Hur mycket pengar lägger ni på er cykel egentligen?

Mike the bike

Ny medlem
När jag köpte min skrutthoj på Cykeloutlet för ganska exakt tre år sen, trodde jag inte att det skulle kosta så mycket att hålla cykeln i gott skick. Till en början fungerade den "bra"...om man ser till skitkomponenterna som satt på. Ganska snart började dock cykeln trilskas, ekrar gick av stup i kvarten, växlarna fungerade kasst etc.

Med tiden började jag uppgradera cykeln och till dags dato har jag säkert lagt omkring hiskeliga 15.000 på reparationer, nya hjul (har funkat fantastiskt bra. Tack för det Phil), två eller tre vevpartier (nonamevarianter jag fått billigt från Cykeloutlet som numera har kånkat), växelreglage (XT fram, Xtr bak), växlar (Xt fram och bak), spd-pedaler och tillhörande spd-skor (kostar ju infernaliskt mycket. Jag är inne på mitt andra par skor och mitt andra par pedaler), kassetter (numera Xt, tidigare nåt nonameskräp), vevparti (mitt nuvarande LX funkar klockrent), hydraliska skivbromsar (Avid Juicy 5, funkar klockrent - tidigare mekanisk nonameskivbroms fram och värdelösa v-bromsar bak som åt upp fälgarna :(), nya däck, bättre slangar (Nokian DH), styrstam och nu senast idag har jag köpt nytt styre (Truvativ), styrstam (Truvativ) och sadel(BBB) hos Pedalogerna. Himla trevliga lirare som jobbar där måste jag säga.

Det enda som fortfarande är original på cykeln är ramen (som tycks funka bra fast den är jävligt ful imo) och sadelstolpen. Jag är inte vidare intresserad av att köpa bling blingprylar bara för sakens skull. Jag vill ha bra grejer som håller och som inte nödvändigtvis kostar skjortan eller ser exklusiva ut. Sånt drar ju ändå bara tjuvars ögon (och klåfingriga händer) till sig..

Hur mycket lägger ni egentligen ned på era cyklar?

Senast redigerad av en moderator:
Som alltid, det är billigare att köpa en dyrare cykel med "rätt" utrustning direkt än att börja uppgradera/byta ut saker som kanske inte håller i längden. Sen kan man förlänga livslängden på delarna med noggrannt underhåll. Personligen tycker jag att en cykel ska vara helt ren innan man lerar ner den, då funkar allt och då håller den bättre.

/Leo

Inte mycket....

Jag har haft samma hoj i 7 år, uppgraderingar räknas inte även om det kostar pengar. Det är normalt slitage.
Jag bytt allt på hojen utom styre och pedaler.

Ramdonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte mycket....
>
> Jag har haft samma hoj i 7 år, uppgraderingar
> räknas inte även om det kostar pengar. Det är
> normalt slitage.
> Jag bytt allt på hojen utom styre och pedaler.

hehe, ja den kan du ju försöka lura dig själv med :D:D

egentligen skulle man kunna säga att amn lagt ut för mycket pengar. men å andra sidan, vilken glädje man fått för pengarna, priceless nästan :D

handlar väll lite om prioritering. lägger väll ungefär lika mycket på cykel som mina kompisar lägger på festa o supa :D skillnaden är att jag har kvar mina saker, o mins va som hände när jag vaknar dagen efter :D

Leo skrev:
> Som alltid, det är billigare att köpa en dyrare
> cykel med "rätt" utrustning direkt än att börja
> uppgradera/byta ut saker som kanske inte håller i
> längden. Sen kan man förlänga livslängden på
> delarna med noggrannt underhåll. Personligen
> tycker jag att en cykel ska vara helt ren innan
> man lerar ner den, då funkar allt och då håller
> den bättre.
>
> /Leo

Som jag skrev tidigare (mitt första inlägg när ni trodde att jag gjorde reklam för Cykeloutlet) köpte jag det jag hade råd med då. Idag skulle jag aldrig köpa dylikt skräp igen.

Mina kollegor tror att jag är tokig när jag berättar vad jag lagt på cykeln och vad olika cykeldelar kostar. Det är ju itne så att vi brukar diskutera sånt men ibland händer det att nån undrar varför jag har taskigt med pengar och då handlar det ofta om rena cykelutgifter. De flesta som inte har koll på moderna cyklar tycks tro att en cykel kostar 1500 på sin höjd och att det är i princip gratis att cykla år ut och år in. Tänk så fel de har...

Vågar inte ens tänka på vad jag har laggt på cykeldelar och cykelrelaterade grejjer under året. Det skulle lätt räcka till en ny cykel iaf. Inget fel på de komponenter som inskaffades till hojjen ursprungligen men man är ju tyvärr aldrig riktigt nöjd. De komponenter som har blivit över kommer ios att hamna på nästa hojj så det är ju ios inte bortkastade pengar.

