Hur mycket....

old pi

Ny medlem
Hur mycket....
Hej Happyfolk! Med tanke på tiden som tillbringas på forumet och vissa små kommentarer om att cykla i stället så undrar jag... hur mycket tränar ni? Det gäller väl att trampa på ..eller? Vid min höga ålder (för att inte spränga hjärtat fullständigt) så försöker jag ligga på fyra rundor i veckan och då på en så där tre till fyra mil i skogen. Då jag av tidskäl eller annat inte kommer ut så kör jag inomhus, och då i pass på 1 1/2- 2 timmar. Cykling är en för jävla rolig form av träning (kanske inte inomhus i lika hög grad) och ni som är unga... man kan hålla på även som gubbe! Hoppas själv att jag är ute på cykel i skogen även som pensionär.

Hur mycket....
Samma här. Bara kör för att det är så otroligt roligt. Ser det inte som träning, varken i skogen eller på gatan, utan ren lek! =D

Hur mycket....
Hu, hade du frågat för exakt ett år sedan så hade jag matat dig med statistik som heter duga. ;-) Skrev träningsdagbok fram till semestern, men har slutat med det då det bara blivit mer och mer cykling. Från början (-98?) var det tänkt som en motivator för att träna, numera cyklar jag för att det är så jäkla kul istället.

Det brukar bli 4-5 ggr i veckan på våren/sommaren/hösten, oftast 2-3 timmar på vardagskvällarna och under helgerna åtminstone en långtur då och då på 4-6 timmar. På vintern blir det 2-4 ggr i veckan, en eller två pannlampsturer under vardagarna och en eller två turer under helgen. Så rullar det på, året om.

Tänker också hålla på med cykling så länge jag orkar, just nu är jag 32 så det går grymt bra nu. ;-) Men även när jag är 64 ska jag cykla, var hur och när är en annan sak men cykla ska jag. Kör på, åldern har ingen betydelse. Flera äldre skogscyklister har häng med på våra Happy Rides och det är alltid kul att se hur motiverade de är och hur bra de kör, får bara hoppas man själv håller lika bra nivå när man blir äldre!

/Leo

Hur mycket....
Cyklar så mycket och ofta jag kan. Jobb och familj går före så ibland blir det 4 ggr/veckan och ibland blir det 4 ggr/månad. Allt beroende på tid och möjlighet.

Hur mycket....
ja tiden räcker sällan till för hur mycket man vill cykla... :/

men jag har på senare tid försökt komma ut en stund även om det inte blir så länge, tyvärr är ju overheaden med på och avklädning tvätt etc nästan samma oavsett hur länge man är ute,

jusst nu när man inte hinner ett dugg känns det som man skulle kunna vara ute flera timmar om dagen, typ byta jobb mot cykling och cykling mot jobbet :) vore najs som omväxling...

Hur mycket....
Ligger på mellan 1-9 timmar i veckan beroende på hur jobbet ser ut. För träningsdagbok med hjälp av Polars mjukvara, fungerar faktiskt toppen då man får bra summering med tid, tid inom pulsintervall osv. Försöker periodisera min träning så gott det går, alltså köra 3 veckor rejält och lugnare den 4:e.
Kör pass på mellan 1-4 timmar blandat MTB, Landsväg, Spinning, Styrka, Yoga och löpning. Försöker vara ganska seriös i mitt träningsupplägg då jag märkt att skogscyklingen blir väldigt mycket roligare när man har rejält flås, klarar hålla tempo och får bättre fartkänsla. I och med att jag jobbar väldigt mycket blir det svårt att pussla ihop så därför är planering och viss disciplin viktigt. Men alla timmar spinningsalen är så mycket värt när man är ute i skogen och man känner att man kan dra på.
Träningsåret grovt:
Höst: MTB på helgerna. Spinning (1-3 timmarspass i lugnt tempo). Styrka + annat kul
Vinter: MTB om det går. Spinning. Tung styrka (Dec-Jan).
Vår: MTB högt tempo 1-2 timmar. Spinning 1 timmes pass. Lite styrka (underhålla)
Sommar: MTB så mycket det bara går. Landsvägscykling som omväxling. Tempo efter sällskap och humör.
Totalt ca 250 timmar är allt jag klarar klämma in.

Just nu är jag förkyld :(
/Wilier

Hur mycket....
Jag försöker hålla igång så gott det går m 2 barn o för mkt jobb. Basen är cykla-till-jobbet-cyklingen som ger 3,5 mil. Det försöker jag göra 2-3 ggr/vecka. På helgen blir det förhoppningsvis en runda i skogen på 2-4 timmar. Ska försöka hålla igång i vinter. Tidigare har jag bara sprungit vintertid men med en envis hälsporre får det bli cykling i år. Jag letar upplevelser och endorfinkickar när jag cyklar. Är väl knäpp men lite blodsmak i uppförsbackarna är en del av grejen. Lite kondis får man på kuppen.
Oscar

Hur mycket....
Cyklar ungefär 3 ggr i veckan och gymmar 4-5. Ett halvbra snitt fast det flukturerar rätt mycket beroende på årstid. Vintertid kan det bli en del spinning (som inte kostar extra när man ändå är gymmedlem). Fast bara för att det kan vara så jobbigt att ta av/på alla vinterkläder. Nya pannlampan öppnar åtminstone vinterhalvåret för vardagscykling också, det har varit lite mörkt tidigare. Så det blir förhoppningsvis mindre spinning och mer cykling denna vinter.

Cykelträna var länge sedan jag gjorde, förra sommaren faktiskt. Hade tänkt satsa rätt mycket i år men det kom helt av sig och alla startavgiftspengar hamnade i bensintanken och tog mig på en massa kul Happyrides istället. Ett avgjort uppköp!

Hur mycket....
Cykla, det hinner jag inte, har fullt upp med att läsa på Happy och meka med cykeln ;-)
När jag inte jobbar så att jag kan få ihop pengar till nya uppgraderingar.

Hur mycket....
Cyklar så mycket det går typ 5 ggr/vecka ca 8-12 tim/vecka. Tenderar att bli mer och mer för varje år...

På vintern blir det mest annat typ Långfärdsskridskor/innebandy/styrketräning/simmning men håller igång "cykelbenen" minst 1 gång i veckan, huvudsakligen på "trainer".

Hoppas man får vara frisk så man inte behöver sluta cykla när man blir äldre, iofs är jag väl "äldre" nu då! ;-)

/Anders

Hur mycket....
Jag cyklar c:a 5 ggr veckan. t.ex. denna vecka:

må. 28:12 km landsväg
ti. minst 30 km landsväg/skog på MTB:n (saknar fn dator på den)
on. förmiddagen 32:68 km landsväg, kvällen 62:52 km landsväg med Arne i Fredrikshof

Idag är jag helt slut och vet inte om jag håller på att bli sjuk. Jag var helt stum i benen efter sista passet igår. Jag är därför ledig från cykling idag. Blir jag bättre till imorgon kör jag nog en tre-fyra mil MTB eller landsväg och samma sak på lördag eller söndag.

Just det, hur gammal är du? Själv är jag 43 och känner mig rätt pigg men jag har problem med backar och funderar allvarligt på att köra backräning intensivt under vårvintern för att inte behöva bli frånåkt av samtliga så fort det lutar uppför.

Senast redigerad av en moderator:
Hur mycket....
Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag cyklar c:a 5 ggr veckan. t.ex. denna vecka:
>
> må. 28:12 km landsväg
> ti. minst 30 km landsväg/skog på MTB:n (saknar fn
> dator på den)
> on. förmiddagen 32:68 km landsväg, kvällen 62:52
> km landsväg med Arne i Fredrikshof
>
> Idag är jag helt slut och vet inte om jag håller
> på att bli sjuk. Jag var helt stum i benen efter
> sista passet igår. Jag är därför ledig från
> cykling idag. Blir jag bättre till imorgon kör jag
> nog en tre-fyra mil MTB eller landsväg och samma
> sak på lördag eller söndag.
>
> Just det, hur gammal är du? Själv är jag 43 och
> känner mig rätt pigg men jag har problem med
> backar och funderar allvarligt på att köra
> backräning intensivt under vårvintern för att inte
> behöva bli frånåkt av samtliga så fort det lutar
> uppför.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-09-30
> 13:22.

51, 52 i november. Kul att se eran cykelmängd, det får mig att inte känna mig så ensam även om jag många gånger inte ser till någon själfrände så förstår jag att ni kör så det ryker någon annan stans i samma stund:-)

Hur mycket....
själv ligger jag på ett snitt av 7,5H veckan, räknat från första januari, o då ska det påpekas att jag inte tränade de första 3 månaderna, om jag då räknar bort den tiden jag inte träna så ligger jag på ~11H i snitt.

det bli bara mer och mer för var vecka som går, förutom från mitten på september då det blivit mindre och mindre pga kommentarer om att man ska köra mycket intervaller om inte enbart intervaller.

då blire högre intensitet o mindre tid, vilket kan vara ganska gynnande då man blir första års junior vid årsskiftet o då behöver mer fart än uthållighet?

Tillbaka
Topp