Hur många mil tränar ni?

Ringen

Aktiv medlem
Hur många mil tränar ni?
Hur många mil i veckan/månaden tränar ni? Jag tänker då inte er vardagscykling eller pendling till jobb mm utan endast när ni drar ut på en runda för att träna. Ja ni hajjar...

100mil i månaden är en rätt lagom sträcka kan jag tycka, eller kör ni mycket mer och tävlar ni isåfall?

Hur många mil tränar ni?
Med tre småbarn och karriärfru:

Kanske en knapp tiomilare på vardagskväll, en fyra-femmilare på vardag och en dryg tiomilare på helg. Med många brasklappar.
Brukar ligga på 250-350 mil före vättern i a f, och ett bra år mellan 700-900 mil tot ute.

Senast ändrad:
Hur många mil tränar ni?
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Brukar ligga på 250-350 mil före vättern i a f,
> och ett bra år mellan 700-900 mil tot ute.

Nu förstår jag inte. Slutar inte säsongen efter Vättern??

Hur många mil tränar ni?
DT skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Brukar ligga på 250-350 mil före vättern i a
> f,
> > och ett bra år mellan 700-900 mil tot ute.
>
> Nu förstår jag inte. Slutar inte säsongen efter
> Vättern??

Du har missuppfattat det här, VR är cyklisternas nyår så alla mil efter VR är alltså mil inför VR året efter :)

Hur många mil tränar ni?
DT skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Brukar ligga på 250-350 mil före vättern i a
> f,
> > och ett bra år mellan 700-900 mil tot ute.
>
> Nu förstår jag inte. Slutar inte säsongen efter
> Vättern??

Nej. Det är då man säljer cykeln och scoutar ny, samt misärcyklar på en gammal häck i väntan på bättre tider.

Hur många mil tränar ni?
Jag kör
1-2 tuffa Peloton-träningar på 3-4 mil + 2-3 transportmil i veckan. De är mina högtempopass
Samt i regel ett distanspass på 5-15 mil på helgen.

Utöver det kör jag jobbpendling på 2x16 km som jag ibland utnyttjar till backträning eller förlänger som distans- eller intervallpass på hemväg.

Sedan kör jag brevetserien så under våren lopp på 2x20, 30, 40 och möjligen även 60 mil

Under vintern 15-25 mil vecka och på våren 20-... Vad det nu blir

Har verkligen utvecklats som cyklist på det dryga år jag kört så här med rejäl snittfartshöjnig och förmåga att tåla heldagar på cykeln.

Hur många mil tränar ni?
Jobbpendling 2x11 km 4 dagar / vecka, totalt 88 km.
Ett snabbare pass 25 km 1 gång / vecka.
Ett lite längre pass 70-90 km 1 gång / vecka.
Ett långt pass som kombineras med klubbträningen, 110-130 km.

Detta är hur det ser ut nu när våren kommit, inte omöjligt att jag förlänger mitt 70-90 km pass lite.

Under vintern ser det i princip likadant ut, fast då det tråkiga nötandet på trainern.

Köpte min racer 25:e Februari förra året, till den 25:e Februari i år hade jag avverkat rätt så exakt 1000 mil på den, total sträcka förra året blev 1400 mil.

Största skillnaden är att jag i år har färre, men längre pass. Det i kombination med trainern i vinter har gett resultat, numera så tycker jag inte att ett pass på 3-4 timmar är jättelångt. 2 timmar känns jättekort nu för tiden, vilket är precis vad jag vill uppnå.

Hur många mil tränar ni?
Det beror helt på det. Jag har vissa veckor där jag bara kör typ 10 mil och andra där jag kör typ 50 mil. Toppen ligger väl på lite drygt 60 mil veckan. Men normalt ligger det runt 20mil. Fan om en skulle köra 100 mil en vecka. Det borde väl gå att få till kan jag tycka.