Som alltid - köpa billigt blir ofta köpa dyrt.
Det finns inga genvägar. Är den billig så har det sparats in nånstans. Ibland är det inte lätt att se var (tex vevlager, ekrar, osv) men tyvärr är det ofta såna saker som är dyra att reparera eller byta ut. Som Leo sa - köp bra grejjer från början så blir det billigare i längden. Runt 7k (deore) får man nog lägga för att få en cykel som tål att cyklas ordentligt på, och runt 10-15 (LX/XT) för en cykel som funkar riktigt bra. Över det så går vikten ner och grejjerna blir styvare men det är kanske inget man riktigt uppskattar förrän man cyklar riktigt mycket. Personligen har jag LX/105 som lägsta nivå. Då är det riktigt fin kvalitet och många gånger samma funktion som XTR/Dure-Ace till en bråkdel av priset men på bekostnad av vikt och cool-faktor. Då har jag grejjer som funkar bra till ett pris så att jag kan byta ut det som behövs när det behövs.

Du hade inte bytt din ram, men det låter nästan som att du skulle må bra av att göra det. Dels för att du inte trivs med utseendet, men framförallt med tanke på nivån på komponenterna som satt på tidigare. Det får mig att misstänka att det inte är någon vidare kvalitet på ramen heller. Det är tråkigt och kan göra ont om den skulle gå av, och om inget annat så kommer en bättre ram att vara mycket roligare att cykla på! Det verkar trots allt som om du cyklar en hel del?

Grejjerna slits mycket mindre om man håller dem rena och smorda, men jag ränkar fortfarande med 500-1000.- om året i slitage (kedja + kassett + några par bromsklossar/belägg + nåt däck/slang) men då gör jag allt jobb själv. Utöver det så kan man ha otur med bromsskivor, bakväxlar osv så det kan bli lite till i oväntade utgifter. En hundring i månaden är nog en rimlig budget för mig och min MTB, och det är fortfarande mycket billigare än ett träningskort. Racern slits inte lika mycket eftersom den inte cyklas lika stökigt. Standardcykeln kostar också mycket mindre, även där pga snällare cykling och att delarna är billigare. Och jämför man de kostnaderna med ett månadskort är cykeln snabbt betald.

Lägger olika mängder pengar på olika hojar. Race-mtbn fick precis nya bromsklossar för 450:- medan pendlar-mtbn senast fick nöja sig med 20-kronorsbelägg till v-bromsarna. Race-mtbn fick nya hjul i våras: XTR för ca 7000:- (och en hel del annat lull-lull), medan pendlarditon fick ett nytt bakhjul för 600:-. Racern fick nya hjul förra året och nya däck i år. Pendlaren (bara ram och vevparti är original sedan -94) får ärva däck/sadlar etc från race-mtbn och racern...

Det är inget fel på ramen bortsett från utseendet men den är inte så ful att jag skäms när jag är ute med den..Ramen fungerar utmärkt och enligt diverse cykelmekar jag snackat med är det inget som helst fel på den. Den fyller sin funktion kan man säga.

Ursäktar cykelutgifterna med sänkta bensin och sjukvårdsbehandlingar.. Detta då bra däck med fäste även vintertid ger en mindre spänd muskulatur. Bra investering på flera områden alltså! Underhållet gör jag själv så långt jag kan, och kan räkna det som ytterligare en billig hobby/ del av samma?

Har mer än en cykel, och pinaler flyttar emellan från favoriten och nedåt. Så då måste väl kostnaden slås ut på flera hojar/ individer? Det blir inte dyrt alls, tvärtom! Det är ju snarare en investering, att dela med sig av till vänner och bekanta utan bottenlösa repkonton.. De blir glada för bra grejor och väl utfört jobb, jag blir glad för "sponsring" till nya prylar! :-)

Har nog en tänkt budget om ett par tusen/år för favoritcykeln(stöld medräknad), men det viktigaste är redan avklarat. (Avid Speed-dial SL, XT-bakväxel, -bromsar, rulltrissor, kolfiber-sadel och -styrstam m.m. lockar förstås:)
Nu får istället kostnaden delas på ett antal år av användande.. Nästa större ev. utgift borde få bli en lätt, fin gaffel. (Men SID verkar ju ha petats ifrån Happy-tronen?)

Det kanske är fel att lura någon stackare till låneträsket, men dom flesta cykelhandlare har ju räntrfria lån (sånär som på en uppläggningsavgift om ca : 500kr).
Jag har prövat det flera gånger och brukar betala in extra så det blir avbetalat på ~1 år oavsett pris...

>De flesta som inte har koll på moderna cyklar tycks tro att en cykel kostar 1500 på sin höjd och att det är i princip gratis att cykla år ut och år in. Tänk så fel de har...

Jotack, man får ju dra av 150 kr i resekostnader om man cykelpendlar (på skatten). Det räcker ju långt.

Trådarkeologi: <http://happymtb.org/forum/read.php/1/239840/page=1>

Tycker det känns billigt när man jämför cykel med andra leksaker, tex motorcyklar.
Och räkna varje tur och multiplicera den med en green fee för jämförelsens skull.
Eller jämför med bilkostnaden på 3-4 tusen per månad och uppåt.

