Hur nödvändigt att byta kullager och lagerkonan om lite slitet?

Davidogg

Medlem
Köpte häromdagen en gammal damtralla från 1941. Framhjulet snurrade på lätt men skramligt och lite glappt så tänkte bara ta isär det, fetta in och spänna åt men ser nu att lagerkonorna har märken/spår i sig och flera kulor trillar också ur lagerringarna extremt lätt - borde jag byta kulorna, ringarna och även lagerkonorna eller räcker det att bara få in nytt fräscht fett och sen är det helt okej? Eller kommer det vibrera och kännas ojämt och skada lagerskålorna i längden eller liknande? Och isåfall vad kostar det ungefär? Isåfall tänkte jag gå till lbs.
(gängorna verkar vara lite skadade på ena sidan på axeln också så har inte vågat skruva ut denena lagerkonan än)
IMG_20210806_155335.jpg
IMG_20210806_155229.jpg
IMG_20210806_155205.jpg

Senast ändrad:
konorna och kulorna vore bra om du kan byta.

man kan svarva/slipa om konorna, men de är vanligen ythärdade, och även om man får till en slät yta brukar den inte bli så motståndskraftig.

man kan också på en gammal hoj som inte skall rulla särskilt många mil iaf inte med optimerad fart; låtsas som det regnar och köra vidare efter en god omfettning. cykeln och lagret lär överleva oss alla helt oavsett. lite oljud blir det.

om man inte överdrar lagret kan det något gå till sig, alltså om glappet ställs rätt.

rätt inställt är att det kvarstår ett minimalt glapp efter att man låst lagret. det uppnås enklast genom att du drar lagret i botten utan låsning, snurrar några varv på hjulet så allt sätter sig, backa sedan lagret 1/5 - 1/4 varv och lås i det läget. efterkolla att inte det lilla glappet som då skall finnas försvinner någonstans på varvet.

överdragna lager är en vanlig orsak till problemet som uppstått, smuts i lagret en annan.

Jag har kört vidare med lager som sett ut så där. Inte optimalt, men med nytt fett och hyggligt justerat så fungerar det många mil till.

Att slipa och härda om låter väl ambitiöst.

Ah okej då vet jag ? då ska jag försöka byta kronorna och kulorna(+ringarna också?). Vet ni hur många slantar man får ge för dem hos en lbs?

om du hittar dessa bör de sammanlagt gå på 50-100 sekiner.

gammeldags lbs är din bästa chans. förr fanns sånt här i varje cykelaffär.

Tillbaka
Topp