Hur många mil tränar ni?
Hmm, jag måste styra upp mitt cyklande märker jag. Det duger inte att slentrianmässigt bara svettpendla intervall ~20 mil/vecka (totalt).
Efter gårdagens 20-mila inser jag att jag måste börja peta in ordentliga distanspass, samt några kräkspass. Jag vill ju utvecklas och bli snabbare, starkare.. Sen vill man ju springa och simma också, borde kanske gå ner i arbetstid :-)

Senast ändrad:
Hur många mil tränar ni?
Intressant, och gällande Vättern så har det inget med min fråga att göra. Jag är mest nyfiken bara på de som har detta som intresse och hur mkt de tränar helt enkelt.

Och är det många här som är med i någon cykelklubb?

Hur många mil tränar ni?
Ringen skrev:
> Jag tänker landsvägscykling.

Då bör det stå LVG i rubriken.

;-)

Hur många mil tränar ni?
Ringen skrev:
> Hur menar du då med träningsupplägget? OM det
> är inför något race eller kanske tom kör lite
> andra sporter?

Jag har ett träningschema som bygger på veckoperioder.

Hur många mil tränar ni?
Tränar inget nu. Enbart jobbpendling 10 mil/vecka. Förra säsongen kunde det bli max 30-35 mil/vecka med eller utan jobbpendling, dvs åkte jag inte till jobbet hade jag mer tid och ork till att cykelträna. Jag gör ingen direkt skillnad på träning vs jobbpendling, det kan ibland vara samma sak.

Hur många mil tränar ni?
Då jag inte har några tävlingsambitioner så unnar jag mig lyxen att bara undantagsvis bedriva någon form av träning när jag cyklar. Så ett normalt år kanske det blir 5-600 mil cykling varav gissningsvis 10% kan kategoriseras som träning.

Hur många mil tränar ni?
GoranS skrev:
> Då jag inte har några tävlingsambitioner så
> unnar jag mig lyxen att bara undantagsvis bedriva
> någon form av träning när jag cyklar. Så ett
> normalt år kanske det blir 5-600 mil cykling
> varav gissningsvis 10% kan kategoriseras som
> träning.

+1 som den finväderscyklist jag är så nog det mesta av min cykling tyvärr nöjescykling och därför helt bortkastad ;)

Hur många mil tränar ni?
Mkt muffinsar, chips, glass å lite prommenad till jobbet ca 2 km . Oftast bilen dock. 2 km skidåkning/ månad. I snitt 1 km cykling på grusväg under vintern För mkt snö här. Ca 70 cm i skogen

Ja nä jag kommer inte vinna nåt rejs om jag ställer upp ?

Hur många mil tränar ni?
Tänkte väl det, jag ska iofs inte börja tävla men däremot ansluta mig till någon klubb + ha ett eget "privatschema" som jag tänkt föja till punkt och pricka.

Och gällande väder tänker jag att det inte spelar någon roll. Vill bara bli bättre, snabbare och mer tränad + lära mig köra i klunga mm.

Är så förbannat kul men jag är lite "störd" kanske för jag smilar och gillar när det regnar också.

Hur många mil tränar ni?
Tänker jag fel om jag tänker 2x5mil vardagar varav den ena dagen består av intervaller. Sedan distans på helgen ca 15mil. Eller för maximalt resultat ska jag lägga upp träningsdosen annorlunda?

Kanske inget jag behöver tänka på utan bara gå med i klubben o köra på samt snacka med lagkamraterna istället för fråga "svettiga gubbar" på forumet ;)

Hur många mil tränar ni?
Ringen skrev:
> Tänker jag fel om jag tänker 2x5mil vardagar
> varav den ena dagen består av intervaller. Sedan
> distans på helgen ca 15mil. Eller för maximalt
> resultat ska jag lägga upp träningsdosen
> annorlunda?

Det tycker jag låter bra iaf.

> Kanske inget jag behöver tänka på utan bara gå
> med i klubben o köra på samt snacka med
> lagkamraterna istället för fråga "svettiga
> gubbar" på forumet ;)

Det enda utesluter ju inte det andra. ;-) Men testa upplägget ovan och om det inte fungerar så bra som du tänkt så får du justera därefter. Det finns ju många sätt att nå samma mål på.

Hur många mil tränar ni?
Du får känna efter men mer än 2 pass hårda intervaller per vecka kan bli tufft om du samtidigt jobbpendlar dagligen. Jag känner snabbt när träningen sliter mer än den ger.