Leo skrev:
> en cykel ska vara helt ren innan man lerar ner den ... då håller den bättre.

Det får du gärna utveckla. Själv håller jag bara slitdelar rena, som dämpare och drivlina. Tror inte ramen eller fälgarna håller sämre för att den är lerig året runt...

I år har jag köpt ett par nya däck, några slangar, nytt munstyckte till CamelBaken, nya packboxar till gaffeln och lager till vevpartiet och ska snart köpa bromsbelägg, hydraulolja och stålomspunna slangar. Just det, behöver en ny eker också.

Fast jag har lagt ned rätt många tusenlappar på cykelresor i år. :D

Eftersom det prylmässigt blivit ett ganska billigt år räknar jag med två nya cyklar till våren. ;)

Kostnaden för att cykla räknar man bäst i kronor per timme, tycker jag.

När jag skulle bygga om min cykel för lite tuffare tag började jag shoppa kvalitetsprylar på begatmarknaden. För 5.600kr och lite knåpande fick jag ihop välfungerande gaffel, hjul och bakdämp.

Jag lägger så lite som möjligt

vet ej, bryr ej. Är huvudintresset så får kosta vad det kostar. Vad ska jag annars lägga pengarna på? Stereo, tv eller något annat som jag struntar i?

Pengar på cykeln:

2001: 9000:- ny mtb, Giant
2006: 700:- nya däck, slang
2006: 2200:- ny gaffel, ny kasset, ny kedja

Sedan har det blivit lite småsaker som billig cykeldator, cykelväska, reparationssats, och säkert något annat jag glömt.

Antal krona/mil är ganska lågt...ska det vara

För mycket eller för lite, jag är inte säker. Köpte min ny för ca 6 tusen och tog väl 1 år ca att reparera/uppgradera den för lika mycket till, sen ville jag inte räkna längre. nu är jag i kvalet om att antingen lägga ner några loppor till på den och ändå ha nåt halv-möggligt, eller att låta den förfalla totalt innan ny inköpes, lutar åt plan B. Ram, vevlager och framhjul är inte bytt, resten minst 1 gång ofta flera gånger.

Började med att ha örnkoll på allt jag la ut på cykel-helvetet, men nu har jag gett upp. Det är bara att inse att man kastar alla pengar man kan på den och det blir ändå aldrig perfekt (eller ens nåt vidare hållbart). Men vad spelar det för roll, bara man har kul så är det väl värt det? :-)

/niklas

> Jag spar alla mina kvitton i en pärm, utifall jag måste kontakta försäkringsbolaget någon dag...

Har du lyckats få ut nånting för komponenter du bytt på nån tidigare cykel? Jag har fått ett gäng mountain bikes stulna och då har försäkringsbolaget alltid hävdat att det ingår i "normal skötsel" och bara velat betala ut för orginalvärdet (minus värdeminskning). För "extra-prylar" typ cykeldator har jag dock fått pengar.

Undrar mest om jag ska vara lite mer enveten nästa gång det händer :-)

Har aldrig behövt kontakta försäkringsbolaget än, peppar-peppar. Bara en av mina nuvarande cyklar är köpt färdig, hopplockscyklarna behöver någon form av dokumentation.

Min metod: Köper den billigaste hojen med den dyraste ramen, är ni med? Ex. Scale 30 har samma ram som Scale 10, sen uppgraderar jag med nya hjul för 8-10 TSEK och är då i fin form. Har jag några stålars över kan man alltid porra till det.

Cykling är ju en prylsport som allt annat kul...

Att sedan de flesta har grejor som är betydligt mer avancerade än vad de behöver är ju en helt annan sak.

Ingen aning men då jag har kontakter samt köper mycket på utförsäljning och privatannonser får jag mycket för pengarna.

Lilla stereon på jobbet skrev:
> Det kanske är fel att lura någon stackare till
> låneträsket, men dom flesta cykelhandlare har ju
> räntrfria lån (sånär som på en
> uppläggningsavgift om ca : 500kr).
> Jag har prövat det flera gånger och brukar
> betala in extra så det blir avbetalat på ~1 år
> oavsett pris...

Jag tillhör tyvärr kategorin människor som inte får handla på avbetalning eller ta lån...

Jag ångrar egentligen inte att jag har köpt cyklar av god kvalitet, det har lönat sig och slitdelar kommer man ju inte ifrån.
Det som inhandlats utöver detta är ju till 90% överkonsumtion som jag intalat mig själv att jag behöver, lite lättare eller lite bättre, lite snyggare. Det ångrar jag. Dom pengarna hade kunnat göra bättre nytta. Inte tror jag att jag blev gladare heller.

Att cykla är fantastiskt, men konsumtionsmönstren är rätt sjuka, men det gäller ju allt, inte bara cykling.

Tillbaka
Topp