Hur ofta punkterar ni?

thelizzy

Ny medlem
Hur ofta punkterar ni?
Efter att för gud vet vilken gång i ordningen i sommar behövt byta slang ute längs vägen, så tycker jag det kan vara intressant att veta hur ofta ni andra punkterar.

Själv levde jag ett ganska lugnt punkteringsliv fram till denna sommaren, då jag fått punktering ungefär var 15:e mil i snitt, vilket alla inser är extremt ofta. Fick under våren (då jag bor i Lund) knappt någon punktering, men är säkert uppe i 8-10 stycken sedan mitten av Juni. Jag inbillar mig att det har med vägarna att göra, då det är mycket vägarbeten och skit som sprider grus för vanliga hederliga cyklister. Någon som bor i Strömstad/Tanum som upplevt samma fenomen?

Är det någon som har några überknep för att undvika punka i framtiden, förutom fälgband och knökfullt med luft i däcken? Kanske preparera slangen på något sätt innan användning? (koka? steka? fritera?)

Martin

Hur ofta punkterar ni?
Om du inte har problem med något av de två skälen du tar upp i din fråga och inte kör i varenda potthål så bör det vara någon annan yttre påverkan, skräp i däcket eller grader i fälgen, glasbit i däcket...osv.
Du kan ju inte bara ha otur, väl?

Själv har jag haft en liknande sommar med 7 punkor på mitt framdäck, ibland har jag trott mig kört i potthål men efter att ha fått en rad oförklarliga punkor bytte jag just fälgband och vips försvann de, punkorna.....

Hur ofta punkterar ni?
Jag har fått punktering orsakad av inträngande föremål två gånger. Båda gångerna på nästan utslitna bakdäck och båda gångerna var det riktigt stora glasskärvor (ett par centimeter stora). Det ena var vintercykeln och det andra var pendlarcykeln.

Räsern har jag aldrig fått punktering på annat än pga dåligt monterade däck/fälgband (dvs mitt eget fel). Har kört med Continental Ultra Gatorskin fram till i våras och sen dess Continental GP4000S.

Jag cyklar ofta rakt över glassplitter på marken. Jag verkar vara närmast immun...

Jag har svårt att föreställa mig att grus kan tränga in i däcken, men i extrema fall kanske...

Hur ofta punkterar ni?
Fick en tagg ifrån en buske genom däcket som ett par meter senare ledde till jordens genomslag när fälgen satte dubbla snakebites. Häromdagen sprängde jag ett däck med pumpen.. (don't even ask) :P

I övrigt har jag klarat mig otroligt bra..

Hur ofta punkterar ni?
Förutom att noga kontrollera däcket så att den elaka tingesten inte sitter kvar så gäller det att hålla sig väl med punkaguden. Några vänliga ord innan man sticker iväg räcker.

Hur ofta punkterar ni?
Blir att ta av allt och syna noga.

Någon som har tips på bra fälgband? Har Velo (dem an kan beställa på CC) nu. Någon som har något bättre för inte allt för mycket extra pengar på lut?

någon som har erfarenhet av Schwalbes "kevlar"-däck? Bytte till Schwalbedäck i maj tror jag, och det kanske är så att däcken är ren skit. Har tidigare kört på cykelnsoriginaldäck (DMS till Merida?).

Hur ofta punkterar ni?
Jag har Schwalbes fälgband, nu både fram och bak, tidigare bara bak och de gav ingen punka medan mina wtb fram gav 7 som jag skrev. Sen skall det ju också vara rätt bredd på dem....

Däck kan andra rekomendera......

Hur ofta punkterar ni?
Kom på en till sak. Jag har för tillfället endast en handpump, märke extreme. kan det vara så att den inte lyckas trycka in maximalt med luft i däcken? Tycker det blir stenhårt, men någon extra tiondels bar kan ju knappast skada.

Hur ofta punkterar ni?
ytterst sällan.. typ 1gång på 15år.. :-) kör mest i skogen med continental speedking 2.1 protection. Fick punka nr jag skulle olla över en trotoarkant men missade i hög fart, fick buckla på fälgen och snejkbites... :-)
Kör med plastfälgband och vanlig slang (ej superlätt variant)..verkar funka, är rätt jobbigt att mecka i skogen så några extra gram kan jag ta...
/D

Hur ofta punkterar ni?
Ytterst sällan när jag pendlar nuförtiden, kanske 1 eller 2 ggr om året, var betydligt oftare förr när jag tvunget skulle pumpa alla däck stenhårda, var alltid grusflisor som trängde igenom.

