Hur mycket dämpning borde jag ha i flow stigar?

Ethan B.Y.

Medlem
Hej!
Jag renoverade en Haibike heet 29 som har 150mm dämpning fram och bak. Tanken är att kunna cykla med den både i skogen hemma men även i bikeparks och då främst i Flottsbro i en maskingrävda stigar som freeride spåret-jag tycker inte riktigit om spår med massa stenar och små guppar.
Så min fråga är om det kommer att göra skillnad om jag ökar dämpning på gaffeln från 150 till 160mm? Om det kommer att att göra skillnad- vad är för och nackdelar? Jag är en nybörjare vad gäller hopp och bikepark-jag har kört bara två dagar i Flottsbro.
Ökningen kommer att ske genom att byta en del i Rockshox Pike gamla modellen.
Tackar för era åsikter!
MVH
Ethan

Var inte rädd att öka på slaglängden fram, jag tycker att man kan öka på med 10-20mm fram utan problem, ökar man mer så börjar det bli problem med övrig geometri typ sadelstolpens vinkel, reachen blir kortare osv. Prova, är du inte nöjd är det bara att byta tillbaka.

1 cm längre brukar normalt sett inte vara något problem. För bikepark kan det vara rätt trevligt med lite högre front. Annars kan du låta gaffeln ha 150 mm, och så byter du till ett styre med mera rise, det ger liknande effekt men cykeln bibehåller sin geometri.

Något annat att tänka på, eftersom du säger att du är nybörjare, är att inte ha för lite luft i däcken. För flow trail och hopp och lek är det bättre med rätt hårda däck, annars riskerar man att däcken viker sig i svängar och i hopp för det kan bli rätt rejäla kompressioner.

Och en till sak, som är viktigare än 1 cm längre slaglängd - se till att du har en bra grundinställning på gaffeln och bakdämparen. Om du inte redan har det förstås.

Då främsta hindren på flowstigar är hopp så är det väl just hur bra man är på att hoppa som bestämmer. Landar man rätt i alla landningar så kan man köra med mycket mindre slaglängd, brukar man landa kort behöver man mer. Men dem allra största hoppen i flottsbro (typ kanonen och trapp) skulle jag nog rekommendera 180-200mm slag.

Stort tack för era svar!
Kanonen och trapp eller andra drops har jag inte gett mig på ännu då jag har inte övat på droppar ännu (det finns inte så mycket hopp runt omkring mig tyvärr).
Jag körde med en gammal 26" Santa cruz V10.4 från 2012 (då sonen skulle absolut ha en downhill cykel och jag köpte en renoveringsobjekt men hans intresse har svalnat och jag blev intresserad..).
Santa cruzen har 200mm dämpning. Jag trillade två gånger, den första var när jag ändrade till mer rebound och över hoppade och landat på plan yta och studsade från cykeln. Den andra gången var i första kulen med gap i Freeride spåret (skulle köra den utan gap men glömt bort att det var i mitten) så jag landat i slutet av gapet.
Jag försökte att läsa på och kollat på Youtube och en del rekommenderar runt 160.
Så jag hoppas att jag kommer att ha lättare att hoppa med 160/150 än med 200. Senare om jag vill prova på dem större hopp kan jag prova med Santan.

Ang geometrin, jag gillar kort reach och riser bar även i skogen speciellt om jag cyklar mer än 30minuter då det är mer bekvämt (jag lutar mig lite mer framåt på branta uppförsbackar när det behövs).
Så det blir bara positivt för min del tror jag om reachen blir kortare ?
Blir att beställa den delen till gaffeln

Tillbaka
Topp