i totalt mörker. Mopeder t.ex. har ju hel- och halvljus av en anledning.

Tillägg: Frasen "se längre än bara någon sekund framåt" i mitt förra inlägg var i första hand bildligt menat, och inte bokstavligen på sekunden... ?

Senast redigerad av en moderator:
dito på den sandborgh. en bra tysklampa lyser långt, snarast längst. om man optimerar vinklingen.

tyvärr har många sina sådana lampor monterade nere vid framhjulet. både ökar bländningsrisk och försvårar justering undervägs.

gäller inte minst randomästare som du : )

Min Cateye dog plötsligt, köp ej! Det bästa och enklaste är en Asaklitt från Classe. Bra ljus, lagom med ”lummen” och enkel. Köp!

avd anekdotisk bevisföring.

men classes mellanlampa ger oväntat bra kräm i ljuset, men där cateyes ljusbild har bra bredd men är för låg, är classes istället för smal. så köp två även av denna, bättre på alla vis inkl redundans vid låg batteriladdning eller för den del oväntade stopp.

staine, skulle du inte koppla in dig direkt på batteriet på en tvångsladdning, ändå en trolig och lätt åtgärdad felkälla? med lösa batterier är går detta förstås lättare, några streetlampor har den finessen.

även jag har därför rekommenderat den trots att jag inte har ngn egen erfarenhet av den

Men efter att ha läs det här lamptestet: https://www.roadbike.de/rennrad-zub...uecklichter-fuer-rennraeder-mit-stvzo-siegel/ börjar jag tänka om
För i åtminstone deras bilder är GVolt 50 inte särskilt imponerande jmf med B+M Ixon IQ Premium
https://www.bumm.de/de/produkte/akku-scheinwerfer/parent/1922/produkt/1922qmla.html

CatEye GVolt 50
rb-1016-cateye-gvolt-50-ausleuchtung-benjamin-hahn-jpg--169FullWidth-439edf5e-1465588.jpg

B+M Ixon IQ Premium
rb-1016-busch-und-mueller-ixon-iq-premium-ausleuchtung-benjamin-hahn-jpg--169FullWidth-bede617a-1465580.jpg

Men ögat fungerar annorlunda än film/optosensor, därför är väl det bäst att köpa båda och jmf själv och sedan returnera den du inte vill ha.
De tar 500,49 SEK med fri retur för B+M Ixon IQ Premium: https://www.rosebikes.se/b-m-ixon-iq-premium-led-headlight-80-lux--703596
GVolt 50, inkl baklampa säljer de här: https://www.rosebikes.se/cateye-gvolt-50-micro-rapid-lighting-set-2653658

/Håkan
Jag har haft båda och skulle säga att de ljusmässigt är rätt likvärdiga för mina ögon. KvalitetsKÄNSLAN i cateyen är klart högre. Och jag gillar usb laddning.

avd anekdotisk bevisföring.

men classes mellanlampa ger oväntat bra kräm i ljuset, men där cateyes ljusbild har bra bredd men är för låg, är classes istället för smal. så köp två även av denna, bättre på alla vis inkl redundans vid låg batteriladdning eller för den del oväntade stopp.

staine, skulle du inte koppla in dig direkt på batteriet på en tvångsladdning, ändå en trolig och lätt åtgärdad felkälla? med lösa batterier är går detta förstås lättare, några streetlampor har den finessen.

Har för mig att den gick på vanliga batterier, det är ett par år sen. Jag bytte såklart men det var inte det som var felet. Så den är faktiskt ”återvunnen” nu.

både gvolt50 och classes lär laddas med usb och får misstänkas ha en 18650 i sig. de tröttnar ju med tiden, och kan kräva lite händighet att byta.

några lampor utbytbara ackar, bra tycker jag.

Önskar få råd och tips på hur jag skall tänka när jag skall inhandla lysen för min pendling.

Mitt behov är att lysa upp vägen framför mig till och från jobbet. Jag kommer inte cykla stig utan bara landsväg och mindre byvägar. Ingen av dessa vägar har gatubelysning. Så jag behöver se en bit fram. Det viktigaste är att jag ser framåt och att jag syns bra för bilisterna runt mig.
Vilken nivå skall jag lägga mig på när det gäller lummen? Är helt novis på mörker cykling.

Är väldigt nöjd med min Ravemen PR1200. Bra ljusbild, lyser både brett och långt i helljus-läge. I halvljusläge blir det brett men inte lika långt, bilisterna verkar inte klaga trots att den inte är stvzo-godkänd.
Oftast kör jag i näst kraftigaste läget och får då ca 4h batteritid.
På en mörk landsväg vill jag se ordentligt, både på vägen och vid sidan av för att ha en chans att inte cykla in i alla hjortar som finns hemikring.
/Mattias

Är väldigt nöjd med min Ravemen PR1200. Bra ljusbild, lyser både brett och långt i helljus-läge. I halvljusläge blir det brett men inte lika långt, bilisterna verkar inte klaga trots att den inte är stvzo-godkänd.
Oftast kör jag i näst kraftigaste läget och får då ca 4h batteritid.
På en mörk landsväg vill jag se ordentligt, både på vägen och vid sidan av för att ha en chans att inte cykla in i alla hjortar som finns hemikring.
/Mattias

+1
Har en Ravemen PR1600 jag gillar. Hade en ensam Gvolt50 innan; den lyste dugligt men inte tillräckligt för att cykla snabbt på obelysta vägar. Två Gvolt50 är billigare och ger redundans, men en lampa är smidigare (och så kan en ha en minilampa som nödbelysning).