Hur många mil tränar ni?
Ringen skrev:
> Men måste ju finnas nån här som tränar
> schemalagt oavsett väder?

Ja, jag gör det.
Antal timmar är väl ett bättre mått på träning än antal mil, kan jag tycka?

Om jag INTE ska räkna pendling, mtb, simning, löpning eller lopp så blir det inte många mil/vecka.

I bakvänd kronologisk ordning om det bara är ren lvg-träning
V.15 3,5 mil
v.14 0 mil (ett pass på monarken)
v.13 0 mil (ett pass på monarken)
v.12 6 mil

Om jag ska räkna antal timmar träning inkl. lopp + löpning och simning hamnar jag på 8-12 timmar/vecka beroende på vad som står i schemat.

Hur många mil tränar ni?
Fjärdebrunn skrev:
> Du får känna efter men mer än 2 pass hårda
> intervaller per vecka kan bli tufft om du
> samtidigt jobbpendlar dagligen. Jag känner snabbt
> när träningen sliter mer än den ger.

+1 speciellt om man inte bara lullar runt på pendlingen.

Hur många mil tränar ni?
Ja jag har ju annat med.. Bordtennisträning 2 kvällar i veckan + jag gillar att simma en gång i veckan också.

Cykling till jobb är obetydligt då jag bor och jobbar i stan. Till pingisen cyklar jag och det kanske blir 6-7km tot per gång så inte heller så mkt att hurra för även om jag försöker köra så hårt och snabbt jag kan på vägen hem.

Men jag får väl köra på mitt upplägg nån månad och känna på det, sen gå med i klubben o "kolla läget" hur dom kör och hitta nån bra variant. Viktigast är jag kommer framåt i träningen och prestation. Har inte någon brådska så länge det går framåt, däremot är jag beredd o satsa lite på det här nu. Därför jag frågar om lite tips o så då jag ej kan så mkt teoretiskt vad som är bra eller dålig träning osv.

Tack för er input och åsikter. Alltid kul att höra lite vad folk tycker.

Hur många mil tränar ni?
Färre än 1985. Kom upp i 2000 mil 84 och 85. Snart 400 i år.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-10-01 kl. 20.44.38.png
    Skärmavbild 2024-10-01 kl. 20.44.38.png
    548.7 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Hur många mil tränar ni?
För min del så tycker jag mil blir ett rätt meningslöst mått. Ska man dessutom begränsa det till "landsvägsmil" blir det ännu mer meningslöst. Detta eftersom "en mil" kan ge så olika träningseffekt beroende på hur och under vilka förhållanden man kör den. Jag räknar all cykling som träning, oavsett om den sker på landsväg, stig, till ICA eller på den stationära motionscykeln hemma. Har dålig koll på exakt hur många "landsvägsmil" jag kört, eftersom jag inte skiljer på vad som är landsväg, cykelbana etc. eller om jag kör på landsvägen med landsvägsracern, MTB:n eller vardagscykeln.

Det jag använder mig av istället är att räkna TRIMP, Training Impact. Det är en metod för kvantifiering av träningsbelastning. I stora drag så baserar den sig på snittpuls och tid. Träning på låg intensitet (snittpuls) ger förhållandevis få poäng per tidsenhet, medan träning med hög intensitet ger många poäng. Här kan jag även räkna annan konditionsträning med samma måttstock, t.ex. löpning. Nedan är ett exempel på vad en timme ger för TRIMP-poäng för mig, beroende på intensitet (snittpuls).

1 tim @ 50% av max HR: 23 TRIMP (ung. motsv. promenad)
1 tim @ 60% av max HR: 42 TRIMP (ung. motsv. långpass)
1 tim @ 70% av max HR: 71 TRIMP (ung. motsv. distansträning)
1 tim @ 80% av max HR: 114 TRIMP (ung. motsv. tröskelintensitet)
1 tim @ 90% av max HR: 175 TRIMP (ung. motsv. intervallträning)

Hittills under 2024 har jag snittat på ca. 920 TRIMP/vecka, varav ungefär hälften cykelträning. Visst har jag räknat mil och timmar också, men som sagt, inte så intressant för mig. Hittills har det blivit 528 mil cykling i år + 29 timmar på den stationära motionscykeln hemma.

