Hur ofta servar ni era rockshox dämpare?

Wåhlis

Aktiv medlem
Tjena. Har iår satsat hårdare på mtb och börjat tävla igen, tonåren senast 😆
Inser tiden på cykeln springer iväg på ett annat sätt än förr. Har alltid gjort ytterbens service under vintern. Vart 2/3 år helservice.
Men har redan nästan 50 h på mtbn iår. Kommer lätt bli minst 100 h. Gör ni som har den mängden en ytterbens service under säsong med? Och följer rockshoxs anvisningar eller kör på över säsong?
Har varit mest torrt väder som min gått iår.

Jag gör inte fullservice varje år om den inte gått timmarna. Halvservice finns väl ingen anledning att fuska med.
Tycker det är lite svårt att veta innan om det är smutsigt eller inte men vet inte om torrt är en fördel.

Kommer lätt upp i 100 h iår så borde nog fullserva efter säsong. Har bara gjort ytterben själv förr. Är de lätt att lära sig fullaservice själv? Skulle spara mycket pengar

Jag gör inte fullservice varje år om den inte gått timmarna. Halvservice finns väl ingen anledning att fuska med.
Tycker det är lite svårt att veta innan om det är smutsigt eller inte men vet inte om torrt är en fördel.
Jag tolkade frågan som att det rör ytterbenen. Den oljan försvinner ju ut och det kommer in smuts så den bör man inte fuska med. Fullservice gör jag själv inte nödvändigtvis varje säsong, lite beroende på hur sakerna känns och hur mycket jag cyklat.

Jag tolkade frågan som att det rör ytterbenen. Den oljan försvinner ju ut och det kommer in smuts så den bör man inte fuska med. Fullservice gör jag själv inte nödvändigtvis varje säsong, lite beroende på hur sakerna känns och hur mycket jag cyklat.
Yes huvudsak ytterben. Har aldrig själv gjort helservice på tidigare cyklar utan lämnat in. Men tänker de borde gå att lära sig. Relativt händig och teknisk av mig.

Jag också 🙂

Framgaffelns olja är jämt smutsig när jag servar.
Däremot är bakdämparens olja ofta klar i färgen.

Så jag gör liten service innan hösten och stor service under vinteruppehållet på framgafflar.
Samtidigt under vinteruppehålley liten eller stor service på bakdämpare, beroende på hur det ser ut.

Kommer lätt upp i 100 h iår så borde nog fullserva efter säsong. Har bara gjort ytterben själv förr. Är de lätt att lära sig fullaservice själv? Skulle spara mycket pengar
Beroende på vilken gaffel så är helservice ganska lätt, zeb ultimate är lite krånglig med olja i dämparen men gissar att det inte är en zeb gaffel

Tillbaka
Topp