Jag har i år ändrat pendlingsväg och kör nu en nästan helt otrafikerad krokig och backig landsväg. Jag tycker kraven blir ganska annorlunda då jmft med tätortspendling. För mig har jag kommit fram till att en rätt simpel/svag lampa på styret som riktas ganska kort framåt i kombination med en starkare pannlampa funkar bäst. Med endast styrlampa blir det för ofta så att ljusstrålen riktas fel - både i kurvor och backar och krön.
Pannlampan bländar jag av med genom att titta bort från ev bilister jag möter alt stänger av helt. Styrlampan behöver inte bländas av.

Tätortspendlingen så är Lidls 60 LUX lampa fantastisk. nu finns den med USB så lätt att ladda. hoppas den kommer snart igen. Har gamla och nya modellen. Men till LVG så är det IQ Premium som gäller. Dubbla. då finns det ljus så att det räcker.

För att försöka svara på frågan i rubriken så, tja, det beror på. Är högst individuellt. Under sisådär 500 lumen skulle jag inte vilja gå på mörka, krokiga landsvägar med mycket vilt. (Som helljus då). Fast ljusbilden tycker jag är viktigast. Ju bredare desto bättre. Därav är det enligt min uppfattning ofta bättre med två mediokra lampor än en superbra.

Tänk på när du jämför lampor att antalet lumen inte beskriver hur mycket av ljuset som verkligen hamnar på vägen. Lux är ett bättre mått på det.

prästbol, inte om tillverkaren luxoptimerat, dvs lyser upp ett litet nyckelhål. lux ger då ett oanvändbart glädjevärde.

tyvärr ett vanligt beteende.

du kan ju titta på håkans två bilder längre upp i tråden. ixon-lampan har en liiiten zon mindre än halva vägbredden där det lyser som tusan på en enda kon. resten där framme där man både vill titta och det är svårt att konstruera lampor som inte bländar - är rätt mörkt.

närfältet är dock bättre än cateye, men det kan man komplettera med vilken svag och spridande lampa som helst.

ixon-lampan har en liiiten zon mindre än halva vägbredden där det lyser som tusan på en enda kon. resten där framme där man både vill titta och det är svårt att konstruera lampor som inte bländar - är rätt mörkt.
Nja
Det är snarare så att längst bort, dvs bortanför den ensamma konen i högerfältet, är ljuset fråmIxonlampan både starkare och bredare.
Det tycker åtminstone jag syns tydligt.
Men som jag också skrev ovan kan ögats upplevelse i verkligheten skilja sig MYCKET från en stillbild
och att det därför är bäst att köpa båda och jmf själv och sedan returnera den man inte vill ha.
Särskilt när det gäller lampor som är så lika varandra som de här två.

/Håkan

Lupine SL AF 4 har en ganska jämn och kraftfull ljusmatta. Åtminstone på bild.

448454_3837250.jpg

Lupine SL AF 4 har en ganska jämn och kraftfull ljusmatta. Åtminstone på bild.
Jag är övertygad om att den även i verkligheten har både ljusbild och ljusstyrka som är överlägset det hos både CatEye GVolt 50 och B+M Ixon IQ Premium
Men även priset är överläsgset; 420 € här https://www.lupine-shop.com/en/led-lightsets/helmet-and-bikelights/1652/sl-af-4
Men förhoppningsvis kommer det mer prisvärda lampor med bra ljusstyrka, ljusbild, lystid + hel och halvljus
Philips gjorde ju ett misslyckat försök med den de kallade Activeride, men kanske ngn annan kan göra ngt bättre?
Man kan ju i alla fall hoppas

/Håkan

CatEye GVolt 50

B+M Ixon IQ Premium

/Håkan

Det där testet verkar vara sponsrat. Min tyska är dock kass. Om det stämmer är det värt att ta in i beräkningen.

Den här verkar vara StVZO-godkänd och leverera 115 lux. lezyne.com

Den här såg bra ut annars tycker jag. Skulle min Philips dö av någon anledning så skulle den vara en kandidat. Gillar att man kan växla mellan hel- och halvljus med en knapp.

Jag är övertygad om att den även i verkligheten har både ljusbild och ljusstyrka som är överlägset det hos både CatEye GVolt 50 och B+M Ixon IQ Premium
Men även priset är överläsgset; 420 € här https://www.lupine-shop.com/en/led-lightsets/helmet-and-bikelights/1652/sl-af-4
Men förhoppningsvis kommer det mer prisvärda lampor med bra ljusstyrka, ljusbild, lystid + hel och halvljus
Philips gjorde ju ett misslyckat försök med den de kallade Activeride, men kanske ngn annan kan göra ngt bättre?
Man kan ju i alla fall hoppas

/Håkan

Jag är nyfiken på denna lampan. Inte Stvzo-godkänd, men verkar vara avbländad. Ingen här som testat?

Jo, cyklar över 11 kg måste ha generatorbelysning, om jag fattat reglerna rätt. Det duger inte med batteri. :)
Så reglerna är nog lite hårda, kan jag tycka.

frid!

2013 ändrades reglerna så att batteridrivna lampor kunde godkännas även till tyngre cyklar. de måste antingen ha en drivspänning över 6 volt, eller vara uppladdningsbara. plus diverse andra krav.

Tillbaka
Topp