Via funktionerna i den träningsdagbok jag använder går det att få fram en hel del statistik. Dock är inte TRIMP inbyggt i funktionaliteten, så det får jag räkna fram för hand (med kalkylblad) och notera separat.

Senast ändrad:
Hur många mil tränar ni?
För min del så tycker jag mil blir ett rätt meningslöst mått. Ska man dessutom begränsa det till "landsvägsmil" blir det ännu mer meningslöst. Detta eftersom "en mil" kan ge så olika träningseffekt beroende på hur och under vilka förhållanden man kör den. Jag räknar all cykling som träning, oavsett om den sker på landsväg, stig, till ICA eller på den stationära motionscykeln hemma. Har dålig koll på exakt hur många "landsvägsmil" jag kört, eftersom jag inte skiljer på vad som är landsväg, cykelbana etc. eller om jag kör på landsvägen med landsvägsracern, MTB:n eller vardagscykeln.

Det jag använder mig av istället är att räkna TRIMP, Training Impact. Det är en metod för kvantifiering av träningsbelastning. I stora drag så baserar den sig på snittpuls och tid. Träning på låg intensitet (snittpuls) ger förhållandevis få poäng per tidsenhet, medan träning med hög intensitet ger många poäng. Här kan jag även räkna annan konditionsträning med samma måttstock, t.ex. löpning. Nedan är ett exempel på vad en timme ger för TRIMP-poäng för mig, beroende på intensitet (snittpuls).

Hittills under 2024 har jag snittat på ca. 920 TRIMP/vecka, varav ungefär hälften cykelträning. Visst har jag räknat mil och timmar också, men som sagt, inte så intressant för mig. Hittills har det blivit 528 mil cykling i år + 29 timmar på den stationära motionscykeln hemma.

Via funktionerna i den träningsdagbok jag använder går det att få fram en hel del statistik. Dock är inte TRIMP inbyggt i funktionaliteten, så det får jag räkna fram för hand (med kalkylblad) och notera separat.
Fanns väl inte mycket annat än mil man hade koll på under 80-talet. Snittade minst 30 på mina solopass.

Senast ändrad:
Hur många mil tränar ni?
Fanns väl inte mycket annat än mil man hade koll på under 80-talet.
Så var det säkert. Men TRIMP-metoden "introducerades första gången i en vetenskaplig artikel av Dr. Eric W. Banister och hans kollegor 1975 (1). I denna artikel föreslog Dr. Banister begreppet TRIMP (TRaining IMPulse) som ett sätt att kvantifiera träningsbelastningen som idrottare upplever under sina träningspass, med hänsyn till både intensiteten och varaktigheten av övningen."

Hur många mil tränar ni?

Fråga 1 är väl vad man ska ha datat till. Om syftet är en liten muntrifikation i form av statistik kring hur många mil man rullat per år verkar det rimligt att mäta just cyklad sträcka. TRIMP skulle i det fallet vara ett rätt meningslöst mått.

Om man ska använda det för att analysera och styra träningen bör man nog se till att ha koll på hur mycket av olika typer av träning och på vilken intensitet den bedrivits och hur detta utvecklats över tid, inklusive saker som periodisering. Då tror jag att en sammanfattning till TRIMP över tidsenheter kommer att vara för trubbigt.

Därmed inte sagt att TRIMP skulle bara oanvändbart. Användbarheten beror dock rimligen på vad målet är.

Hur många mil tränar ni?
Hur många mil i veckan/månaden tränar ni? Jag tänker då inte er vardagscykling eller pendling till jobb mm utan endast när ni drar ut på en runda för att träna. Ja ni hajjar...

100mil i månaden är en rätt lagom sträcka kan jag tycka, eller kör ni mycket mer och tävlar ni isåfall?
105 mil lvg
15 mil mtb
38 mil pendling.
5-10 mil cykling på jobbet
Så ser en månad ut för mig. Så kort sagt för få mil.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp