För min del så tycker jag mil blir ett rätt meningslöst mått. Ska man dessutom begränsa det till "landsvägsmil" blir det ännu mer meningslöst. Detta eftersom "en mil" kan ge så olika träningseffekt beroende på hur och under vilka förhållanden man kör den. Jag räknar all cykling som träning, oavsett om den sker på landsväg, stig, till ICA eller på den stationära motionscykeln hemma. Har dålig koll på exakt hur många "landsvägsmil" jag kört, eftersom jag inte skiljer på vad som är landsväg, cykelbana etc. eller om jag kör på landsvägen med landsvägsracern, MTB:n eller vardagscykeln.
Det jag använder mig av istället är att räkna TRIMP, Training Impact. Det är en metod för kvantifiering av träningsbelastning. I stora drag så baserar den sig på snittpuls och tid. Träning på låg intensitet (snittpuls) ger förhållandevis få poäng per tidsenhet, medan träning med hög intensitet ger många poäng. Här kan jag även räkna annan konditionsträning med samma måttstock, t.ex. löpning. Nedan är ett exempel på vad en timme ger för TRIMP-poäng för mig, beroende på intensitet (snittpuls).
1 tim @ 50% av max HR: 23 TRIMP (ung. motsv. promenad)
1 tim @ 60% av max HR: 42 TRIMP (ung. motsv. långpass)
1 tim @ 70% av max HR: 71 TRIMP (ung. motsv. distansträning)
1 tim @ 80% av max HR: 114 TRIMP (ung. motsv. tröskelintensitet)
1 tim @ 90% av max HR: 175 TRIMP (ung. motsv. intervallträning)
Hittills under 2024 har jag snittat på ca. 920 TRIMP/vecka, varav ungefär hälften cykelträning. Visst har jag räknat mil och timmar också, men som sagt, inte så intressant för mig. Hittills har det blivit 528 mil cykling i år + 29 timmar på den stationära motionscykeln hemma.
Via funktionerna i den
träningsdagbok jag använder går det att få fram en hel del statistik. Dock är inte TRIMP inbyggt i funktionaliteten, så det får jag räkna fram för hand (med kalkylblad) och notera separat.