Hur mycket cykel behövs i nordöstra Skåne?

GLHF

Medlem
Hej! Bor i Kristianstad och är sugen på att införskaffa mig en första mountainbike. Cyklar mycket grus, mest runt Balsberget och norrut, och ger mig ibland på lite väl svår terräng för min gruscykel. Läst lite och verkar finnas lite olika skolor kring vad man bör börja med avseende hardtail/heldämpad och hur mycket dämpning man behöver. Förstår att det också beror på vad man vill cykla på för stigar, så hoppas att det finns någon här med lokalkännedom som kan tipsa om vad som är en lagom nivå på cykel. Kommer nog mest cykla vid Balsberget, eventuellt Bockeboda och Vånga. Vet inte om det finns något bra man kan ta tåg till? Funderar på att skaffa bil, och då finns väl ännu mer runt Hässleholm, Vallåsen, Blekinge osv.

Så vad tror ni jag behöver för cykel? Trailbike med 120-140 mm dämpning? Down country? Funkar en hardtail? Kommer köpa beggat i första hand. Tips på stigar/leder mottages även tacksamt ?

Hej..
Bor själv i Vä och har cyklat på hardtail i 30 år.. Cyklar mycket i Bockeboda, Brösarp, Linderödsåsen och i tallskogen mellan Åhus och Rigeleje.. Just i tallskogen kan vara Sveriges bästa nybörjarcykling. Hovdala utanför Hässleholm har också extremt bra cykling..
Jag tror du klarar långt på en hardtail på de ganska platta stigarna i området..

Bockeboda räcker med 100, men Vånga vill man ha 140 i alla fall. Hovdala har allt från 100 till 160mm att välja på så det beror ju på var man är.
En Jeffsy t ex är en utmärkt kompromiss, men kanske lite lite seg på tidigare inläggs exempel som mest innehåller väldigt väldigt enkel stig.

Kommer du ge dig på det riktigt branta?
Jag hade siktat på en 130/140 mm.

Edit: jag tycker hardtail är helt värdelöst, det har man bara om budgeten inte tillåter mer.

Nu bor jag ju på andra sidan gränsen, men cyklar mest i triangeln Olofström-Vånga-Sölvesborg.
Här finns inget behov av något värre än en FS 120mm såvida du inte ska bomba Vångaberget hela dagar..

Tack så mycket för svaren! Får se vad som dyker upp på begagnatmarknaden som kan passa.
Kanske tar en långrunda med gruscykeln och ser hur långt jag kommer i tallskogen mot Rigeleje redan nu ?

Så är det! Har redan tre cyklar, men saknar åtminstone landsvägscykel och lastcykel utöver mtb. Sen finns ju fatbike förstås... Och en ihopfällbar cykel à la Brompton?
Eller, om man vill vara lite kulturhistorisk, en 70-tals minicykel. Livsfarligt, ja, men kulturhistoria!
Annars är heldämpad trevligt på stigar. Dyrare och tyngre men bra grepp (och skonar ryggen när man börjar bli lite trött).
En gravel kan faktiskt funka som både lvg och lätt stig (om man är på det humöret). Så, där KAN man spara en cykel. I teorin.

Eller, om man vill vara lite kulturhistorisk, en 70-tals minicykel. Livsfarligt, ja, men kulturhistoria!
Annars är heldämpad trevligt på stigar. Dyrare och tyngre men bra grepp (och skonar ryggen när man börjar bli lite trött).
En gravel kan faktiskt funka som både lvg och lätt stig (om man är på det humöret). Så, där KAN man spara en cykel. I teorin.
Gravel är ju trots allt en dubbel hardtail så att säga. Tycker det är rätt kul att "underbikea" med den, men man kan bli lite trött i kroppen av skaket efter ett tag.

Gravel är ju trots allt en dubbel hardtail så att säga. Tycker det är rätt kul att "underbikea" med den, men man kan bli lite trött i kroppen av skaket efter ett tag.
Nä, det är inte samma avslappnande position med bockstyre (och odämpat). Men, är det inte för stökigt/långt är den cyklingen en kul utmaning.

Vill bara tillägga om cyklingen i tallskogen.. Eftersom du har Hanöbukten i öster och 118 vägen i väster och en del sommarstugeområden mellanåt så är det svårt att köra vilse.. Badtoaletterna har fortfarande öppet. Tallskogen är i snitt 1 km bred och mest stigar har du i norr och minst i söder..

Jag har bara cyklat i just det området (Åhus/Rigeleje) och hade då min Occam med 140/150 vilket var rejält overkill. Skulle säga att HT eller någon FS med kortare slag och bra trampeffektivitet skulle vara perfekt, kanske Trek Top fuel eller liknande?

Tillbaka
Topp