Hur prova fram rätt sadel?

Mats_K

Ny medlem
Har problem sedan jag slitit ut min förra sadel. Hittar helt enkelt ingen ny som funkar. Har gått bra hittils så länge jag kört MTB i skogen, då sitter man ju inte på sadeln hela tiden. Men nu stundar Vätternrundan med 30 mil kontinuerligt sittandes och då är det dags att hitta en lösning på problemet.

Har först provat en Selle San Marco SKN som hade fått bra betyg av många. Den hade fördelen att 'poppen' inte domnade bort, men däremot var den alldeles för hård. Satt helt enkelt några nerver på helt fel ställe. Gav upp inkörningen efter 20 mil. Den LVG-sadel som kom med min LVG-cykel är visserligen mycket bekväm, men den har nackdelen att poppen domnar bort. Ytterligare en annan hade också bortdomningseffekter.

Jag inser att en sadel som fungerar för vissa inte gör det för andra. Hur skall man gå tillväga för att hitta en sadel som passar? Brukar man kunna låna provsadlar och provköra? Det räcker ju knappast med ett varv runt kvarteret för att ta rätt beslut. När jag frågade på Cykel-spec här i Göteborg sade dom att dom inte lånar ut sadlar, men att dom däremot kan ta vissa mått och sedan rekommendera en sadel utifrån det. Funkar det, jag är lite skeptisk?

Mats

Hos cykelcity kan man tydligen få låna och prova sadlar och se om de funkar för just dig. Domningar
kan tydligen bero på att man har sadelnosen pekandes uppåt. Annars tycker jag det låter som om
att du skulle testa en utskuren sadel som minskar trycket på känsliga delar. För min egen del
har det körts på många olika och de flesta har funkat bra tills jag skaffade en fizik airone. Värd
varenda krona-kommer aldrig han något annat.

Här kan man nog hitta en del kul om man söker i forumet. Någon tipsade i den tråden om att det kan vara för tajta byxor oxå. Lite för korta hängslen...

Jag bytte sadel mot en med "skåra". Funkar bra. Den är även lite hårdare, så jag glömmer inte att ställa mig upp så och då heller. Känns inte lika skön vid provsittning, men håller i längden. Men jag måste prova något nytt på skogscykeln. Så jag håller ögonen öppna efter goda råd jag med.

genarparn skrev:
-------------------------------------------------------
> hur vet man vad man ska ha för bredd?

Man mäter exakta avståndet C-C på dina sittben. :)

De flesta seriösa cykelhandlare har en liten mät-kudde ifrån Specialized som skall lösa detta.

Jag har skrivit en del om cykelsadlar och hur man lämpligen gör för att välja en. Prova och sök.

Börjar nog bli dags att skriva den där artikeln jag haft i huvudet allt för länge nu ...

Hälsningar,
Benny

nenja skrev:
> genarparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hur vet man vad man ska ha för bredd?
>
>
> Man mäter exakta avståndet C-C på dina sittben.
> :)
>
> De flesta seriösa cykelhandlare har en liten
> mät-kudde ifrån Specialized som skall lösa
> detta.

Att lägga en bit wellpapp/kartong på ett hårt underlag funkar också riktigt bra.

Som sagt har alla olika förutsättningar, men man kan dra lärdom från vad som har fungerat och inte fungerat på tidigare sadlar och applicera det i sökandet för en som fungerar bättre för ändamålet.

Bredden går att mäta och jämföra, och din erfarenhet tyder på att sadlar med någon form av urgropning eller tryckavlastning i mitten motverkar domningar för dig. Om du då inledar sökningen med urskålade modeller som är åtminstone lite mjukare än en SKN men har ungefär samma utformning så är det större chans att du hittar någonting som fungerar bättre.

Försök också att standardisera sadelhöjden och vinkeln under provtillfällen.

Vad är det för sadel du slitit ut? Om det går att köpa sådana nu så vore nog det en bra idé att köpa en likadan.

Jag har en kompis som har samma problem med domnad hövding. Han köpte en tri-sadel och det löste hans problem. Tri-sadlar är ofta mjukare i främre delen av sadeln för att man ska kunna ligga framåtböjd utan att det trycker. Har som sagt inte provat själv, men det kan vara värt att testa.

Tack för råden!

Om man mäter avståndet mellan sittbenen, vad har man för nytta av värdet? Har sadeltillverkarna motsvarande rekommendationer i sina produktbeskrivningar? Eller går man till en handlare och ber om en rekommendation?

Testar nog att gå förbi Cykelcity i veckan, bästa är nog att kunna provcykla. En 'delad' blir det nog, får försöka hitta en med i övrigt bra passform och inte är alldeles för hård.

Min sadel har nog rätt lutning, det var det första jag provade. Däremot blev det lite bättre när jag flyttade fram sadeln en bit. Efter det behöver jag inte lutade mig framåt så brant, och det blev lite mindre tryck mot dom känsliga delarna. Under dagens sexmilatur provade jag att överdriva framåtflyttningen av sadeln, men det blev ingen ytterligare skillnad.

Cykelbyxtipset kan jag nog också bocka av, för jag kör omväxlande med hängslecykelbyxor och cykelbyxor utan hängsle.

Min förra sadel var en 'branding' från Cresent. Tillverkaren är Selle Italia, men själva modelbeteckningen är raderad av slitage. Hittar ingen motsvarande i Selle Italias produktkatalog på nätet, och på Cresent var dom inte direkt intresserade av att svara på mina frågor.

De sadlar som hade Crescent loggan på sig var Selle Italia Flite om jag inte minns fel. Iaf på de lite finare cyklarna. Den modellen har ju bytt utseende lite och jag vet inte om de nya känns likadant som de äldre.

Ta en titt på Selle SMP också, ergonomiskt utformade för maximal avlastning av känsliga områden. Selle Italia SLC Gel Flow är också ett "delat" alternativ att ta en titt på.

Är det en sådan här sadel du har?

DSC02111.jpg ht=544

Du kan få köpa min som är i så gott som nyskick, den passade varken min eller förra ägaren så den är bara provcyklad några få vändor.

Tack för erbjudandet, men jag tror inte det är en Flite. Fick låna just en Flite av en jobbarkompis förra året, och den satt inte så bra. Fast det är klart, Flite finns ju i många varianter. Den jag lånade hade inte mycket till stoppning, och på den punkten är jag ganska känslig. Bifogar bild på min gamla (av sådär kvalitet). Den satt på en MTB av 2002 års modell, och är ganska väl stoppad. Hade en mindre urgröpning längsmed för poppen. Försökte laga den (sadeln) med Liquisole inför förra årets BST, men den sprack upp ganska snabbt igen.

IMG_4487.JPG ht=480

IMG_4485.JPG ht=480

Selle SMP ser ju ganska radikala ut. Det är inte risk att man fastnar med påsen när man skall ställa sig upp för att ta en backe? :-)

Mats_K skrev:
> Selle SMP ser ju ganska radikala ut. Det är inte
> risk att man fastnar med påsen när man skall
> ställa sig upp för att ta en backe? :-)

Nog för att hålet är stort, men så stort är det inte :-)

Jag är helnöjd med min, hade problem med tappad känsel efter längre turer innan men löste sig med en Sells SMP, cyklade Sthlm - Gbg förra sommmaren utan problem.
Sen gäller det ju som med alla sadlar att bredden funkar och att sadelns form passar i övrigt.

Tillbaka
Topp