I skogen har jag burpat slanglöst 2 ggr sista året men inga traditionella punkor.

Hur ofta punkterar ni?
En punka på bakdäcket på cirka 600 mil. Fick punkan när jag drog full fart genom dödsgrus vid ett vägarbete 100m från jobbet. Däcken som har suttit på under tiden är ett par conti ultra race (inga punkor alls) och ett par conti gp 4000s som jag punkade efter tre dagar enligt ovan. Kör lite lugnare genom grustag och än så länge har det hållt.

Hur ofta punkterar ni?
Fasen... ve inte oim jag vågar skriva detta... men, men:

Har nog inte "punkterat" (eller rättare sagt: "behövt byta slang") mer än 5 ggr i min karriär på racer.
Och nu kommer det konstiga: vid 2 av dessa tillfällen har cykeln stått stilla! Och detta var dessutom med två olika cyklar.
En gång hände det i lägenheten med 8 nypumpade bar, djävlar va det small. En tredje gång bröt jag av toppen på ventilen när jag pumpade inför en runda. Återstår alltså 2 riktiga punkteringar. Så nog har punkaguden varit på min sida (hittils?). Fast å andra sidan punkade jag rätt ofta med pojkcykeln som grabb. Att "skidda" heter det tydkligen nuförtiden.

Hur ofta punkterar ni?
Jag punkterade en massa gånger i våras pga att fälgbandet på nya hjulen inte stannade kvar i mitten av fälgen när man krängde på däcken. Slangen punkade då på ekerhålen som tittade fram. Löste problemet med dubbelhäftande tejp för att hålla fast fälgbandet i mitten. Sen dess har jag inte haft en enda punka. Innan det punkade jag väldigt sällan, kanske 3 gånger på 5 år eller nåt.

Hur ofta punkterar ni?
thelizzy skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom på en till sak. Jag har för tillfället
> endast en handpump, märke extreme. kan det vara
> så att den inte lyckas trycka in maximalt med
> luft i däcken? Tycker det blir stenhårt, men
> någon extra tiondels bar kan ju knappast skada.

Fattade jag det rätt att det är landsvägsdäck det handlar om?

Isåfall tror jag att handpumpen kan vara en förklaring, det är svårt att komma upp i mer än 4-5 bar med dem enligt min erfarenhet (åtminstone utan att tröttna...), vilket är för lågt för att få vettigt punkaskydd på landsvägsdäck.

Min egen punkastatistik är extremt enformig. På totalt kanske 1500 mil landsväg och betydligt mindre MTB senaste åren har jag punkat en gång. Den gången körde jag av dumsnålhet på ett utslitet bakdäck på landsvägscykeln som visade sig ha nött rakt igenom corden.

Hur ofta punkterar ni?
Det brukar gå lite i vågor, ibland så "punkar" jag kanske tre ggr på en månad men normalt så en punka var annan/tredje månad (300-400 mil).
Körde med en extra slang (klippte upp den och tejpade fast den på innerslangen) mellan innerslang och däck, klarde mig i 800mil utan punka, lite jobbigt dock att få extraslangen att ligga riktigt innanför däcket.

Som vanligt så måste man kolla att det inte sitter någon glasflis eller dyl kvar i däcket innan man byter slang.

Hur ofta punkterar ni?
Har hittills i mitt liv aldrig fått punkering, varken på cykel (edit: oftast el-tejpade fälgar ;-)) eller till bils. Och då har jag åkt MÅNGA mil på bägge sätt och under många år (är 31). Misstänker att jag, av rent statistiska skäl om inte annat, snart kommer drabbas av punkterings-mayhem.

Senast redigerad av en moderator:
Hur ofta punkterar ni?
Lyckades med mina första punkteringar på mycket länge förra veckan. Den ena var helt klart mitt fel då jag var ouppmärksam när jag la på däcket. Den andra kom som en blixt från klar himmel när jag kommit ca 12km hemifrån. Naturligtvis hade jag lyckats få med mig sambons reservslang med för kort ventil så det blev till att traska hem med totalt uppskavda hälar som resultat när jag klev över tröskeln där hemma.....

Tillbaka
Topp